Sivu 1/3

Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Lähetetty: 27 Tammi 2018, 23:09
Kirjoittaja tm

Tuli tuossa hankittua Honda GX35 -moottorilla varustettu ruohotrimmeri. Toki vekottimelle on luvassa ihan oikeaakin käyttöä kesäaikaan ojanpenkkojen siistimisen muodossa, mutta aikomuksena olisi kokeilla tuon värkin 4-tahtimoottoria myös tulevassa 1CV-nelipyöräisessä pitemmillä matkoilla range extenderin voimanlähteenä ("ajomatkan pidennin" vai mikä suomenkielinen vastine tuolle nyt onkaan...).

Eli polttomoottorilla pyöritetään generaattorina toimivaa sähkömoottoria, ja tuotettu sähkö käytetään eteenpäin liikkumiseen sekä ajoakun lataamiseen. RC-puolelta löytyy potentiaalisia moottoreita generaattoriksi, esim. tuollainen:
https://hobbyking.com/en_us/kd-53-30-hi ... 190kv.html

Sijoitus joko kinnerin perään (korin ulkopuolelle) tai sitten omaan peräkärryynsä.
Jälkimmäinen olisi ehkä korvaystävällisempi vaihtoehto, ääntähän tuollaisesta lujaa kiertävästä (4000 - 7000 rpm) polttomoottorista lähtee, vaikka melukoppaa vähän ympärille rakentaisikin.

Vastaavanlaisia generaattoreita löytyy myös kaupallisena:
http://t-gen.torcman.de/

Protoilu tullee ajankohtaiseksi tod.näk. vähän myöhemmin, jos vaikka saisi 1CV:n pyörilleen ennen tätä...
Siihen asti voi vapaasti kommentoida tuollaisen himmelin järjettömyyttä, huonoa hyötysuhdetta, aiheutuvaa ympäristörikosta tms... :D .

trimmeri_Honda_GX35-moottorilla.jpg
trimmeri_Honda_GX35-moottorilla.jpg (125.9 KiB) Katsottu 8029 kertaa

Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Lähetetty: 28 Tammi 2018, 08:18
Kirjoittaja jviirret

Rakenna mieluummin sellainen kinneri joka liikkuu pelkällä lihasvoimallakin :roll:

Jukka


Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Lähetetty: 28 Tammi 2018, 10:05
Kirjoittaja tm
jviirret kirjoitti:

Rakenna mieluummin sellainen kinneri joka liikkuu pelkällä lihasvoimallakin :roll:

En rakenna :D . 1CV:ssä on aikomus juurikin kokeilla sähköavun vaikutusta arkiliikkumiseen. Etenkin kun protosta ei ole tulossa kevyt -> ylämäet rankaisee.

Tämä generaattorihärpäke on sitten jatkoajatelma, että voisihan 1CV:tä ehkä hyödyntää myös pitemmillä matkoilla ”auton korvikkeena”... ilman että ajoakun kapasiteetti rajoittaisi matkan pituutta, tai että reitti pitäisi suunnitella latauspisteiden ja -taukojen ehdoilla.

1CV:n rakentelun viestiketju:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=26&t=5481


Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Lähetetty: 28 Tammi 2018, 10:42
Kirjoittaja jori

Hienoa. Tämä tulee joka tapauksessa olemaan tulevaisuudessa vielä pitkään tekniikka, jolla isommatkin sähköautot ajetaan kauemmas ja asumattomien taipaleiden taakse ja sieltä pois. Nojapyöräfoorumi on tässäkin eturintamassa. :D

Jos tuosta aggrekaatista on tulossa aivan tavallinen pienoisgeneraattori, miksi haluat tehdä sen itse. (Höh. huomasin itse, miten tyhmä kysymys. :oops: ) Tarkoitus oli kuitenkin vain alustaa ehdotustani, jota taisin tarjota tuolla sähköautokeskustelussakin. Mikset laittaisi polttomoottoria kiinni suoraan oman keskipakokytkimensä kautta ketjulla vetämään kinnerin omaa sähkömoottoria, tai työntämään kinneriä peräkärrynä.

Tämän voi tehdä napamoottorin tapauksessa suoraan vetävään kiekkoon ketjulla tai vaikka moottorikäyttöisen peräkärryn avulla niin, että veto välittyy maan kautta. Kokonaispainosta tulee kevyempi, kun se sähkökone on jo valmiina paikalla, eikä tarvita ihan niin suuria ajo ja latausvirtoja ajon aikana.

Rakenteesta riippuen akut voi ladata paikoillaan nostamalla kinnerin sähkömoottoriin kytketyn pyörän ilmaan. Pitkillä matkoilla moottori saa käydä kaikissa ylämäissä, jotta akut pysyvät täysinä koko matkan.

Tuli tuossa kirjoittaessa itsellekin mieleen, että tämähän saattaa olla jonkun typerän lain mukaan laiton, jos polttomoottori vetää suoraan ilman sähkövälitystä. Pitää selvittää, onko näin. :(


Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Lähetetty: 28 Tammi 2018, 10:50
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Mikset laittaisi polttomoottoria kiinni suoraan oman keskipakokytkimensä kautta ketjulla vetämään kinnerin omaa sähkömoottoria, tai työntämään kinneriä peräkärrynä.

Silloin se menee ihan eri ajoneuvoluokkaan, jossa vaaditaan tyyppikatsastukset ja rekisteröinnit :(

Jukka


Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Lähetetty: 28 Tammi 2018, 11:01
Kirjoittaja Vilijami

Nyt tulee nojapyöräfoorumin katsastusmiehen vinkki:
Laki sallii meille tällaisen: "Pienitehoinen mopo on kaksipyöräinen polkimin varustettu mopo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 25 kilometriä tunnissa ja moottorin suurin nettoteho enintään 1 kW."
Pienitehoista mopoa ei tarvi rekisteröidä eikä katsastaa, mutta vakuutus pitää olla. Jos tuota pykälää tulkitaan väljästi, niin kaksipyöräisyys ei ole vaatimus, vaan sillä määritellään ajoneuvo polkupyörätyyppiseksi. Ja siitä edelleen tulkiten polkupyörässä saa olla myös neljä rengasta.
Toisaalta jos moottorin laittaa peräkärryyn, niin siinähän on kaksi rengasta.


Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Lähetetty: 28 Tammi 2018, 11:03
Kirjoittaja Vilijami

Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Lähetetty: 28 Tammi 2018, 11:08
Kirjoittaja Vilijami

Saksan ebaystä sama setti halvemmalla.


Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Lähetetty: 28 Tammi 2018, 13:18
Kirjoittaja Jarcco

Yritin päästä kärryille mitä tässä on tekeillä. Eli 1CV:stä tuleekin sarjahybridi, jossa voimanlähteenä akusto jota ladataan joko pistorasiasta, polkemalla tai polttomoottori-aggregaatilla?
Sarjahybriidiä jotkut pitävät lähitulevaisuuden ratkaisuna autoissa; https://yle.fi/uutiset/3-10024954


Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Lähetetty: 28 Tammi 2018, 13:43
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:

Yritin päästä kärryille mitä tässä on tekeillä. Eli 1CV:stä tuleekin sarjahybridi, jossa voimanlähteenä akusto jota ladataan joko pistorasiasta, polkemalla tai polttomoottori-aggregaatilla?
Sarjahybriidiä jotkut pitävät lähitulevaisuuden ratkaisuna autoissa; https://yle.fi/uutiset/3-10024954

Heh, Pyrhönen on päätynyt samaan, kuin minä toisessa ketjussa. Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta Pyrhösen ohjauksessa väitteli pari viikkoa sitten tohtoriksi Jarkko Nokka, jolta ilmestyi väitöskirja sarjahybridin käytöstä työkoneissa. Kyllä se sieltä tulee, kun sisukkaasti potkii ja jaksaa odottaa. :)


Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Lähetetty: 28 Tammi 2018, 15:02
Kirjoittaja tm
Jarcco kirjoitti:

...Eli 1CV:stä tuleekin sarjahybridi, jossa voimanlähteenä akusto jota ladataan joko pistorasiasta, polkemalla tai polttomoottori-aggregaatilla?...

No polkemalla ei ole aikomus tässä kulkupelissä ladata akkuja. Sähköisestä voimansiirrosta eli generaattorin pyörittämisestä polkien puhuin jossain toisessa viestiketjussa ennen koko 1CV:n toteuttamispäätöstä.


Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Lähetetty: 28 Tammi 2018, 15:08
Kirjoittaja Jarcco

Euro on hyvä konsultti tälläisissä asioissa. Jos uusi tekniikka säästää rahaa niin se yleistyy varmemmin kuin pelkästään ympäristöä säästävä. Tässä tapauksessa molemmat toteutuu jos verrataan perinteiseen polttikseen.
Tuon poljinaggregaatin hyödystä olen skeptinen, saako siihen samanlaista tuntumaa kuin ketjuvälityksessä? Viitsiikö polkea ollenkaan jos kulkee saman polkemattakin?


Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Lähetetty: 28 Tammi 2018, 15:12
Kirjoittaja Jarcco
tm kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

...Eli 1CV:stä tuleekin sarjahybridi, jossa voimanlähteenä akusto jota ladataan joko pistorasiasta, polkemalla tai polttomoottori-aggregaatilla?...

No polkemalla ei ole aikomus tässä kulkupelissä ladata akkuja. Sähköisestä voimansiirrosta eli generaattorin pyörittämisestä polkien puhuin jossain toisessa viestiketjussa ennen koko 1CV:n toteuttamispäätöstä.

tm kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Rakenna mieluummin sellainen kinneri joka liikkuu pelkällä lihasvoimallakin :roll:

En rakenna :D . 1CV:ssä on aikomus juurikin kokeilla sähköavun vaikutusta arkiliikkumiseen. Etenkin kun protosta ei ole tulossa kevyt -> ylämäet rankaisee.

Tämä generaattorihärpäke on sitten jatkoajatelma, että voisihan 1CV:tä ehkä hyödyntää myös pitemmillä matkoilla ”auton korvikkeena”... ilman että ajoakun kapasiteetti rajoittaisi matkan pituutta, tai että reitti pitäisi suunnitella latauspisteiden ja -taukojen ehdoilla.

1CV:n rakentelun viestiketju:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=26&t=5481

Häh, polkemalla ei ladata akkuja eikä liiku pelkällä lihasvoimallakaan... Ai tarkoitat varmaan että ketjuvedon LISÄKSI tulee AINA avustus?


Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Lähetetty: 28 Tammi 2018, 15:51
Kirjoittaja tm
Jarcco kirjoitti:

Häh, polkemalla ei ladata akkuja eikä liiku pelkällä lihasvoimallakaan... Ai tarkoitat varmaan että ketjuvedon LISÄKSI tulee AINA avustus?

Nyt kun tuon sun viestin valossa lukee uudestaan jviirretin kommentin, niin voihan sen tosiaan niinkin käsittää... pahoittelut tahattomasta harhaanjohtamisesta.

Kuten tuolla 1CV:n aloitusviestissä lukee, niin toiseen takapyörään veto menee luomuna (eli ketjulla), ja toisessa takapyörässä on sähköavustus. Eli eteenpäin kyllä pääsee ilman sähköäkin, mutta onko se painavan vekottimen kanssa kuinka mukavaa, on eri asia. Eli käytännössä avustus tullee olemaan aina päällä. Kuten sähköavusteisissa yleensäkin, harvempi niillä (kai?) pelkästään reisivoimin eteenpäin puskee.


Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Lähetetty: 28 Tammi 2018, 16:02
Kirjoittaja tm

Kännykkääni kilahti tällainen tekstiviesti anonyymilta foorumilla vierailleelta: ”Asetus 1613/2015 11a§.Polkupyörästä ja kevyestä sähköajoneuvosta tai sen energiavarastosta ei saa aiheutua käytönaikaisia palamisesta tai haihtumisesta aiheutuvia päästöjä eikä vierintämelua merkittävästi suurempaa melua.”

Ja noinhan tuolla lukee:
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20151613

Tarvisi siis aina pysähtyä tienvarteen, kun polttomoottoria käyttää. Noudattaa ken tahtoo...

Pikkupoikien räpättimetkin ovat siis laittomia. Ja tarvii varmaan kiristää se rämisevä takalokarikin, ettei poliisi pääse sakottamaan ;-).