Kinneri matkailukäyttöön

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja PW »

SakuLep kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Erittäin mielenkiintoinen aihe. Tällainen peli pitäisi kyllä olla kevyempään karavaanailuun.
Minkälaiset rakentelumahdollisuudet ketjun aloittajalla on?
Sopisiko kuvan 2T3 malli rungoksi? Tuota kun vähän kasvattaisi, niin sehän olisi kuin telttasänky renkailla. Tuossa pitää puntaroida vaan se asia, että miten istuimen liinan sais suht helposti pujoteltua koko rungon pituudelle, aina nukkumisen ajaksi. Vikuproppi tai telttapatja on kotirakentajalle suht helppo ja halpa materiaali katteeksi. Mun allekirjoituksesta löytyy linkki Räntäpäivän kinneriin joka on tällainen kaksiraiteinen kolmipyörä katettuna ja sähköavustettuna.

Rakentelumahdollisuudet ovat budjetin puolesta laajat mutta aikaisempaa kokemusta ei ole laisinkaan, saatikka tällä hetkellä sopivia tiloja. Ajattelin ensi kesänä aloittaa itse rakentamisen, nyt olen lähinnä suunnittelun aloittamis vaiheessa eli olen pohtinut muotoa ja sen vaikutusta kinnerin parhaimpaan ominaisuuten eli minimaaliseen ilman vastukseen.

Tuo runko näyttää omaan silmään huteralta tähän tarkoitukseen.
En tosin edes hahmota kaikkia osia rungossa enkä ymmärrä miksi vaikkapa pyörät ovat tuolla tavoin aseteltu.

Tavoite on kuitenkin tehdä kauan kestävä kinneri jäykällä rungolla.
Mielestäni aloituksessa mainitsemani lapinmatka esimerkki antaa aika hyvän kuvan siitä että mitä kinnerin pitäisi kestää ja siitä mihin sen tulisi soveltua. Jos koko yön sataa paksua räntää niin heiveröinen katto ei sitö kestä ja heikko runko vähintäänkin vääntyy. Siinä loppuvat yöunet äkillisesti.

Saku.

Edit: korjattu typoja

2T3 on kaksiraiteinen, helpompi ajaa esim maantienlaitaa jos tärinäraita, eikä ihan joka monttua tiestä löydä, niinku normitrike.
Mitä tuohon runkoon tulee, sehän riippuu ihan putken vahvuudesta, miten tukeva se on mutta tuollaisenakin kestänee hyvin. Liian raskasta ei kannata tehdä, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

SakuLep
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Marras 2018, 23:53

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja SakuLep »

wwhv kirjoitti:

siis tämmöinen:

Tämä on aiemminkin tullut vastaan googlen kuvahausta.

Tässä ei ole sinänsä mitään ongelmaa. Tilaongelma helpottuu tässä vaihtoehdossa mutta itse koen tämän vain epämukavaksi.

Kaksi osaa on vaikeampi kuin yksi osa näin yksinkertaistettuna.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja PW »

SakuLep kirjoitti:
wwhv kirjoitti:

siis tämmöinen:

Tämä on aiemminkin tullut vastaan googlen kuvahausta.

Tässä ei ole sinänsä mitään ongelmaa. Tilaongelma helpottuu tässä vaihtoehdossa mutta itse koen tämän vain epämukavaksi.

Kaksi osaa on vaikeampi kuin yksi osa näin yksinkertaistettuna.

Tuosta peräkärrystähän sais kätevästi rakennettua, tekis vaan mbbkeulan siihen ja takaboksissa olis tilaa nukkua.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

SakuLep
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Marras 2018, 23:53

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja SakuLep »

PW kirjoitti:
SakuLep kirjoitti:
wwhv kirjoitti:

siis tämmöinen:

Tämä on aiemminkin tullut vastaan googlen kuvahausta.

Tässä ei ole sinänsä mitään ongelmaa. Tilaongelma helpottuu tässä vaihtoehdossa mutta itse koen tämän vain epämukavaksi.

Kaksi osaa on vaikeampi kuin yksi osa näin yksinkertaistettuna.

Tuosta peräkärrystähän sais kätevästi rakennettua, tekis vaan mbbkeulan siihen ja takaboksissa olis tilaa nukkua.

Mutta tällaisessa mallissa matkalla ollessa ei olisi säänsuojaa.
Ilmanvastuskin taitaisi olla huomattavasti suurempi verrattuna katettuihin kinnereihin.

Nämä ovat kuitenkin niitä suurimpia etuja joita tavoittelen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja PW »

SakuLep kirjoitti:
PW kirjoitti:
SakuLep kirjoitti:
wwhv kirjoitti:

siis tämmöinen:

Tämä on aiemminkin tullut vastaan googlen kuvahausta.

Tässä ei ole sinänsä mitään ongelmaa. Tilaongelma helpottuu tässä vaihtoehdossa mutta itse koen tämän vain epämukavaksi.

Kaksi osaa on vaikeampi kuin yksi osa näin yksinkertaistettuna.

Tuosta peräkärrystähän sais kätevästi rakennettua, tekis vaan mbbkeulan siihen ja takaboksissa olis tilaa nukkua.

Mutta tällaisessa mallissa matkalla ollessa ei olisi säänsuojaa.
Ilmanvastuskin taitaisi olla huomattavasti suurempi verrattuna katettuihin kinnereihin.

Nämä ovat kuitenkin niitä suurimpia etuja joita tavoittelen.

Onhan siinä suoja jos siihen sen rakentaa ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Sitten vielä sellainen pikku seikka kuin ajoneuvoasetuksen maksimileveys.

28 §
Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon leveys

Enintään kaksipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 25 §:n 2 momentissa säädetystä poiketen 0,80 metriä, kaksipyöräisen moottorilla varustetun polkupyörän kuitenkin 1,00 metriä. Useampipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 1,25 metriä. Kevyen sähköajoneuvon enimmäisleveys on 0,8 metriä.

Haluttu leveys onnistuu siis vain polkupyöränä eli moottoriksi käy ainoastaan <250W pedelec.

Ei siihen isompaa moottoria tarvikaan. Räntiksellä ajan 100=150w avustuksella ja sillä saavuttaa jo lakisääteisen 25km/h nopeuden. Kun laite on vielä matkailukäyttöön tulossa, niin 1kw moottori on vaan haitaksi. Akku loppuu ihan liian nopeasti.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja jviirret »

25kmh polkupyörän rakenteilla talvisella jääpolanteella on jo "älytön" nopeus. Selinnmaaten kun ei jaloilla jousteta.
On toki mahdollista rakentaa jousitus ja hankkia kiekot jotka sivuttaisrasituksen lisäksi kestää nuo voimat. Paino kuitenkin nousee, noussut paino vaatii tukevammat rakenteet ja kierre on valmis.

Ollaan ainakin tosi kaukana polkupyörän alkuperäisestä ideasta. Onnea projektille, vaikka minusta se vaikuttaa siltä ettei koskaan tule valmista. Mutta minä olenkin foorumin pessimisti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

SakuLep
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Marras 2018, 23:53

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja SakuLep »

Toisaalta jos levennys kiskoilla tuottaisi hankaluuksia niin eikös myös palamalli voisi toimia? Eli kun suurin sivu olisi jotakuinkin 200cm pitkä ja 80cm korkea niin tähän voisi laittaa palat kiinni sisäpuolelle. Tämä olisi se ajaessakin sivussa oleva pala eli aerodynaaminen pala.

Sitten tähän voisi taittaa sivut eli 2 kappaletta 25 cm x 200cm ja 2 kappaletta 25cm x 80cm. Nämä olisivat siis sen nukkumis kohdan laajennusten mitat. Loppujen lopuksi nukkumisosan kooksi tulisi se 120cm *80cm 200cm. Ajossa se olisi sitten 7080*200cm. Sitten siihen päälle vielä etu ja takaosan muotoilut.

Saku

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mua mietityttää tuo nukkumatilan leveysvaatimus. Jos nukkuu makuupussissa, kävisi kapeampikin ja jollei nuku, tarvii lämmityksen ettei jäädy talvella :?

SakuLep
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Marras 2018, 23:53

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja SakuLep »

jooseha kirjoitti:

Mua mietityttää tuo nukkumatilan leveysvaatimus. Jos nukkuu makuupussissa, kävisi kapeampikin ja jollei nuku, tarvii lämmityksen ettei jäädy talvella :?

Makuupussi olisi kyllä oikein hyvä ratkaisu, pääosin. Lämminhän siinä on mutta ei koko pyörällä. Jos siinä puhelinta näprää tai lukee kirjaa illan ratoksi niin siinä alkaa tulemaan kylmä käsille. Siksi pieni lämpöeristys ja heikko lämmityslaite tulevat kyseeseen.
Lattialämmitys olisi oikein mukava mutta tässä taitaisi liian iso osa lämmöstä johtua rungon kautta ulos.
Takaosan yläosasta etuosan alaosaan puhaltava hiljainen lämmitin voisi tässä tulla kyseeseen. Se ei tulisi suoraan naamalle vaan osuisi jalkojen paikkeille.

Ja itse leveysvaatimushan perustuu kyljen kääntöön tarvittavaan tilaan jonka arvioin itselläni olevan oma leveys ja toinen käsi suorana se 120cm.

Voisin kyllä väsätä laidat sänkyyn ja aloittaa 120cm leveydestä. Sitten muutaman päivän välein pienentää leveyttä.

Sitten kun aamulla herää vihaisena ja yöllä herää siihen kun ei ole asentoa mahdollisuutta ottaa niin on liian pieni. Sitten siirtyisi aikasempaan mittaan ja jos siinä ei ole ongelmaa niin tehdä kinneristä silloin niin leveä.

Saku.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Kuulostaa kyllä järjettömältä idealta, mutta ei millään pahalla kuitenkaan. :D

Hyvä pieni Hilloberg kupoliteltta, laadukas eristävä ilmapatja ja mukava makuupussi hakkaa milloin tahansa minkä tahansa kinneriin rakennettavan makuutilan mukavuudessa ja monipuolisuudessa. Lisäksi paikan valinta on vapaa, eli Kinnerin voi pysäköidä tien laitaan ja majoitus on järvenrannassa tai vaikka kallion laella. Painoa tulee kaikelle 4 kg verran, ja silloin ei ole edes yritetty UL-kamoja hommata. Ruuanlaitto sateella retkikeittimellä onnistuu mukavasti teltan absidissa vaikka räntää tulisi vaakatasossa.

Ihan perussettiä, mutta kuvatunkaltaisten fasiliteettien rakentaminen kinneriin ei kyllä johda mihinkään käyttökelpoiseen tulokseen, niin hienolta ajatukselta kuin se periaatteessa kuulostaakin - minäkin kun olen MacGyver-sukupolven miehiä :lol:

P.S. Samaahan on aina välillä yritetty Ahkion kanssa, eli sen rakennetaan verran isompi ahkio, tai laajennettava versio, jossa voi nukkua. Näin välttyisi leirin pystyttämiseltä. Mutta käytännössä ahkiosta tulee liian iso. Ja teltan pystytys on kuitenkin paljon helpompaa ja nopeampaa kuin kaikkien kamojen myllääminen ulos ahkiosta, jotta sinne mahtuu nukkumaan. Pitkän päälle tuon jättikokoisen painavan ahkion kiskominen on järjettömän raskasta ja hankalaa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja PW »

Jonkinlainen "voimamaitoskin" tähän tarvittais kun energiaa käyttää jo sähkömoottori, kännykkä, lämmityslaite ym ei siellä Lapissa taida töpseleitä olla tiheään tienvarressa :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Voimaa saa vaikka polttokennolla. Matkamalleja on nykyisin tarjolla. Aurinkokennojakin voisi laittaa, mutta talvella taitaa jäädä sähköt aikalailla saamatta niillä

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja ajou »

Vähänkin jos on ylämäkeä, niin 250W ryytyy tyystin. Mulla on Arcuksessa (n 40 kg + Kuski 65 kg) 750W ja se on riittävä. Ei se isompi moottori kuluta sähköä enempää kuin mitä siitä otetaan. Mulla menee tasaisella matka-ajossa 50-100W, mutta jo vähänkin isompi vantaalainen mäki tarvitsee yli 500W.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Viesti Kirjoittaja janx »

ajou kirjoitti:

Vähänkin jos on ylämäkeä, niin 250W ryytyy tyystin. Mulla on Arcuksessa (n 40 kg + Kuski 65 kg) 750W ja se on riittävä. Ei se isompi moottori kuluta sähköä enempää kuin mitä siitä otetaan. Mulla menee tasaisella matka-ajossa 50-100W, mutta jo vähänkin isompi vantaalainen mäki tarvitsee yli 500W.

Olen todennut ihan saman. 250W on liian vähän, kun kuormaa on 140kg ilman varusteita. Piikissä tosin osa 250W moottoreista ottaa lähes tuplatehot, mutta ei kaikki. Tietty 500W jälkeen jännite akussa on useimmiten +48V, joka tarkoittaa isompaa akkua fyysisesti kuin 36 voltin järjestelmässä, jos tavoitellaan samaa kapasiteettia.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin