Sivu 20/74

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 03 Tammi 2020, 19:09
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:

Sikahienot. :)
Miten tuollaiset muuten olisit tehnyt. Kyllä tuolle 3D-tulostamiselle on oikeassa paikassa ihan hyvät perusteet. Yhä useammin niitä paikkoja löytyy, kun ymmärrys ja tulostustekniikka paranevat. Tässä oli nimenomaan tulostetun osan paikka -siis kaksi.

Ilman tulostettuja osia olisin tod.näk. jatkanut aiemmalla muovilevy-gorillateippi-linjalla. Tulostin helpotti kyllä noiden suojalevyjen tekoa, sai jo vähän sinnepäin mitä halusi :-).


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 05 Tammi 2020, 22:21
Kirjoittaja tm

Ruuvailin Shimano-akun kiinnikkeet 1CV:hen.

Seuraava vaihe eli sähkövermeiden sullominen niille varattuun tilaan aiheuttaa vähän pähkimistä. Miten sijoittelisi palikat ja paljonko tarvii suojata säältä... Moottorinohjain näyttää ulkoilmaa sietävältä paketilta, mutta jännitteensäätimen piirilevy kaipaa enempi suojaa ympärilleen.

Pitäisikö moottorinohjain kiinnittää johonkin metallilevyyn jäähdytyksen parantamiseksi, vai riittäisikö pelkkä muovikuori? Taannoisessa sähköpyöräkokeilussa (pystäri) lykkäsin tuollaisen "250 watin" moottorin säätimen muovilaatikkoon, eikä ongelmia ilmennyt. Nyt moottorilla on enemmän aherrettavaa raskaan 1CV:n liikuttelussa, ja varmasti hukkalämpöä syntyy ohjaimessa, mutta syntyykö niin paljon, että pitäisi lisäjäähdytyksellä huomioida? Tuo nyt on kuitenkin vain 15 ampeerin säädin...

1.jpg
1.jpg (147.75 KiB) Katsottu 5683 kertaa
2.jpg
2.jpg (123.93 KiB) Katsottu 5683 kertaa
3.jpg
3.jpg (171.85 KiB) Katsottu 5683 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 06 Tammi 2020, 09:25
Kirjoittaja jooseha

Eikös tuon lämpiämisen saa kokeiltua ajamalla?


Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 06 Tammi 2020, 09:38
Kirjoittaja tm
jooseha kirjoitti:

Eikös tuon lämpiämisen saa kokeiltua ajamalla?

Talvella nyt mikään lämpiä, kesällä korkeintaan :-).

Jätän tuon nyt varmaan ilman isompia kotelointeja, niin voi ajellessa tunnustella lämpöjä (jos muistaa).


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 06 Tammi 2020, 12:46
Kirjoittaja Härski

On sellaisen näköinen kikkare että niitä saa kiinasta kympillä kolme. Liikoja tuskin kannattaa murehtia.
telle on juuri tulossa samanlainen näyttö kuin sulla eikä siinäkään konkurssi päässyt iskemään :)

Ketjulinjan kun saisit koteloitua ettei se lappaisi tavaraa helmakoteloon, niin siinä olis varmastikin riittävästi suojausta sähköosille.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 06 Tammi 2020, 16:44
Kirjoittaja tm
Härski kirjoitti:

On sellaisen näköinen kikkare että niitä saa kiinasta kympillä kolme. Liikoja tuskin kannattaa murehtia.
telle on juuri tulossa samanlainen näyttö kuin sulla eikä siinäkään konkurssi päässyt iskemään :)

Kiinasta se tuokin setti on tullut tilattua. Ainoa vaan että missä ajassa uuden saa tilalle...
Erikoisuutena tuossa on 2-vaihteisuus, eli moottorinohjaimeen liitetyllä kytkimellä pystyy valitsemaan vaihteen manuaalisesti tai antaa automaatin hoitaa homma. Eli ohjainta ei voi korvata millä tahansa vastaan tulevalla.

Eipä sillä, veikkaan kyllä että tuosta setistä porsii ensimmäisenä muoviset hammasrattaat navan sisältä...

Härski kirjoitti:

Ketjulinjan kun saisit koteloitua ettei se lappaisi tavaraa helmakoteloon, niin siinä olis varmastikin riittävästi suojausta sähköosille.

Jonkinlaista suojausta ketjulle on tulossa.
Voi sitten paremmin kokeilla parafiinivoiteluakin...


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 08 Tammi 2020, 00:10
Kirjoittaja tm

Paljastui äsken, että Shimanon akku vaatii toimiakseen pyörän päähän jotain monimutkaisempaa kytkentää kuin pelkän plus- ja miinusnavan kytkemisen... :evil: .
Akun "starttinappia" painettaessa varaustason ledit kyllä syttyivät hetkeksi (pitäisi jäädä palamaan koko ajan), mutta navat jäivät jännitteettömiksi.

Akussa on 4-napainen liitin, jossa on plussan ja miinuksen lisäksi kaksi "lisänapaa". Yleismittarilla mitattuna pyörässä (pystärissä josta akku lainassa) näiden napojen ja miinusnavan välillä vaikutti olevan vastukset: n. 607 ohmia miinuksesta toiseen ja n. 9,02 kilo-ohmia toiseen. Enempää en yleismittarilla saanut selville.

Tinailin parista trimmeristä/potikasta vastaavan kytkennän 1CV:n akkupiuhan päähän.
Nyt akun ledit eivät syttyneet, mutta plus- ja miinusnavan välille tuli hetkeksi (vajaaksi sekunniksi) jännite, joka hiipui sitten pois.

Jotain syvällisempää kytkentää/elektroniikkaa siis vaaditaan, että akku tunnistaa olevansa kiinni pyörässä. Tarvii koittaa googlailla, josko joku olisi onnistunut "huijaamaan" akun toimimaan diy-käytössä. Vielä kun keksisi sopivat hakusanat...

Lisää testailuja en tee ilman lisätietoa, liian iso riski saada akun sisäinen ohjauspiiri (tai mitä elektroniikkaa siellä sisällä onkaan) rikki. Pystärin sähköjä en kyllä ala purkaa atomeiksi, tuskin sieltä tavalliselle tallaajalle paljoa selviäisikään. Monimutkaisia systeemeitä.

Ei ole tuo akku selvästikkään tarkoitettu diy-käyttöön.
Kirosana "Shimano Total Integration" iski jälleen...
Ajattelin että nuo sähkötäpärin akut olisivat oiva virtalähde 1CV:hen, mutta näinköhän onnistuu ja joutuukin hankkimaan erillisen akun. Työmatkapyörän halpisakussa kapasiteetti on nyt reilussa 1,5 vuodessa alkanut jo hieman laskea, sillä ei kovin pitkää kantamaa 1CV:ssä saa.

Pyörässä tällainen liitin:

SHIMANO_BT-E8010.JPG
SHIMANO_BT-E8010.JPG (13.21 KiB) Katsottu 5374 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 08 Tammi 2020, 07:44
Kirjoittaja Vilijami

Tuo total integration harmittaa nykyään monessa paikassa. Kaikesta tehdään kokonaisia kompakteja paketteja, joita ei oikein kannata/pysty ainakaan helposti korjaamaan tai diy jatkojalostamaan. Muuten kierrätys ja elinkaariajattelu on kuuminta hottia, mutta koneiden ja laitteiden valmistajat eivät sitä kannata.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 08 Tammi 2020, 08:22
Kirjoittaja kemppes

Itse tekisin niin että avaisin akkupaketin ja poistaisin siitä älyn, vaikka reversiibelisti jos aikoo vielä käyttää Shimanon moottorin yhteydessä. Laittaisin erillisen suojain/balansointipiirin akun ja moottorin väliin. Niitä saa ostaa netistä ja ne mitä mitä minulla on olleet ovat toimineet hyvin. Pari ylimääräistäkin 36V mallia on hyllyssä. Epäilen että akun ja moottorin välinen kommunikaatioprotokolla on hankala ohittaa, tosin en asiasta juuri tiedä syvällisemmin.
Hieno projekti !


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 08 Tammi 2020, 21:11
Kirjoittaja tm
kemppes kirjoitti:

Itse tekisin niin että avaisin akkupaketin ja poistaisin siitä älyn, vaikka reversiibelisti jos aikoo vielä käyttää Shimanon moottorin yhteydessä. Laittaisin erillisen suojain/balansointipiirin akun ja moottorin väliin. Niitä saa ostaa netistä ja ne mitä mitä minulla on olleet ovat toimineet hyvin. Pari ylimääräistäkin 36V mallia on hyllyssä. Epäilen että akun ja moottorin välinen kommunikaatioprotokolla on hankala ohittaa, tosin en asiasta juuri tiedä syvällisemmin.
Hieno projekti !

Vielä takuun alaista tavaraa nuo akut, en ala aukomaan. Ja epäilen ettei puukotuksen jälkeen enää toimisi alkuperäisessä kohteessaan eli Shimanon moottorin kanssa. Nykymuodossaan näiden hyödyntäminen tähän projektiin voi olla hankalaa, kuten sanoit.

Katsotaan löytyykö kikka kolmosta, sitä odotellessa varustelen 1CV:n nyt työmatkafillarin akulla. Pääsee silläkin testailemaan, ja pelkkään työmatkaan riittää vielä sekin. ”Kaupunkien välisiin” siirtymiin tarvii miettiä sitten myöhemmin muita sähkönlähteitä. Kun nyt saisi ensin kulkineen edes liikenteeseen...


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Tammi 2020, 00:07
Kirjoittaja tm

Yhdistin saman akselin jarrut yhdelle jarrukahvalle kemppesin tyyliin:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... jo#p129985

Tiivistyksen hoidin o-renkailla: banjojen (aliexpressiltä) väliin mukana tulleet naurettavan pienet, ja päihin (mutteria ja ruuvin kantaa vasten) vähän isommat omasta takaa. Tiivistyksen kanssa oli alkuun ongelmaa, joka korjaantui kun tein banjojen väliin alumiiniholkit ensin kokeilemieni prikkojen sijaan.
Testiajoa odotellessa...

01_M6-ruuviin_urat.jpg
01_M6-ruuviin_urat.jpg (100.7 KiB) Katsottu 4830 kertaa
02_banjot_paikallaan.jpg
02_banjot_paikallaan.jpg (66.48 KiB) Katsottu 4830 kertaa
03_takajarrut.jpg
03_takajarrut.jpg (193.2 KiB) Katsottu 4830 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Tammi 2020, 00:38
Kirjoittaja jori

Kuva
Ei kestä painetta O-renkaat mutterin ja ruuvin kannan pinnalla kuten kuvassa. Pitää käyttää usit-renkaita sisäpuolisella kumilla.
Kuva
Löytyy nimellä hydrauliikkatiiviste tai ruuvin tiiviste. Pitää valita sisäpuolisen paineen malli.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Tammi 2020, 01:01
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:

Ei kestä painetta O-renkaat mutterin ja ruuvin kannan pinnalla kuten kuvassa. Pitää käyttää usit-renkaita sisäpuolisella kumilla.
Löytyy nimellä hydrauliikkatiiviste tai ruuvin tiiviste. Pitää valita sisäpuolisen paineen malli.

Kiitos vinkistä. Banjoissa on upotus, minne nuo ylikokoiset o-renkaat (osaksi) painuvat. Eli ei ole pelkästään kahden samansuuntaisen tasopinnan välissä, mistä pääsisi helposti pullahtamaan ulos.

Jos tulee ongelmia, niin hommaan sitten päihin tuollaiset usit-renkaat. Tai vaihtoehtoisesti aavistuksen nykyistä ohuemmat o-renkaat, jotka mahtuvat painumaan kokonaan banjojen upotukseen (kuitenkin isommat kuin alla olevassa kuvassa näkyvät orginaalit, joita käytin vain banjojen välissä olevia holkkeja vasten).

banjo.jpg
banjo.jpg (27.39 KiB) Katsottu 4788 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 04 Maalis 2020, 13:51
Kirjoittaja jviirret

Helposti tulee tilavuutta järjestelmään niin paljon lisää että kahvan "tuotto" ei riitä puristamaan mäntiä riittävästi.
Tuli aikoinaan ongelmaksi kun vaihdoin moottoripyörääni "apehanger"-ohjaustangon ja pidemmän etujarruletkun. Ei toiminut yhtään, piti laittaa pitkä mutta alkuperäistä ohuempi että toimi alkuperäisen tavoin.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 08 Joulu 2020, 22:37
Kirjoittaja tm

Hiljaiseloa ollut tämän projektin kanssa... yleistä saamattomuutta ja inspiraation puutetta pääosin, osin myös korona-ajan liikkumistarpeen vähäisyyttä (etätöissä jne). Pakottava tarve on puuttunut.

Tänään sitten viimein raivasin 1CV:n päälle kerääntyneet tavarat pois, pumppasin renkaisiin ja iskareihin ilmaa, ja funtsin mihin viimeksi jäin tämän tekeleen kanssa. Ennen tauolle jäämistä tehtävälistalla oli ollut mm. meluisan ketjunkiristäjän fiksaaminen, siispä sen kimppuun -> hieman linjauksen korjausta smirgelin avustuksella sekä muuta ähräämistä, ja lopulta ketju ei enää hingannut kiristäjän kylkilevyyn -> ongelma ratkaistu.

Toisena to-do-listalla oli takajarrujen ilmaus, kokoamisvaiheessa tehty oli jäänyt vähän puolitiehen... Eipä siinä, strömsöö-linjalla sujui siihen asti, kunnes takaisin paikalleen asennuksen jälkeen menin puristamaan jarrukahvasta vähän reilummin -> kävi juuri kuten Jori tuolla aiemmin ennusti, eli o-rengas pullahti ruuvinkannan alta pois ja öljyt lorahti pihalle... uusiksi meni. Tarvii hommata jostain sellaiset ehdotetut usit-renkaat tiivisteiksi.

EDIT: eipä tarvinnut kauaa etsiä, näkyy kuuluvan esim. IKH:n valikoimiin:
https://www.ikh.fi/fi/usit-tiiviste-r-1-4--h300-4
Tuo varttituumainen olisi lähimmäksi oikea.
Tarvii vielä surffailla muualtakin.