Kinnerien ja nojapyörien kokoontumisajot Tuurissa 22.7.

Haaveiletko kokoontumisesta muiden harrastajien kesken? Ota selvää missä tapahtuu tai ota aloite omaan käteen!
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinnerien ja nojapyörien kokoontumisajot Tuurissa 22.7.

Viesti Kirjoittaja PW »

Yleisö äänestyksen suosikki
Yleisö äänestyksen suosikki
20376020_10213749909886047_7596414040307022581_n.jpg (132.06 KiB) Katsottu 20429 kertaa
Yleisöäänestyksessä hopeaa
Yleisöäänestyksessä hopeaa
20257990_10213749914486162_6697567854573797207_n (1).jpg (139.71 KiB) Katsottu 20429 kertaa

Pronssille tuli Arcus :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinnerien ja nojapyörien kokoontumisajot Tuurissa 22.7.

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Kotona taas. Valkeakoskelta 156km lähes putkeen. Täällä näkyy olevan kiva sää. Matkalla oli yksi päivä sellainen että ajoin ilman takkia. Viileää.
Leirintämökeissä aamulla aina ensimmäiseksi kytkin lämpöpatterin päälle. Ruovedellä oli tosi edullinen hotelli tasoonsa nähden.
Vakavasti otettava ostotarjouskin tuli kinneristä. Vaihdettiin kaikki yhteystiedot. Täytyy katsoa ensi kuussa sen telkkarijutun jälkeen jos se toteutuu. Kinneröinti tuskin kuitenkaan loppuu. On sen verran kivaa touhua.
Ainakin yhden havainnon löysin itsestänikin matkan varrelta: :mrgreen:

https://fi-fi.facebook.com/Manso-Camping-235892252629/

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinnerien ja nojapyörien kokoontumisajot Tuurissa 22.7.

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kinnerien ja nojapyörien kokoontumisajot Tuurissa 22.7.

Viesti Kirjoittaja vaaka »

22.7. hauska lähtöaika 5:15, oliko homage The Wholle tai heidän biisinsä mukaan nimetylle kotimaiselle orkalle? Vai puhdas sattuma?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinnerien ja nojapyörien kokoontumisajot Tuurissa 22.7.

Viesti Kirjoittaja PW »

Hauska tarina, hauska reissu :mrgreen: kiiitos siitä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Kinnerien ja nojapyörien kokoontumisajot Tuurissa 22.7.

Viesti Kirjoittaja ajou »

Hienosti kirjoitettu. Tätä oli mukava lukea!

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerien ja nojapyörien kokoontumisajot Tuurissa 22.7.

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti:

Turinat ja tarinat:

http://e-cruiser.blogspot.fi/2017/07/gr ... -2017.html

Mukava tarina ja hauskasti turistu. :)

------------siirrän tämän seuraavan myöhemmin Kinnerin omaan ketjuun--------------

E-Cruiser kirjoitti:

Tarkemmissa tutkimuksissa syy selvisikin, yksi akuston lukuisista johdoista oli repeytynyt irti mikä tarkoitti, että 40Ah akustosta oli ollut käytössä vain 30Ah. Yksi neljäsosa akustosta oli yhä täynnä, mutta ei päässyt osallistumaan talkoisiin murtuneen johdon tähden. Johto oli nopeasti korjattu vian löydyttyä. Sen vika aiheutti, että koko akusto on tasapainoladattava huolellisesti yötä myöten.

Yksi tekninen kysymys tuli mieleen. Ruoveden kaapelivaurion takia sanoit akustosta neljänneksen pudonneen ulos käytöstä. Tarkoittaako tämä, että tuo osio oli rinnan muiden kanssa.

Jos se oli rinnan, miten tuon osan käyttöönotto ilman mainitsemaasi tasapainotuslatausta olisi vaikuttanut akustoon. Eli jos olisit ollut sähköttömässä paikassa, niin olisiko tuo pitänyt ajaa erillään tyhjäksi, vai voiko akkuosioita kytkeä rinnakkain ilman ongelmaa.

Minun järkeni mukaan rinnakkain kytketyistä kennoista virta lähtee niistä kennoista, joiden jännite on muita ylempi, eli tasaantuminen käy automaattisesti. Tyhjempi kenno näkee virtapiirin siis itseään suuremmassa jännitteessä, eli virta kulkee silloin tyhjemmän kennon suhteen lataavaan suuntaan.

Vai onko tuossa jokin muu ilmiö, mikä vaatii tasaamisen myös rinnan kytketyissä kennoissa. Onko syy kenties kennojen äärimmäisen pieni sisäinen vastus, jolloin rinnan kytketyt kennot lataavat tyhjää kennoa liian kovalla virralla, vai mistä on kysymys. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinnerien ja nojapyörien kokoontumisajot Tuurissa 22.7.

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Täydessä systeemissä on 4kpl 10Ah kasaa rinnan. Normaalisti ajelen kaupungissa yhdellä 10Ah-kasalla, jolloin kinneri on 10kg kevyempi. Matja-ajossa niitä on käytössä neljä rinnan. Jos hätä olisi ollut suuri eikä Ruovesi olisi sattunut sopivasti kohdille, niin olisin toki voinut kytkeä irti muut akut, ja kytkeä sen jälkeen kiinni tuon yhä täytenä olevan kymppikasan, jolla olisin päässyt noin 40km. Tasapainotustarve syntyy jokaisen yksittäisen akun kennojen kesken, kun ne ajetaan tyhjiksi. Jos jännite tippuu alle 3,5V per kenno, niin akku menee täysin epätasapainoon. Akun kennot tyhjenevät tasaisesti 3,5 volttiin saakka. Sen alle kennot sekoavat täysin. Akun kennojen keskinäinen tasapaino riippuu akun varaustilasta.

Tämä 40Ah systeemi koostuu siis 23 akusta, joista jokainen taas koostuu 5-6 kennosta. Tämä on yksi liposysteemin etuja, jos kevyt DIY-säätö ei pelota. Sekä akkupaketin kapasiteettia että jännitettä voi vapaasti vaihdella tarpeen mukaan. Kapasiteetti ja jännite eivät ole vakioita, kuten yhdessä suuressa paketissa. Kaupungissa kytken kasaan kuusi akkua, jolloin saadaan 10Ah/54V. Reissulla kytken kasaan 23 akkua, jolloin saadaan 40Ah/48V. Aamulla voi aina miettiä, että minkäkokoisella akulla ja millä jännitteellähän sitä tänään ajelisi. Valinta on vapaa. Etuna on myös, että jos yksi kenno tuhoutuu niin voin poistaa helposti ainoastaan sen akun kasasta. Yhden kennon tuhoutuminen ei vaikuta koko kasaan mitään, toisin kuin kaupan akkupaketeissa.

Tällaiseen eivät kaupan sähköpyörien systeemit pysty. Toki niitä miinuspuoliakin tällaisessa systeemissä sitten on toki.
Täysiä akkuja ei voi kytkeä yhteen täysien kanssa. Täydet pyrkivät lataamaan tyhjiä sellaisella voimalla, että johdot sulavat ja tulee oikosulku.
Tyhjään akkuun ei myöskään saa tarjota virtaa ilman tasapainotuslatausta, tai tulee tulipalo kun akun yksi kenno ylilatautuu.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerien ja nojapyörien kokoontumisajot Tuurissa 22.7.

Viesti Kirjoittaja jori »

Kiitos selvityksestäsi, joka vahvisti oletukseni äärimmäisen pienen sisäisen vastuksen aiheuttamasta ongelmasta. Jyrkäksi muuttuva jännitekäyrä matalalla varaustasolla saa sähkön kulkemaan akkupaketin sisällä kennojen välillä niin suurella virralla, että tulee lämpötilaeroja. Lämpotilaerot kennojen välillä aiheuttavat lisää jännite-eroja ja systeemi sekoaa. :?

AMPD14_DischargeCurve.jpg
AMPD14_DischargeCurve.jpg (70.44 KiB) Katsottu 19751 kertaa
AT1Gu.jpg

Millaiset liittimet ja välikaapelit sinulla on noissa paketeissasi. Onko ne Apico-liittimiä ja mikä on kaapelin paksuus. Minulla on huonoja kokemuksia moneen kertaan irrotettujen ja kiinnitettyjen apicoliittimien luotettavuudesta. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinnerien ja nojapyörien kokoontumisajot Tuurissa 22.7.

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

jori kirjoitti:

Millaiset liittimet ja välikaapelit sinulla on noissa paketeissasi. Onko ne Apico-liittimiä ja mikä on kaapelin paksuus. Minulla on huonoja kokemuksia moneen kertaan irrotettujen ja kiinnitettyjen apicoliittimien luotettavuudesta. :(

Akkuihin on tehtaalla juotettu kullatut 4mm bulletit, olethan sinä näitä akkuja nähnyt. 4mm bullet on aika yleinen näissä. Apicoja ei ole kuin ajovalojen liitoksissa. Samoja 4mm bulletteja käytän kaikissa moottoriliitoksissa, joita sivumennen sanoen täytyy aina tilata Kiinasta jos haluaa ison paketin halvalla. Johdot ovat 3-4mm yleensä. Bulletit pelaavat erittäin hyvin rankassakin käytössä. Ainoa huono puoli on että kun niihin ajan myötä tahtoo keräytyä likaa, niin niistä tulee jäykkiä kytkeä ja irroittaa. Liuottimella peseminen auttaa jonkin verran. Liittimet itsessään ovat erittin luotettavia, mutta pitkaikaisessa käytössä paskan keräytyminen vähän jumittaa niitä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerien ja nojapyörien kokoontumisajot Tuurissa 22.7.

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti:
jori kirjoitti:

Millaiset liittimet ja välikaapelit sinulla on noissa paketeissasi. Onko ne Apico-liittimiä ja mikä on kaapelin paksuus. Minulla on huonoja kokemuksia moneen kertaan irrotettujen ja kiinnitettyjen apicoliittimien luotettavuudesta. :(

Akkuihin on tehtaalla juotettu kullatut 4mm bulletit, olethan sinä näitä akkuja nähnyt. 4mm bullet on aika yleinen näissä. Apicoja ei ole kuin ajovalojen liitoksissa. Samoja 4mm bulletteja käytän kaikissa moottoriliitoksissa, joita sivumennen sanoen täytyy aina tilata Kiinasta jos haluaa ison paketin halvalla. Johdot ovat 3-4mm yleensä. Bulletit pelaavat erittäin hyvin rankassakin käytössä. Ainoa huono puoli on että kun niihin ajan myötä tahtoo keräytyä likaa, niin niistä tulee jäykkiä kytkeä ja irroittaa. Liuottimella peseminen auttaa jonkin verran. Liittimet itsessään ovat erittin luotettavia, mutta pitkaikaisessa käytössä paskan keräytyminen vähän jumittaa niitä.

Apicollakin on bullet-tyyppinen liitin.

505_abiko-kaapelikenka.jpg
505_abiko-kaapelikenka.jpg (135.16 KiB) Katsottu 19345 kertaa

Akkumoottorikäyttöön pitää siis kuitenkin olla kullattu, joita saa kiinasta. Ok, täytyy käydä etsimässä Kiinasta. :roll:
Onko tuo 3-4 mm halkaisijaa vai neliömilliä. Johdot ilmoitetaan tavallisesti neliömilleinä. Halkaisijaltaan 3 mm johto on poikkileikkaukseltaan 7 neliömilliä, 4 mm halkaisijainen 12,5 neliömilliä.

Sinulla menee napamoottorisi piuhoissa kovimmillaan kai ainakin 30 Ampeerin virta. Yleisissä sähköasennuksissa 16 A linjaan käytetään 2.5 neliömillin johtoja. 30 A vaatii siis noin 5 neliömillin. 6 neliömillin johto lienee seuraava standardikoko, jollainen pitäisi siis olla käytössä yli 16 A linjoissa.

Onko sinun liittimiisi aina johdot juotettu kiinni, vai riittääkö puristus. Kysyn siksi, kun mietin vauriotapausta matkan päällä ja sitä, millaisin keinoin siitä kunnialla selviää. Korkeamman jännitteen akkupaketilla tämä ei ole paha ongelma, mutta matalajännitteisissä järjestelmissä virrat suurenevat niin, että liitokset helposti kuumenevat pilalle ja alkavat reistata. Siksi lienee tuo liittimien kultaus. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinnerien ja nojapyörien kokoontumisajot Tuurissa 22.7.

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Bullet liittimillä tarkoitettaneen näitä laadukkaampia ja helppokäyttöisempiä kuin abikot?

Liitteet
3-5mm-4-0mm-3mm-2mm-Gold-Bullet-Connector-OH091205-.jpg
3-5mm-4-0mm-3mm-2mm-Gold-Bullet-Connector-OH091205-.jpg (49.01 KiB) Katsottu 19274 kertaa
Vastaa Viestiin