Ei sitä nyt vältsisti koko pyörää tarttis tehdä. Mutta materiaalien ja perustekniikoiden opiskelu jollain jutulla (vaikka penkki tms.) voisi olla aika nastaa?
Nojailija eli Tero, olis varmaan aivan kyvykäs opastamaan kun hänellä taitaa olla lajinparissa olevista eniten kokemusta hiilikuidun työstöstä.
Aika onkin sitten toinen kysymys. Lisäksi ihan mihin tahansa ei ole helppo mennä tekemään tuota hommaa toisin kun kiekon kasaamista.
Voisi olla myös ihan kuidutustyöpaja, jossa vaihtoehtoina lasikuitu tai hiilikuitu. Joensuuhun tosin turhan pitkä matka.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Toki. Mutta pitää muistaa että täältä on yhtä pitkä matka sinne
Ei se taida ihan nuin mennä kyllä esimerkiksi Lahdesta on pitempi käydä töissä Vääksyssä kun Vääksystä Lahdessa Tai muistan edellisestä elämästä yhden lahtelaisen nuoren herrasmiehen joka ei millään olisi halunnut käydä työharjoittelussa kun työmatka oli pitkä (3 km) ja siinä olisi pitänyt käyttää kahta bussia, matkan pituuden vuoksi esim. pyöräily tai kävely olisi ollut täysin epäinhimillistä
Etelästä vois saada kimppakyydin, mun kaaralla kulkee Lahdesta susirajalle 4 miestä tai naista ihan mukavasti ja viideskin mutta vähän epämukavammin.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Laminointihomma on pitkäjänteistä työtä, ei sitä yhdessä illassa tehdä. Kunnon tekeleisiin menee useampi päivä. Onkos siellä kuidutustiloissa myös majoitusmahdollisuus -edes hallin lattia tai jokin vastaava. Tästä syystä tuo tilaisuus olisi kenties parempi järjestää jonkin Lowridetapaamisen yhteydessä -tai päinvastoin, jolloin majoitus (-luvat) on kaikilla jo valmiiksi kunnossa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Esim. viikon työpaja/kurssi voisi olla kiva. Kuitujen kuivaessa voitaisiin pitää myös pikakurssi rungon hitsaukseen (Pastori näyttää taitavan jo migin salatkin). Paikakunnalla ei niin väliä, ammattikoulujen asuntolat ovat käsittääkseni neuvoteltavissa tällaisten kurssien käyttöön kesäaikana. Tampereen Hervannan ammattiopistolla olen muutamana kesänä käynyt kesäkursseilla. Siellä on ainakin ollut ulkopaikkakuntalaisilla mahdollisuus majoittua koulun asuntolaan.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
Laminointihomma on pitkäjänteistä työtä, ei sitä yhdessä illassa tehdä. Kunnon tekeleisiin menee useampi päivä.
Penkkejä kyllä tekee melekein päivässä jos on hyvä muotti, kaikki materiaalit valmiina ja leikeltynä, ja käyttää kunnon epoksia. Kevran epoksi kuivuu tunnissa jonka aikana on kostutetut kankaat saatava muottiin, peel ply -kangas perään, puuvillakangasta imemään liiat epoksit ja alipainesäkitys päälle.
Kuuden tunnin päästä pitäisi pystyä jatkamaan repimällä peel ply -kangas ja päällä olevat veks ja laminoimalla kansi perään. Olettaisin että pohjan joutuu tuolloin vielä jättämään muottiin, ja kannen kankaat laminoimaan yhteen muovien alla ja just ennen tunnin määräaikaa kun epoksi alkaa jo vähän sitkostua sitten laittaa pohjan päälle.
Näin siis yhden penkin saisi tehtyä per muotti. Kunhan tässä hajattelen... pitäisi tehdä se muotti ja jokunen penkki tässä ennen kesiä.
Olis kyllä tarvetta tälle osaamiselle. Mangon sisäänmenoaukon reuna sai halkeaman toissa vuonna jo kun kaaduin takarenkaan puhkeamisen vuoksi. Nyt kun kansi on auki, olis niin helppo päästä käsiksi tuohon paikkaushommaan. Paikkapaloja sekä epoksia on mutta kun ei oikein uskalla ryhtyä toimeen. Lisäksi toimenpiteen vaativa tila puuttuu ja ulkona on liian kylmä.
Tulevaisuudessa noita kolhuja tullee enemmänkin joten tuo lasi-ja hiilikuidun hallinta olis kiva taito.
Olis kyllä tarvetta tälle osaamiselle. Mangon sisäänmenoaukon reuna sai halkeaman toissa vuonna jo kun kaaduin takarenkaan puhkeamisen vuoksi. Nyt kun kansi on auki, olis niin helppo päästä käsiksi tuohon paikkaushommaan. Paikkapaloja sekä epoksia on mutta kun ei oikein uskalla ryhtyä toimeen. Lisäksi toimenpiteen vaativa tila puuttuu ja ulkona on liian kylmä.
Tulevaisuudessa noita kolhuja tullee enemmänkin joten tuo lasi-ja hiilikuidun hallinta olis kiva taito.
Kuulostaa pikku hommalta. TMS ja Nojailija osaavat kyllä opastaa teillä kulmin tuon karikon yli.
Periaatteessa menee seuraavasti:
Ohenna hiomalla murtuman reunat n. 5 cm matkalta. Muista käyttää suojaimia hionnassa.
Tee sopiva annos hartsi-kovete seosta ja levitä se hiotuille pinnoille.
Leikkaa kuitumateriaalista sopivia paikkapaloja niin, että paikkaus kerroksittain levenee hionnan reunaan asti. (Ensimmäinen kapeampi ja seuraavat leveämpinä siten, että viimeinen on hionnan reunassa.)
Laminoi yksi kerrallaan päällekkäin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma