4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2956
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 13 Tammi 2019, 14:46

Omani on silmämääräisesti edellisiä kapeampi -> tukipisteet lähempänä toisiaan. Toivottavasti kestää... kokeiluahan tämä on.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15113
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja PW » 13 Tammi 2019, 15:04

Vilijami kirjoitti:Mulla taipui/taipuu punaisen nuolen kohdalta, jos vasemmalla jalalla kovemmin runttaa. Putki on 20x2,5. Ois kapeampana lujempi ja jorimallilla, jossa ketjuratas on runkolaakerin sisäpuolella.
Kuva

Luulis Sakarin kampia kestävämmäksi kun polkimen kohdat on kapeammat :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3770
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja irakas » 13 Tammi 2019, 15:11

PW kirjoitti:Mistä kohta Sakarin kampi taipui? Kyllä miulla on kestäny mielestäni suurinpiirtein samassa muodossa :? Siis 20mm hydrauliikkaputki 2,5mm seinämällä ja hitsattu kampi.


Onpa vaikeeta sanoa, kun pitäisi ottaa kokonaan irti ja asentaa vanhaan jigiin mikäli on tallessa. Arvelen, että hitsaus on jostakin kulmasta pettänyt tai taipuminen on tapahtunut keskeltä.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15113
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja PW » 13 Tammi 2019, 17:15

irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:Mistä kohta Sakarin kampi taipui? Kyllä miulla on kestäny mielestäni suurinpiirtein samassa muodossa :? Siis 20mm hydrauliikkaputki 2,5mm seinämällä ja hitsattu kampi.


Onpa vaikeeta sanoa, kun pitäisi ottaa kokonaan irti ja asentaa vanhaan jigiin mikäli on tallessa. Arvelen, että hitsaus on jostakin kulmasta pettänyt tai taipuminen on tapahtunut keskeltä.

Mut eiks se oo vähän eri vika, hitsauksen pettäminen tai putken taipuminen?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1718
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Jarcco » 13 Tammi 2019, 18:51

Nähtävästi 700 -800 mm laakeriväli on liikaa 20 mm putkelle. Mutta miksi edes tekisi niin leveän kampiakselin? 500 mm leveä riittää hyvin ainakin minun jaloille. Siinä en ole havainnut liikaa joustavuutta, tosin vain vaakapätkät on 20x2,5 putkea. (tarkistin: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=26&t=1859)
Todella hienoa jälkeä tm tekee, ammattilaistasoa :) Mutta onko polkimien laakerit laskettu että kestää? Aika pienet kuulat on noissa, Ø1,59 mm. :shock: Tosin niitä mahtuu paljon, 21 kpl/laakeri. https://www.astbearings.com/catalog.html?page=product&id=6705-2RS
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4045
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja jooseha » 13 Tammi 2019, 19:28

Tuon Jarccon linkkaaman katalogin mukaan laakeri kestää 85 kilon staattisenkuorman. Laakereita on kaksi per poljin, joten 170 kilon polkuvoimaan asti niiden kuuluisi kestää. Kai se tm:lle riittää vaikka riskimies onkin :)

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1718
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Jarcco » 13 Tammi 2019, 20:05

jooseha kirjoitti:Tuon Jarccon linkkaaman katalogin mukaan laakeri kestää 85 kilon staattisenkuorman. Laakereita on kaksi per poljin, joten 170 kilon polkuvoimaan asti niiden kuuluisi kestää. Kai se tm:lle riittää vaikka riskimies onkin :)

Pitää ollakin varmuuskerroin, sillä tuon raja-arvon jälkeen tulee laakeriin pysyvä muodonmuutos. Lähtisin siitä että kun laakeri kestää vähintään saman staattisen kuorman kuin alkuperäinen laakeri --> Ok.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10124
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja jori » 13 Tammi 2019, 20:45

Jarcco kirjoitti:
jooseha kirjoitti:Tuon Jarccon linkkaaman katalogin mukaan laakeri kestää 85 kilon staattisenkuorman. Laakereita on kaksi per poljin, joten 170 kilon polkuvoimaan asti niiden kuuluisi kestää. Kai se tm:lle riittää vaikka riskimies onkin :)

Pitää ollakin varmuuskerroin, sillä tuon raja-arvon jälkeen tulee laakeriin pysyvä muodonmuutos. Lähtisin siitä että kun laakeri kestää vähintään saman staattisen kuorman kuin alkuperäinen laakeri --> Ok.

Miä pitäisin nojapyörän poljinkuormaa laakerin kantokyvyn mielessä dynaamisena kuormana. Tätä laakeri kestää paremmin, koska öljykalvo uusiutuu kuulien alla.

Pidän Tepon lähestymistapaa hyvänä. Ylimitoittaja ei koskaan saa tietää, olisiko vähempi kestänyt.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4045
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja jooseha » 13 Tammi 2019, 21:26

Jarcco kirjoitti:Lähtisin siitä että kun laakeri kestää vähintään saman staattisen kuorman kuin alkuperäinen laakeri --> Ok.

Väittäisin että tuo tm:n taideteos ylittää tämän vaatimuksen. Alkuperäisessä polkimessa on laakerikehien halkaisija on mitätön, joten kantokykykin on kovin pieni.
Kuva

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15113
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja PW » 13 Tammi 2019, 21:52

Pystyskö tommosia polkimia tulostamaan? Tuleeko viel liian hintaviksi?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1718
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Jarcco » 13 Tammi 2019, 21:53

jooseha kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:Lähtisin siitä että kun laakeri kestää vähintään saman staattisen kuorman kuin alkuperäinen laakeri --> Ok.

Väittäisin että tuo tm:n taideteos ylittää tämän vaatimuksen. Alkuperäisessä polkimessa on laakerikehien halkaisija on mitätön, joten kantokykykin on kovin pieni.


Alkuperäiset on viistokuulalaakereita ilman pitimiä, joten niissä on enemmän kuulia kuin vastaavankokoisessa urakuulalaakerissa. Kävin ihan mielenkiinnosta purkamassa pari poljinta. Toisessa oli laakerit tallella, 13 kpl n. Ø3 mm kuulia/puoli. Nämä oli hylätty väljyyden takia, kulumisen lienee tosin aiheuttanut ennemminkin laakeriin päässyt lika ja kosteus kuin alimitoitus. Hyvin samanlaiset akselit oli polkimissa, vaikka olivat muuten erilaisia. On kai poljinten mitoitus vuosikymmenten saatossa optimoitunut.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2956
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 13 Tammi 2019, 23:13

Lähdin noiden "alimittaisten" laakerien kanssa liikenteeseen, varsinkin kun tämä on kuitenkin sähköavusteinen kulkine, jolloin (aina kun sähköä on käytettävissä) poljinvoimien maksimit jäävät pienemmiksi kuin luomupyörissä. Näin ainakin kokemus pystäripuolelta, arkiajot olen liikkunut sähkökapineella viime huhtikuusta alkaen.

Plussaa keston puolesta noissa laakereissa on iso halkaisija verrattuna esim. lukkopolkimeen, josta otin lukko-osat.
Mahtuu enemmän kuulia (vaikkakin pienempiä), kuten Jarcco tuossa mainitsi.
Viimeksi muokannut tm, 13 Tammi 2019, 23:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2956
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 13 Tammi 2019, 23:14

Kaksin aina kaunihimpi :D -> tämän päivän tuotos toinen poljin:
P1130835_600.jpg
P1130835_600.jpg (94.46 KiB) Katsottu 713 kertaa

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2956
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 13 Tammi 2019, 23:23

PW kirjoitti:Pystyskö tommosia polkimia tulostamaan? Tuleeko viel liian hintaviksi?

Varmasti pystyy tulostamaan, ainakin polkimen rungon.
Metallitulosteiden hintoja ei ole tullut katseltua.

Tosin on polkimen runkoja näkynyt markkinoilla myös mm. kuitulujitteisesta muovista valmistettuna -> ei ole pakko olla metallia...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2956
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 13 Tammi 2019, 23:33

Jarcco kirjoitti:Nähtävästi 700 -800 mm laakeriväli on liikaa 20 mm putkelle. Mutta miksi edes tekisi niin leveän kampiakselin? 500 mm leveä riittää hyvin ainakin minun jaloille...

Tuo meikäläisen hahmotelma on jopa kapeampi, ks. kuva alla.
Syystä että kääntyville etupyörille saisi enemmän tilaa.
Normaalilla suoralla yksiketjuisella voimansiirrolla ei toimisi (jos kuski ketjun linjalla), mutta 1CV:hen (joo, tämän pohjalta eli 4-pyöräisenä jatkan) on tulossa väliakseliksi vaihdenapa, jonka kohdalla ketjulinja siirtyy ulommaksi ja alemmaksi ennen kuskia ja takapyörää.

P1130838_600.jpg
P1130838_600.jpg (126.7 KiB) Katsottu 699 kertaa


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija