Millä ja kuinka kovaa Nokialla

Keskustelualue kotimaiselle yhdistystoiminnalle.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Milanin veroista Mangosta ei saa kirveelläkään, tai ainakaan sillä ;) On niin paljon suurempi.
Toimisiko kankaasta ommeltu keulapussi? Siis puolikkaan mangon kokoinen kangassäkki joka peittäisi eturenkaat ja pohjan aukot. Joustaisi kantapäiden kohdalta ja tiukemmissa käännöksissä. Pysyisi kiinni muutamalla jesaarin pätkällä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Juu ei saa. Eikä tarvitsekaan saada...

Perstuntumalta tuntuu, että mun mango ja strada olisi nyt aikalailla samalla viivalla. Nokialla Strada vain kiertää tunnissa sen 8-10 kierrosta ja 12h satakunta kierrosta enemmän vaikka kuinka virittelisin :D ... Testimielessä tosin voisi olla ihan mielenkiintoista kokeilla...

Mulla on tuossa varastonnurkassa ohutta muovilevyä melkein täyslevy. Yhdet rengaskatteet siitä tehnyt... Eli tuolla varmaan mennään. Aika nopsasti tuokin irtoaa, jos jesarilla kiinnittelee. Ainoastaan rengaskatteiden kanssa joutuis enemmän askartelemaan.

Lisäys: Ei taida satakunta kierrosta riittää. Taitaa lähempänä kahtasataa...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja terppa »

eemeli kirjoitti:

Olikos tuossa Harryn Mangossa myös jalkaaukot peitetty? En kehdannut mennä lähempää katsomaan. Vaikka kyseessä pitkä kaveri niin jalat ei tainnut näkyä polkiessa...

Nyt en kyllä kirveelläkään muista vaikka sisään katsoin :oops: väittäisin, että ummessa kun korvausilma oli otettu keulasta lampun kohdalta. Kuinka on? onko ilmanvastuksen kannalta mitään eroa jos keulassa on vaan se reikä vai reikään on tyrkätty letku jolla ilmantulo on viety pidemmälle (maallikon mielestä ehkä vaan likemmäksi kuskia?)

Nojailijalta lainatulla polkemisasennolla jalka-aukot voi huoletta peittää kun kantapäät ei käy ulkona ja jos tekee Harrylta apinoidut pyöräkatteet niin pyörää voi pakittaa samoin kuin pyörätuolia. ensin ajattelin viime vuonna ideoitua trikookangasta mutta jos tuollainen pvc-kalvon suikale toimisi arkikäytössäkin?

jori kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Mitäs arvioitte minkälainen hyöty noista, jos vaikka 1h pääsee nyt sen 40km? Meinaan vaan, että parin prosentin takia tällänen peruslaiska hämäläinen ei tuohon viitsi ryhtyä...

Tuota eroa voisi varmaan haarukoida vertaamalla Mangoa ja Questiä keskenään. Kreutzotterin mukaan eroa tulee 38.8 km/h - 40.2 km/h, eli vajaa neljä prosenttia, kun ajetaan 180W teholla. Arvaisin, että omatekoisuus pudottaa tuosta reilun prosentin, eli eroa jää noin 3%. Toisaalta se tarkoittaa noin 10W tehoeroa samalla nopeudella. :roll:
http://www.hembrow.eu/personal/kreuzotter/espeed.htm

Toi on kyllä aika paljon jos 3% saisi. Löysin sponsorin :mrgreen: eli uretaania on tiedossa niin pitää joku vähemmän kaunis päivä yrittää tehdä... nyt on kohta 4 pv ollut jo kotiseudulla niin reissuakin pukkaa mutta kai sen vielä kerkeää... ekan version kiinnitys tulee ihan vaan jesarilla, jos on toimiva niin talvella voi värkätä paremman.

jviirret kirjoitti:

Milanin veroista Mangosta ei saa kirveelläkään, tai ainakaan sillä ;) On niin paljon suurempi.
Toimisiko kankaasta ommeltu keulapussi? Siis puolikkaan mangon kokoinen kangassäkki joka peittäisi eturenkaat ja pohjan aukot. Joustaisi kantapäiden kohdalta ja tiukemmissa käännöksissä. Pysyisi kiinni muutamalla jesaarin pätkällä.

Jukka

Ei saa Milania ja Milani ei taas taivu reissupeliksi eli sillä mennään mitä pihasta löytyy :mrgreen: Mutta jos pienellä parantelulla saa lähelle normi-Questia tai edes Stradasta ohi niin on sekin sulka hattuun :D pitää kokeilla... ja jos pyörästä löytyy taas jotain jälkiasennettuja härpäkkeitä niin monipuolistuupahan juttelut parkkipaikoilla...

Jännityksellä odotan millainen on tuleva Mango, kuulema käytettävyys edellä sitä on suunniteltu mutta paljon selviä parannuksia on tulossa. Go-onet näytti kivalta luonnossa mutta ei kans aivan taivu mun käyttöön, mitä se käyttö nyt on ollut.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Mielenkiintoista, jos Mangon tekeminen todella jatkuu. Hieno homma... Onkos tuosta jo juttua jossain? Vai oliko vain viikonlopun antia?

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuinkas moni viime vuonna kinneristeistä ajo racehoodi päällä, en muista? Eikös silläkin ilmanvastusta pienentäs?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

PW kirjoitti:

Kuinkas moni viime vuonna kinneristeistä ajo racehoodi päällä, en muista? Eikös silläkin ilmanvastusta pienentäs?

Hep! Minulla oli toki Milanissa täyskuomu kaikilla matkoilla.

Mutta ainakin yhdessä Mangossakin oli muistaakseni racecap. Eemeli?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Eikös silläkin ilmanvastusta pienentäs?

Ihan varmasti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja TMS »

eemeli kirjoitti:

En mä nyt mitenkään kilpailuhenkinen ole, mutta :evil: ... Kannattaako viivalle edes lähteä, kun meni teoreettisetkin mahdollisuudet puolustaa "pronssimitalia" tunnin ajossa. Saatiinkohan Teroille vihdoinkin haastaja tunnin ajoon. Jos nyt oikein ymmärsin niin tämä kaveri voipi mennä kovaa http://backinblogg.blogspot.fi/2014/07/ ... c.html?m=1. Ainiin onhan siellä ajarmalakin viivalla...

Perhana kun toi polvikin vaivaa, pyörä rahisee, rohloffi hankaa vastaa, ei ole kuin duranot alla... Jotain tarttis tehrä ja kun kuntokaan ei tästä enään ehdi parantua. Taidan mennä virittään lisäkatteita pyörään :lol: ...

Sorry, heräsin just parin tunnin päikkäreiltä. Pettymyksen jälkeen kohti uusia seikkailuja....

Tämähän oli mielenkiintoinen uutinen, hienoa saada lisää uusia naamoja ja samalla kilpailua. Todella kovaa on kyllä Wawilla ajanut, ei mulla yleisillä teillä ole koskaan noin kovia keskareita ollut kuin tuo 47,5 km/h tunnin lenkillä. Pohjanmaan lakeuksilla on kyllä tietysti hyvä päästellä, mutta kova on vauhti silti. Taitaa kuski tosiaan olla kunnossa. Ei auta muu kuin alkaa paniikissa virittämään parannuksia Stradan aerodýnamiikkaan ;)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja TMS »

terppa kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Olikos tuossa Harryn Mangossa myös jalkaaukot peitetty? En kehdannut mennä lähempää katsomaan. Vaikka kyseessä pitkä kaveri niin jalat ei tainnut näkyä polkiessa...

Nyt en kyllä kirveelläkään muista vaikka sisään katsoin :oops: väittäisin, että ummessa kun korvausilma oli otettu keulasta lampun kohdalta. Kuinka on? onko ilmanvastuksen kannalta mitään eroa jos keulassa on vaan se reikä vai reikään on tyrkätty letku jolla ilmantulo on viety pidemmälle (maallikon mielestä ehkä vaan likemmäksi kuskia?)

Nojailijalta lainatulla polkemisasennolla jalka-aukot voi huoletta peittää kun kantapäät ei käy ulkona ja jos tekee Harrylta apinoidut pyöräkatteet niin pyörää voi pakittaa samoin kuin pyörätuolia. ensin ajattelin viime vuonna ideoitua trikookangasta mutta jos tuollainen pvc-kalvon suikale toimisi arkikäytössäkin?

Toinen jalka-aukko oli ummessa ja toinen auki, Harry piti sitä turvallisuuskysymyksenä, hänestä molempia ei voi peittää. En usko että se johdetaanko keulan aukosta tuleva ilma pyörän sisällä enää putkella vai ei, vaikuttaisi ilmanvastukseen. Lähinnä putkella oli kai tavoiteltu sitä että ilma tulisi optimaaliseen paikkaan, eli kuskin yläkropan tienoille. Jos putkea ei ole, niin ilma tietysti leviää ympäri pyörää.

Harrylla oli myös normi Mangoista poikkeava hiilikuituinen eturunko, joka oli ilmeisesti vahingossa tullut liian korkeaksi, jolloin Harry oli joutunut ottamaan käyttöön lyhyemmän kammet jotta mahtuisi polkemaan. Tosin hän totesi myös, että se ei ollut iso vahinko sillä hän sen jälkeen tykästynyt lyhyisiin kampiin.

Harry myös tosiaan puhui että tulevaisuudessa on tarkoitus tuosa uusi kinneri markkinoille aina 3-4 vuoden välein. Ovat selvästi todenneet että kovassa kehittelyssä ja kilpailussa tämä on elinehto. No näin kai se onkin, tällä hetkellä sitä minusta todistavat parhaiten velomobiel.nl ja Intercitybikes.nl :n tilauskirjat. Uutta DF:ää on tilauksessa aika reilusti, mutta velomobiel.nl:n tilauskirja on minusta selvästi pienenemään päin.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja TMS »

ajarmala kirjoitti:
PW kirjoitti:

Kuinkas moni viime vuonna kinneristeistä ajo racehoodi päällä, en muista? Eikös silläkin ilmanvastusta pienentäs?

Hep! Minulla oli toki Milanissa täyskuomu kaikilla matkoilla.

Mutta ainakin yhdessä Mangossakin oli muistaakseni racecap. Eemeli?

Minähän ajelin tm:n Mangolla ja Sinnerin hoodilla viime vuonna. Vauhdit ei tunnin ajossa kuitenkaan olleet kuin aavistuksen kovemmat kuin Stradalla vuotta ennen ilman katetta. En usko että kuskin kunnossa oli isoa muutosta tapahtunut, mutta eihän sitä oikeasti tiedä. Tänä vuotta on tarkoitus ottaa Sinnerin hoodi Stradan päälle, saa nähdä onko sillä kuinka paljon vaikutusta vauhteihin. Sen nyt kuitenkin muistan että hoodin kanssa tuli todella lämmin, voi olla että ylikuumeneminen jarrutti vauhteja viime vuonna. Isompi reikä keulassa ja lampun poistaminen olisi varmasti paikallaan jotta ilmaa riittäisi paremmin. Jos kerkeän niin teen myös jalka-aukkoihin katteet ja eturenkaiden eteen myös tuon ilmanohjaimen. Sitten tietysti olisi kiva tehdä tuo pyrstöjatkokin, mutta kaikkea en varmasti ehdi tehdä.

Tehomittari pitäisi kyllä olla että saisi oikeasti hieman selvyyttä siihen, mikä muutos eniten vaikuttaa. Staradalla tein tuossa yksi päivä rullauskokeita hoodin kanssa ja ilman ja kyllähän se Hood vaikutti positiivisesti, mutta suuruusluokkaa on niiden kokeiden perusteella tosi vaikea arvioida.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja TMS »

jviirret kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Mitäs arvioitte minkälainen hyöty noista, jos vaikka 1h pääsee nyt sen 40km? Meinaan vaan, että parin prosentin takia tällänen peruslaiska hämäläinen ei tuohon viitsi ryhtyä...

Eiköhän kyse kokonaisuutenakin ole prosenttiluokan muutoksista, reilu pari prosenttia parantaisi tulostasi 40km-->41km.
Huonona, mutta jonkunlaista suuruusluokkaa antavana esimerkkinä voisi käyttää omia testejä viime Elokuulta. Treenasin Nokiaa varten ja ajoin siellä Highracerillani( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm ) Saavutin ennen Nokiaa ja sen jälkeen nappisuorituksessa noin 30km/h keskinopeuden tunnin ajossa. Kisan jälkeen tein Yescomin ( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/yescom.htm ) sen valmistuttua pääsin nappisuorituksessa noin 32-33km/h keskinopeuksia. Eli 10% parannus tunnin ajoon ja sama huippunopeuteen tasaisella(40-->45km/h). Renkaat ovat vertailukelpoiset, eli kaikki ero tulee ilmanvastuksesta.
Väitän että jos mangoon ilman tuulitunnelin apua tekee aukkopeitot joka reikään ja muuttaa ilmanoton etulampun kautta niin voisi päästä suunnilleen saman suuruuiseen tuloksen paranemiseen.

Jukka

Vaikea sanoa suuruusluokasta tosiaan, mutta sunnuntain ajokokemuksen perusteella ero oli tosi iso. Ajoin meinaan suurimman osan matkasta Harryn kanssa. Alamäissä ja tasaisellakin aika kovassa vastatuulessa Mango meinaan karkasti vastustamattomasti, ei ollut saumoja pysyä perässä. Mutta aika monesti kävi niin että kun ylämäki sitten tuli, niin Mango rupesi taas lähestymään ja sain sen monesti kiinnikin. Somerolta kun ajeltiin eteenpäin niin oli hieman alamäkivoittoista ja Mango karkasti lopullisesti.

Samoin yhden Questin kanssa ajettiin moneen otteeseen niin että mä aina ajelin ylämäissä Questin ohi ja se sitten tuli pidemissä alamäissä heittämällä ohi.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja samuel »

Sama pyörä kuin viime vuonna, pienillä muutoksilla tuunattuna. Tavoitteena korottaa 200m - 42km/h sekä 27 km/h tuloksia.

12 tunnin ajossa vois kokeilla ajaa 20n keskarilla.
Sain äsken päätökseen 100 km matkan mummulaan, aikaa meni reilu 5 tuntia 8 minuuttia. Tämä valoi uskoa siihen että tasaisella jaksaa ajaa täyden ajan. Nyt tuli nousua (nettona) 30 metriä. Tosin suurin nousu matkalla oli 85 metriä

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja eemeli »

terppa kirjoitti:

Mun pitää omassa jotenkin jäykistää edestä, letkuu ikävästi tehoilla polkiessa...
.

Näin perstuntumalla tuohon voisi auttaa penkin siirtäminen mahdollisimman taakse. Omassa ainakin parani ajotuntuma huomattavasti. Eikä siirto ollut kuin sen 5cm...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Salsa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 299
Liittynyt: 05 Loka 2013, 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Kyllä ehdottomasti lähden sunnuntain 6 tunnin kisaan Baronilla. Tänään oli toinen kerta kun ajoin sillä ja ihan hyvin sujui. Triken otan kyllä myös mukaan.
Ei tiedä vielä kuinka kovaa siellä innostuu :mrgreen:

Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja PW »

Salsa kirjoitti:

Kyllä ehdottomasti lähden sunnuntain 6 tunnin kisaan Baronilla. Tänään oli toinen kerta kun ajoin sillä ja ihan hyvin sujui. Triken otan kyllä myös mukaan.
Ei tiedä vielä kuinka kovaa siellä innostuu :mrgreen:

Hyvä, suupielet ilmeisesti käänty jo :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin