4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1088
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja samuel » 17 Helmi 2019, 23:30

tm kirjoitti:Oli väsynyt olo viikonlopun, eikä projekti edennyt toivotunlaisesti.
No sain sentään sahailtua pohja- ja kylkilevyt muotoonsa.


Ja minäkin kävin häiritsemässä oman rojektin puitteissa. :)
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3029
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 18 Helmi 2019, 01:02

samuel kirjoitti:
tm kirjoitti:Oli väsynyt olo viikonlopun, eikä projekti edennyt toivotunlaisesti.
No sain sentään sahailtua pohja- ja kylkilevyt muotoonsa.


Ja minäkin kävin häiritsemässä oman rojektin puitteissa. :)
No sun visiitti oli pelkästään positiivinen asia :-).

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3029
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 22 Helmi 2019, 00:26

Kulma"rauta" (alumiinia) vanerien tueksi:

kuva1.jpg
kuva1.jpg (133.35 KiB) Katsottu 1102 kertaa

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3029
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 24 Helmi 2019, 00:29

Päivän ohjelmassa oli keskiölaakeriholkkien sorvausta.

kuva1.jpg
kuva1.jpg (127.09 KiB) Katsottu 1001 kertaa

kuva2.jpg
kuva2.jpg (112.19 KiB) Katsottu 1001 kertaa

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3883
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Helmi 2019, 08:32

Onko tuo vaan suurella itsevarmuudella tehty, kun mikään ei anna kampiakselin suuntavirhettä anteeksi?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3029
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 24 Helmi 2019, 11:29

Vilijami kirjoitti:Onko tuo vaan suurella itsevarmuudella tehty, kun mikään ei anna kampiakselin suuntavirhettä anteeksi?
Laakereiden sisään tulevat pultinkannat on sorvattu/viilattu pallomaisiksi (tai no sinnepäin...), joten suuntavirhe ei haittaa. Tästä oli juttua tuolla aiemmin.

Ainakin rattaanpuolella tuntui jo selvä klappi juurikin tuossa välissä -> jos alkaa äännellä liikaa, niin tarvii muotoilla uusi M12-pultti vähän tarkemmin.

Laakeroinnin on pakko sietää suuntavirhettä, koska vanerilaatikko on aika veltto, eli vääntöjäykkyys (pitkittäisakselin ympäri) on pieni. Nähtäväksi jää miten tämä ominaisuus toimii jousituksen kanssa. Jousittamattomassa nelipyöräisessähän tämä olisi vain hyvä, kun kaikki pyörät pysyisivät aina maassa :-).

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3883
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Helmi 2019, 11:47

tm kirjoitti:Laakereiden sisään tulevat pultinkannat on sorvattu/viilattu pallomaisiksi (tai no sinnepäin...), joten suuntavirhe ei haittaa. Tästä oli juttua tuolla aiemmin.

No niinhän siitä olikin. Näin se dementia etenee :oops:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3029
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 24 Helmi 2019, 22:22

Etummainen tukikaari kasassa, jousituksen kiinnityspisteitä lukuunottamatta (ilmaantuvat myöhemmin...).
kuva1.jpg
kuva1.jpg (95.97 KiB) Katsottu 781 kertaa

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3029
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 26 Helmi 2019, 23:49

Takakaarikin valmistui, samaa 20x20x1,5 teräsputkea kuin etukaari. Putkikoko on kompromissi keveyden ja (toivottavasti) riittävän jäykkyyden välillä.

Veltto vaneriamme jäykistyi hieman teräskaarien myötä. Jännittää miltä tuo tuntuu ajossa: onko aivan hervoton, vaiko vain mukava. Kuski tulee istumaan melko korkealla, ja tähän kun lisää kinneriksi suht pitkäliikkeisen jousituksen (n. 9 cm joka pyörässä), niin rättärimäistä kallistelua on luvassa :D .

kuva1.jpg
kuva1.jpg (98.51 KiB) Katsottu 658 kertaa

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15357
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja PW » 27 Helmi 2019, 09:05

Onko nuo astinlaudat sivuilla, vai mitkä?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3883
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Vilijami » 27 Helmi 2019, 09:53

tm kirjoitti: Jännittää miltä tuo tuntuu ajossa: onko aivan hervoton, vaiko vain mukava. Kuski tulee istumaan melko korkealla, ja tähän kun lisää kinneriksi suht pitkäliikkeisen jousituksen (n. 9 cm joka pyörässä), niin rättärimäistä kallistelua on luvassa :D

Huhhuh mikä vempula. Vääntölöysä runko ja pitkä erillisjousitus joka nurkassa :shock:
Jos tämä ois otsa kurtussa rakennettu loppuelämän kinneri, niin kehoittaisin harkitsemaan vielä, mutta kun tämä on kokeellinen proto, niin seuraan innolla :D

Avatar
kemppes
Viestit: 161
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja kemppes » 27 Helmi 2019, 13:14

Erittäin mielenkiintoinen projekti, seuraan innolla!

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3029
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 27 Helmi 2019, 13:22

Vilijami kirjoitti:Huhhuh mikä vempula. Vääntölöysä runko ja pitkä erillisjousitus joka nurkassa :shock:
Jos tämä ois otsa kurtussa rakennettu loppuelämän kinneri, niin kehoittaisin harkitsemaan vielä, mutta kun tämä on kokeellinen proto, niin seuraan innolla :D

Otsa kurtussa = käytetään toimivaksi todettuja ratkaisuja = tehdään samanlainen kuin kaupalliset kinnerit?
Mitään uutta ei synny, jos ei leikkimielellä kyseenalaista olemassa olevia toteutustapoja. Tämä on diy-rakentelun suola, voi ihan vapaasti kokeilla mitä mieleen tulee. Ja sitten todeta, että toimiiko vaiko ei. Monesti ei :lol: .

Henkisesti olen jo varautunut jäykistämään vaneriammeen, jos (kun?) on liian vempula.
Mutta ensin pitää testata, ei voi tietää muuten :wink:.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3029
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 27 Helmi 2019, 13:32

PW kirjoitti:Onko nuo astinlaudat sivuilla, vai mitkä?

Ei ole astinlaudat: näistä tulee etuosaltaan tavaralokerot (vanerireunat puuttuvat vielä), takaosaan tulee toiselle puolelle vaihdenapa ja toiselle sähkömoottori. Astinlauta ei ole kyllä kaukaa haettu, koska kulku sisään kinneriin tulee oikeanpuoleisen "ulokkeen" yli. Veikkaan että kinneri kaatuisi/kallistuisi liikaa, jos tuohon reunaan astuisi...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3029
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 05 Maalis 2019, 16:49

Viime viestin jälkeen rakentunutta:
- vaneriammeen päätylevyt
- penkin kiinnitykset
- iskarien kiinnityslevyt

Tai no iskari on harhaanjohtava sana, ilmajousethan nuo ovat (ei nestevaimennusta).
Sekä positiivi- että negatiivipuolen paineet erikseen säädettävissä -> pystyy vaikuttamaan jousituksen alkuherkkyyteen.

kuva1.jpg
kuva1.jpg (126.54 KiB) Katsottu 313 kertaa

kuva2.jpg
kuva2.jpg (104.2 KiB) Katsottu 313 kertaa

kuva3.jpg
kuva3.jpg (123.29 KiB) Katsottu 313 kertaa

kuva4.jpg
kuva4.jpg (115.83 KiB) Katsottu 313 kertaa


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija