Pinnat piiloon...

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Tapio.Ängeslevä
Viestit: 36
Liittynyt: 28 Heinä 2017, 12:16

Pinnat piiloon...

Viesti Kirjoittaja Tapio.Ängeslevä »

Olen tässä vuosien kuluessa tullut kokeilleeksi monta viritystä, pinnatun pyöränrenkaan ilmanvastuksen pienentämiseksi. Yksi oli tuo etupyörän kotelointi viime kesänä. Totesin kuitenkin että ei toimi kaksipyöräisellä. Nopeuden kasvaessa 5-60 km/h ohjaukseen tuli "häiriötä". Jotenkin tuntui siltä että ilma poistui kotelosta, epätasaisesti. Kun purin kotelon pois, oli etuhaarukassa pölyä enemmän haarukan takapuolella. Ilma siis kiersi kotelossa, "hyvin".

Loppukesällä rakensin kumpaankin pyörää levyt jotka peittävät pinnat molemmin puolin rengasta navalta siihen asti missä pinnat risteävät. Se mitä ehdin niiden kanssa ajella, olin positiivisesti yllättynyt. Minkäänlaista häiriötä ohjaukseen ei välittynyt, sivutuuli ei häirinnyt. Mutu tuntuma? Parempi levyllä kuin ilman!

Tapasin erään kerran pystypyöräilijän jolla oli kaunis kaikilta osiltaan hiilikuituinen pyörä, siinä kuusi senttiä korkeat vanteet.
Hän sanoi niiden olevan liian korkeat. Tuo kuusi senttiä etupyörässä aiheutti hänen mielestään ohjaus häiriöitä.

Yritin laitaa tähän kuvan... "kone" ilmoittaa HTTP virhe.

t: Tapio Ängeslevä

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pinnat piiloon...

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuullostaa hyvältä, keväällä lisää kokemusta. Eikös tää levytys oo nyt tehty, Jorin teoriaoppien mukaan?
Kuva ois kiva jos lähetät sen jollekin meijä nohevalle kuvankäsittelijälle viestinä - saatasko se sitä kautta tähän kaikkien nähtäville?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Pinnat piiloon...

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kuva lienee liian iso. Pienennä niin että pisin sivu on 1000 pikseliä, piisaa varmasti. Ainakin itsellä johtui tuosta ko. virheilmoitus.

Markus Heikkilä

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pinnat piiloon...

Viesti Kirjoittaja PW »

PART_1514556840918.jpeg

Siinä Tapsan levytyskuva.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pinnat piiloon...

Viesti Kirjoittaja samuel »

Onko kuva kääntynyt peilikuvaksi, vai onko levyjarru oikeasti oikealla puolella?

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pinnat piiloon...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

samuel kirjoitti:

Onko kuva kääntynyt peilikuvaksi, vai onko levyjarru oikeasti oikealla puolella?

Renkaan tekstit oikeinpäin, eli ei ole peilikuva. Tapsalla oli joskus levyjarrut molemmin puolin, liekö nytkin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pinnat piiloon...

Viesti Kirjoittaja PW »

Tulisko viel parempi jos levyttäs kokonaan?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pinnat piiloon...

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti:

Tulisko viel parempi jos levyttäs kokonaan?

Sehän tuossa auttais eniten koska pinnat pyörii nopeammin ulkokehällä joka tietenkin sotkee eniten ilmaa eli aiheuttaa eniten vastusta. Toki halkasijan kasvattaminen tuosta alkaa kasvavissa määrin vaikuttaa ohjaukseen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pinnat piiloon...

Viesti Kirjoittaja PW »

Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tulisko viel parempi jos levyttäs kokonaan?

Sehän tuossa auttais eniten koska pinnat pyörii nopeammin ulkokehällä joka tietenkin sotkee eniten ilmaa eli aiheuttaa eniten vastusta. Toki halkasijan kasvattaminen tuosta alkaa kasvavissa määrin vaikuttaa ohjaukseen.

Kuvittelin ett tuo levytetty kiekko, pyörii siel kotelon sisällä mutt en ny oo varma?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Tapio.Ängeslevä
Viestit: 36
Liittynyt: 28 Heinä 2017, 12:16

Re: Pinnat piiloon...

Viesti Kirjoittaja Tapio.Ängeslevä »

Kotelon sisällä oli pinna pyörä.
Tuo puhallin efekti pinnatussa renkaassa saa alkunsa tuosta kohdassa jossa pinnat risteävät. Nämä jutut alkavat voimistumaan tuolla 40km/h jälkeen.
Kokonaan levytys tekee renkaasta "purjeen".
Vuosia sitten tein tuolle kokonaan levytelle etupyörälle Jorin opastuksella "peräsimen" kun piti hiplata jarruja nopeuden noustessa yli 70km/h. Tuulen käydessä ohjauksen kimppuun. Siitäkin tuli toimiva.
Paljonko renkaasta voi levyttää? Ollappa tuulitunneli ja tarkat mittarit!
Nestetoimiset jarrut on nyt etupyörässä molemmin puolin. Vein jarruletkun oikealle puolen, vasemman jarrusatulan ilmaus ruuvista. Jarrukahva käyttää siis kahta jarrusatulaa. Hyvin toimii.
Tapsa.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pinnat piiloon...

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Onkos kukaan kokeillut kokonaan levytettyä etupyörää pythonissa? Siinä on painavat jalat ohjauksen mukana, hidastaako massa tuulenpuuskien vaikutusta. Toisaalta, python on ainakin amatöörin käsissä vähän epävakaa muutenkin...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pinnat piiloon...

Viesti Kirjoittaja PW »

PART_1514820432198.jpeg

Tuplalevyjarru

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pinnat piiloon...

Viesti Kirjoittaja jooseha »

tavasti kirjoitti:

Onkos kukaan kokeillut kokonaan levytettyä etupyörää pythonissa? Siinä on painavat jalat ohjauksen mukana, hidastaako massa tuulenpuuskien vaikutusta. Toisaalta, python on ainakin amatöörin käsissä vähän epävakaa muutenkin...

Mä luulen että tulisi aika vikuri ajettava :lol: Kun tuon korkean tein, niin rupesi tuulenpuuskat heiluttamaan reilusti ajamista. Toisaalta parin tuhannen kilometrin jälkeen asiaan tottui ja rupesin ajamaan suoraan tuulesta rippumatta. Saattoi siis olla tottumuksen puutetta. Matalaan ei tuuli vaikuttanut.
Toisaalta etupään tuulipintaan vaikuttavat jalat paljon eli ehkä levytys ei muuttaisi tilannetta oleellisesti :?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Pinnat piiloon...

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mä ajelin omalla mbb-llä viimekesän tyvenet täyslevytetyillä vanteilla. Tyynellä meni hienosti, mutta tuulisella säällä hävisi ajosta rentous. Syksyn myrskyaikaan otin levyt suosiolla kokonaan edestä pois ja ajosta tuli taas rentoa kovemmallakin tuulella. Mbb-metrejä alla about 7 Miljoonaa.

Vastaa Viestiin