Rotta kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
karhjo
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 21:48

Rotta kinneri

ViestiKirjoittaja karhjo » 22 Helmi 2018, 22:50

Terve arvon foorumilaiset. Olenpa haaveillut polkuautosta tenavasta alkaen ja sellaisen tekeminen mahdollistui nyt vähän vanhempana. Mikään fanaattinen polkupyöräilijä en varsinaisesti ole, mutta näiden poljettavien vehkeiden helppo lähestyttävyys houkutteli tämänkin projektin pariin.

Mietin pitkään millasia vaatimuksia kinneriltä vaadin ja olin lähtökohtaisesti sitä mieltä että sen pitää olla komea ja kestävä. Siinä pitää pystyä kuljettaa pientä esikoistani. Se pitää olla muotokieleltään jotain 30-lukuista tai muuta klassista autohenkeä sisältävä. Neljä pyörää ehdottomasti. Apumoottori kenties.

Aloin selaamaan nettiä ja huomasin kuolaavani kahden eri harrastuskentän väliin. Velomobilistien ja bicycklecar harrastajien ajokit kummatkin vaikuttivat kivoilta. Sitten muistin, että asun suomessa ja unohdin jälkimmäisen.

Piirtelin monta eri vaihtoehtoa ja aloin jopa kääntämään oikeita automalleja pienempään mittasuhteeseen kunnes tajusin, että aloin ampumaan kärpästä tykillä. Tällätavoin hukkaan mielenkiintoni projektiin ennen kuin se ehtii edes alkamaan. Join kahvit ja painelin verstaaseen.

Ja tässä sitä nyt ollaan. Faarin huutokaupasta edukkaasti ostettu rautaputki saa mahdollisuuden taipua johonkin arvokkaaseen taideteokseen jonka lopullisesta ulkonäöstä minulla ei ollut muuta kuin ajatus pään sisällä. Pala palalta ja väliin tuumailtuani runko alkaa hahmottua.
Tuolta pitäis näkyä kuvia:
https://photos.app.goo.gl/RZiqW2b9TChQ9XLG3

Seuraavaksi pitää miettiä poljinmekanismia. Kampiakseli vai polkupyörän kammet? Muukin keskustelu vapaasti tervetullutta :)
Rottakinneri.jpg
Rottakinneri.jpg (92.01 KiB) Katsottu 3055 kertaa

Lisäsin kuvan. Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11882
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rotta kinneri

ViestiKirjoittaja jviirret » 23 Helmi 2018, 06:11

No ny tulee komiaa :shock:

Ohjausgeometriaa ehtisi varmaan vielä muuttaa? Olkapoikkeama ja jättö, nuo kun saa kohdilleen niin ei vetele ajaessa ja ohjaukseen tulee itsekeskittävää voimaa. Ehtii kyllä sittenkin kun kammet ja takapyörät on paikoilaan niin näkee(kokee) muutoksien vaikutukset.

Kammet ja voimansiirron tekisin kuten omaan kinneriinikin:

Kuva

Eli S-kammet ja niiltä suoraan ketjuveto toiseen takapyörään.

Saahan sen tehtyä perinteisilläkin polkupyörän kampivirityksillä, mutta joutuu rakentelemaan raskaat rakenteet tuohon keskelle, jotka muun kestävyyden kannalta ovat turhaa painon lisää. Ketjuvoimat ovat suurimmillaan 2*kuljettajan paino, eli ihan hentoista rakennetta ei voi tehdä.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3545
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Rotta kinneri

ViestiKirjoittaja Vilijami » 23 Helmi 2018, 08:50

Käy lukaiseen tämä mun kinneriketju http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=26&t=4565
Siinä on helppotekoinen rattiohjaus ja -mielestäni- tyyliin sopii huomattavasti paremmin toispuolikiinnityksellä olevat eturenkaat. Tuon ohjauksessa on sen verran välitystä, että pieni olkapoikkeama ei lyö kynsille.
Nuo renkaat vanteineen on motonetistä 20€ kpl. Jos haluaa laadukkaamat niin sitten BMX kiekot -vaikka biltemasta- ne kun kestävät toispuolikiinnityksen, koska 14mm akseli.

Suosittelen tutustumaan: jättö, olkapoikkeama, caster ja ackerman käsitteisiin, ennen kuin jatkat tuon ohjauksen rakentamista, mikäli ne eivät ole tuttuja asioita. Ei tarvi sitten tehdä niin monesti uudestaan :D
Liitteet
1EA12933-AC44-4132-9CF2-32C586B080D9.jpeg
1EA12933-AC44-4132-9CF2-32C586B080D9.jpeg (122.55 KiB) Katsottu 3031 kertaa

karhjo
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 21:48

Re: Rotta kinneri

ViestiKirjoittaja karhjo » 23 Helmi 2018, 09:19

jviirret kirjoitti:Ohjausgeometriaa ehtisi varmaan vielä muuttaa? Olkapoikkeama ja jättö, nuo kun saa kohdilleen niin ei vetele ajaessa ja ohjaukseen tulee itsekeskittävää voimaa. Ehtii kyllä sittenkin kun kammet ja takapyörät on paikoilaan niin näkee(kokee) muutoksien vaikutukset.


Joo. Ohjaussysteemi tuli vähän rivo omaan makuunikin. Pitää pohtia sitä paremmin kun saan maavaran ja kammet suunniteltua.

jviirret kirjoitti:Eli S-kammet ja niiltä suoraan ketjuveto toiseen takapyörään.

Saahan sen tehtyä perinteisilläkin polkupyörän kampivirityksillä, mutta joutuu rakentelemaan raskaat rakenteet tuohon keskelle, jotka muun kestävyyden kannalta ovat turhaa painon lisää. Ketjuvoimat ovat suurimmillaan 2*kuljettajan paino, eli ihan hentoista rakennetta ei voi tehdä.


Voisi kokeilla putken taivuttimella. Eihän sitä tiedä onnistuuko ennenkuin kokeilee ja jos epäonnistuu niin sitten vois tehä leikkaa ja hitsaa menetelmällä. Rattaat olisi ainakin tarkoitus saada rungon sisäpuolelle, kun olen keulan noin soukaksi laittanut.
Jos laittaa ketjuvedon toiseen pyörään niin ei tarvii lukkoperää tehä :D. Mietin laittavani tähän jonkun vanhan kunnon takinhännän polttimen, koska saa halvemmalla kuin sähkö systeemit, mutta tämä onkin vielä vasta jos ja kun vaiheessa.

Vilijami kirjoitti:Käy lukaiseen tämä mun kinneriketju http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=26&t=4565
Siinä on helppotekoinen rattiohjaus ja -mielestäni- tyyliin sopii huomattavasti paremmin toispuolikiinnityksellä olevat eturenkaat. Tuon ohjauksessa on sen verran välitystä, että pieni olkapoikkeama ei lyö kynsille.
Nuo renkaat vanteineen on motonetistä 20€ kpl. Jos haluaa laadukkaamat niin sitten BMX kiekot -vaikka biltemasta- ne kun kestävät toispuolikiinnityksen, koska 14mm akseli.

Suosittelen tutustumaan: jättö, olkapoikkeama, caster ja ackerman käsitteisiin, ennen kuin jatkat tuon ohjauksen rakentamista, mikäli ne eivät ole tuttuja asioita. Ei tarvi sitten tehdä niin monesti uudestaan :D


Kiitos vinkistä! Pitää tosiaan miettiä vielä ohjausta, ja nuo renkaat menee ehdottomasti ostoslistalle. Taitaa nekin jonkin aikaa kestää toispuoleista kiinnitystä. 16mm pultit sanoit menevän läpi.

Tää ei tosiaan ole mikään kevyt vekotin ja matka-ajoa en jotenkin usko tällä poljettavan, mutta jos tän rakentaminen saa hyvälle mielelle ja polkeminen on edes jossain määrin hauskaa niin silloin olen jo onnistunut projektissa :)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3545
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Rotta kinneri

ViestiKirjoittaja Vilijami » 23 Helmi 2018, 10:03

karhjo kirjoitti:[nuo renkaat menee ehdottomasti ostoslistalle. Taitaa nekin jonkin aikaa kestää toispuoleista kiinnitystä. 16mm pultit sanoit menevän läpi.

Kestää kyllä, mutta laakereiden väliin pitää laittaa just oikean mittainen holkki, muuten M16 pulttia ei saa kiristettyä tiukalle. Kannattaa motonetissä pyöritellä nuita pultin varassa ja valita suorimmat. Osa oli melko kieroja.

karhjo
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 21:48

Re: Rotta kinneri

ViestiKirjoittaja karhjo » 23 Helmi 2018, 18:54

Joo huomasin, että pinnat oli aika löysällä, mutta ei se ole ongelma. Nyt on 4kpl näitä 18" rinkuloita.

Huomasin myös, että on väljät laakerit 16mm. Olisko tuumamitoituksella. 17mm lähempänä totuutta. Kiepasee alumiinitölkistä ympärille täytettä niin luulis välys häviävän. 100mm pultti riittää ja kun otin vielä prikkoja niin saa säädettyä lisää.

karhjo
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 21:48

Re: Rotta kinneri

ViestiKirjoittaja karhjo » 23 Helmi 2018, 18:55

Kuva

Tässä olis vähän taka-akselin varsia rakenteilla. Tulee kuten oikeessa autossa ja pehmee kyyti. Toivottavasti :roll:

Avatar
Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 911
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Rotta kinneri

ViestiKirjoittaja Saukki » 08 Joulu 2018, 12:46

Joo älkääpä klikkailko tuota yllä olevaa linkkiä. Mode vois poistaa, ennen kuin sattuu vahinkoja. Välillä nämä botit osaa näköjään olla aika uskottavia.
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija