4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3365
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 27 Loka 2019, 23:44

Liimailin vanerirungon osat kasaan laminointiepoksilla, kun sitä sattui olemaan käsillä.
Paljaat puupinnat tuli sutattua samalla aineella. Nyt vaan odotellaan metalliosia takaisin maalauksesta...

liimattu_runko.jpg
liimattu_runko.jpg (101.46 KiB) Katsottu 2528 kertaa

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3365
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 02 Marras 2019, 00:14

Osat saapuivat maalauksesta, hyvältä näyttävät.
Vähän joutuu vielä hioskelemaan maaleja pois laakerisovitusten kohdilta ennen kasaamista.

1CV_maalatut_osat.jpg
1CV_maalatut_osat.jpg (169.04 KiB) Katsottu 2382 kertaa

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1501
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja ajarmala » 02 Marras 2019, 16:14

tm kirjoitti:Osat saapuivat maalauksesta, hyvältä näyttävät.
Vähän joutuu vielä hioskelemaan maaleja pois laakerisovitusten kohdilta ennen kasaamista.


Anteeksi, jos sen olisi maalauttanut kokonaisena, niin olisiko tuolta välttynyt?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3365
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 02 Marras 2019, 17:22

ajarmala kirjoitti:
tm kirjoitti:Osat saapuivat maalauksesta, hyvältä näyttävät.
Vähän joutuu vielä hioskelemaan maaleja pois laakerisovitusten kohdilta ennen kasaamista.


Anteeksi, jos sen olisi maalauttanut kokonaisena, niin olisiko tuolta välttynyt?

Ei olisi voinut jauhemaalata kokonaisena laakerien kanssa.
Ei mikään paha rasti tuo hionta, sain jo äsken tehtyä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11349
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja jori » 02 Marras 2019, 17:35

tm kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
tm kirjoitti:Osat saapuivat maalauksesta, hyvältä näyttävät.
Vähän joutuu vielä hioskelemaan maaleja pois laakerisovitusten kohdilta ennen kasaamista.


Anteeksi, jos sen olisi maalauttanut kokonaisena, niin olisiko tuolta välttynyt?

Ei olisi voinut jauhemaalata kokonaisena laakerien kanssa.
Ei mikään paha rasti tuo hionta, sain jo äsken tehtyä.

Voihan ne etukäteen teipatakin, tai tulpata, mutta kuten Teppo sanoi, ei ole mikään kumma homma tehdä jälkeenpäinkään. Enemmän jos noita tekisi, varmasti kannattaisi niitä tulppia noihin painella.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3365
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 03 Joulu 2019, 20:11

Vähän päivitystä välillä, ei ole projekti oikein edennyt suoraviivaisesti viime aikoina.

Vääntyneiden kampien ongelmaa päätin lähestyä valmiiden kampiaihioiden kautta.
Tulee mallia purettavat. Näistä lisää, kunhan homma edistyy.

1CV on yhä enemmän kaikenlaisten kokeilujen temmellyskenttä.
Parin "herätteen" seurauksena päädyin hankkimaan vähän isomman 3D-tulostimen (tulostusala puoli metriä kanttiinsa).
Ekana otin työn alle nokan koripaneelien tulostuskokeilut. Materiaalina PETG, jonka tulostusparametrejä olen nyt haeskellut kohdilleen.

Ajatuksena siis tulostaa nyt aluksi korin nokka osista, jotka pulttaan yhteen. Tulostettuja paneeleita olen kaavaillut muuallekinpäin koria, mutta kyljet ja katto aikomus (ainakin vielä) tehdä kennolevystä, joka on tasopinnoissa (ja yhteen suuntaan taivutetuissakin) se edullisempi ja kestävämpi vaihtoehto.

Nyt kun tulostusparametrit alkavat olla jo vähän sinnepäin, niin jatkokokeiluihin on tilauksessa toisen väristä filamenttia. Musta kun ei ole oma suosikkiväri liikenteessä näkymiseen... :) .

kampiaihiot.jpg
kampiaihiot.jpg (138.13 KiB) Katsottu 1715 kertaa

tulostuskokeilu.jpg
tulostuskokeilu.jpg (116.85 KiB) Katsottu 1715 kertaa

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1501
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja ajarmala » 04 Joulu 2019, 03:34

tm kirjoitti:Parin "herätteen" seurauksena päädyin hankkimaan vähän isomman 3D-tulostimen (tulostusala puoli metriä kanttiinsa).
Ekana otin työn alle nokan koripaneelien tulostuskokeilut.
Ajatuksena siis tulostaa nyt aluksi korin nokka osista, jotka pulttaan yhteen. Tulostettuja paneeleita olen kaavaillut muuallekinpäin koria,


No nyt tulee jo aika hienoa!
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1066
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Härski » 04 Joulu 2019, 11:54

Onko tosta kuvasta nyt bittien välistä luettavissa, että tommonen häristin kuuluu/ kannattaa lämpöeristää esim uretaanilaatikkoon? Vai onko tarkoitus muuten vaan eristää laite ympäröiviltä häiriöiltä, kuten esimerkiksi vedon aiheuttamalta huojunnalta :?
Toni

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 846
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Mahe » 04 Joulu 2019, 12:02

Se riippunee tulostettavasta materiaalista, esim ABS kutistuu jäähtyessään sen verran voimakkaasti, että se saattaa vääntyä irti tulostusalustasta. Ympäristön ja tulostusalustan lämmittäminen vähentää kutistumista tulostuksen aikana.

PLA:ta tulostaessa tää ei ole ollut varsinainen ongelma normaaleissa huonelämpötiloissa kunhan tulsotusalusta on semmonen että printti ylipäänsä tarttuu siihen.

PETGiä tai Nylonia mä en ole kokeillut.

Jos tila missä tulostetaan on vaikka viileä autotalli tms. niin silloin lämmitettävän tulostinkaapin merkitys korostuu.
Markus Heikkilä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3365
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 04 Joulu 2019, 12:58

Verstaan (missä tuo tulostin on) lämpötila on talviaikaan alle normaalin huonelämpötilan. Ja laatikko suojaa tulostinta myös pölyltä yms. PETG ei pitäisi olla vaikeimmasta päästä tulostettavia materiaaleja, mutta isoilla ohuilla kappaleilla tahtoi tulla vääntyilyä ("lommahduksia") ilman eristyskoppaa. Ja tuntui kappaleet pysyvän paremmin kiinni alustassaankin, vaikka se itsessään jo lämmitetty olikin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3365
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 07 Joulu 2019, 19:51

Kampien modauksesta muutama sananen.
Alkuperäinen teräsputkesta taivutettu veivikampi vääntyi siis kieroksi, joten jotain tukevampaa piti keksiä tilalle. Alkuperäisen oikaisu ja vahvistus hiilikuidulla ei houkutellut enää sen jälkeen, kun mieleen hiipi ajatus hyödyntää Shimano Hollowtech II -kampia. Näissä keskiöakseleista tulikin nyt polkimen akselit.

Keskimmäisten kampien yhdistämistä varten jyrsin niihin vastakkain tulevat tasopinnat, sekä porasin muutaman reiän ruuveille. Sitten kietaisin päälle jokusen kerroksen hiilikuitua epoksin kera, ja laitoin koko komeuden alipainesäkkiin lämmittelemään. Eiköhän tuommoisenaan jo kestä.

Kampiin pitäisi vielä väkästellä kiinnityslevy keskiörattaalle.

Polkimien asennusta varten tarvitsen holkit akselien (halk. 24 mm) päälle, jotta istuvat laakereihin (reikä 25 mm). Hollowtech II -keskiölaakeriseteissä olisi sopivia muoviholkkeja, jostain jos löytyisi pari settiä esim. käytettyinä (laakerit sököt ja silleen...). Tai sitten tarvii hoitaa tuo puolen millin välyksen poisto jotenkin toisin.

Uusi kampipaketti olisi tuollaisenaan selvästi kapeampi kuin alkuperäinen. Vielä on vähän epävarmaa, jääkö kengille riittävästi tilaa (siis edes niille pohjistaan kapeimmille omistamilleni...) ja tuntuvatko jalat olevan liian lähellä toisiaan. Jos on ahdasta, niin tarvii pätkäistä poljinakselit ja hitsailla jatkopätkät akselien keskelle.

01.jpg
01.jpg (164.02 KiB) Katsottu 1371 kertaa

02.jpg
02.jpg (172.42 KiB) Katsottu 1371 kertaa

03.jpg
03.jpg (88.66 KiB) Katsottu 1371 kertaa

04.jpg
04.jpg (89.19 KiB) Katsottu 1371 kertaa

05.jpg
05.jpg (181.66 KiB) Katsottu 1371 kertaa

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3365
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 07 Joulu 2019, 19:54

Tulostelin pari kappaletta PETG:stä korin laippaliitosten testausta varten. Kuvassa M5-kokoiset ruuvit 50 mm välein. Saattaisi toimiakin. Kappaleiden väliseen saumaan tarvii laittaa jotain joustavaa sikaflexiä tiivistykseksi, ettei tule sadevesi sisään...

3D-tulostettujen kappaleiden pinta ei ole mitenkään sileä ja tasainen, joten ilman mitään siloittelua tai pinnoitusta korin pinta jää vähän karkean näköiseksi. Kelpaa hyvin tällaiseen hitaan vauhdin vekottimeen, vaikkei sileä peilipinta olisikaan.

Monta on vielä kysymysmerkkiä matkalla kohti lopullisia tulostettuja koripaneeleita, ja korin muodostumista niistä...

06.jpg
06.jpg (165.35 KiB) Katsottu 1372 kertaa

07.jpg
07.jpg (160.63 KiB) Katsottu 1372 kertaa

08.jpg
08.jpg (93.66 KiB) Katsottu 1372 kertaa

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2936
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki, Etelä-Suomi
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja janx » 08 Joulu 2019, 04:56

tm kirjoitti:Tulostelin pari kappaletta PETG:stä korin laippaliitosten testausta varten. Kuvassa M5-kokoiset ruuvit 50 mm välein. Saattaisi toimiakin. Kappaleiden väliseen saumaan tarvii laittaa jotain joustavaa sikaflexiä tiivistykseksi, ettei tule sadevesi sisään...

3D-tulostettujen kappaleiden pinta ei ole mitenkään sileä ja tasainen, joten ilman mitään siloittelua tai pinnoitusta korin pinta jää vähän karkean näköiseksi. Kelpaa hyvin tällaiseen hitaan vauhdin vekottimeen, vaikkei sileä peilipinta olisikaan.

Monta on vielä kysymysmerkkiä matkalla kohti lopullisia tulostettuja koripaneeleita, ja korin muodostumista niistä...

06.jpg
07.jpg
08.jpg


Mm. asetonilla siliää ainakin PLA. Ehkä myös silotusmyllyssä. Joku oli tehnyt silotusmyllyn tulosteille. Käytännössä se oli lasipurkki, jossa oli hienoa luultavasti hiekkapuhallushiekkaa. Siihen alle oli tulostettu osat, jolla saatiin purkki pyörimään (huom. toimivaa sähkömoottoria ei vielä tänäpäivänä voi tulostaa kerralla :lol: ) Sitten kappaleet heitettiin myllyyn pyörimään ja niistä tuli ihan kirkkaan sileitä. Harmi etten nyt tähän hätään löytä linkkiä Thingversestä.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 846
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Mahe » 08 Joulu 2019, 10:53

PLA ei kai siliä asetonilla, ABS kylläkin. PLA:lle pitäis vissiin olla jotain kovempaa myrkkyä. Idean on siis riiputtaa tulosteita liuotinhöyryssä niin kauan että pinta pehmiää ja siliää.

Ilmeisesti hillitty lämpökäsittely parantaa joidenkin materiaalien kestävyyttä ja poistaa tulostusprosessista ääneitä jännityksiä vaikkei pinnan sileyteen vaikutakaan.
Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4461
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja jooseha » 08 Joulu 2019, 10:59

Eikös tuollaisen yhteensuuntaan kaarevan muodon saisi helpommin levystä :roll:


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa