Sivu 4/6

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat, kehitysehdotuksia vuodelle 2014

Lähetetty: 23 Elo 2013, 09:09
Kirjoittaja tavasti
Nojailija kirjoitti:

-kerätään pisteitä taulukon mukaan eri matkoilta, joka matkan voittajille eniten, toiselle vähemmän, jne, lasketaan pisteet yhteen ja julistetaan voittajia eri sarjoissa. näin tehdään yleisesti euroopan kisoissa, ainakin MM, hollanti, englanti, saksa, tanska, taulukoita löytyy valmiina.

-matkat; la 200m klo 11, 100km kisa yhteislähdöllä/peesaaminen sallittu alkaen klo 14, su 1h aika-ajo klo 10 ja 20min kriterium klo 14. Palkintojenjako su klo 15.

Tää kuulostaa ihan liikaa urheilukilpailulta. Siinä että käy ajelemassa tuollaiset semi-kovaa ei oo oikein mitään erityistä, tai no 100km on tietty jo jotain. 12 tunnin ajaminen on ihan kova juttu, vaikka sen ajais miten. Lyhyemmät ovat sellaisia, ettei niissä suorituksen aikana jutella, vaan väännetään tosissaan.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat, kehitysehdotuksia vuodelle 2014

Lähetetty: 23 Elo 2013, 21:57
Kirjoittaja ajarmala
tavasti kirjoitti:

Tää kuulostaa ihan liikaa urheilukilpailulta. Siinä että käy ajelemassa tuollaiset semi-kovaa ei oo oikein mitään erityistä, tai no 100km on tietty jo jotain. 12 tunnin ajaminen on ihan kova juttu, vaikka sen ajais miten. Lyhyemmät ovat sellaisia, ettei niissä suorituksen aikana jutella, vaan väännetään tosissaan.

Juu, se 12 h vasta kunnon ajo on. Muut ovat pikanatkoja. Ja olikos se Terppa, kun laittamattomasti kirjoitti täällä, että vain 12 h ajo on sellainen, jolla voi oikeasti brassailla kotopuolessa. Ja olen täsmälleen samaa mieltä. Joku tunti tai 100 km ei nosta kuulijoiden kulmakarvojakaan, mutta 12 h panee ne oikeasti ajattelemaan, että mitä hä?


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat, kehitysehdotuksia vuodelle 2014

Lähetetty: 23 Elo 2013, 22:05
Kirjoittaja jviirret

Joo, se 12h ajo pitää olla. Ainoa munki tuloksista joista syntyi "kahvipöytäkeskustelua". Jos ei muuta niin vaikka la-su välisenä yönä niin ei tarvi majoituksesta huolehtia. Yöllä ei yleensä tuule ja aurinkokaan ei paahda niin rajusti. Muutenkin, jos järjestäjillä vain virtaa piisaa, niin kisoja ja lähtöjähän voi olla melkein nonstoppina ja päällekkäin. Eihän jokaisen tarvi pystyä kaikkiin osallistumaan?

Jukka


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat, kehitysehdotuksia vuodelle 2014

Lähetetty: 23 Elo 2013, 22:07
Kirjoittaja mhelander
ajarmala kirjoitti:

Juu, se 12 h vasta kunnon ajo on. Muut ovat pikanatkoja. Ja olikos se Terppa, kun laittamattomasti kirjoitti täällä, että vain 12 h ajo on sellainen, jolla voi oikeasti brassailla kotopuolessa. Ja olen täsmälleen samaa mieltä. Joku tunti tai 100 km ei nosta kuulijoiden kulmakarvojakaan, mutta 12 h panee ne oikeasti ajattelemaan, että mitä hä?

Se on kyllä totta. Etenkin kun on saanut ajettua yli 200 kilsaa. Kolleega oli toinen maaliin päässyt tusinasta Suomalaisia jotka lähtivät polkemaan LEL:n 1400 kilsaa... silti mun 12h on kova juttu hänenkin mielestään.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat, kehitysehdotuksia vuodelle 2014

Lähetetty: 24 Elo 2013, 09:25
Kirjoittaja MikaL
ajarmala kirjoitti:

Juu, se 12 h vasta kunnon ajo on. Muut ovat pikanatkoja. Ja olikos se Terppa, kun laittamattomasti kirjoitti täällä, että vain 12 h ajo on sellainen, jolla voi oikeasti brassailla kotopuolessa. Ja olen täsmälleen samaa mieltä. Joku tunti tai 100 km ei nosta kuulijoiden kulmakarvojakaan, mutta 12 h panee ne oikeasti ajattelemaan, että mitä hä?

Tämähän on taivaan tosi. Tuon kun mainitsee niin muutkin kuin läheiset tietää, että ei ole kaikki inkkarit kanootissa :D Siinä kisassa on karismaa.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat, kehitysehdotuksia vuodelle 2014

Lähetetty: 24 Elo 2013, 23:13
Kirjoittaja lowrides

Minusta 12h on epämääräinen matka, jota ei juuri missään pyöräkilpailuissa ajeta. SM-kisat, eli suomen mestaruus kilpailuilut -titteli on vähän harhaanjohtava, jos tapahtumassa ei ole perinteistä pyöräkilpailuhenkeä. Jos 12 tunnin matkan pystyy järjestämään muiden matkojen joukkoon, voi sen tottakai järjestää. Nautin tänäkin vuonna varikolla pyörimisestä ja kilpailun seuraamisesta, enkä tuntenut oloani tylsistyneeksi. Toisaalta en tunne pienintäkään mielenkiintoa lähteä kiertämään rataa 12 tunniksi. Kilpapyöräilyvuodet ovat iskostaneet omaan urheiluhenkeen erilaisen näkemyksen kunnon pyöräkilpailusta. Ultra suoritukset ovat kieltämättä osa kilpapyöräilyä, mutta jotenkin 12 tuntia tuntuu tässäkin mielessä väliin putoajalta.

RRF-seura ja SM-kilpailut ovat tietysti aina ajajiensa näköinen yhteisö ja tapahtuma ja kuulun varmasti vähemmistöön Nojailijan kanssa, mutta kaipaan mies miestä vastaan henkeä, yhteislähtöjä ja vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Muistaakseni RRF perustettiin ennenkaikkea edistämään nojapyöräilyä urheiluhengessä. Tottakai Nokian kisa suurelta osin sitä onkin, mutta toisaalta ei ehkä tarpeeksi. Tietenkään 30:n ajajan voimin ei mittavia kilpailuja vielä järjestetä ja siihen suhteutettuna meillä on erittäin oivat puitteet ja intohimoinen harrastajakunta.

Olen aina pyrkinyt omilla toimilla viemään lajia eteenpäin siihen suuntaan mihin sen mielestäni tulisi kehittyä. Nojapyöräilyä, kuten meidän ennätyspyöräilyäkin vaivaa samat ongelmat vuodesta toiseen, jotka mielestäni rajoittavat lajin kehitystä:
-lajilta puuttuu selkeä määritelmä
-kalusto ja kuskit ovat liian monivivahteisia (nojapyöräkisoissa, toisaalta ymmärrän että tässä osin piilee juuri se viehätys)
-kilpailuista puuttuu "credibility"

Suomessa meillä on hyvä porukka ja meininki, eikä se minua nyt paljon syö jos "SM-kisat" ovat enemmänkin vuotuinen get together ja kokoelma sekalaisia matkoja ja lajeja, mutta ainahan voisi toivoa että tapahtuma olisi vakavasti otettavaa urheilua, tai että tapahtuma olisi yhdistelmä vakavasti otettavaa urheilua ja hauskaa yhdessä oloa kisailunkin merkeissä.

Maailmassa lajin huipulla on kuitenkin monta vakavasti otettavaa urheilijaa, joita käy sinäänsä sääliksi, kun heidän suorituksensa ei saa ansaittua arvostusta pyöräilymaailman silmissä.

Mielestäni pidetään keskustelu auki ja yritetään löytää sopiva kompromissi lajin kehityksen, vuosittaisen kokoontumisen ja yhteisön yhdessäolon merkeissä. Omaa halua kehittää tapahtumaa motivoi varsinkin sopimus Nojailijan kanssa, että ensi vuonna ajetaan hampaat irvessä mies miestä vastaan suhteellisen samanlaisella kalustolla.

Positiivisena juttuna mainittakoon, että lähden ensi viikolla Dekraan virittämään uutta Eivietä huippukuntoon ja syyskuun alussa lennämme San Franciscoon ja siitä Nevadaan Battle Mountainiin yrittämään uutta maailmanennätystä. Nokkimisjärjestys tänä vuonna on että Damjan ajaa ja minä vastaan varikkopuolesta :) Yritän raportoida reissun varrelta hyvin. Ensi vuodeksi voitaisiin yrittää houkutella Damjania ja Francescoa Tepon kanssa Suomeen kisoihin. Molemmat ovat luvanneet tulla lomailemaan ja saunomaan pohjolaan. Tero(t) ja Mika(t) pääsisi myös kyykyttämään miehiä tutulla kotiradalla.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat, kehitysehdotuksia vuodelle 2014

Lähetetty: 24 Elo 2013, 23:26
Kirjoittaja tavasti
lowrides kirjoitti:

SM-kisat, eli suomen mestaruus kilpailuilut -titteli on vähän harhaanjohtava, jos tapahtumassa ei ole perinteistä pyöräkilpailuhenkeä.

No näinhän se tavallaan on. Niitä oikeasti kilpailevia ei vaan maassa ole tarpeeksi, että sellaisia oikeita SM-kisoja saisi aikaiseksi.

lowrides kirjoitti:

Ultra suoritukset ovat kieltämättä osa kilpapyöräilyä, mutta jotenkin 12 tuntia tuntuu tässäkin mielessä väliin putoajalta.

Onhan se, juuri niin pitkä että vähän pitää olla hullu että lähtee. Toisaalta niin lyhyt, että kuka vaan voi.

lowrides kirjoitti:

RRF-seura ja SM-kilpailut ovat tietysti aina ajajiensa näköinen yhteisö ja tapahtuma ja kuulun varmasti vähemmistöön Nojailijan kanssa, mutta kaipaan mies miestä vastaan henkeä, yhteislähtöjä ja vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Muistaakseni RRF perustettiin ennenkaikkea edistämään nojapyöräilyä urheiluhengessä. Tottakai Nokian kisa suurelta osin sitä onkin, mutta toisaalta ei ehkä tarpeeksi.

Kysymyshän on vain siitä, että niitä kovia nojapyöräileviä jätkiä on liian vähän Suomessa. Ja osa niistäkin, esim Oliver, ei aja tuolla.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat, kehitysehdotuksia vuodelle 2014

Lähetetty: 25 Elo 2013, 00:31
Kirjoittaja jviirret

Kun tuota tunnin ajon tuloslistaa katsoo niin eiköhän kimppalähtöön näitä kaivattuja "tilanteita" tulisi. Olettaen että osallistujilla ei ole jälkeläisiä tai muita elättejä joiden elintaso riippuu kilpailijan terveenä pysymisestä. Nämä tilanteet eivät ehkä tule sijoista yksi ja kaksi, paitsi jos säännöillä määrätään kalusto tarkasti, vaan taistelu pareja olisi useampia ja röyhkeämmin peesaava sitten olisi viides ja se vetäjä jää kuutoseksi. Kannattaa siis ainakin kokeilla mitä siitä tulee...
Kunhan nyt jätättä yhden lajin meille keski-ikäisille ja raajarikkoisille perheen isille, että vihtitään tulla täältä 500km päästä edes kannustamaan...

Jukka


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat, kehitysehdotuksia vuodelle 2014

Lähetetty: 25 Elo 2013, 00:32
Kirjoittaja jori
lowrides kirjoitti:

Minusta 12h on epämääräinen matka, jota ei juuri missään pyöräkilpailuissa ajeta. SM-kisat, eli suomen mestaruus kilpailuilut -titteli on vähän harhaanjohtava, jos tapahtumassa ei ole perinteistä pyöräkilpailuhenkeä. Jos 12 tunnin matkan pystyy järjestämään muiden matkojen joukkoon, voi sen tottakai järjestää. Nautin tänäkin vuonna varikolla pyörimisestä ja kilpailun seuraamisesta, enkä tuntenut oloani tylsistyneeksi. Toisaalta en tunne pienintäkään mielenkiintoa lähteä kiertämään rataa 12 tunniksi. Kilpapyöräilyvuodet ovat iskostaneet omaan urheiluhenkeen erilaisen näkemyksen kunnon pyöräkilpailusta. Ultra suoritukset ovat kieltämättä osa kilpapyöräilyä, mutta jotenkin 12 tuntia tuntuu tässäkin mielessä väliin putoajalta.

Täh! :shock: Eihän 12 tuntia ole ollenkaan matka. Se on aika. :wink:
Sori, en malttanut. :oops:


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat, kehitysehdotuksia vuodelle 2014

Lähetetty: 25 Elo 2013, 10:32
Kirjoittaja PW

En tiedä mitä on perinteinen pyöräkilpailuhenki mutta jotenkin oon käsittäny ett se on aikalailla erilainen ku tämä meijän porukan henki, eikä välttämättä positiivisempi tai kannustavampi. Tuon "nojailu hengen" takia SM-kisaan uskaltautuu jopa tämmöset vanhat. Johan tuo meininki sisältyy lajin nimeen NOJAPYÖRÄILY :mrgreen: täytyy olla hauska ja rentollaji :mrgreen:
Tosissaanhan tuolla silti on poljettu, se ei ehkä radanvierestä katsottuna näytä siltä kun makuultaan vielä mennään :wink:
Vakavasti otettavaavaa urheilua nojailusta voisi tulla jos saadaan junnuja innostumaan lajista ja harjoittelemaan pienestä lähtien mutt voipi olla ett laji on vielä pitkään marginaalissa.
Otsikon aiheeseen palaten ja Nojailijan kommenttien lukemisen jälkeen, ei kai sen tartte aivan kiveen hakattu olla tämä SM-kisa ohjelma.

Petri


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat, kehitysehdotuksia vuodelle 2014

Lähetetty: 25 Elo 2013, 10:59
Kirjoittaja Nojailija
lowrides kirjoitti:

Minusta 12h on epämääräinen matka, jota ei juuri missään pyöräkilpailuissa ajeta. SM-kisat, eli suomen mestaruus kilpailuilut -titteli on vähän harhaanjohtava, jos tapahtumassa ei ole perinteistä pyöräkilpailuhenkeä. Jos 12 tunnin matkan pystyy järjestämään muiden matkojen joukkoon, voi sen tottakai järjestää. Nautin tänäkin vuonna varikolla pyörimisestä ja kilpailun seuraamisesta, enkä tuntenut oloani tylsistyneeksi. Toisaalta en tunne pienintäkään mielenkiintoa lähteä kiertämään rataa 12 tunniksi. Kilpapyöräilyvuodet ovat iskostaneet omaan urheiluhenkeen erilaisen näkemyksen kunnon pyöräkilpailusta. Ultra suoritukset ovat kieltämättä osa kilpapyöräilyä, mutta jotenkin 12 tuntia tuntuu tässäkin mielessä väliin putoajalta.

RRF-seura ja SM-kilpailut ovat tietysti aina ajajiensa näköinen yhteisö ja tapahtuma ja kuulun varmasti vähemmistöön Nojailijan kanssa, mutta kaipaan mies miestä vastaan henkeä, yhteislähtöjä ja vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Muistaakseni RRF perustettiin ennenkaikkea edistämään nojapyöräilyä urheiluhengessä. Tottakai Nokian kisa suurelta osin sitä onkin, mutta toisaalta ei ehkä tarpeeksi. Tietenkään 30:n ajajan voimin ei mittavia kilpailuja vielä järjestetä ja siihen suhteutettuna meillä on erittäin oivat puitteet ja intohimoinen harrastajakunta.

Olen aina pyrkinyt omilla toimilla viemään lajia eteenpäin siihen suuntaan mihin sen mielestäni tulisi kehittyä. Nojapyöräilyä, kuten meidän ennätyspyöräilyäkin vaivaa samat ongelmat vuodesta toiseen, jotka mielestäni rajoittavat lajin kehitystä:
-lajilta puuttuu selkeä määritelmä
-kalusto ja kuskit ovat liian monivivahteisia (nojapyöräkisoissa, toisaalta ymmärrän että tässä osin piilee juuri se viehätys)
-kilpailuista puuttuu "credibility"

Suomessa meillä on hyvä porukka ja meininki, eikä se minua nyt paljon syö jos "SM-kisat" ovat enemmänkin vuotuinen get together ja kokoelma sekalaisia matkoja ja lajeja, mutta ainahan voisi toivoa että tapahtuma olisi vakavasti otettavaa urheilua, tai että tapahtuma olisi yhdistelmä vakavasti otettavaa urheilua ja hauskaa yhdessä oloa kisailunkin merkeissä.

Maailmassa lajin huipulla on kuitenkin monta vakavasti otettavaa urheilijaa, joita käy sinäänsä sääliksi, kun heidän suorituksensa ei saa ansaittua arvostusta pyöräilymaailman silmissä.

Mielestäni pidetään keskustelu auki ja yritetään löytää sopiva kompromissi lajin kehityksen, vuosittaisen kokoontumisen ja yhteisön yhdessäolon merkeissä. Omaa halua kehittää tapahtumaa motivoi varsinkin sopimus Nojailijan kanssa, että ensi vuonna ajetaan hampaat irvessä mies miestä vastaan suhteellisen samanlaisella kalustolla.

Positiivisena juttuna mainittakoon, että lähden ensi viikolla Dekraan virittämään uutta Eivietä huippukuntoon ja syyskuun alussa lennämme San Franciscoon ja siitä Nevadaan Battle Mountainiin yrittämään uutta maailmanennätystä. Nokkimisjärjestys tänä vuonna on että Damjan ajaa ja minä vastaan varikkopuolesta :) Yritän raportoida reissun varrelta hyvin. Ensi vuodeksi voitaisiin yrittää houkutella Damjania ja Francescoa Tepon kanssa Suomeen kisoihin. Molemmat ovat luvanneet tulla lomailemaan ja saunomaan pohjolaan. Tero(t) ja Mika(t) pääsisi myös kyykyttämään miehiä tutulla kotiradalla.

Onnea team Evielle Nevadaan! kova juttu että sinne edes pääsee paikalle. Ei haittaisi jos Lowrides myös sulloutuisi Evie4:n ja näyttäsi miten spurtti lähtee maailman nopeimmalla radalla.

Olisi tosiaan kiva 'kyykyttää' Lowriders,Fransesco ja 'Damjam kaikki samalla kertaa, mutta näin tapahtunee vai 'unessa ja fastasiamaailmassa' :lol: Mutta yritän ja osallistun kun tilaisuus tulee, toivottavati jo ensi vuoden SM kisoissa, sopimus pitää.

Olisiko järkevää että meillä olisi kaksi eri sarjaa SM kisoissa? Kisasarja ja yleinen sarja ja näille eri ohjelma sunnuntaina? La voisi olla 200m ja 1 h TT kaikille, su 12H yleiseen sarjaan ja kisasarjaan vaikka 2 eri kilpailua, 30 kierrosta, tms, samaan aikaan kuin 12h kisa ja iltapäivällä 20min kriterium lyhyellä radalla sisäpuolella? tietty kisasarjaan ei montaa tulisi.... sen voisi vaikka määritellä että pitää olla kattamaton pyörä niin saisimme samankaltaista kalustoa.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat, kehitysehdotuksia vuodelle 2014

Lähetetty: 25 Elo 2013, 11:44
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Luulisi että 2 päivän aikana ehtii ajattaa nämä tavan pulliaiset ja ne jotka haluvat verenmaku suussa pyöräillä...

Tällä pääsisi siihen että ne jotka haluavat ajella leppoisasti ja rupatella tavaten ihmisiä saisivat myös syyn tulla paikalle.
Samaten ne jotka haluavat vääntää tosissaan saisivat sen "uskottavan" kisan itselleen.

Tällöin luulisi tapahtuman saavan uskottavuutta ja toivottavasti myös ilmapiiri säilyisi edes osin leppoisana ja nautittavan...

Osallistuja määrät saattavat tipahtaa per lähtö mutta ilmeisesti se tipahtaisi joka tapauksessa jos tapahtuman luonetta isosti muuttaisi...


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat, kehitysehdotuksia vuodelle 2014

Lähetetty: 25 Elo 2013, 13:04
Kirjoittaja Jarcco

Silloin kun kisat tarjoaa mahdollisimman monelle jotain kiinnostavaa, niin paikalle tulee enemmän väkeä. En ole ihan varma haluaako järjestäjätaho että paikalle tulisi muutakin yleisöä kuin kilpailijoiden huoltoporukkaa? Jos tästä kehittyy yleisötapahtuma niin siellä pitäisi olla jotain tekemistä mm. lapsille, näille tuleville nojakisteille voisi olla vaikka polkuautokisa.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat, kehitysehdotuksia vuodelle 2014

Lähetetty: 25 Elo 2013, 14:56
Kirjoittaja janx

Suomessa yleisötapahtuman järjestämiseen taitaa olla melkoinen liuta lakeja, lupia ja vaatimuksia. En ole niihin syvällisemmin tutustunut, mutta pelkkä pomppulinna ei taida riittää. Oikeastaan olisi ihan hyvä, jos kisojen järjestäjä ottaisi tähän kantaa, mihin se tähtää tulevilla kisoilla. Nykyisellään se on selkeästi nimenomaan kilpailijoille järjestetty tapahtuma.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat, kehitysehdotuksia vuodelle 2014

Lähetetty: 26 Elo 2013, 13:04
Kirjoittaja tm
janx kirjoitti:

Suomessa yleisötapahtuman järjestämiseen taitaa olla melkoinen liuta lakeja, lupia ja vaatimuksia. En ole niihin syvällisemmin tutustunut, mutta pelkkä pomppulinna ei taida riittää. Oikeastaan olisi ihan hyvä, jos kisojen järjestäjä ottaisi tähän kantaa, mihin se tähtää tulevilla kisoilla. Nykyisellään se on selkeästi nimenomaan kilpailijoille järjestetty tapahtuma.

Nokian kisojen järjestäminenhän lähti alunperin siitä, että haluttiin kisata radalla tai muuten sopivalla reitillä, ja sain järjestettyä ko. testiradan käyttöömme viikonlopun ajaksi. Eli järjestävä taho tarjosi paikan tiettynä ajankohtana, hoiti kisojen pyörittämisen, sekä tarjosi majoitus- ja saunomismahdollisuuden Alisniemessä. Nämä kolme ensimmäistä vuotta on menty enemmän ja vähemmän tällä osallistujille (kisaajille) suunnatulla tavalla. Joka kerran jälkeen olen kysellyt foorumilla kommentteja/kehitysehdotuksia seuraavaa vuotta silmällä pitäen, jotta hommaa saataisiin jälleen kehitettyä.

Eli siihen tähdätään, mitä täällä foorumilla tässä viestiketjussa esille tulee. Nyt näyttäisi siltä, että esim. kisamatkoista tarvitaan äänestyskierros jossain vaiheessa, kunhan kaikkien halukkaiden kommentit ja mielipiteet on kuultu. Jälkikäteen on turha valittaa, jos ei ole mielipidettään esille tuonut tässä yhteydessä. Ja kaikkiahan ei voi aina miellyttää, kisojen ohjelma ja aikataulu on aina kompromissi eri asioiden suhteen.

Mitä sitten tuohon yleisötapahtumatoiveeseen tulee, niin lajin näkyvyyden kannalta varmasti hyvä asia, mutta vaatii sitten myös huomattavasti enemmän työtä ja valuuttaa. Tämä ei tietenkään ole ongelma, jos innokkaita talkoolaisia ja sponsoreita löytyy. Viime kädessä järjestävä seura Recumbent Racing Finland päättää vuosi- tai ylimääräisessä kokouksessaan myös Nokian tapahtuman kuvioista. Ollaan vaan aika pieni ja vähävarainen porukka.