Sivu 6/74

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 17 Helmi 2019, 22:30
Kirjoittaja samuel
tm kirjoitti:

Oli väsynyt olo viikonlopun, eikä projekti edennyt toivotunlaisesti.
No sain sentään sahailtua pohja- ja kylkilevyt muotoonsa.

Ja minäkin kävin häiritsemässä oman rojektin puitteissa. :)


Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Helmi 2019, 00:02
Kirjoittaja tm
samuel kirjoitti:
tm kirjoitti:

Oli väsynyt olo viikonlopun, eikä projekti edennyt toivotunlaisesti.
No sain sentään sahailtua pohja- ja kylkilevyt muotoonsa.

Ja minäkin kävin häiritsemässä oman rojektin puitteissa. :)

No sun visiitti oli pelkästään positiivinen asia :-).


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 21 Helmi 2019, 23:26
Kirjoittaja tm

Kulma"rauta" (alumiinia) vanerien tueksi:

kuva1.jpg
kuva1.jpg (133.35 KiB) Katsottu 2984 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 23 Helmi 2019, 23:29
Kirjoittaja tm

Päivän ohjelmassa oli keskiölaakeriholkkien sorvausta.

kuva1.jpg
kuva1.jpg (127.09 KiB) Katsottu 2883 kertaa
kuva2.jpg
kuva2.jpg (112.19 KiB) Katsottu 2883 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 24 Helmi 2019, 07:32
Kirjoittaja Vilijami

Onko tuo vaan suurella itsevarmuudella tehty, kun mikään ei anna kampiakselin suuntavirhettä anteeksi?


Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 24 Helmi 2019, 10:29
Kirjoittaja tm
Vilijami kirjoitti:

Onko tuo vaan suurella itsevarmuudella tehty, kun mikään ei anna kampiakselin suuntavirhettä anteeksi?

Laakereiden sisään tulevat pultinkannat on sorvattu/viilattu pallomaisiksi (tai no sinnepäin...), joten suuntavirhe ei haittaa. Tästä oli juttua tuolla aiemmin.

Ainakin rattaanpuolella tuntui jo selvä klappi juurikin tuossa välissä -> jos alkaa äännellä liikaa, niin tarvii muotoilla uusi M12-pultti vähän tarkemmin.

Laakeroinnin on pakko sietää suuntavirhettä, koska vanerilaatikko on aika veltto, eli vääntöjäykkyys (pitkittäisakselin ympäri) on pieni. Nähtäväksi jää miten tämä ominaisuus toimii jousituksen kanssa. Jousittamattomassa nelipyöräisessähän tämä olisi vain hyvä, kun kaikki pyörät pysyisivät aina maassa :-).


Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 24 Helmi 2019, 10:47
Kirjoittaja Vilijami
tm kirjoitti:

Laakereiden sisään tulevat pultinkannat on sorvattu/viilattu pallomaisiksi (tai no sinnepäin...), joten suuntavirhe ei haittaa. Tästä oli juttua tuolla aiemmin.

No niinhän siitä olikin. Näin se dementia etenee :oops:


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 24 Helmi 2019, 21:22
Kirjoittaja tm

Etummainen tukikaari kasassa, jousituksen kiinnityspisteitä lukuunottamatta (ilmaantuvat myöhemmin...).

kuva1.jpg
kuva1.jpg (95.97 KiB) Katsottu 2663 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Helmi 2019, 22:49
Kirjoittaja tm

Takakaarikin valmistui, samaa 20x20x1,5 teräsputkea kuin etukaari. Putkikoko on kompromissi keveyden ja (toivottavasti) riittävän jäykkyyden välillä.

Veltto vaneriamme jäykistyi hieman teräskaarien myötä. Jännittää miltä tuo tuntuu ajossa: onko aivan hervoton, vaiko vain mukava. Kuski tulee istumaan melko korkealla, ja tähän kun lisää kinneriksi suht pitkäliikkeisen jousituksen (n. 9 cm joka pyörässä), niin rättärimäistä kallistelua on luvassa :D .

kuva1.jpg
kuva1.jpg (98.51 KiB) Katsottu 2540 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 27 Helmi 2019, 08:05
Kirjoittaja PW

Onko nuo astinlaudat sivuilla, vai mitkä?


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 27 Helmi 2019, 08:53
Kirjoittaja Vilijami
tm kirjoitti:

Jännittää miltä tuo tuntuu ajossa: onko aivan hervoton, vaiko vain mukava. Kuski tulee istumaan melko korkealla, ja tähän kun lisää kinneriksi suht pitkäliikkeisen jousituksen (n. 9 cm joka pyörässä), niin rättärimäistä kallistelua on luvassa :D

Huhhuh mikä vempula. Vääntölöysä runko ja pitkä erillisjousitus joka nurkassa :shock:
Jos tämä ois otsa kurtussa rakennettu loppuelämän kinneri, niin kehoittaisin harkitsemaan vielä, mutta kun tämä on kokeellinen proto, niin seuraan innolla :D


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 27 Helmi 2019, 12:14
Kirjoittaja kemppes

Erittäin mielenkiintoinen projekti, seuraan innolla!


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 27 Helmi 2019, 12:22
Kirjoittaja tm
Vilijami kirjoitti:

Huhhuh mikä vempula. Vääntölöysä runko ja pitkä erillisjousitus joka nurkassa :shock:
Jos tämä ois otsa kurtussa rakennettu loppuelämän kinneri, niin kehoittaisin harkitsemaan vielä, mutta kun tämä on kokeellinen proto, niin seuraan innolla :D

Otsa kurtussa = käytetään toimivaksi todettuja ratkaisuja = tehdään samanlainen kuin kaupalliset kinnerit?
Mitään uutta ei synny, jos ei leikkimielellä kyseenalaista olemassa olevia toteutustapoja. Tämä on diy-rakentelun suola, voi ihan vapaasti kokeilla mitä mieleen tulee. Ja sitten todeta, että toimiiko vaiko ei. Monesti ei :lol: .

Henkisesti olen jo varautunut jäykistämään vaneriammeen, jos (kun?) on liian vempula.
Mutta ensin pitää testata, ei voi tietää muuten :wink:.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 27 Helmi 2019, 12:32
Kirjoittaja tm
PW kirjoitti:

Onko nuo astinlaudat sivuilla, vai mitkä?

Ei ole astinlaudat: näistä tulee etuosaltaan tavaralokerot (vanerireunat puuttuvat vielä), takaosaan tulee toiselle puolelle vaihdenapa ja toiselle sähkömoottori. Astinlauta ei ole kyllä kaukaa haettu, koska kulku sisään kinneriin tulee oikeanpuoleisen "ulokkeen" yli. Veikkaan että kinneri kaatuisi/kallistuisi liikaa, jos tuohon reunaan astuisi...


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 05 Maalis 2019, 15:49
Kirjoittaja tm

Viime viestin jälkeen rakentunutta:

  • vaneriammeen päätylevyt
  • penkin kiinnitykset
  • iskarien kiinnityslevyt

Tai no iskari on harhaanjohtava sana, ilmajousethan nuo ovat (ei nestevaimennusta).
Sekä positiivi- että negatiivipuolen paineet erikseen säädettävissä -> pystyy vaikuttamaan jousituksen alkuherkkyyteen.

kuva1.jpg
kuva1.jpg (126.54 KiB) Katsottu 2195 kertaa
kuva2.jpg
kuva2.jpg (104.2 KiB) Katsottu 2195 kertaa
kuva3.jpg
kuva3.jpg (123.29 KiB) Katsottu 2195 kertaa
kuva4.jpg
kuva4.jpg (115.83 KiB) Katsottu 2195 kertaa