Arcus II

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Karavaanipuolelta löytyy ilmatelttoja, joiden ilmaputket on teltan sisäpuolella.
https://www.reimo.com/fi/93702-ilmatelt ... air_2_90m/

Liitteet
93702_1_klein.jpg
93702_1_klein.jpg (3.56 KiB) Katsottu 5383 kertaa
93702.jpg
93702.jpg (21.28 KiB) Katsottu 5388 kertaa
ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

PW kirjoitti:

Päähäni välillä tunkee idea, voisko kangaskatetta tukea ilmatäytteisillä rakenteilla :? Jos katteeseen ompelis kujanteet, sisälle sisuskumi (katkastu) ja sopivat paineet

Pomppulinna!

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Ei näytä tuo ilmateltta tarpeeksi kireältä minun silmääni. Mutta voihan tuota joku kokeilla. Minä taidan pitäytyä putkirungossa.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja janx »

ajou kirjoitti:

Ei näytä tuo ilmateltta tarpeeksi kireältä minun silmääni. Mutta voihan tuota joku kokeilla. Minä taidan pitäytyä putkirungossa.

Mitä putkea ajattelit hommata? Hiilikuitua vai jotain muuta?

Lisätty: Näemmä alumiiniputkea. Mä ajattelin kokeilla jotain muovi/alumiini/hiilikuitu-hybridiä

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Kyllä minä ensin protossa kokeilen ihan sähköputkea. Jos se ei kestä, niin sitten jotain muuta. Kun tuote on ”valmis”, niin sitten hiilikuitu on varmaan vaihtoehto. Materiaalia putken osalta on tuossa niin vähän, että minusta painolla ei ole niin isos merkitystä. Arcus I painaa ilman sähköjä 35 kg. Arcus II varmaan ainakin 10 kg vähemmän.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja jori »

Olen aiemmin ehdotellut tuulipussikatetta, jossa tuulen paine pitää katteen muodossaan. Tavallaan puhallettava jäykiste siis. :D
Eilen näin tuosta ohi ajavan eräänlaiseen tuulipussikatteeseen pukeutuneet abiturientit. :shock:

IMG_20190214_121644.jpg
IMG_20190214_121644.jpg (152.31 KiB) Katsottu 5204 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Minä tein katteen rungon hiilikuitulangasta, lattamainen 12 x 0,2 mm lanka nelinkerroin ja epoksia "kostutus/kuivatus-laitteella", oli nopea tehdä, tuli kevyt ja riittävän vahva. Vaatii muotin että lanka pysyy ryhdissään ennen kuin epoksi jämähtää. Hiilikuitulanka on halpaa, noin 20 €/kg.
Kangasta päälle, jos löytyy hyvää lämpökutistuvaa niin saa siistimmän.
Mutta tämä kommentti on siis sitä sarjaa että kehu omaa hommaasi ja pane vahinko kiertämään...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja PW »


Vähänniinku ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Aikaa on taas vierähtänyt ja muotoja ja suunnitelmia pähkäilty. Nyt on päästy siihen vaiheeseen, että olen rakentanut sähköputkista ja ja 3D-tulostimella tehdyistä liittimistä prototyypin, johon olen vihdoin tyytyväinen.

Tein tarkoituksella tasaisen keulan ja katon, jotta niihin saadaan tarvittaessa kiinnitettyä aurinkokennot akkujen lataamista varten.
Samalla rakenne mahdollistaa lasin käyttämisen ainakin osassa tuota tuulilasia. Arcus I:ssä olen huomannut, että ei se kovapinnoitettukaan polykarbonaatti kestä kuin vuoden verran, sen jälkeen naarmut alkavat häiritä näkyvyyttä. Tuohon saa osalle matkaa jopa suoran lasin, johon voi kiinnittää tuulilasinpyyhkijän. Rahalla saa tietysti koko tuulilasinkin taivutettuna. Nämä olen suunnitellut vaihtoehdoiksi.

Putkirunko mahdollistaa sen, että Arcus III on mahdollista tilata myös ilman kattoa ja tuulilasia perinteisemmän kinnerirakenteen mukaisesti. Laitan tästä versiosta kuvan tänne pikapuoliin, kunhan ehdin Photoshopata.

Kate avautuu vain toiselta sivulta ja astuminen kinneriin tulee olemaan helppoa. Tuota keulan alaosaa ei kannata kuvasta vielä liian tarkkaan pähkäillä ;-)

Kankaana tulen käyttämään lentokoneissa käytettävää kutistettavaa kangasta (esim. Oratex 600)
https://www.youtube.com/watch?v=XrhkV4rSySk
Sen voi jälkeenpäin myös maalata halutulla värillä, joten värivalikoimaa sitten riittää.

Painoahan tuolle katteelle ei tule "juuri mitään". Kangas painaa vain n. 125g/neliö. Sitä menee tuohon n. 6 neliötä. Siihen ehkä 1,5 kg putkea ja painavin osa, eli tuulilasi on sitten vielä vähän arvoitus. Lopullinen tuote tullaan varmaankin tekemään hiilikuituputkista, mutta kun Biltemasta saa sähköputkea n. 1€ kappale, niin sillä on hyvä testailla.

Liittimet olen suunnitellut Tinkecadilla https://www.tinkercad.com/ ja tulostellut koulun 3D-tulostimella.
Seuraavaksi odottelen kankaan näytepalan saapumista ja sitten pääsenkin jo kokeilemaan.

Tuo kuva on Photoshopattu putkikehikkokuvan päälle. Laitoin ensin vähän keltaisia teippejä sinne tänne, että nuo putkien väleihin tuleva kangas menee oikein.

Liitteet
Arcus III kangasdemo 3P.png
Arcus III kangasdemo 3P.png (968.73 KiB) Katsottu 4481 kertaa
T-liitin.png
T-liitin.png (175.72 KiB) Katsottu 4481 kertaa
T-liitin2.png
T-liitin2.png (312.42 KiB) Katsottu 4481 kertaa
Kulma.png
Kulma.png (319.06 KiB) Katsottu 4481 kertaa

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja PW »

Hyvältä näyttää miun silmään :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Jep, hyvältä vaikuttaa. Miten muuten ketjulinjan suojaus kuralta, on minusta tärkeä kinnerin etu. Tuleeko minkäänlaista lattiaa?

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Puusilmä kirjoitti:

Jep, hyvältä vaikuttaa. Miten muuten ketjulinjan suojaus kuralta, on minusta tärkeä kinnerin etu. Tuleeko minkäänlaista lattiaa?

En ole pitänyt tuota asiaa mitenkään tärkeänä. Ketjuputket on joka tapauksessa ja helppo huollettavuus reissun päällä on minulle tärkeämpi ominaisuus.
Helppohan tuo asia on toki tässä hoitaa, jos asiakas niin haluaa ;-)

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Miten tähän kuljetaan sisälle?
Kuva

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Vilijami kirjoitti:

Miten tähän kuljetaan sisälle?
Kuva

Ei siihen kuljetakaan. Tuo on vasta Photoshopattu...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

ajarmala kirjoitti:

Ei siihen kuljetakaan. Tuo on vasta Photoshopattu...

Joo, ymmärrsin sen, mutta putkikehikko katkeaa ikävästi kulkuaukon kohdalta. Säilyykö kehikon tukevuus?

Vastaa Viestiin