Kaksipyöräinen kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Paavo
Viestit: 92
Liittynyt: 19 Marras 2007, 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Kaksipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Lainasin kirjastosta Juhani Seppovaaran oivallisen ja irtiottavan matkakuvauksen "Mopolla Suomeen". Itä-Suomessa, Outokummun eteläpuolella Seppovaara tapaa Pentti-nimisen kaverin, joka on liikkeellä kaksipyöräisellä kinnerillä. Ajopeli näyttää olevan LWB, jossa keskiö on sijoitettu varsin alas. Kori on valmistettu useasta Finnfoam(tms.)-levystä ja näyttää tarjoavan hyvän sateensuojan. Etupyörä on hieman täyskokoista takapyörää pienempi. Mies kertoo ajaneensa päivän aikana jo kolmisen sataa kilometriä. Alamäessä laite kuulemma kulkee tuplanopeutta polkupyörään verrattuna. Keksimisen ilo riittää eikä mies ole patentoimassa luomustaan.

Onko kaveri jollekin tuttu vaiko jopa foorumin jäsen? Olen itsekin pohtinut kaksipyöräisen kinnerin mahdollisuutta, mutta päätynyt aina kuvitelmissani rekan imupyörteeseen. Jos ajopelin saisi riittävän vakaaksi -mikä näyttää kirjan perusteella olevan mahdollista- olisi ratkaisussa monia etuja.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kaksipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Jännä idea, jota on kyllä tullut mietittyä itselläkin. Pari juttua, mitkä kaipailevat ratkaisua: miten fillari pysyy pystyssä liikkeelle lähtiessä, kyytiin noustessa ja pysähdyttäessä? Entäpä, jos tulee äkillinen tarve laittaa jalka maahan vaikkapa pidon loppuessa irtokivien takia?
Huiman aerodynaamisenhan tuosta saisi, kun pyörästä olisi mahdollista tehdä tosi kapea, mutta millä tuon saa pysymään pystyssä?

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kaksipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nebulus kirjoitti:

miten fillari pysyy pystyssä liikkeelle lähtiessä, kyytiin noustessa ja pysähdyttäessä? Entäpä, jos tulee äkillinen tarve laittaa jalka maahan vaikkapa pidon loppuessa irtokivien takia?

'Normaalit' kinnerithän ovat alhaalta auki, vaikka se ei aerodynaamisesti olekkaan eduksi. Kisakäyttöön tehdyissä 'tavallisehkoissa' katetuissa kaksipyöräisissä on tyypillisesti jotkut luukut joiden kautta jalkansa saa maahan. Eli liikkeelle lähdöt ja pysähtymiset hoituvat sillä. Mutta sitten ne äkilliset tilanteet, pohjaluukkujen pitäisi kai olla velcrolla tms kiinni, että kiireessä menevät potkaisemalla auki.
Tai jos kate on kangasta, tarvitaan vain viillot joista saa jalkansa ulos.

Varsinaiset ennästystentekovehkeet sitten ovat umpikorisia ja kiinni teipattuja yms. Avustaja pitää pystyssä lähdössä (rullaluistimien kanssa tms), ja maaliin tullessa napataan kiinni. Äkillisiä tilanteita ei radalla pitäisi sattua, ja jos sattuu, niin sitten kaadutaan, ja odotetaan että avustaja tulee aukomaan arkun.

Ohjeita rakenteluun: http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... bdoor.html

Video miten päästään kyytiin F40:een:

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kaksipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Nebulus kirjoitti:

Entäpä, jos tulee äkillinen tarve laittaa jalka maahan vaikkapa pidon loppuessa irtokivien takia?

Onko palstalla joku, joka uskaltaa tehdä tämän muuten kuin jääkeleillä? Kuulostaa minun korvaani hyvältä tavalta katkaista jalkansa. Olen pari kertaa antanut mennä vain kun on pito loppunut. Yllättävän pienillä mustelmilla pääsee kun kaatuu avonojakillakin, matka tiehen on nojakilla lyhyt. Katetulla jää nekin naarmut kuskilta saamatta, vahinko kohdistuu kauniiseen maalipintaan.

Sam Whittingham on kaatunut Battle Mountainissa Diablolla yli 100 km/h vauhdissa eikä saanut edes kunnon mustelmia. Ambulanssi oli kyllä ottanut aika rivakan lähdön kun miehistö oli nähnyt Diablon kiitävän maantietä kyljellään toistasataa. Tuossa tosin auttoi varmasti, ettei Samin pyörässä ole tilaa kuskin juuri päästä liikkumaan. Tämä vähentää tärinässä tulevia kolhuja, kun kuski pysyy tarkalleen paikallaan siinä ainoassa asennossa missä pyörän sisään mahtuu.

Tästä huolimatta silti pidän kyllä hyvänä ideana, että mahdolliset pohjaluukut aukeavat sillä että lyö jalat vain niistä läpi. Muuten kaupungilla ajaminen menee aika ikäväksi puuhaksi. Ratkaisuja on varmaan monia, itse olen pohtinut jotain kumilevykonstruktiota joka ei kauheasti jalkojen painoisia juttuja estelisi, mutta joka ei vettä tai pikkukiviä päästäisi sisään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kuulostaa kätevältä keksinnöltä,
-kunhan ei tuule,
-eikä tarvi huolehtia muusta käsiteltävyydestä kuin ajaminen, esim. taluttaminen/varastoiminen
-eikä tarvi väistellä tiellä olevia esteitä
-eikä tosiaan tarvi ajaa teillä jossa on isoja autoja pyörteineen
-Eikä tarvi ajaa kaupungissa, jossa on katukivetyksien ylityksiä ja paljon pysähtymisiä
-ja saa huolehdittua riittävän ilman vaihdon
-kunhan saa niin kestävän kuomun, että kestää kaatumiset
-ja niin kevyen ettei ylämäet ole ongelma
-ja ja ja :D

Yllätyksenä ei tule, että ko. keksintö on bongattu tuulettomassa ja rauhallisessa ympäristössä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kaksipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Teemu Kalvas kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Entäpä, jos tulee äkillinen tarve laittaa jalka maahan vaikkapa pidon loppuessa irtokivien takia?

Onko palstalla joku, joka uskaltaa tehdä tämän muuten kuin jääkeleillä? Kuulostaa minun korvaani hyvältä tavalta katkaista jalkansa.

Minä.
Alligtilla tuli tehtyä useinkin, täräyttäähän tuo, mutta enpä koskaan kaatunutkaan vauhdeista tuolla pyörällä. Vauhtia noissa tilanteissa (olisiko niitä ollut kaikkiaan 5-10) oli luokkaa 15-25km/h. Jotenkin tuntui luontevalta ratkaisulta, kun maastopyörällä hölmöillessä joutuu usein ottamaan ekstratukea jalalla.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Paavo
Viestit: 92
Liittynyt: 19 Marras 2007, 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaksipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Henkilöautojen kanssa kaksipyöräinen kinneri epäilemättä toimii. Mutta milläpä turvallisesti testata vakautta esim. tilanteessa, jossa rekka liippaa läheltä ohi. Päädyin kerran pystypyörällä ojaan, kun täysperävaunu nuolaisi ohjaustankoa. Hetken aikaa tuntui, että pyörä on lentää. Tapaus ei unohdu koskaan, varsinkin kun ketään ei tullut vastaan: kuski ilmeisesti nukahti täysin. Siinä hötäkässä en ehtinyt rekisterinumeroa poimia, hyvä että nirri säilyi.

Täällä muistaakseni joskus mietittiin apupyöriä. Liekö mahdollista rakentaa kinneri, jossa olisi jousitetut apupyörät. Ne ottaisivat pehmeästi vastaan, jos ajopeli kallistuu liikaa. Kurveissa ne haraisivat vastaan, mutta tämäntyyppisellä laitteella edettäisiin enimmäkseen suoraan valtateiden varsia pitkin. Itse pelkään, että kaksipyöräisen kulkineen ajo-omituisuudet muuttuvat radikaalisti apupyörän koskettaessa maata, yrittipä rajakohtaa pehmentää miten vaan.

Täytyy silti tekohengittää suunnitelmia, ajatuksena laite on minusta mielenkiintoinen. Onhan yhtä viivaa pitkin eteneminen kaksipyöräisen kulkuneuvon yksinoikeus. Vaikka itsekin apupyöriä pohdin, täytyy entisenä moottoripyöräilijänä muistaa pilkata autoilijoita: autoilijat ovat niitä, joilla vieläkin on apupyörät!

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kaksipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

onko siinä muuta kuin rakentaa nuo apurattaat tyyliin kuten auton käsijarru...
vedät vivusta rattaat on alhaalla ja löysäät nousevat...

eikös sveitsissä vai missä ole tehty näitä katettuja moottoripyöriä joissa apurattaat laskeutuu kun vauhti alittaa tietyn nopeuden....

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

onko siinä muuta kuin rakentaa nuo apurattaat tyyliin kuten auton käsijarru...
vedät vivusta rattaat on alhaalla ja löysäät nousevat...

Ohjaustuntuma muuttuu täysin kun rattaat on maassa, kaksipyöräisen käyttäytyminen muuttuu hetkessä kolmipyöräiseksi. Apurattaat pitää tulla leveälle, muuten pyörä kaatuu pienistäkin ohjausliikkeistä. Painopiste on kaksipyöräisissä yleensä korkeammalla kuin esim. kolmipyöräisissä kinnereissä. Leveällä olevat rattaat taas pakottaa siirtymään tiellä keskemmäs.
Rakenteen monimutkaisuuden, käyttömukavuuden ja painon kun ynnäilee yhteen, niin taitaa päätyä kolmipyöräiseen :roll:

Mustasudenkorento kirjoitti:

eikös sveitsissä vai missä ole tehty näitä katettuja moottoripyöriä joissa apurattaat laskeutuu kun vauhti alittaa tietyn nopeuden....

Eli aina kun takaa lähestyy rekka niin hidastetaan ja lasketaan rattaat alas?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kaksipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Ohjaustuntuma muuttuu täysin kun rattaat on maassa, kaksipyöräisen käyttäytyminen muuttuu hetkessä kolmipyöräiseksi. Apurattaat pitää tulla leveälle, muuten pyörä kaatuu pienistäkin ohjausliikkeistä.

Eli aina kun takaa lähestyy rekka niin hidastetaan ja lasketaan rattaat alas?

Jukka

:D
voihan sen nuinkin ajatella... minä en ajatellut ajamista apurattailla, ainoastaan pysähtymistä ja liikkeelle lähtemistä...

niin miten lie tuon paine aallon kanssa... eikös ne testan mythbusterissa tai jossain että siitä ei tule imua kun esim juna menee ohi.. ainoastaan julma työntävä voima...

tuo on kyllä aika vaikea ympäristö ajaa millä vain.... voishan tuota testata tyhjällä hylsyllä ja ajaa täysperävaunulla ohi... :lol:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuossa keskustelun pätkässä on kokemuksia arvailujen sijaan ja linkkejä rakennelmiin:
http://www.cyclingforums.com/t337982.html
Sivutuuli koetaan ongelmaksi...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kaksipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Mustasudenkorento kirjoitti:

niin miten lie tuon paine aallon kanssa... eikös ne testan mythbusterissa tai jossain että siitä ei tule imua kun esim juna menee ohi.. ainoastaan julma työntävä voima.

Luultavasti sivutuulen vaikutus riippuu paljon siitä miten aerodynaaminen keskipiste ja massakeskipiste suhtautuu toisiinsa. Niinpä yhdellä pyörällä tehdyt kokeet ei kauheasti kerro toisen pyörän käyttäytymisestä. Joka tapauksessa muistisääntö on, että aerodynamiikan kanssa ei asiat yleensä ole ollenkaan niin yksinkertaisia kuin luulisi, vaikka ottaisi tämän muistisäännön huomioon.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kaksipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Kuulostaa kätevältä keksinnöltä,
-kunhan ei tuule,

Puuskainen, voimakas sivutuuli on kai ainoa joka haittaa tosissaan. http://lightningriders.com/forum/node/35

-eikä tarvi huolehtia muusta käsiteltävyydestä kuin ajaminen, esim. taluttaminen/varastoiminen

Taluttaminen tarvii epäilemättä ottaa huomioon suunnittelussa. Varastoiminen on helpompaa kuin kolmipyöräisellä kinnerillä, tai ehkä jopa helpompaa kuin millään kolmipyöräisellä?

-eikä tarvi väistellä tiellä olevia esteitä

Ihan lähelle ei näe, mutta eiköhän moisella ajaessa oppisi katsomaan vähän nenäänsä pidemmälle. Ei ehkä kaikista mukavin ajettava pimellä räntäsateessa kuoppaisella soratiellä.

-eikä tosiaan tarvi ajaa teillä jossa on isoja autoja pyörteineen

Tämä onkin sitten oikea ongelma. Tosin itse kyllä arastelen valtatien laitaa ajamista kaksipyöräisellä tavallisellakin nojakilla.

-Eikä tarvi ajaa kaupungissa, jossa on katukivetyksien ylityksiä ja paljon pysähtymisiä

Katettu on luultavasti pystympi kuin lowracer, joten voi olla jopa helpompi. Toki kaupungissa ajaessa pitää olla pohjaluukut auki, jotta saa jalkansa helposti maahan.

-ja saa huolehdittua riittävän ilman vaihdon

Ei mitenkään kesäaikaan. Helteellä kattamattomassa pyörässä ilmanvaihto on lähes riittävä. Ei kai kinnereitä aivan turhan takia hikilaatikoiksi sanota?
Jos kinneriin järjestetään riittävä ilmavirtaus sisälle, hukkuu koko katteen aerodynaaminen etu siihen tuuletukseen. Tietysti katetun ajokin voi haluta myös siksi että saa sateensuojan ja suojan kylmyyttä vastaan. Silloin ei tuuletuksen riittävyyskään ole niin suuri ongelma.

-kunhan saa niin kestävän kuomun, että kestää kaatumiset

Ei sellaista ole olemassakaan. Kinnerit, moottoripyörät ja autot kärsivät kaikki jonkinlaisia vaurioita kun niillä kaadutaan vauhdista.
Komposiitti-katteet paikataan ja maalataan. Kankaista ommellaan repeämät. Vaahtomuovit liimataan ja teipataan. Pelti oijotaan peltisepällä, ja maalataan sen jälkeen.
Toisaalta, parempi että kärsivä on jokin kori kuin oma nahka. Ainakin vaahtomuovisten katteiden on kerrottu mukavasti suojaavan, eikä irti repeytyneet vaahtomuovin palaset painu kuskin nahkaan kuten hiili-/lasi- kuitu.

-ja niin kevyen ettei ylämäet ole ongelma

Vaahtomuovista ja putkikehikon päälle pingotetusta kankaasta saa kevyen katteen. Hiilikuitukin on kevyttä. En usko että tämä on ongelma, ellei nyt ihan pellistä ala koria tehdä.
Kyllä se pyörä kuitenkin painaa vähemmän kuin kuski, ja jos ei meinaa ylämäkiä jaksaa, niin kuka estää laittamasta sähkömoottoria?

F40 painaa noin 15 kg katteineen. Katteen osuus on noin 3kg.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kaksipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Kysyin mielenkiinnosta mitä lightningin F40 katteet maksavat:

- Price of whole fairing kit $1900 US

  • Price for nosecone only $850 US

Shipping cost:
Nose only $400
Complete fairing $600.

Etenkin lasikuitu-nokka tuntuu todella hintavalta. Halvempia saman sukuisia ratkaisuja: http://www.mueller-hp.com/xtsock.htm

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kaksipyöräinen kinneri

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

-eikä tarvi väistellä tiellä olevia esteitä

Ihan lähelle ei näe, mutta eiköhän moisella ajaessa oppisi katsomaan vähän nenäänsä pidemmälle. Ei ehkä kaikista mukavin ajettava pimellä räntäsateessa kuoppaisella soratiellä.

Eilen pimeässä kuoppaisella soratiellä vähän kiinnitin asiaan huomiota. Itse katson noin 5-10m pyörän eteen tietä. Eli katse on niin ylös etteivät polvet ja jalkaterät vilku edessä. Eli tuon pouolesta kate ei olisi ongelma. Toisinaan tuli kuoppia jotka havaitsi vasta kun ne olisivat olleet katteen takana piilossa, mutta ei eroa, ei niitä noinkaan kerennyt väistää. Eli tämä haittapuoli on ennakkoluulo, ei oikea haitta.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin