Kinnerin rakennusta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja tm »

Tervetuloa foorumille! Onpahan hieno kulkupeli työn alla :D .

Umpio
Viestit: 34
Liittynyt: 30 Maalis 2018, 11:20
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja Umpio »

Kiitos! Kiva että jonkun silmää miellyttää mutta kyllä tuosta löytää paljonkin asioita mitkä olisi siistimmin voinut tehdä. :D

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Hienoa jälkeä näkyy syntyvän, mutta tee siihen takajousitus samaan urakkaan. Usko minua, tarvitset sitä jos ajat paljon. Ensimmäisen kymppitonnin jälkeen selkänikamat saattavat alkaa kommentoida aika suoraan sävyyn. Takajousituksen ei tarvitse olla monimutkainen monolinkku, simppeli stereoperäkin käynee vaikka toki painaa hieman enemmän. Maantiellä kun ajat viittäkymppiä monttuihin niin ne iskut ovat aika mojovia.

Jättö joo, caster. Elintärkeä. Nämä vehkeet nyt eivät ole 50km/h vauhdeissa mitään vakauden esikuvia edes optimaalisella ohjauksella. Jos ohjaus on levoton niin se on vaarallinen ja vie energiaa ajonautinnosta kun koko ajan täytyy olla tarkkana kuin porkkana. Väsyttää nopeasti pitkällä matkalla.
Kääntösädettä ei kannata tehdä kovin pieneksi, ei sitä oikeasti tarvitse kuin harvoin ja silloinkin jaksaa ihan hyvin vekslata. Pääasiassa näillä ajetaan enemmän tai vähemmän suoraan.

Sulla näkyy kokemus tossa tekemisessä. Vehkeetkin näkyy olevan.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Hieno on! Minkälainen putkentaivutin mahtaa olla, kun noin nätisti isoa ja ohutseinäistä tekee?

Hitsauspöytää havittelevien kannattaa seurata naapurifoorumia, siellä saattaa olla uusi yhteistilaus tulossa tämän vuoden aikana:https://www.kotiverstas.com/keskustelu/ ... ic=26471.0

DF XL

Umpio
Viestit: 34
Liittynyt: 30 Maalis 2018, 11:20
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja Umpio »

E-Cruiser kirjoitti:

Hienoa jälkeä näkyy syntyvän, mutta tee siihen takajousitus samaan urakkaan. Usko minua, tarvitset sitä jos ajat paljon. Ensimmäisen kymppitonnin jälkeen selkänikamat saattavat alkaa kommentoida aika suoraan sävyyn. Takajousituksen ei tarvitse olla monimutkainen monolinkku, simppeli stereoperäkin käynee vaikka toki painaa hieman enemmän. Maantiellä kun ajat viittäkymppiä monttuihin niin ne iskut ovat aika mojovia.

Uskon täysin tuon jousitus asian! Jousitusta haaveilin jo suunnittelu vaiheessa mutta ajattelin että ei olisi välttämättömyys ja tuo lisäpainoa. Tällä nyt olen n.600km ajellut ja kyllä se juositus olisi hyvä olla. Tähän en kuitenkaan ala sitä tekemään koska joutuisi sen verran tekemään muutoksia että melkin samalla vaivalla teen kokonaan uuden rungon. Tein nimittäin kahteen runkoon osat joista vain toisen kasasin. Tässä olen viime viikot haaveillut tekeväni täys jousitetun pyörän mutta tämä täytyy ensin saada valmiiksi ja tässä on tämän lisäksi vielä muutama muu projekti kesken :D

Jättö joo, caster. Elintärkeä. Nämä vehkeet nyt eivät ole 50km/h vauhdeissa mitään vakauden esikuvia edes optimaalisella ohjauksella. Jos ohjaus on levoton niin se on vaarallinen ja vie energiaa ajonautinnosta kun koko ajan täytyy olla tarkkana kuin porkkana. Väsyttää nopeasti pitkällä matkalla.
Kääntösädettä ei kannata tehdä kovin pieneksi, ei sitä oikeasti tarvitse kuin harvoin ja silloinkin jaksaa ihan hyvin vekslata. Pääasiassa näillä ajetaan enemmän tai vähemmän suoraan.

Jeps kyllä tuo on korjaamisen arvoinen asia mielestäni.

Sellainen putkentaivutin että taitaa maksaa useamman satatonnia. Macri merkiltää, mallia en nyt muista. Olikohan 114mm putki paksuin mikä taipui. :D

Umpio
Viestit: 34
Liittynyt: 30 Maalis 2018, 11:20
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja Umpio »

Tällänen taittopyörä hässäkkä tuli. Pommista sorvattu pyörä pitää ketjun rattaalla sekä ohjaa palaavaa ketjua. Täytyy ottaa parempi jos tuosta ei koko rakenne selviä. Kuvassa myös hitsuu saumat joita en kehtaisi myöntää hitsanneeni :oops:
Kuva
Takaloksun tein 0.5mm alumiinista. Ois voinu tehhä ehkä vähä leveemmänki mut onpahan joku ensi hätään.
Kuva

Tässä kuvassa suurinpiirtein ajokunnossa. Etujarrut uupuu vielä. Niiden askartelu on tällä hetkellä kesken. Ohjauspylväs on ehkä vähän hupsun näköinen :D täytyy vielä siihen tehdä juureen nivel jotta saa taivuttaa pylvään pois edestä kun hyppää kyytiin ja pois. Tällä hetkellä on hieman hankala ujuttautua kyytiin :D Kuva

Pyörä tässä kunnossa 17.7kg. Ilman reppua tietenkin
:D Kuva

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja Härski »

.. Juu saumat on kyl kelvottominpia mitä on foorumilla kuunaan nähty! :lol:

.. Ja 600 km ilman kunnon jarruja! Ei taida olla mäkiä siellä. :D

Umpio
Viestit: 34
Liittynyt: 30 Maalis 2018, 11:20
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja Umpio »

Vaatii kyllä ennakoivan ajotavan pelkällä takajarrulla:D Etujarrutkin on kyllä ollut kiinni osan matkaa mutta on niitten kanssa ollut pieniä ongelmia joten ovat taas työnalla.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Onpa ilo katsella näin hyvää jälkeä! :mrgreen:

Kyllä takajarru toimii aivan kunnottomasti tadpolessa. Takapyörä lähtee herkästi luisuun. Eri vivuilla toimivilla etupyörien jarruilla voi tietyissä tilanteissa jopa ohjata kulkua.
Näihin aikoihin esim. Jyvässeudulla, kun tiet ovat osittain jäätynyttä sohjoa, on kaikkien pyörien jousitus mielestäni aivan välttämäröntä, ja kyllä muutenkin jousituksella saa ajon paljon mukavammaksi ja nopeammaksi.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Umpio
Viestit: 34
Liittynyt: 30 Maalis 2018, 11:20
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja Umpio »

Jep ei tuo pelkällä takajarru meinaa pysähtyä. Kuivalla asvaltilla nyt jotenkin pärjännyt kunhan ennakoi riittävästi mutta on etu jarrut saatava kuitenkin pikimmiten. Jarruina toimii formulan C1 hydrauliset levyjarrut. Edessä on ongelmia letkuliitosten vuodoista. Vuotivat letkun kumikuoren ja sisä kuoren väliin jarrunestettä pikkuhiljaan käytössä. Syy selvillä ja korjaankin heti kun pyörä taas pajalla. Silloin kun etujarrut laitoin ja juuri ilmattu niin pysähtyi ihan tautisen hyvin.

Kyllä se jousitus himottaisi kovasti! Pitäisiköhän alkaa rakentamaan juositettua runkoa kuitenkin ennen kuin koppaa alkaa suuremmin tekemään. Voisi sitten myös tehdä ne ohjauskulmat suoraan kunnollisiksi. :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kopan kans se jousituksen tarve vielä korostuu, vie ainakin osan rumpumaisesta kuminasta kovia materiaaleja käytettäessä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Umpio
Viestit: 34
Liittynyt: 30 Maalis 2018, 11:20
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja Umpio »

Täytyypä siis alkaa tosissaa miettimään uuden rungon rakentamista. Minkälaisia jousitus ratkasuita porukka suosittelee? Lyhyt joustomatka varmaa riittää kun kadulla ajellaan?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tämmönen kumielementtijousitus on ainakin halpa ja huoltovapaa, vaikka on lähinnä pelkkä iskunvaimeennus:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2573
Antaa sellaisen "tussu kumi" fiiliksen, eli joustomatkaa ehkä reilu sentti, mutta huomattavasti pehmeämpi kuin ei jousitusta ollenkaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja Härski »

Minä kinnereistä mittää ymmärrä :wink: mut nettiä plärätessä käveli tommonen jousitettu häristin vastaan. Ei olis niin mahdoton itte toteuttaa.

https://www.google.fi/amp/s/etrike.word ... rce=images

.. Eikun hitto, siellä Linkin takanahan oli vaikka ja mitä.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Kyllä jousitus on najakissa tarpeen. Itse jonkun jousituksen tehneenä laittaisin vain nelitoimiset ilmajouset, niitä on helppo säätää. Eteen riittää aika lyhyt joustoliike, takana voi olla podempikin. Kallistuksen vaimennus kannattaa myös miettiä jos liikettä on paljon ja haluaa kompaktin leveyden. Linkuilla toteuttaminen on minusta helpon trikessä. Takapään suhteen pitää myös muistaa että siihen tulee aika kovaa vääntöä mutkissa kaksipyöräisestä poiketen. Löysä runko woblaa herkästi. Ilmajousia saa nykyisin jonaika halvalla...

Vastaa Viestiin