Teuvon kinnerihanke

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Teuvon kinnerihanke

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Aloitin nyt tositoimiin ryhtyessä myös uutena aiheena ja uudella sivulla ja uudella sähköposti osoitteella.

Toivon kaikilta edelleen raikasta keskustelua myös minun kinnerirakenteluuni.

http://www.elisanet.fi/teuvon.kinneri/

Muokattu tutkielmaksi 03.10.2008
Suunnitelmani kehittyneisyys vaan ei tyydytä.

Viimeksi muokannut Teuvo, 03 Heinä 2009, 11:00. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos runkoon ei tule poikittaista etuakselia joka olisi pyörivien jaljojen tiellä, niin ehdottaisin että siirtäisit eturenkaita eteenpäin. Tämä auttaisi saamaan tasaisemman mainonjakauman ja näin ollen liukkaan ajon ominaisuudet paranisivat. Tietenkin pitää huomioida ettei raidetankokaan ota jalkoihin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuossa yksi malli eturenkaiden ripustuksesta, sopisiko jopa paremmin itsekantavaan koriin:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Tuossa yksi malli eturenkaiden ripustuksesta, sopisiko jopa paremmin itsekantavaan koriin:

Kuva

Jukka

Tuollainen etupyörien ripustus on hyvä, vanha ja perinteinen malli ja edelleen käyttökelpoinen itserakentajalle. Tuolla systeemillä tehtiin useimmat 50-luvun kinnerit. Melkein rupeaa sormia syyhyttämään lähteä tuolta pohjalta suunnittelemaan katettua nojakkia eli siis kinneriä. :wink:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

jviirret kirjoitti:

Jos runkoon ei tule poikittaista etuakselia joka olisi pyörivien jaljojen tiellä, niin ehdottaisin että siirtäisit eturenkaita eteenpäin. Tämä auttaisi saamaan tasaisemman mainonjakauman ja näin ollen liukkaan ajon ominaisuudet paranisivat. Tietenkin pitää huomioida ettei raidetankokaan ota jalkoihin.

Jukka

Siirrän etupyöriä erittäin mielelläni eteenpäin ulkonäönkin vuoksi ja ettei poljin alakohdassaan haukka töyssyyn niin helposti. Etupyrät voisivat olla vaikka poljinkeskiön kohdalla ja raidetanko vaikka koko kinnerin etupuolella. Ohjausvipuhässäkän kans voisi suunnitella sitten uusiksi kun ensin olisivat edes pyörät oikeilla paikoillaan.

Ohjaukseen olen ajatellut yhtenä vaihtoehtona kaapeliohjausta, ikää kuin veneissäkin.

Akseliväli on minulle hämärä, en tiedä millä se määritetään, olen ajatellut sen olevan ketteryyden ja suuntavakauden kompromissi.

http://www.elisanet.fi/teuvon.kinneri/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teuvo kirjoitti:

Akseliväli on minulle hämärä, en tiedä millä se määritetään, olen ajatellut sen olevan ketteryyden ja suuntavakauden kompromissi.

Merkitystä on myös sillä missä kohden akseliväliä painopiste on. Mitä lähempänä takapyörä, sitä herkemmin kaatuu kurveissa. Mitä lähempänä etuakselia, sitä suuremmalle rasitukselle ne kurveissa joutuu ja sitä huonompi pito takapyörällä.
Kaupalliset valmisteet ilmeisesti suunnitellaan ahtaisiin kaupunki/asfaltti-olosuhteisiin, koska painopiste on monesti aika lähellä etuakselia ja akseliväli lyhyt.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Jos asian ajattelee niin että renkaiden kosketuspinnat muodostavat akselin jonka yli trike kierähtää ajettaessa kaarteeseen liian kovaa, on raideväliä levennettävä mikäli etuakselia siirretään eteenpäin. Jos raideväli pysyy samana niin ympärimeno tapahtuu alemmalla nopeudella. Pidemmällä akselivälillä tosin se ei kenties tapahdu aivan yhtä äkillisesti jolloin tilanteen ehkä pysty pelastamaan helpommin. Tässähän vaikuttaa myös painopisteen etäisyys tukipisteisiin, eli etupyöriin. Lyhyt akseliväli mahdollistaa myös kevyemmän runkorakenteen, kun kantava pyörien väli on pienempi. Tässä lienevät pääsyyt miksi kaikki nykyaikaiset kinnerit ja tadpolet on tehty lyhyellä akselivälillä.
Voisit ehkä siirtää etuakselia 10-20 senttiä eteen ilman suurempia ongelmia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

... Tässä lienevät pääsyyt miksi kaikki nykyaikaiset kinnerit ja tadpolet on tehty lyhyellä akselivälillä.
Voisit ehkä siirtää etuakselia 10-20 senttiä eteen ilman suurempia ongelmia.

Sanoisin, että edellisiä vähintäänkin yhtä merkittävä syy on tilan tekeminen kantapäille. Lyhyenkin kuskin jalkojen on mahduttava pyörimään polkimien mukana ilman että kantapää osuu etuakseliin. Jos etuakseli on suora pokkipalkki, täytyy akselin olla juuri niin takana, kuin tuossa edellä taivasteltiin. Etupyöriä ei pysty siirtämään edemmäksi muuten kuin kiertämällä polkimia pyörittävät jalat jotain kautta. Tämä tuottaa lisää rakenteita ja lisää painoa. Kantavassa korissa tuo reitti voi vallan hyvin olla myös yläkautta, matka vaan on pitkä ja paino kasvaa. Tadpole ei ole helppo tapa tehdä kevyt pyörä!

Jori

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

... Tässä lienevät pääsyyt miksi kaikki nykyaikaiset kinnerit ja tadpolet on tehty lyhyellä akselivälillä.
Voisit ehkä siirtää etuakselia 10-20 senttiä eteen ilman suurempia ongelmia.

Sanoisin, että edellisiä vähintäänkin yhtä merkittävä syy on tilan tekeminen kantapäille. ...Jori

Nojakissa juu, kinnerissä tämä ei ole rajoittava tekijä kun kori on kantava. Kinnerien akseliväli on yleensä luokkaa 120-130 cm, kun tadpole- nojakeissa taas 100-115. Ero johtunee juuri mainitsemastasi syystä. Aika monessa tadpolessa on taivutettu poikkiputki antamassa lisätilaa.
Mikä olisi parempi rakenne kinneriin kuin nuijapää trike?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Mikä olisi parempi rakenne kinneriin kuin nuijapää trike?

Kaikki muut ja ei mikään :) Riippuu mitä ominaisuuksia painotetaan.
Jouta tyylinen takaohjattava delta taitais olla kevein ja helpoiten katettava konstruktio, siinä vain ongelma epävakaa käytös suuremmissa nopeuksissa.
Takavetoinen delta olisi vakaa ja ohjausgeometrialtaan yksinkertainen, ongelmana vain erikoisratkaisuja vaativa voimansiirto.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Mikä olisi parempi rakenne kinneriin kuin nuijapää trike?

Kaikki muut ja ei mikään :) Riippuu mitä ominaisuuksia painotetaan.
Jouta tyylinen takaohjattava delta taitais olla kevein ja helpoiten katettava konstruktio, siinä vain ongelma epävakaa käytös suuremmissa nopeuksissa.
Takavetoinen delta olisi vakaa ja ohjausgeometrialtaan yksinkertainen, ongelmana vain erikoisratkaisuja vaativa voimansiirto.

Äkkiseltään tuntuisi, että kinnerissä aerodynamiikan tuomalla nopeudella olisi isompikin merkitys ja siksi pohjalla olevan konstruktion vakaudella olisi kovastikin väliä. Omaa tadpolea tulee paiskottua mutkiin aika surutta yli 40km/h:nkin vauhdeissa eikä tarvitse murehtia, että se lähtisi ylimääräisiä liikkeitä tekemään.
Mutta kaitpa joillekin kinnerissä sääsuojaus merkkaa enemmän kuin vakaus kovemmassa nopeudessa, joten Jukan ehdottamilla konstruktioilla on varmastikin paikkansa. Itse vain olen tämmöinen vauhtihakuinen kuski, niin vakaus kovemmassa nopeudessa on aina ensimmäisenä mielessä.

Hieno etuvetoinen kinneri:
http://www.adventuresofgreg.com/RocketMain.html

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

Äkkiseltään tuntuisi, että kinnerissä aerodynamiikan tuomalla nopeudella olisi isompikin merkitys ja siksi pohjalla olevan konstruktion vakaudella olisi kovastikin väliä. Omaa tadpolea tulee paiskottua mutkiin aika surutta yli 40km/h:nkin vauhdeissa eikä tarvitse murehtia, että se lähtisi ylimääräisiä liikkeitä tekemään.
Mutta kaitpa joillekin kinnerissä sääsuojaus merkkaa enemmän kuin vakaus kovemmassa nopeudessa, joten Jukan ehdottamilla konstruktioilla on varmastikin paikkansa. Itse vain olen tämmöinen vauhtihakuinen kuski, niin vakaus kovemmassa nopeudessa on aina ensimmäisenä mielessä.

Näin juuri. Minä kun lähden työmatkalle niin tuommoista 40km/h nopeutta ei saa kuin yhdessä alamäessä ja sekin on kestoltaan muutamia sekunteja. 30km/h on myös melko mahdoton nopeus minulle polkemalla tasaisella kolmipyörällä saavutettavaksi, joskin tuollaista nopeutta nyt tulee useampi minuutti työmatkalle kun on loivaa alamäkeä.
Sen sijaan useiden kilojen painonlisä ja ketjun ohjainpyörät tuntuisivat koko matkan rasitteena. Ja talvella pienten pyörien vierintävastus varmasti hidastaa työmatka-aikaa sata kertaisesti sen mitä tuossa yhdessä mäessä kesällä voittaisi.
Eli minusta on turha rakentaa kinneriä huippunopeus ominaisuuksia silmällä pitäen, kun näitä huippunopeuksia ajetaan prosentin murto-osia koko ajo ajasta. Mieluummin vaikka jarrulla rajoitan nopeuden 30km/h alamäissä jos pyörän muut toivotut ominaisuudet pakottavat tekemään siitä huonokäytöksisen tätä kovemmissa vauhdeissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Äkkiseltään tuntuisi, että kinnerissä aerodynamiikan tuomalla nopeudella olisi isompikin merkitys ja siksi pohjalla olevan konstruktion vakaudella olisi kovastikin väliä. Omaa tadpolea tulee paiskottua mutkiin aika surutta yli 40km/h:nkin vauhdeissa eikä tarvitse murehtia, että se lähtisi ylimääräisiä liikkeitä tekemään.
Mutta kaitpa joillekin kinnerissä sääsuojaus merkkaa enemmän kuin vakaus kovemmassa nopeudessa, joten Jukan ehdottamilla konstruktioilla on varmastikin paikkansa. Itse vain olen tämmöinen vauhtihakuinen kuski, niin vakaus kovemmassa nopeudessa on aina ensimmäisenä mielessä.

Näin juuri. Minä kun lähden työmatkalle niin tuommoista 40km/h nopeutta ei saa kuin yhdessä alamäessä ja sekin on kestoltaan muutamia sekunteja. 30km/h on myös melko mahdoton nopeus minulle polkemalla tasaisella kolmipyörällä saavutettavaksi, joskin tuollaista nopeutta nyt tulee useampi minuutti työmatkalle kun on loivaa alamäkeä.
Sen sijaan useiden kilojen painonlisä ja ketjun ohjainpyörät tuntuisivat koko matkan rasitteena. Ja talvella pienten pyörien vierintävastus varmasti hidastaa työmatka-aikaa sata kertaisesti sen mitä tuossa yhdessä mäessä kesällä voittaisi.
Eli minusta on turha rakentaa kinneriä huippunopeus ominaisuuksia silmällä pitäen, kun näitä huippunopeuksia ajetaan prosentin murto-osia koko ajo ajasta. Mieluummin vaikka jarrulla rajoitan nopeuden 30km/h alamäissä jos pyörän muut toivotut ominaisuudet pakottavat tekemään siitä huonokäytöksisen tätä kovemmissa vauhdeissa.

Jukka

Usein on vaikeaa muistaa, että niin nojakkeja, nojakisteja kuin tarpeita on monenlaisia. Jotkut haluavat nojakin olevan mahdollisimman nopean monien muiden ominaisuuksien kustannuksella. Joku haluaa kulkupelin, joka on mahdollisimman hyvä moneen lähtöön ja joku haluaa vempeleen, jolla voi tehdä pitkääkin matkaa lastattuna monen päivän varustein. Minä kuulun viimen mainittuihin. 8)

Pitkillä matkoilla kannattaa suuret nopeudet riskien vuoksi unohtaa. Silloin on tärkeää, että nojakin rakenne on sellainen, että mukaan voi hyvin sovittaa tarvittavat varusteet. Olen usein ihmetellyt uusia soljakkaan näköisiä lasi- (hiili?)kuituisia kinnereitä, joihin ei mahdu tavaraa juuri nimeksikään, vaikka jonkin verran laajentamalla lisätilaa mahtuisi hyvinkin pitkänkin matkan varusteet eikä ilman vastus juuri paljonkaan enenisi.

Sitten on hyvä muistaa, että ei se nopeus eikä matkan pituus ole tärkeää vaan laatu. :wink:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Etupyörää siirretty. Pitäisköhän tuohon laittaa joku "tiitti" vielä tuulta halkaisemaan, onkohan tuo keula muuten liian lättänä suora tuulta vastaan.

Sakari tai joku toinen taiteellinen kai vois piirtää? - jos tarttee.

Ostin tänään hiukan lautaa joista teen rimamuottiin rimoja, kaaria. Oksaisia meinaa puut olla, ei meinää oksatonta löytyä. Hintakin jo hirvittää, muutama lauta ja yli 35€.

Viimeksi muokannut Teuvo, 20 Syys 2008, 12:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tässä nopea luonnos:

Kuva

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin