Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuohan on helppo. Jos ottaa moottorikinnerilleen liikennevakuutuksen, niin saa ajaa "kevytmopona" polttomoottorilla 25 km/h asti, vaikka pärisisi ja savuttaisi. Sitten kun sammuttaa polttomoottorin, ajoneuvo muuttuu "sähköpolkupyöräksi", jonka lisävaatimuksena on kai vain kypärän käyttö, jotta sillä voi ajaa 45 km/h asti nopeuksia sähkömoottoriavulla ja moottori voi olla 1 kW kokoinen. Moottorin sammuttaen saa polkea vaikka sataa.

Koska ei ole rekisteröintiä eikä katsastusta, voi ajoneuvon tyyppi vaihtua lennossa. Ainoat lisävaatimukset ovat vakuutus ja kypärä. Sen jälkeen vapaus koittaa. :D

Tässä se taas nähdään. Luokittelu johtaa vain epämääräisyyksiin ja porsaanreikiin. (Kevyt)ajoneuvoilla pitäisi olla vain paino- ja nopeusrajoja, jotka aiheuttaisivat lisävaatimuksia. Kaikki muu luokittelu on turhaa, varsinkin tapauksessa, jossa ajoneuvoja ei rekisteröidä eikä tyyppikatsasteta, (koska ovat kevyitä ja hitaita, eivätkä tästä syystä aiheuta liikaa vaaraa muille liikenneosapuolille.)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

ajoneuvo muuttuu "sähköpolkupyöräksi", jonka lisävaatimuksena on kai vain kypärän käyttö, jotta sillä voi ajaa 45 km/h asti nopeuksia sähkömoottoriavulla ja moottori voi olla 1 kW kokoinen.

Mihin lakiin tämä perustuu?

Mä en usko että ajoneuvotyyppiä voi vaihtaa lennossa muuten kuin omassa päässään. Tuomioistuin päätynee katsomaan "pahimman" mukaan. Ei viritettyä mopoakaan katsota mopoksi, vaikka sillä ajettaisiinkin enintään 45:ttä - ei edes ennen rekisteröintipakkoa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

ajoneuvo muuttuu "sähköpolkupyöräksi", jonka lisävaatimuksena on kai vain kypärän käyttö, jotta sillä voi ajaa 45 km/h asti nopeuksia

Ei kai 1kw sähköpolkupyörä saa kulkea -suomessa- kuin sen 25km/h? Vai onko laki ehtinyt muuttua?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joka tapauksessa 1kw polttomoottori-sähkö-polkukinneri on niin harvinainen ja epämääräinen laite, että ei sillä sakkoja saa. Kunhan ottaa vakuutuksen, pitää kypärää eikä aja yli 25km/h. Tarvittaessa poliiseille voi perustella pienitehoinen mopo ja sähköpyörä pykäliä. Sitten jos ja kun ne yleistyvät, niin laki tarkentuu, mutta siihen menee vielä yli 10 vuotta?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

Joka tapauksessa 1kw polttomoottori-sähkö-polkukinneri on niin harvinainen ja epämääräinen laite, että ei sillä sakkoja saa. Kunhan ottaa vakuutuksen, pitää kypärää eikä aja yli 25km/h. Tarvittaessa poliiseille voi perustella pienitehoinen mopo ja sähköpyörä pykäliä. Sitten jos ja kun ne yleistyvät, niin laki tarkentuu, mutta siihen menee vielä yli 10 vuotta?

Joo ei tässä nyt mikään sakkojen pelko päällimmäisenä ole, projektin hahmottelu jatkuu :-).

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

ajoneuvo muuttuu "sähköpolkupyöräksi", jonka lisävaatimuksena on kai vain kypärän käyttö, jotta sillä voi ajaa 45 km/h asti nopeuksia sähkömoottoriavulla ja moottori voi olla 1 kW kokoinen.

Mihin lakiin tämä perustuu?

Mä en usko että ajoneuvotyyppiä voi vaihtaa lennossa muuten kuin omassa päässään. Tuomioistuin päätynee katsomaan "pahimman" mukaan. Ei viritettyä mopoakaan katsota mopoksi, vaikka sillä ajettaisiinkin enintään 45:ttä - ei edes ennen rekisteröintipakkoa.

Perustuu siihen, että määrittelemättömyys säilyy siihen asti kunnes se määritellään. Kun tätä määrittelyä ei mihinkään kirjata (ei rekisteöintiä), on se taas määrittelemätön, kun tilanne on ohi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kysymys koski luonnollisesti vain lainattua osaa.

Lopusta ei liene järkevää väitellä :)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

ajoneuvo muuttuu "sähköpolkupyöräksi", jonka lisävaatimuksena on kai vain kypärän käyttö, jotta sillä voi ajaa 45 km/h asti nopeuksia

Ei kai 1kw sähköpolkupyörä saa kulkea -suomessa- kuin sen 25km/h? Vai onko laki ehtinyt muuttua?

Se on juuri kuten Viljami tässä muistelee. Sähköpolkupyörät on rajattu niin että avustuksen pitää päättyä yli 25 km/h vauhdissa riippumatta moottorin tehosta, eli se 1 kW on keskiverto kulkineessa aika turha kun 25 km/h saavuttaa helposti pienemmälläkin.

Sähköpyöriä rakennellessa kannattaa sitten huomioida että kunnolla vääntävä 250W keskiömoottori jaksaa vääntää takanavan kasettinrungon sileeksi joten 1 kW keskiömoottorilla ei kannata olla kuin napavaihteinen ja enintään kolme vaihdetta. Kilowatin tehoilla polkeminen alkaa olla sivuseikka jokatapauksessa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Viesti Kirjoittaja tm »

On se jännä, kun nämä sähköavustusjutut kääntyvät AINA jossain vaiheessa 1 kilowatin moottoreihin ;-). Huomattavasti pienemmällä ajattelin selvitä. Tuo generaattorin pyörittämiseen aikomani polttomoottori on ainoa kilowatin kone tässä projektissa...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

On se jännä, kun nämä sähköavustusjutut kääntyvät AINA jossain vaiheessa 1 kilowatin moottoreihin ;-).

No niinhän ne kääntyy tosielämässäkin :wink: Katulailliseksi ajateltu 250W sähköapu kääntyy jossakin projektin vaiheessa kuitenkin 1000W ohjukseksi tai jos tehdassähköpyörässä on pienikin mahdollisuus ohittaa pedelec anturi ja poistaa nopeusrajoitus niin muutokset tehdään heti ku rakkine on kotona. Kukaan ei ole niin nössö että ajaisi tieliikenne lain mukaisella sähköpyörällä :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jukka on -taas- kiusallisen oikeassa. Näinhän koko länkkärisysteemi toimii, koko ajan pyrkimys on nopeammin, tehokkaammin, kukoksi korkeimmalle tunkiolle. Eri toista se oli meillä neuvostoliitossa pysähtyneisyyden aikana :mrgreen:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

No niinhän ne kääntyy tosielämässäkin :wink: Katulailliseksi ajateltu 250W sähköapu kääntyy jossakin projektin vaiheessa kuitenkin 1000W ohjukseksi tai jos tehdassähköpyörässä on pienikin mahdollisuus ohittaa pedelec anturi ja poistaa nopeusrajoitus niin muutokset tehdään heti ku rakkine on kotona. Kukaan ei ole niin nössö että ajaisi tieliikenne lain mukaisella sähköpyörällä :lol:

Vilijami kirjoitti:

Jukka on -taas- kiusallisen oikeassa. Näinhän koko länkkärisysteemi toimii, koko ajan pyrkimys on nopeammin, tehokkaammin, kukoksi korkeimmalle tunkiolle. Eri toista se oli meillä neuvostoliitossa pysähtyneisyyden aikana :mrgreen:

Älkää nyt, olen täällä Oulussa ajanut ohi, tai tiputtanut peesistä, useamman sähköavustetun polkupyörän. Vieläpä talvikelillä ja ajaen luomu-maasturilla!

Ei siihen paljon tarvita vaikeeta keliä tai efforttia että 25 km/h ylitetään ja sähköavun lisäksi pitäisi löytyä myös vähän jerkkua reisistäkin vauhdin nostoon. Laillisella ei juuri ole mahkuja, kunhan muistaa ettei ylämäissä tai niihin himmaile liikaa, niissä sähköllä voi päästä reippaammin kuin luomuna.

Joskus 2012/2013 otin nokkiin sähköavustetulta, kun keli oli liian vaikea ja oma moottori yski sekä rengastus oli liian raskas ajaa. 24.7 km/h tuo pyörä kulki ja itse sai kisatehoilla vääntää että perässä pysyi. Motivoi sen verran että tuon jälkeen ei ole enää onnistunut...

Mutta olisi kyllä sähköapu poikaa vaikeammilla keleillä, etenkin töihin päin ajellessa. Jäisi suihkussa käynti väliin ja ehkä vähän energisempänä jaksaisi työpäivän aloittaa kuin luomuna. Toisaalta polkuja pitkin ajellessa harvemmin joutuu niin paljoa punnertamaan tai mahdollisuutta kilpailuvietin yllättämäksi ainakin viime vuosina.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Viesti Kirjoittaja MM »

Bernerin vaatimukset äänettömyydestä ja palamistuotteiden päästöttömyydestä toimintasäteen pidentäjien kohdalla täyttyisivät nykytekniikalla vain aurinkokennolla tai polttokennolla, joka ei pidä ääntä ja jossa ei tapahdu "palamista". Ihminenkin tuottaa polkiessaan hiilidioksidia, joten sitä ei voine päästönä kieltää.

"Polttokenno muuttaa polttoaineen sisältämän kemiallisen energian suoraan sähköksi. Kennossa ei varsinaisesti pala mitään siinä merkityksessä, että palamisesta syntyisi liekki, vaan sähköä syntyy kennossa hapetus- ja pelkistysreaktioiden seurauksena. Sähkön lisäksi syntyy lämpöä. Vetyä käytettäessä syntyy reaktiotuotteena vain vettä, hiilivetykäytöllä syntyy lisäksi hiilidioksidia."
(Kymenlaakson ammattikorkeakoulun Mikko Oksasen opinnäytetyö)

Kaupallinen pienin yleiskäyttöinen polttokennoaggrekaattipaketti 50 W jatkuvalla tuotolla näyttäisi painavan 8 kg ja maksavan alle kolme tonnia, joten painon puolesta oltaisiin jo lähellä polttomoottoriaggregaatin tasoa, mutta hinta on tietysti vielä epärealistinen.

Jos ajatellaan myönteisesti, että normiohjaus toimisi kehitystä kannustavaan suuntaan, polttokenno olisi kannatettava. Vetyautojen kehitys taisi kohdata jonkin esteen, kun aikaisemmasta innostuksesta ei nyt ole kuulunut enää merkkejä.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

MM kirjoitti:

Vetyautojen kehitys taisi kohdata jonkin esteen, kun aikaisemmasta innostuksesta ei nyt ole kuulunut enää merkkejä.

  1. Vetyä ei synny tyhjästä.
  2. Lisäksi se vaatisi jakeluinfran rakentamisen.
  3. Vedyn varastointi ajoneuvossa on haastavaa.

Noihin kolmeen se taitaa kaatua.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Range extender sähköavusteiseen kinneriin

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ajarmala kirjoitti:
MM kirjoitti:

Vetyautojen kehitys taisi kohdata jonkin esteen, kun aikaisemmasta innostuksesta ei nyt ole kuulunut enää merkkejä.

  1. Vetyä ei synny tyhjästä.
  2. Lisäksi se vaatisi jakeluinfran rakentamisen.
  3. Vedyn varastointi ajoneuvossa on haastavaa.

Noihin kolmeen se taitaa kaatua.

  1. Ei pidä paikkaansa. Se voidaan valmistaa tankkauspisteen vieressä sähköllä. Tällaisia asemia on jo keski-euroopassa.
    Ylivoimaisesti suurin ongelma on että akkujen hinnat putoo sellaisella vauhdilla ettei vety auton kokoisissa laitteissa kannata. Laivat voi olla sille käyttökohde.
    Vedyllä toimiva auto on kuitenkin paljon monimutkaisempi kuin akuilla toimiva. Sellaisessa on nimittäin kaikki komponentit paitsi pistokkeesta lataus tekniikka samat kuin sähköautossa sen lisäksi että siinä on polttokenno, vetysäiliö ja kaikki sen tankkaamiseen vaadittava. Akkukin löytyy vetyautosta, se on toki paljon pienempi, mutta sekin löytyy.

Pikkasen taas lähtenyt omille urille tää keskustelu

Vastaa Viestiin