Kinnerin rakennusta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Umpio
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Maalis 2018, 11:20
Paikkakunta: Mikkeli

Kinnerin rakennusta

ViestiKirjoittaja Umpio » 30 Maalis 2018, 18:04

Tervehdys kaikille palstalaisille! Täällä ilmottautuu uusi rakentelija. Pitkän yrittämisen jälkeen viimein onnistuin rekisteröitymään tänne.
Pyöräilyä tullut aikasemmin harrastettua mutta nämä nojakit uusi juttu minulle. Jostain netin syövereistä ponnahti esille kinneri ja ajattelin että sellainen täytyy saada. Hieman aihetta tutkittuani alkoi olemaan jonkinlainen suunnitelma rakentamisesta. Eli ajatuksena rakentaa ensin pyörä jonka päälle sitten asennetaan erillinen koppa. Pyörä itsessään on jo ajossa ja kopasta olemassa 3D piirros.
Tämä ehkä kuuluisi vielä tuonne nojapyörien rakennus osioon eikä velomobiilien rakennukseen mutta ajattelin kuitenkin tänne laittaa kun sellainen tästä olisi tarkoitus lopulta tulla. Olen vielä aika ummikko aiheen parissa joten neuvoja ja palautetta otan vastaan mieluusti

Rungon pääputki on 60x2mm alumiinia. Takahaarukka 22x2mm. Levyosat laser leikattuja.
Rungon osien valmistuksesta ei valitettavasti löydy kuvia. Tässä on rungon osat jo valmistettu ja kokoonpano menossa jigipöydällä.
Kuva
Kuva
Kuva hieman heikko laatuinen. Runko hitsattuna kasaan.
Kuva
Alumiinista tehdyt olka-akselit. Tuli osittain ehkä hieman turhankin topakat. Etupyörien akselit on 15mm paksut rosterista sorvatut. 15 satkun tiukkasovitteella alumiini laipassa kiinni. Hyvin kestänyt tähän asti akselit paikallaa mutta tulee varmaan vielä muutoksia tähän. Kuva
Ohjausta rakenneltu. Vanteet myös kasattu.
Kuva
Kuva

Siinä muutama otos alkuvaiheista. Myöhemmin tulee lisää kuvia. :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14228
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinnerin rakennusta

ViestiKirjoittaja PW » 30 Maalis 2018, 19:35

Näyttää ammattilaisen tekemältä.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11680
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinnerin rakennusta

ViestiKirjoittaja jviirret » 30 Maalis 2018, 19:53

Joo, terve tuloa vain foorumille. "on tullut tehtyä käsillä muutakin kuin nenää kaivettua?"
Tuommonen pöytä se pitäs jokaisella pyörän rakentajalla olla, mutta taitaa maksaa omakotitalon verran :shock:

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3333
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinnerin rakennusta

ViestiKirjoittaja Vilijami » 30 Maalis 2018, 20:48

jviirret kirjoitti:Tuommonen pöytä se pitäs jokaisella pyörän rakentajalla olla, mutta taitaa maksaa omakotitalon verran :shock:

No niin pitäis olla! Eiköhän tuon 10k€ ala jo saamaan?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14228
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinnerin rakennusta

ViestiKirjoittaja PW » 30 Maalis 2018, 20:55

Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:Tuommonen pöytä se pitäs jokaisella pyörän rakentajalla olla, mutta taitaa maksaa omakotitalon verran :shock:

No niin pitäis olla! Eiköhän tuon 10k€ ala jo saamaan?

Miten reiät voi olla noin kalliita?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3333
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinnerin rakennusta

ViestiKirjoittaja Vilijami » 30 Maalis 2018, 21:27

PW kirjoitti:Miten reiät voi olla noin kalliita?

Reikähän se tässä maailmassa maksaa :mrgreen:

Tosipuheessa koneistettu pinta ja tarkkuus, pienet sarjat ja huono valinnanvara, niin voi hinnoitella mieleiseksi.

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 751
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Kinnerin rakennusta

ViestiKirjoittaja Härski » 30 Maalis 2018, 22:04

.. Me tehtiin töissä tollanen pöytä hiljattain kans. Pari metriä halkaisija ja 50mm paksu haponkestävällä vuorauksella. Ei takuulla ole halpa, mut halvempi, kuin kaupassa!

Tää projekti on kyl todella mielenkiintoinen. Toivottavasti intoa riittä viedä homma maaliin saakka, niin saadaan ihailla millai näitä vehkeitä kuuluu tehdä..
Toni

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9561
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerin rakennusta

ViestiKirjoittaja jori » 30 Maalis 2018, 22:05

Tervetuloa minuunkin puolesta. :D

Työn jälki on upeaa, mutta hieman huolestuneena katsoin eturipuststa. Voi olla kuvan vääristymää, mutta jättö näyttää kovin pieneltä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Umpio
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Maalis 2018, 11:20
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kinnerin rakennusta

ViestiKirjoittaja Umpio » 30 Maalis 2018, 22:24

No kiitoksia! Kaikenlaisia käsitöitä on tullut puuhailtua etenkin metallin parissa mutta tässäkin suurempi merkitys taitaa olla hyvillä työkoneilla ja työtiloilla. Jigipyötä oli edellisen työpaikan antimia. Ihan mahtava kapine!
Tässä penkin lestin valmistusta. Uretaani levystä leikattu muoto jota lämmön kanssa muotoiltu.
Kuva
Kuva
Lestin päälle tein lasikuidusta muotin mutta siitä ei löytynyt kuvaa. Löytyi kuitenkin kuva penkin valmistuksesta. Alipaine säkissä imetty ylimääräinen hartsi pois. Penkki on hiilikuitua ja painoa sille jäi 652g.
Kuva
Tässä penkki muotissa vielä kiinni. Teknisesti penkki onnistui ihan kohtalaisesti mutta pääntuki jäi hieman liian kauas. Täytyy tehdä vissii joku tyyny pään taakse. :roll:
Kuva
Kuva

Jatketaan huomenissa kuvien jakoa ja projektin esittelyä!

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 751
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Kinnerin rakennusta

ViestiKirjoittaja Härski » 30 Maalis 2018, 22:27

.. Ainiin, josko sitä yrittäisi höpistä asiaakin välillä.

Aika ajoin on porukka rakennellut itte alumiinisia runkoja, mutta niiden väsytyskestävyys on ollut kehno varsinkin saumojen ympäristöstä. Tahtoovat mennä nopsaan halki. Eli alumiinirunko kaipaisi kipeästi läpökäsittelyä ollakseen kriittisistä kohdistaan riittävän sitkeä..
Toni

Umpio
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Maalis 2018, 11:20
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kinnerin rakennusta

ViestiKirjoittaja Umpio » 30 Maalis 2018, 23:23

Taitaa jigipöytä nyt olla jotain 10k luokkaa. Ilmeisesti kysyntä näilläkin kasvanut ja hinnat tippunut reilusti siitä mitä joskus olivat. Varusteet vaikuttaa varmasti paljon hintaan. Tarkoitat jori jätöllä varmaan auto maailmasta tuttua caster kulmaa? Ummikkona minulla termistö vielä hakusessa :D mutta ei taida olla kuvan vääristymää vaan on tosissaan melko pieni. Tätäkin pohdiskelin ja jostain syystä tähän kulmaan päädyin teko vaiheessa. Tästä on jo noin vuosi aikaa kun olin runkoa väsäämässä joten ei enää iha tuoreessa muistissa kaikki ole. :D onko tähän jokin hyväksi havaittu kulma vai riippuuko hyvä kulma jostain muuttujista? materiaali on 6026 T3 alumiinia. Eli tähän käyttöön pitäis olla ihan passeli. Sen takia alumiini tuossa pehmeässä muodossa että pystyy tekemään nuo rungon taivutukset. Hyllyssä oli myös vanhaa alumiinia mikä oli mennyt jo vähän kovaksi ajan myötä ja se ratkesi taivuttaessa. Lämpökäsittely tiettyy kovuuteen asti pitäisi kai onnistua nykyisen työpaikan maalaamon uunissa. Mahdollistahan se olis viedä alan firmaan mikä tekis lämpökösittelyn jolla sais sen parhaan mahdollisen kovuuden tuohon mutta katsotaan nyt mitenkä tuo oma käsittely vaikuttaa kunhan tulee sen aika. Runkoon tulee vielä lisä jäykkäri keskimmäiseen mutkaan mutta siitä lisää kun kerkiän kuvia etsimään lisää.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9561
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerin rakennusta

ViestiKirjoittaja jori » 30 Maalis 2018, 23:44

Jättö ja casterkulma ovat eri asioita, mutta niillä on myös vaikutusta toisiinsa. Primääristi tarpeellinen on tuo jättö (trail). Molempien tarkoitus on tehdä ohjauksesta stabiili. Jos ohjaavissa pyörissä on liian vähän jättöä, ohjaus on vauhdista riippumatta herkkä ja mahdollistaa kovassa vauhdissa pyörien kääntämisen liian linkkuun. Käsien irrottaminen ohjausmekanismista voi aiheuttaa pyörien kääntymisen linkkuun, vaikkapa kiven tai kuopan takia. Vähintäänkin ajosta tulee rauhatonta, jos jättöä on liian vähän. Casterkulmaa tarvitaan, ettei ohjaava pyörä lähde väpättämään omia aikojaan, kuten nollacasterisessa ostoskärryssä toisinaan.

Jättöä on helpoin luoda laittamalla ohjausakseleille takakallistusta, casterkulmaa. Samalla poistuu väpätysvaara. Sinunkin lienee helpointa korjata tuo kallistamalla etuakselia taakse.

Jättö, eli englanniksi trail, mitataan ohjausakselin jatkeen ja renkaan maakosketuspisteen ajosuuntaisena etäisyytenä. Sen suositusarvona pidetään 1,5-2 kertaa renkaan leveyttä. Jättö on hyvästä, mutta liika jättö isolla caterkulmalla tuotta wheel flopin, joka saa käännetyn pyörän lopsahtamaan vinoon, haukkaamaan, hitaassa ajossa.

Tästä voit tutkia geometriamuutosten vaikutusta jättöön.
http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3670
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kinnerin rakennusta

ViestiKirjoittaja jooseha » 31 Maalis 2018, 08:05

Hieno projekti :D
Mites lämmitit uretaanilevyä taivuttamista varten?
Härski kirjoitti:Aika ajoin on porukka rakennellut itte alumiinisia runkoja, mutta niiden väsytyskestävyys on ollut kehno varsinkin saumojen ympäristöstä. Tahtoovat mennä nopsaan halki. Eli alumiinirunko kaipaisi kipeästi läpökäsittelyä ollakseen kriittisistä kohdistaan riittävän sitkeä..

Ja jäykemmäksi mitoitoittamista kuin teräsrunko. Joustaminen väsyttää alumiinin.

Umpio
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Maalis 2018, 11:20
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kinnerin rakennusta

ViestiKirjoittaja Umpio » 31 Maalis 2018, 08:15

Kiitos tietopläjäyksestä jori! Renkaan keskittyminen suoraan oli päällimmäisenä ajatuksena ohjauskulmia miettiessä. Tuolla ohjausakselin kallistuksella pyrin hakemaan juuri tuota renkaan keskittymistä suoraan mikä toteutuukin kohtuullisen hyvin. Mutta tuota jättöä en osannut ottaa huomioon ja ohjaus tosiaan tuntuu turhan herkältä. :| täytyykin laskea mikä tämän hetkinen jättö on ja korjata sitä paremmaksi.

Pitäisi joskus päästä kokeilemaan oikeasti hyvää ajettavaa pyörää josta saisi vertailukohdan minkälainen ajettavuuden olisi hyvä olla. Tämä oma pyörä kun on ainut tälläinen jolla olen koskaan ajunut :D harmi kun ei jostain syystä tuo rekisteröityminen tänne onnistunut rungon teko vaiheessa niin olisi voinut saada viisaammilta neuvoja tähän ohjausgeometriaan. Noh tätä varten lykätty rungon maalamista myöhemmälle jos ja kun tarvitsee muutoksia tehdä :D

Tässä valmistumassa penkin kannatin joka toimii myös vahvikkeena rungon keskimmäisessä mutkassa. Kuva

kemppes
Viestit: 80
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kinnerin rakennusta

ViestiKirjoittaja kemppes » 31 Maalis 2018, 08:30

Hienoa työtä, hyvää raportointia. Caster on yleensä 12 astetta trikessä, on yksi jossa on jopa 20 astetta. Katteen teko erityisesti kiinnostaa, miten meinasit sen tehdä ?


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa