Kinnerin rakennusta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Umpio
Viestit: 34
Liittynyt: 30 Maalis 2018, 11:20
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja Umpio »

jooseha kirjoitti:

Hieno projekti :D
Mites lämmitit uretaanilevyä taivuttamista varten

Kiitos! Kuumailmapuhaltimella jossa lämmön säätö. Miedolla lämmöllä riittävän kauan että uretaani lämpiää kauttaaltaa eikä pelkästään pinnasta.

kemppes kirjoitti:

Hienoa työtä, hyvää raportointia. Caster on yleensä 12 astetta trikessä, on yksi jossa on jopa 20 astetta. Katteen teko erityisesti kiinnostaa, miten meinasit sen tehdä ?

Kiitos! Täytyy noita ohjauskumia korjailla heti kun joutaa. Ajattelin tehdä lestin avulla muotin johon itse koppa laminoidaan. Tästä myöhemmin lisää :D

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Itsella myös ajatuksia tehdä trikeen kate. Se on jo pltkällä, vailla enää suunnittelun aloittamisen miettimistä. Yhtenä vaihtoehtona olen miettinyt tehdä verkkomaisen rungon hiilikuitukaapelista ja pinnoittaa jollain joustavlla tai muotoiltavalla. Esim. kasvihuonekate, jokin vedenpitävä kangas. Olisiko jollain ideaa mikä toimisi ?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja PW »

kemppes kirjoitti:

Itsella myös ajatuksia tehdä trikeen kate. Se on jo pltkällä, vailla enää suunnittelun aloittamisen miettimistä. Yhtenä vaihtoehtona olen miettinyt tehdä verkkomaisen rungon hiilikuitukaapelista ja pinnoittaa jollain joustavlla tai muotoiltavalla. Esim. kasvihuonekate, jokin vedenpitävä kangas. Olisiko jollain ideaa mikä toimisi ?

Solumuovia käytetty maailmalla.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja PW »

Onkos se jättö kolmipyöräsessä niin tärkee, Viljamikin pyrkii nykyään 0-jättöön pyörissään?
Entäs osuuko tässä pyörässä ohjausakselin linja renkaan keskelle maakosketuskohdassa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Onkos se jättö kolmipyöräsessä niin tärkee, Viljamikin pyrkii nykyään 0-jättöön pyörissään?
Entäs osuuko tässä pyörässä ohjausakselin linja renkaan keskelle maakosketuskohdassa?

Jättö on tärkeä turvallisuuden ja ohjauksen stabiilisuuden takia. Vilijamin pyörissä on erittäin vino ohjauskulma (caster) ja painoa ohjausakselin etupuolella, jotka molemmat tekee etupyörästä etupainoisen. Vino ohjausakseli siirtää myös kiekon painopisteen ohjausakselin etupuolelle. Etupaino kääntää etupyörää kaarteessa pois kaarteesta, aivan kuten jättökin. Ohjausakselin etupuolen paino tuottaa siis massan ja vipuvarren, jokta toimivat kaarteessa efektiivisenä jättönä, vaikkei tuo varsinaisesti olekaan geometrisessa mielessä jättöä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja jori »

Olet joutunut asentamaan tilan takia ohjausakselin hieman liian taakse ja raidetangon puoliskot ovat hiukan negatiivisessa nuolikulmassa. Tämä johtaa siihen, että ackerman-vaikutus pienenee. Tuo negatiivinen nuolikulma pyrkii oikenemaan suurilla kääntökulmilla, mikä tavallaan pidentää raidetankoa ja tuottaa aurausta. Ackermankulmilla pyörien päässä pyritään päinvastaiseen, eli siihen, että etupyörät harittavat isoilla ohjauskulmilla. Negatiivinen nuolikulma raidetangossa siis syö ackermanin vaikutusta pienemmäksi.
Kuva
Olet aivan oikein kompensoinut sitä raidetangon sisäpäiden etäisyydellä toisistaan, mutta saattaa olla, että joudut viemään sisäpäitä vielä enemmän sivuille, jotta pääset eroon suurilla ohjauskulmilla ulomman renkaan aurauksesta. Ohjausvivun pituutta lyhentämällä tämä onnistuu myös, mutta silloin menetät kääntyvyydessä.

Kannattanee kokeilla, paljonko etupyörien tarvitsee kääntyä ja valita sopiva reikäpari ohjausvivusta. Ruuvata näihin reikiin kiinni latta, johon sitten reikiä pitkin lattaa ja kokeilla tällä oikea raidetangon sisäpäiden etäisyys toisitaan. Tähän löytyy iteratiivinen keino Sakarin SH32 ketjusta. Tässä linkki SH32 ohjauspähkäilyyn. Ohje löytyy viimeisestä kappaleesta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Toisaalta jos kulkee suoraan, kevyt ohjaus ei häiritse ja ei woblaa, niin eikös se ole OK ? Ymmärtääkseni suurta casteria on käytetty joskus woblaamisen vuoksi, ks linkki 200 sivua triken suunnittelua. Isompi caster ja jättö, ohjaus on raskaampi ja stabiilimpi. Ackermanin suhteen olen harhaoppinen, trikellä ajetaan niin vähän mutkaa että se ei tarvitse olla tarkka. Minulla oli 8 vuotta trike jossa Ackermanin kompensaatiota ei ollut lainkaan, laitoin sen eikä muutos ollut suuri. Toki tiukat käännökset meni paremmin, pienissä kaarteissa eroa ei huomannut.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Onkos se jättö kolmipyöräsessä niin tärkee, Viljamikin pyrkii nykyään 0-jättöön pyörissään?

Kolmipyörän jätön kanssa pitää olla malttia, liian suuri jättö tekee ajamisesta raskasta hiljaisessa nopeudessa, koska keula pyrkii kaatumaan koko ajan. Mielestäni kaksipyöräisen jättö 1,5-2 x renkaan leveys on aivan liikaa. Normaalilla ohjausakselin kulmilla 60-75 laittaisin tällä kokemuksella 1 x renkaan leveys. Sitten jos ohjausakseli on 55-40 astetta niin silloin nollajättö. Tämä edellyttää tietenkin etupainoista ohjausta, mutta sellainen siitä tahtoo automaattisesti tulla, vaikka kampikeskiö ei olisikaan etuakselin etupuolella.

Kun moottoripyörään laitetaan sivuvaunu, niin niissäkin pienennetään jättö noin puoleen kaksipyöräisen jätöstä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Samalla vaivalla sitä tekee oikeaoppisen ohjauksen kuin vääräoppisenkin. Ensimmäisestä vaan voi olla varma että sitä ei tarvitse jälkikäteen muutella :wink: Jälkimmäisen kanssa saattaa tulla riittävän hyvä tai sitten sitä pitää muuttaa, jolloin sen tekeminen kokonaisuudessaan on paljon työläämpää kuin ensimmäisen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Onkos se jättö kolmipyöräsessä niin tärkee, Viljamikin pyrkii nykyään 0-jättöön pyörissään?

Kolmipyörän jätön kanssa pitää olla malttia, liian suuri jättö tekee ajamisesta raskasta hiljaisessa nopeudessa, koska keula pyrkii kaatumaan koko ajan. Mielestäni kaksipyöräisen jättö 1,5-2 x renkaan leveys on aivan liikaa. Normaalilla ohjausakselin kulmilla 60-75 laittaisin tällä kokemuksella 1 x renkaan leveys. Sitten jos ohjausakseli on 55-40 astetta niin silloin nollajättö. Tämä edellyttää tietenkin etupainoista ohjausta, mutta sellainen siitä tahtoo automaattisesti tulla, vaikka kampikeskiö ei olisikaan etuakselin etupuolella.

Kun moottoripyörään laitetaan sivuvaunu, niin niissäkin pienennetään jättö noin puoleen kaksipyöräisen jätöstä.

Nuijapää/tadpole on kai tässä ajatuksissa? Eipä oo noiden rakentamisesta kokemusta, eikä paljon ajamisestakaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Nuijapää/tadpole on kai tässä ajatuksissa? Eipä oo noiden rakentamisesta kokemusta, eikä paljon ajamisestakaan.

Ei se delta/tadpole/quattro/2T3 eroa oikein mitenkään ohjausgeometrian puolesta. Yhtätenäistä niille on kallistelemattomuus.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Nuijapää/tadpole on kai tässä ajatuksissa? Eipä oo noiden rakentamisesta kokemusta, eikä paljon ajamisestakaan.

Ei se delta/tadpole/quattro/2T3 eroa oikein mitenkään ohjausgeometrian puolesta. Yhtätenäistä niille on kallistelemattomuus.

Tähän tulee epäsuora ohjaus, joten kyllä se jättö voi olla vähän pienempikin, mutta jos kinneri on tarkoitus tehdä ja ajaa kovaa, on parempi, että jättöä ja casteria on riittävästi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Tähän tulee epäsuora ohjaus, joten kyllä se jättö voi olla vähän pienempikin, mutta jos kinneri on tarkoitus tehdä ja ajaa kovaa, on parempi, että jättöä ja casteria on riittävästi.

Totta. Ohjaus pitää aina optimoida johonkin nopeuteen. Nuissa omissa tekeleissäni ohjaus painottuu leppoisuuteen ja ketteryyteen nopeuden ollessa 0-30km/h. Kyllä jättöä saa olla toiseen malliin, jos suurimmaksi osaksi on tarkoitus ajella 30-60km/h.

Umpio
Viestit: 34
Liittynyt: 30 Maalis 2018, 11:20
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja Umpio »

PW kirjoitti:

Onkos se jättö kolmipyöräsessä niin tärkee, Viljamikin pyrkii nykyään 0-jättöön pyörissään?
Entäs osuuko tässä pyörässä ohjausakselin linja renkaan keskelle maakosketuskohdassa?

Jää ohjausakselin linja hieman renkaan sisäpuolelle johtuen pienemmästä rengaskoosta kuin mikä oli suunnitelmissa.

Raidetankojen linja etuakseliin nähden ei paljoa poikkea kun tankojen sisäpäät ovat kääntöakselia lähimpänä olevissa reijjissä. Kääntösäde kärsi mutta ei liikaa. Ajatuksena kuitenkin tehdä pyörä jolla ajetaan pääosin maantietä. Ackerman kulma on riittävän lähellä oikeaa kun raidetangot on kääntöakselia lähimmäisissä säätöreijissä.

Ohjauksen levottomuus häiritsi alkuun mutta siihen tottui kuitenkin nopeasti. Mutta jättöä lisään joka tapauksessa koska tarkoitus tehdä suht nopea kulkine ja kovassa vauhdissa olisi syytä olla ajoominaisuudet hyvät jo ihan sen turvallisuudenkin kannalta. Täytyy aiheeseen tutustua lähemmin vielä ennen kuin alkaa muutoksia tekemään. Hyvä että tää asia tuli esille :D

Umpio
Viestit: 34
Liittynyt: 30 Maalis 2018, 11:20
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kinnerin rakennusta

Viesti Kirjoittaja Umpio »

Penkkiin tein alumiisista selkärangan kun en luota että pelkkä kuitu kestäisi riittävästi. Millin alumiini peltiä joten ei huimasti painoa tullut. Alaosa jossa penkin kiinnitys on 3mm alumiinia. Kuituosa kiinnitetty pop niiteillä rankaan kiinni.
Kuva
Kuva
Kuva
Jumppapatjasta sai hyvän pehmusteen joka ei ole liukas.
Kuva
Kuva

Vastaa Viestiin