Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Keskustelualue kotimaiselle yhdistystoiminnalle.
kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

No hitto! Kisathan kuulosti (ja näytti) mainioilta, täytynee lähteä ensi vuonna mukaan. Aika tolkutonta vauhtia siellä on menty kyllä, hatunnosto kaikille! Mun Azub ei ainakaan meteliä päästä (jos ei ehkä kuljekaan), kun on Shimanon Silent Clutch -navat, eikä ketjunohjainrullaa laisinkaan. Ehkä jotkut kisanakit pitää hommata noiden Plussien tilalle, pelkkä takarengas kun painaa kilon :oops:

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Täältä löytyy muutamia kuvia minun kamerastani http://lauttis.kuvat.fi/kuvat/Nojakki+SM+2012/

MetaPhrastic 2012

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Viesti Kirjoittaja mhelander »

kissaniitty kirjoitti:

Ehkä jotkut kisanakit pitää hommata noiden Plussien tilalle, pelkkä takarengas kun painaa kilon :oops:

No mäkin annoin tasoitusta renkaiden osalta. Metassa oli kunnon gummit alla, molemmat oli Contin 19mm:n kisatuubit mutta lowraceriin en saanut yrityksestä huolimatta Schwalben Ultremo ZX -renkaita. Näin lauantai ajettiin Duranolla jolla tasoitusta tuli jo ilmanvastuksenkin osalta reippaasti, takana levykiekossa oli Tufo S3 Lite 215 joka on jo vanha kuiva ja turhan leveä (21.5 mm). Sunnuntaina 3-lapasessa oli Primo Comet ja takana Metassa ollut ratas.

Painoa on molemmissa reippaasti enemmän kuin Ultremossa kuten myös leveyttä. Mahtava homma kuitenkin että 451-tuubeja löytyi että sain levykiekon eteen lauantaiksi, siitä isot kiitokset Stapanille ja kukahan se nimimerkki olikaan jolta sain toisen Primon ja pari sisugummia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Viesti Kirjoittaja JuSa »

Laitoin hieman Ristretton kaarreajoa youtubeen:

http://www.youtube.com/watch?v=J3KX6xHw ... e=youtu.be

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Viesti Kirjoittaja terppa »

Lauri Malisen ottamat kisakuvat löytyy tuolta: http://tero78.kuvat.fi/kuvat/Nokia+2012/

Kuvat on lauantailta ja mielestäni jokaisesta silloin rataa kiertäneestä löytyy otos + tietenkin koeajokuvia.

Hyvin on palautunut, tänään Wawilla 62 km kuvienhakureissu ja jalat tuntuu ihan normaalilta, tulikohan ajettua liian hiljaa :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Viesti Kirjoittaja tm »

Laitoin vielä sähköpostikyselyt osallistuneille punnitustulosten julkaisusta. Kunhan vastailevat, niin laitan näkösälle luokkakohtaiset tulokset sis. pyörämallin ja massat. Jupetin sunnuntaina käyttämä Flevo jäi käyttämättä puntarissa, kuten myös tavastin Hase Kettwiesel (käytettiin tandem-ajossa pikametrin vastaavan kanssa -> merkkasin molemmat Haset samanpainoisiksi).

Kiitokset kuvalinkkien lähettäjille, tarvii koota noita RRF:n sivuillekin jossain vaiheessa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Viesti Kirjoittaja jori »

Minä tällaisen jo kerran kirjoitin, mutta se kai häipyi bittitaivaaseen, kun ei löydy enää. Tehdään uusi.

Kiitos minunkin puolestani kisan järjestelytoimikunnalle. Kisa on nyt perinne ja paranee kerta kerralta.

Kisojani varjosti tänä vuonna aurinko :shock: ja Virossa sattunut onnettomuus. Pyörä oli vasta viikko sitten sattuneen onnettomuuden jälkeen kyllä kunnossa, mutta luottamus pyörään oli saanut iskun, enkä uskaltanut puristaa viimeisiä varsinkaan sprintissä. Itse asiassa olin sen verran epäileväinen pyörän kestävyyden suhteen, etten edes viitsinyt vaihtaa alle kisakiekkoja. Viime vuonna pyöräni rullasi takakaarteen alamäessä hitusen Tavastin pyörää nopeammin, tänä vuonna meni Tavstin pyörä saman verran liukkaammin.

Epäilystäni huolimatta ajoin kuitenkin (ainakin nimellisesti) kaikki matkat. Sprintissä uskoin omia puheitani ja läksin ainoaan hiittiini liian pienellä vaihteella ja vaihdoin vasta mittausjaksolla isommalle. Pyörä kiihtyi loppuun asti. Lyhyilläkin kammilla voi, ja tässä tapauksessa olisi kannattanut, runtata. Tulos jäi edellisestä vuodesta, mutta mielestäni huomattavasti vähemmän, kuin olin kuvitellut, vaikka: Jätin viimeisen pinnistyksen väliin luottamuspulan takia, vastatuuli oli kovempi, yleisestä tulostasosta päätellen, renkaat olivat leveämmät ja huonommin vierivät, ajoin tuulitakissa ja pyörässäni oli vain 115 mm kammet.

Lyhyet kammet osoittautuivat myös tunnin ajossa tehokkaiksi. Tavoitteeni oli ajaa yli kolme kymppiä ja se meni varsin helposti ja vähän pidemmälle kuin viime vuonna.

12-tuntisesta ajoin tänä vuonna vain alun 70 km Pastorin kanssa kimpassa. Sitten aurinko alkoi paistaa niin rajusti, että heittäydyin viettämään siestaa. Kasvojen iho oli Viron retken jäljiltä tavallistakin herkempi auringon porotukselle ja huulia alkoi kirvellä ikävästi. Siestan jälkeen ajelin kierroksen tai pari aina kun aurinko meni pilveen. Ja lopussa, kun aurinko oli jo niin alhaalla, ettei UV-taso enää ollut korkea, vielä kymmenen kierrosta lopuksi. Pyöräily kulki hyvin, mutta auringon porotukselle pitää tehdä jotain. Suunnittelin jo ennen kisaa aurinkokatoksen tekemistä, mutta se ei mm. ajan puutten takia onnistunut.

Ehdottelin ensi vuosiksi 12 tunnin pyöräilyn muuttamista yöpyöräilyksi, jota voisi sitten jatkaa seuraavana päivänä 24 rupeamaksi. :D Yöllä ajamisessa on muitakin etuja. Hikoilu ei vie niin paljon nestettä ja voimia, aurinko ei polta, eikä yöllä yleensä tuule, joka saattaisi nostaa tulostasoa melkoisesti tähän ja viime vuoteen verrattuna.

Kiitos vielä Nojanallelle yöpymisten järjestämisestä Alisniemessä. Olin kuvitellut ajavani 25 km kotiin yöksi ja tulevani samalla tavalla takaisin sunnuntaiksi. Saunomisten ja illanistujaisten jälkeen kuitenkin laiskotti. Yöpaikka oli niin mainio, että samoin kävi myös sunnuntai-iltana ja ajoin vasta maanantaiaamuna kotiin ja aloittamaan työt loman jälkeen.

Liitteet
Rajaus Ralin kuvasta
Rajaus Ralin kuvasta

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Ehdottelin ensi vuosiksi 12 tunnin pyöräilyn muuttamista yöpyöräilyksi, jota voisi sitten jatkaa seuraavana päivänä 24 rupeamaksi. :D Yöllä ajamisessa on muitakin etuja. Hikoilu ei vie niin paljon nestettä ja voimia, aurinko ei polta, eikä yöllä yleensä tuule, joka saattaisi nostaa tulostasoa melkoisesti tähän ja viime vuoteen verrattuna.

Et ole tainnut koskaan tehdä vuorotöitä :wink: Ainakaan +30v iässä. Suoritus ja vireystaso on meinaan melko alhaalla ammuyön tunteina. Mainitsemasi edut tosin ovat kiistattomat ja niihin voisi lisätä myös sen ettei tarvi pysähtyä kuselle :shock: Ainakin oma aineenvaihdunta elää päivävuoro rytmiä niin, että vaikka töiden vuoksi valvoo yön niin vessassa ei tarvi käydä. Vessassa laukkaaminen alkaa sitten kun tulee aamulla kotiin ja saisi alkaa nukkumaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Tuossa 12t yöajossa pitäisi tapahtumaan lisätä 1 ajopäivä.
Minulla ei ainakaan aika riitä palautumiseen, jos 1t ajo on esim.
lauantaina ja samana iltana klo 20 pitäisi 12t polkaista.

Yhden 300km brevetin olen ajanut läpi yön ja kyllä sen sai ajettua,
mutta väsyneenä sen huomasi kyllä vauhdissa. Ja varsinkin taukojen jälkeen oli
kyllä vaikeata saada itseään liikenteeseen yöllä.
Ei varmaankaan paljon ennätyksiä tehdä.
Ja niinkuin Jukka tuossa totesi, ikä vaikuttaa suoritukseen.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Oli tarkoitus ajaa 12 h kilpailu Nokialla. Se menikin muuten 100 % hyvin, mutta jäi aloittamatta ja ajamatta ;) . Oli liian innokasta harjoittelua viime tingassa: Ajoin Espoosta Kärkölään 100 km lyhytkampisella sähköpystypyörällä ilman sähköä (n. 6 h) , ja jatkoin kahden yön jälkeen perjantai-aamuna klo 6 Nokialle 143 km noin 11 h Optima Baron nojakilla, n. 170 mm kammet. Pälkäneellä noin 100 km kohdalla vasen polvi sai sisäsyrjään ilmeisesti rasitusvamman mäkien ylösrunttaamisista ja pitkillä kammilla ajamisesta. Apteekista Voltareenia ja neuvoa siihen, uskaltaisiko jatkaa. Aika määrätietoisesti kehottivat olemaan rasittamatta enempää. Tottelin ja jopa kävelin mäkiä ylös loppumatkasta.

Sähköpyöräni kammet ovat muistaakseni noin 120 mm, ja niillä ei ole polvet kipeytyneet edes 200 km ajossa ja ylämäissä sähköäkin käyttäen. Täytyy kokeilla nojakkiin noita lyhyempiä kampia ja tehdä 12 h harjoitus, vaikka puominsäätö ja ketjunpituus aiheuttavat extra työtä tai ainakin päänvaivaa.

Ilman sähköapua mäkisessä Hämeen maastossa näyttäisi tehoni riittävän noin 170 km matkaan 12 h:ssa, sähköavulla yli 200 km. Nokian radassa on vain yksi 4 m korkea mäki (200 m ylös ja 200 m alas) ja parin koekierroksen perusteella arvioisin, että 200 km voisi rikkoutua siellä ilman sähköapuakin sopivissa olosuhteissa. Päättelin tämän pitämällä Nokian yhdellä ratakierroksella sykkeeni noin 110:ssä eli samana kuin maantiellä 12h leppoisasti ja hengästymättä poljeskellessa.

Jos aikoisi jäljitellä Nokian radan 12 h ajoa muualla, pitäisi löytää maantie, jossa korkeusprofiili olisi samantapainen. Vanha Lahdentie tulee mieleen yhtenä vaihtoehtona. Jos ajaisi Kehä III:n tienoilta kohti Lahtea enintään 6 tuntia kunnes alkaisi olla liikaa mäkiä (ehkä jopa lähelle Salpausselkää, mastojen edustalle) ja sitten takaisin. Jos on aikaa jäljellä lähtöpaikkaan saapuessa, niin sitten puolet siitä ajasta pohjoiseen ja sitten takaisin lähtöpaikkaan. Näin korkeusero lähdön ja maalin välillä olisi nolla ja tuulen suuntiakin olisi todennäköisesti monipuolisesti melkein kuin Nokian radalla. Tie on suora, tylsä ja sitä edestakaisin sahaaminen käynee luonteenkasvatustestistä aivan kuin Nokian ratakin... Muualla Suomessa ehkä on vielä parempia vaihtoehtoja.

Viimeksi muokannut optimistx, 08 Elo 2012, 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pitäisiköhän yrittää virittää virallisten ohjeiden mukainen matkan mittaus jotta ensi vuonna olisi virallisten ennätysten teko mahdollista ?

Käsittääkseni hommaan riittäisi että reitti on katselmoitu ja tarkasti mitattu (lienee jo Nokian osalta kunnossa), ja että mittarit kalibroidaan kuten nytkin tehtiin. Mutta tätä kalibroitua matkan mittausta sovelletaan vain viimeiselle ei-täydelle kierrokselle. Sitä edeltävät lasketaan vain kierrosten osalta ja kerrotaan tarkalla kierroksen pituudella.

Garminin GPS-vehkeet saa helposti viritettyä siten että ne ottavat talteen automaagisesti nuo kierrokset kun lähdön/maalin kohdalla painaa väliaika nappulaa. Tämän voisi tehdä vaikkapa siten että ajaa tuon kalibrointikierroksen, lukema otetaan talteen ja ajanotto jätetään päälle. Kun kilpailu alkaa ja lähtö/maaliviiva ylitetään painetaan väliaikaa. Muuta ei tarvitse tehdä.

Garminissa kellon aika otetaan GPS:stä. Jos lähetys tehdään myös GPS-ajan perusteella niin alle sekunnin tarkkuuteen päästään mittariin kerätyn datan suhteen. Näin kilpailun loputtua pitää GPS-datat (virallisia ennätyksiä halajavilta) kerätä talteen, ottaa kierroslukumäärä ylös ja kertoa sitä kierroksen pituudella sekä katsoa vajaan kierroksen mitta kilpailuajan täyttymishetkeen asti joka myös summataan.

Tämä tapa on käsittääkseni riittänyt WRRA ja IHPVA -ennätysten ratifiointiin. Lisäksi tarvitaan elim(i)en hyväksymä(t) tarkkailija(t).

Otin tämän siksi esille että Teron kanssa saimme jo näissä kovissa olosuhteissa aika kivasti vauhtia pidettyä etenkin 12h kisassa. Jotenkin alkoi kiinnostamaan treenaaminen ja valmistautuminen ensi vuodelle jotta edes naisten 12h ennätyksiä yrittäisin tavoittaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Yöllä ajamisesta:
Sinänsä ajatus yöllä ajamisesta voisi olla ok, mutta sotkisi tapahtuman muodon pahasti. Jos illalla on lähtö 12h ajoon, jää suuri osa 12h ajajista pois 200m ja 1h ajoista? Jos he jäävät pois, koko lauantaipäivän idea karkaa. Ja menisikö 12h ajajat kahtia, osa alkaisi ajamaan illalla, osa aamulla? Yöllä ajamisesta on etuja, mutta myös haittoja, kuten se että vuorokausirytmi menisi sekaisin, ja lisäksi valotkin pitäisi olla. Onkos Nokian rata valaistu?

GPS loggereista ja virallisista ennätyksistä
Me Tepon kanssa jo liki 2 vuotta sitten koitimme lähestyä WRRA:ta ajatuksella että kierroslaskentaan kelpaisi gps-loki. Asiaa kyseltiin moneen kertaan, Teppo lähetti esimerkki lokin & miten sitä käytettäisiin, mutta WRRA:n viskaalit eivät tainneet koskaan vastata.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Viesti Kirjoittaja terppa »

Yöajossa on kyllä oma tunnelmansa... aika pahasti se kyllä rikkoo hyväksi havaittua aikataulua ja yksi tärkein eli la illan jälkiajot saunalla kärsisi :) Myös se kannattaa miettiä jos kisaaja yön valvoneena lähtee pitkälle kotimatkalle niin siinä voi sattua haavereita tai ainakin rytmin vaihdoksesta johtuen palautuminen ottaa vielä enemmän aikaa. Mutta siis hyvä idea mutta käytännön toteutus vaatii vähän pohtimista.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tein myös pari kuvaa lauantailta.

Tässä setti http://www.flickr.com/photos/rasamaki/s ... 740204736/

Alla pikkukuvia.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2012

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Tein myös pari kuvaa lauantailta.

Ammattilais laatua.
Kiitos myös muille kuvaajille ja tarinan iskijöille, päsemme nauttimaan kotisohvilta kisailmapiiriä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin