Hiilikuitutyöpaja

Keskustelualue kotimaiselle yhdistystoiminnalle.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5995
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Hiilikuitutyöpaja

ViestiKirjoittaja Pastori » 09 Helmi 2014, 15:18

Olisko idista siinä että RRF olisi sateenvarjona ja pidettäisiin jossakin hiilikuitutöiden työpaja?

Kattelin eilen noita kuvia ja aattelin että voisi olla kiva osata noitakin juttuja.

http://www.blids.nl/gallery/Carbon-Recu ... kshop-2005

Ei sitä nyt vältsisti koko pyörää tarttis tehdä. Mutta materiaalien ja perustekniikoiden opiskelu jollain jutulla (vaikka penkki tms.) voisi olla aika nastaa?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13402
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hiilikuitutyöpaja

ViestiKirjoittaja PW » 09 Helmi 2014, 15:24

Hyva idea, penkista olis hyva alottaa.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2802
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Hiilikuitutyöpaja

ViestiKirjoittaja Wacky » 09 Helmi 2014, 16:55

Nojailija eli Tero, olis varmaan aivan kyvykäs opastamaan kun hänellä taitaa olla lajinparissa olevista eniten kokemusta hiilikuidun työstöstä.
Aika onkin sitten toinen kysymys. Lisäksi ihan mihin tahansa ei ole helppo mennä tekemään tuota hommaa toisin kun kiekon kasaamista.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11227
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hiilikuitutyöpaja

ViestiKirjoittaja jviirret » 09 Helmi 2014, 17:50

Wacky kirjoitti:Lisäksi ihan mihin tahansa ei ole helppo mennä tekemään tuota hommaa toisin kun kiekon kasaamista.


Kesällä, pihalla, tarvittaessa pressukatos?

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5995
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hiilikuitutyöpaja

ViestiKirjoittaja Pastori » 09 Helmi 2014, 18:10

Mä voisin kysyä meidän oppilaitoksen tiloja. Olis imurit yms. Meillä oli ennen "muovialan" koulutusta joten sinne on tehty laminointeja varten tilat.

Siis mikäli saadaan niinsanottu tahtotila päälle.

Niin. Eihän tällä kiirettä ole mutta ensi lukuvuoden aikana?

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1544
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hiilikuitutyöpaja

ViestiKirjoittaja janx » 09 Helmi 2014, 18:43

Voisi olla myös ihan kuidutustyöpaja, jossa vaihtoehtoina lasikuitu tai hiilikuitu. Joensuuhun tosin turhan pitkä matka.
Ajokit: CLWB2008c (09-12), Nazca Paseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-)
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5995
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hiilikuitutyöpaja

ViestiKirjoittaja Pastori » 09 Helmi 2014, 18:58

janx kirjoitti:Joensuuhun tosin turhan pitkä matka.


Toki. Mutta pitää muistaa että täältä on yhtä pitkä matka sinne :)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13402
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hiilikuitutyöpaja

ViestiKirjoittaja PW » 09 Helmi 2014, 19:46

Pastori kirjoitti:
janx kirjoitti:Joensuuhun tosin turhan pitkä matka.


Toki. Mutta pitää muistaa että täältä on yhtä pitkä matka sinne :)

Meilta lahtee tie - molempiin suuntiin ;)

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3052
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Hiilikuitutyöpaja

ViestiKirjoittaja terppa » 09 Helmi 2014, 21:45

Pastori kirjoitti:
janx kirjoitti:Joensuuhun tosin turhan pitkä matka.


Toki. Mutta pitää muistaa että täältä on yhtä pitkä matka sinne :)


Ei se taida ihan nuin mennä ;) kyllä esimerkiksi Lahdesta on pitempi käydä töissä Vääksyssä kun Vääksystä Lahdessa :mrgreen: Tai muistan edellisestä elämästä yhden lahtelaisen nuoren herrasmiehen joka ei millään olisi halunnut käydä työharjoittelussa kun työmatka oli pitkä (3 km) ja siinä olisi pitänyt käyttää kahta bussia, matkan pituuden vuoksi esim. pyöräily tai kävely olisi ollut täysin epäinhimillistä :mrgreen:

Etelästä vois saada kimppakyydin, mun kaaralla kulkee Lahdesta susirajalle 4 miestä tai naista ihan mukavasti ja viideskin mutta vähän epämukavammin.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9074
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hiilikuitutyöpaja

ViestiKirjoittaja jori » 09 Helmi 2014, 21:55

Laminointihomma on pitkäjänteistä työtä, ei sitä yhdessä illassa tehdä. Kunnon tekeleisiin menee useampi päivä. Onkos siellä kuidutustiloissa myös majoitusmahdollisuus -edes hallin lattia tai jokin vastaava. Tästä syystä tuo tilaisuus olisi kenties parempi järjestää jonkin Lowridetapaamisen yhteydessä -tai päinvastoin, jolloin majoitus (-luvat) on kaikilla jo valmiiksi kunnossa. :roll:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5995
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hiilikuitutyöpaja

ViestiKirjoittaja Pastori » 09 Helmi 2014, 22:48

Aina sitä joku paikka keksitään. Mikäli tähän päädytään. Mä olen kuiteskin tuhansien ihmisten puulaakissa duunissa.

Enisn siis pitäis olla intoa. Sitten tsekataan reunaehdot (niitä mä voin jo vähän toki selvittää). Loma-aikoinahan on noi oppilasasunnot tyhjänä.

pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 229
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Hiilikuitutyöpaja

ViestiKirjoittaja pikametri » 10 Helmi 2014, 14:06

Ilmoittaudun mukaan työpajaan.

Esim. viikon työpaja/kurssi voisi olla kiva. Kuitujen kuivaessa voitaisiin pitää myös pikakurssi rungon hitsaukseen (Pastori näyttää taitavan jo migin salatkin). Paikakunnalla ei niin väliä, ammattikoulujen asuntolat ovat käsittääkseni neuvoteltavissa tällaisten kurssien käyttöön kesäaikana. Tampereen Hervannan ammattiopistolla olen muutamana kesänä käynyt kesäkursseilla. Siellä on ainakin ollut ulkopaikkakuntalaisilla mahdollisuus majoittua koulun asuntolaan.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3633
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuitutyöpaja

ViestiKirjoittaja mhelander » 10 Helmi 2014, 14:59

jori kirjoitti:Laminointihomma on pitkäjänteistä työtä, ei sitä yhdessä illassa tehdä. Kunnon tekeleisiin menee useampi päivä.


Penkkejä kyllä tekee melekein päivässä jos on hyvä muotti, kaikki materiaalit valmiina ja leikeltynä, ja käyttää kunnon epoksia. Kevran epoksi kuivuu tunnissa jonka aikana on kostutetut kankaat saatava muottiin, peel ply -kangas perään, puuvillakangasta imemään liiat epoksit ja alipainesäkitys päälle.

Kuuden tunnin päästä pitäisi pystyä jatkamaan repimällä peel ply -kangas ja päällä olevat veks ja laminoimalla kansi perään. Olettaisin että pohjan joutuu tuolloin vielä jättämään muottiin, ja kannen kankaat laminoimaan yhteen muovien alla ja just ennen tunnin määräaikaa kun epoksi alkaa jo vähän sitkostua sitten laittaa pohjan päälle.

Näin siis yhden penkin saisi tehtyä per muotti. Kunhan tässä hajattelen... pitäisi tehdä se muotti ja jokunen penkki tässä ennen kesiä.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

VeloWagon
Viestit: 172
Liittynyt: 26 Maalis 2013, 00:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hiilikuitutyöpaja

ViestiKirjoittaja VeloWagon » 03 Huhti 2015, 14:29

Olis kyllä tarvetta tälle osaamiselle. Mangon sisäänmenoaukon reuna sai halkeaman toissa vuonna jo kun kaaduin takarenkaan puhkeamisen vuoksi. Nyt kun kansi on auki, olis niin helppo päästä käsiksi tuohon paikkaushommaan. Paikkapaloja sekä epoksia on mutta kun ei oikein uskalla ryhtyä toimeen. Lisäksi toimenpiteen vaativa tila puuttuu ja ulkona on liian kylmä.
Tulevaisuudessa noita kolhuja tullee enemmänkin joten tuo lasi-ja hiilikuidun hallinta olis kiva taito.
Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9074
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hiilikuitutyöpaja

ViestiKirjoittaja jori » 03 Huhti 2015, 14:56

VeloWagon kirjoitti:Olis kyllä tarvetta tälle osaamiselle. Mangon sisäänmenoaukon reuna sai halkeaman toissa vuonna jo kun kaaduin takarenkaan puhkeamisen vuoksi. Nyt kun kansi on auki, olis niin helppo päästä käsiksi tuohon paikkaushommaan. Paikkapaloja sekä epoksia on mutta kun ei oikein uskalla ryhtyä toimeen. Lisäksi toimenpiteen vaativa tila puuttuu ja ulkona on liian kylmä.
Tulevaisuudessa noita kolhuja tullee enemmänkin joten tuo lasi-ja hiilikuidun hallinta olis kiva taito.

Kuulostaa pikku hommalta. TMS ja Nojailija osaavat kyllä opastaa teillä kulmin tuon karikon yli.
Periaatteessa menee seuraavasti:
Ohenna hiomalla murtuman reunat n. 5 cm matkalta. Muista käyttää suojaimia hionnassa.
Tee sopiva annos hartsi-kovete seosta ja levitä se hiotuille pinnoille.
Leikkaa kuitumateriaalista sopivia paikkapaloja niin, että paikkaus kerroksittain levenee hionnan reunaan asti. (Ensimmäinen kapeampi ja seuraavat leveämpinä siten, että viimeinen on hionnan reunassa.)
Laminoi yksi kerrallaan päällekkäin.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma


Palaa sivulle “RRF - Recumbent Racing Finland”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa