Sivu 3/4

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Lähetetty: 17 Marras 2018, 17:06
Kirjoittaja tm
Haastava tehtävänanto viestiketjun aloittajalla.

Jos peräkärry ei käy, eli samaan ajokkiin pitää saada mahtumaan makuutilatkin, niin ne voisi tehdä ulosvedettäväksi kinnerin takaosasta. Etuosa (ohjaamo) normaali ”kiinteä” ja nukkumispaikka alkaisi esim. kuskin selkänojasta taaksepäin. Sinne ohjaamon puolelle voisi sitten siirtää matkavarusteita nukkumisen ajaksi, jos eivät muualle sovi.

Etenkin tuossa ulosvedettävässä, eli taaksepäin jatkettavassa takaosassa kangasseinät ja -katto voisi olla helpoin ratkaisu. Jos lisäeristystä haluaa, niin vaikka makuualustamateriaalista levyt sisäseiniksi/lattiaksi/katoksi. Nämä voisivat olla ajon aikana rullalla.
Onko kovat (muovi/lasikuitu/hiilikuitu) seinät ehdoton vaatimus?

Jos nukkumisleveydestä pystyisit tinkimään (esim. 80 senttiin), niin helpottaisi huomattavasti. Ei tarvisi venytellä ajokkia sivusuunnassa.

Painon kanssa tulee haastetta, kun polkuvoimalla pitäisi pääosin päästä etenemään. Kannattaa suosia kevyitä rakenteita.

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Lähetetty: 17 Marras 2018, 17:19
Kirjoittaja jooseha
Wacky kirjoitti:Voimaa saa vaikka polttokennolla. Matkamalleja on nykyisin tarjolla.

Ei muuten ole liikuteltavatkaan kovin kätevän kokoisia. 150 wattinen on lentolaukun kokoinen ja painoinen. Tuntuvat lisäksi köyhästä kalliilta :roll:
Jos polttokennoon päätyy, kannatta olla pirun tarkkana ettei kulkupeliä voida missään tilanteessa katsoa edes osittain polttoainekäyttöiseksi, jolloin se olisi kiistatta mopo.

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Lähetetty: 17 Marras 2018, 19:09
Kirjoittaja SakuLep
tm kirjoitti:Haastava tehtävänanto viestiketjun aloittajalla.

Jos peräkärry ei käy, eli samaan ajokkiin pitää saada mahtumaan makuutilatkin, niin ne voisi tehdä ulosvedettäväksi kinnerin takaosasta. Etuosa (ohjaamo) normaali ”kiinteä” ja nukkumispaikka alkaisi esim. kuskin selkänojasta taaksepäin. Sinne ohjaamon puolelle voisi sitten siirtää matkavarusteita nukkumisen ajaksi, jos eivät muualle sovi.

Etenkin tuossa ulosvedettävässä, eli taaksepäin jatkettavassa takaosassa kangasseinät ja -katto voisi olla helpoin ratkaisu. Jos lisäeristystä haluaa, niin vaikka makuualustamateriaalista levyt sisäseiniksi/lattiaksi/katoksi. Nämä voisivat olla ajon aikana rullalla.
Onko kovat (muovi/lasikuitu/hiilikuitu) seinät ehdoton vaatimus?

Jos nukkumisleveydestä pystyisit tinkimään (esim. 80 senttiin), niin helpottaisi huomattavasti. Ei tarvisi venytellä ajokkia sivusuunnassa.

Painon kanssa tulee haastetta, kun polkuvoimalla pitäisi pääosin päästä etenemään. Kannattaa suosia kevyitä rakenteita.


Kyllä se kova runko on ehdoton. Ei ole ongelma etteikö tavarat mahtuisi normaaliin kinneriin. Eli pituutta on kyllä tarpeeksi. Enkä toivo erillistä makuutilaa vaan juuri sitä all in one mahdollisimman simppeliä ratkaisua.
Jos nukkumis leveydestä voisin tinkiä niin silloin ostaisi suoraan quattrovelon. Se nimittäin on se mistä kenkä nyt puristaa. Kokeilin viime yön nukkua 120cm leveästi, seinä toisella puolella ja vaneri toisella. Nukuin ihan normaalisti tällä leveydellä. Jos kokeiluissa 70cm leveydessä onnistun heräämättä nukkumaan niin silloin ostan sen quattrovelon ja modifoin sen vastaamaan tarpeitani.
En usko kyllä että se leveys on riittävä ja siksi suunnittelenkin nyt leveämmän rakentamista.

Mitä tuohon sähkön tarpeeseen tulee niin ei siellä lapissa voisikaan käyttää kaikkia laitteita suunnittelematta. Pieni 1kilowatin generaattori sekä muutama litra bensiiniä voisi olla muuten paitsi painonsa puolesta kätevä. Olen sähkön saannin ajatellut huolehtia suunnittelemalla. Eli en lähde ajamaan jollen tiedä että tarpeeksi lyhyen matkan päässä voin akkuni ladata. Hieman vähemmällä pääsen muiden sähkölaitteiden kanssa. Olen ajatellut sellaista varavirtalähde nivaskaa turvaamaan sähkönsaantia.

Siinä on kymmenelle varavirtalähteelle paikka ja koko nivaskan voisi tökätä kerralla seinään. Yhden varavirtalähteeseen mahtuisi 30 -50 tuhatta milliampeeri tuntia, riippuen minkälaisen valitsee.
Eli minimissään se 300000mah jolla minun nokiani saisi optimaalisella hyötysuhteella ladattua jonkun 80 kertaa. Siinä riittäisi siis puhtia lämmittämiseen, äänentoistoon ja muihin elektronisiin laitteisiin.

Kyllä sen on oltava se 750w tai 1kw sähkömoottori. Täytyy vain valita sellainen malli jonka hyötysuhde on suhteellisen tasainen. Ja kontrolleri sellaiseksi että löytyy valmiit asetukset siihen vantaan mäkeen eli suuri teho, polku avustus sekä rauhalliselle menolle pienempi teho.

Saku

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Lähetetty: 17 Marras 2018, 21:28
Kirjoittaja jviirret
SakuLep kirjoitti:Eli minimissään se 300000mah jolla minun nokiani saisi optimaalisella hyötysuhteella ladattua jonkun 80 kertaa. Siinä riittäisi siis puhtia lämmittämiseen, äänentoistoon ja muihin elektronisiin laitteisiin.


Kaikkeen muuhun paitsi lämmittämiseen. 300Ah * 5V = 1500Wh. Esim. auton lohkolämmitin tai pieni sähköpatteri on teholtaan 500W, pysyisi lämpimänä tuollaisella akkukapasiteetilla 3h. Vaikka lämmitettävä koppero on pieni niin ilmanvaihto pitää huolen siitä että lämmitystehoa tarvii, varsinkin jos sen päästää jossakin välissä jäähtymään kokonaan ulkolämpötilaan.

Jukka

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Lähetetty: 17 Marras 2018, 22:03
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:Kaikkeen muuhun paitsi lämmittämiseen. 300Ah * 5V = 1500Wh. Esim. auton lohkolämmitin tai pieni sähköpatteri on teholtaan 500W, pysyisi lämpimänä tuollaisella akkukapasiteetilla 3h.

Ei kestä usb-varavirtalähteet moista kuormaa - ei edes kymmenen rinnan. Standardin mukaan virta liitintä kohden on 0,9A. Virtapankeille saatetaan kyllä luvata hieman yli kahtakin.

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Lähetetty: 17 Marras 2018, 23:14
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:Kaikkeen muuhun paitsi lämmittämiseen. 300Ah * 5V = 1500Wh. Esim. auton lohkolämmitin tai pieni sähköpatteri on teholtaan 500W, pysyisi lämpimänä tuollaisella akkukapasiteetilla 3h.

Ei kestä usb-varavirtalähteet moista kuormaa - ei edes kymmenen rinnan. Standardin mukaan virta liitintä kohden on 0,9A. Virtapankeille saatetaan kyllä luvata hieman yli kahtakin.


Ei kestä ei. Yritin vain havainnollistaa minkä verran energiaa tuollaisissa varavirtalähteissä on :oops:

Jukka

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Lähetetty: 18 Marras 2018, 01:34
Kirjoittaja ajarmala
SakuLep kirjoitti:Ja itse leveysvaatimushan perustuu kyljen kääntöön tarvittavaan tilaan jonka arvioin itselläni olevan oma leveys ja toinen käsi suorana se 120cm.


Ennen vanhaan sängyt olivat järjestään 80 cm kapeita. Tai joskus vieläkin kapeampia. Ja hyvin nukuttiin. Krooh.

Ja kuka ihme nukkuu käsi suorana sivulle päin? Sehän näyttääkin jo ihan hassulta! Ja kylkeä kääntäessä toki kammetaan vartalo sopivasti jaloilla irti patjasta, jolloin keho ei sivusuunnassa siirry juuri lainkaan. Jooko?

Meinaan, että kinnerin tekeminen 120 cm leveäksi edes yöllä vaikuttaa varsin hankalalta. Mutta 80 senttisen siitä varmaan saisi melko helpostikin.

Omaa kinneriäni valitessani pidin tärkeänä sitä, että laitteen leveys ei saa olla lähelläkään, puhumattakaan yli, 80 cm, koska silloin se ei enää mahdu ovista. Ovet kun tuppaavat olemaan pääsääntöisesti 80 cm leveitä.

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Lähetetty: 18 Marras 2018, 10:39
Kirjoittaja Jarcco
Tuollainen alusta ja sitten vaan kate päälle:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&p=125726#p125726

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Lähetetty: 20 Marras 2018, 18:38
Kirjoittaja tavasti
Ilmanvaihto pitää ajaessa olla riittävä, että hikihöyryt pääsee ulos, tai muuten sinne kinneriin kertyy vettä aikas paljon.

Nukkuessa ei niin paljoa hikoile, mutta ilmanvaihto tarvitaan että ei lopu happi. Ilmanvaihdon mukana menee myös lämpöä.

Kuinkas kovassa pakkasessa tällä pitäisi pärjätä, ja kuinka lämmin pitäisi olla sisälämpötilan? Veikkaan, että millään akuilla ei tuota lämmitystä hoida mitenkään. Jos lämmitys pitää olla, niin kai se sitten pitäisi olla joku kaasu tai polttoneste, jota polttamalla lämmitetään. Se polttaminen tietysti kuluttaa lisää happea, ja lisää ilmanvaihdon tarvetta. Eikä tietysti voi väheksyä palamisen riskejä, ettei vaan kärähtäisi koko laitos.

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Lähetetty: 20 Marras 2018, 21:12
Kirjoittaja jooseha
tavasti kirjoitti:Se polttaminen tietysti kuluttaa lisää happea, ja lisää ilmanvaihdon tarvetta.

Kannattanee johtaa palokaasut ulos, niin ei.

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Lähetetty: 22 Marras 2018, 13:31
Kirjoittaja tavasti
jooseha kirjoitti:
tavasti kirjoitti:Se polttaminen tietysti kuluttaa lisää happea, ja lisää ilmanvaihdon tarvetta.

Kannattanee johtaa palokaasut ulos, niin ei.

Niistä palokaasuista pitäis vaan saada lämpö talteen hyvin. Ja tietysti kun palokaasuja menee pois, niin samalla vedetään kylmää ilmaa ulkoa tilalle.

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Lähetetty: 22 Marras 2018, 15:44
Kirjoittaja jooseha
tavasti kirjoitti:Ja tietysti kun palokaasuja menee pois, niin samalla vedetään kylmää ilmaa ulkoa tilalle.

Jos paloilman ottaa ulkoa eikä sisältä, tuota ei tapahdu. Pienet tilat kuten autot, veneet ja matkailuvaunut pruukataan lämmittää sotkematta palamis- ja hengitysilmaa.

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Lähetetty: 26 Marras 2018, 10:38
Kirjoittaja Nebulus
Mites olisi hybridiratkaisu tyyliin Polarmond sijoitettuna kinnerin sisään:

https://www.youtube.com/watch?v=lg3iL1Z22EY

http://shop.polarmond.ch/ch_en/expedition-30-c.html
https://gearjunkie.com/polarmond-sleep- ... er-camping

Tuo matala putkiosa olisi kinnerin sisällä, pää tulisi takaosaan tehdystä luukusta pihalle. Takaosan jatkeena olisi teltta, jossa voisi istua tuulensuojassa esim. syödessä. Takaosan pääluukku toimisi istumatasona teltan sisällä. Teltta kiinnittyisi kinnerin runkoon. Nukkumatila olisi silloin irti maasta ja telttatila toimisi isomman tilan tarpeen iskiessä huonommalla kelillä.

Kuva

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Lähetetty: 26 Marras 2018, 11:04
Kirjoittaja tavasti
jooseha kirjoitti:
tavasti kirjoitti:Ja tietysti kun palokaasuja menee pois, niin samalla vedetään kylmää ilmaa ulkoa tilalle.

Jos paloilman ottaa ulkoa eikä sisältä, tuota ei tapahdu. Pienet tilat kuten autot, veneet ja matkailuvaunut pruukataan lämmittää sotkematta palamis- ja hengitysilmaa.

No joo, noinhan se sivistynyttä ja fiksua on. Omaa analogiaa hain enemmän tuolta 'teltta ja keitin' osastolta, koska kyseessä kuitenkin vähintään osittain lihasvoimalla liikuteltava systeemi. Tekemällä lämmityksen noin, painoa taas tulee lisää. Eiköhän tässä ole jo kokoa ja painoa niin paljon, että tyyppikatsastus ja rekisteröinti on pakollista, tai että värkki ei sovi mihinkään lain lokeroon, ja sillä ei saa liikkua?

Re: Kinneri matkailukäyttöön

Lähetetty: 26 Marras 2018, 13:59
Kirjoittaja Vilijami
Alkaa tuntua, että kolmipyörämopo Piaggio Apen pohjalle tehtynä nämä vaatimukset saisi toteutettua järkevästi pienimmillään ja kevyimmillään.