Millä ja kuinka kovaa Nokialla

Keskustelualue kotimaiselle yhdistystoiminnalle.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3250
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

ViestiKirjoittaja terppa » 15 Heinä 2014, 22:05

eemeli kirjoitti:En mä nyt mitenkään kilpailuhenkinen ole, mutta :evil: ... Kannattaako viivalle edes lähteä, kun meni teoreettisetkin mahdollisuudet puolustaa "pronssimitalia" tunnin ajossa. Saatiinkohan Teroille vihdoinkin haastaja tunnin ajoon. Jos nyt oikein ymmärsin niin tämä kaveri voipi mennä kovaa http://backinblogg.blogspot.fi/2014/07/ ... c.html?m=1. Ainiin onhan siellä ajarmalakin viivalla...

Perhana kun toi polvikin vaivaa, pyörä rahisee, rohloffi hankaa vastaa, ei ole kuin duranot alla... Jotain tarttis tehrä ja kun kuntokaan ei tästä enään ehdi parantua. Taidan mennä virittään lisäkatteita pyörään :lol: ...

Sorry, heräsin just parin tunnin päikkäreiltä. Pettymyksen jälkeen kohti uusia seikkailuja....


Älähän nyt... leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä... vai miten se meni :mrgreen: Pieter tulee rengaskuoman kanssa ja rahatukkoa vilauttamalla saat Ultremot alle ja Mango kiitää kuin tanssikengillä. Suoritin teollisuusvakoilua Espoossa ja vielä kerkeisi uretaanista vuoleskelemaan peräsiiven ja jos pyöränaukkoja vähän kuvan mukaisesti peittää niin on kinneri taas kulkevampi ja pahin psykologinen este on voitettu :wink: Mitalit jaetaan vasta maalissa (tai no, ehkä vaan mainetta ja kunniaa) ja niihin on mahkut jos osallistuu ja vetää täysillä :wink:

Mangon peräsiipi.jpg
Mangon peräsiipi.jpg (283.65 KiB) Katsottu 2383 kertaa

tuuliohjuri.jpg
tuuliohjuri.jpg (299.95 KiB) Katsottu 2383 kertaa


Lyhyet kisat ei ole oikeen mun laji ja viikonloppuna näki niiiiin monta pyörää kerralla jolla pärjäisi paremmin mutta sitä samaa pronssia pitää yrittää mikä viime vuonna jäi saamatta :D
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14469
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

ViestiKirjoittaja PW » 15 Heinä 2014, 22:27

Kehuko ulkomaan kinneristit, minkälaisia hyötyjä saaneensa noilla pyrstöillä?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3250
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

ViestiKirjoittaja terppa » 15 Heinä 2014, 22:36

PW kirjoitti:Kehuko ulkomaan kinneristit, minkälaisia hyötyjä saaneensa noilla pyrstöillä?

Petri


Käsitin, että siitä olisi ihan huomattava hyöty, VeloWagon osaisi kertoa paremmin kun oli asian tiimoilta jutussa.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 985
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

ViestiKirjoittaja eemeli » 15 Heinä 2014, 22:49

Nojoo, ei näitä mun juttuja tosissaan kannata ottaa. Hieno homma, että saadaan lisää osallistujia. Vielä kun saataisiin iloiset pohjanmaan kinneristit innostumaan "kisoista". Hurtilla huumorilla jatketaan...

Sinänsä ihme homma, että "mango ennätykset" on paukkunut tänäkesänä rikki noilla vakioreiteillä. Tänäänkin toi reilu kolmenkympin lenkki 32,8 km/h keskarilla... Helkaman 7v. Kilpurilla joskus polkenut kovempaa, mutta sillloin ajettiin pientareella eikä pyörätiellä...
-Janne-

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 985
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

ViestiKirjoittaja eemeli » 16 Heinä 2014, 12:20

terppa kirjoitti:
PW kirjoitti:Kehuko ulkomaan kinneristit, minkälaisia hyötyjä saaneensa noilla pyrstöillä?

Petri


Käsitin, että siitä olisi ihan huomattava hyöty, VeloWagon osaisi kertoa paremmin kun oli asian tiimoilta jutussa.


Tuollainen blogi löyty googlen kuvalinkeistä http://wimschermer.blogspot.fi/2013/08/ ... t.html?m=1. Jos oikein ymmärsin niin aikamoinen vauhdinlisäys. Täytyis kai jaksaa kokeilla. Ei tuon varmaan alkuun tarvi olla kovin viimeistelty...
-Janne-

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3250
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

ViestiKirjoittaja terppa » 16 Heinä 2014, 20:54

eemeli kirjoitti:
Sinänsä ihme homma, että "mango ennätykset" on paukkunut tänäkesänä rikki noilla vakioreiteillä. Tänäänkin toi reilu kolmenkympin lenkki 32,8 km/h keskarilla... Helkaman 7v. Kilpurilla joskus polkenut kovempaa, mutta sillloin ajettiin pientareella eikä pyörätiellä...


Eli voinet siis perustaa Mangon runkotehtaan :) Mun pitää omassa jotenkin jäykistää edestä, letkuu ikävästi tehoilla polkiessa...

Jos ei aurinko paista niin huomenna haen uretaanipullon kaupasta ja koitan tota takaevää.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11818
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

ViestiKirjoittaja jviirret » 16 Heinä 2014, 22:15

Eikö nuo pyörän aukkojen peitot, ja vielä tärkeämpänä jalan reikien peitot auttaisi enempi?
Linkitän taas tämän nasan ilmanvastustestin kuvan tähän

Kuva

Kuvan kulmaan merkityistä luvuista näkee kuinka vähän perän jatkaminen ilmanvastusta pienentään. Tuossa on lähtökohta vielä hurjasti "pahempi" kuin mangossa.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3250
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

ViestiKirjoittaja terppa » 16 Heinä 2014, 23:47

jviirret kirjoitti:Eikö nuo pyörän aukkojen peitot, ja vielä tärkeämpänä jalan reikien peitot auttaisi enempi?


Joo, mutta ne on helppo ja nopea väkertää vaikka kisapaikalla jos ei saa aiemmin aikaiseksi :D Toinen reikä lattiassa menee umpeen kisan ajaksi... Toisesta tulee koneen jäähdytysilma.

Onhan toi kuvassa näkyvä ero melkein 2% ja jos heitellään lukuja hatusta niin reikä lattiassa olisi toiset 2% ja pyöräaukot saman verran lisää niin ollaan 6%:ssa, miksi jättää yksi osa-alue tekemättä?

Kuinka se sitten menee? Jos on virtaviivainen kappale kuten Mango ja sen perä on "väärin" suunniteltu ja jos sen jatkopalalla saisi "oikeaksi" niin eikö se suhteessa voisi olla isompi parannus kuin jos tuollaiselle kuvan laatikolle tehdään häntä?
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11818
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

ViestiKirjoittaja jviirret » 17 Heinä 2014, 09:24

terppa kirjoitti:Onhan toi kuvassa näkyvä ero melkein 2% ja jos heitellään lukuja hatusta niin reikä lattiassa olisi toiset 2% ja pyöräaukot saman verran lisää niin ollaan 6%:ssa, miksi jättää yksi osa-alue tekemättä?


Luulen että aukko tuollaisella pinnalla jossa ilman virtaus pitäisi olla tasaista on vaikutukseltaan paljon suurempi kuin perän loppuminen vähän kesken. Renkaan aukon etureuna on pinta-alaltaan yhtä suuri kuin perän tasainen kohta ja aukon takareunassa on taas yhtä suuri kohtisuora seinä vastassa. Näitä "ilmajarruja" on vielä kaksi, yksi kummallakin puolella. Perän jatkaminen pidentää ilman kitkapintaa ja sivuvastaiseen suurentaa otsapinta-alaa, mutta aukkojen peittäminen ei heikennä lopputulosta missään olosuhteissa. Ei autojen periäkään ole 70-luvusta venytetty, mutta muuten muodot(myös pohjassa) ovat pyöreämpiä ja aukot minimoitu.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 985
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

ViestiKirjoittaja eemeli » 17 Heinä 2014, 10:04

Olikos tuossa Harryn Mangossa myös jalkaaukot peitetty? En kehdannut mennä lähempää katsomaan. Vaikka kyseessä pitkä kaveri niin jalat ei tainnut näkyä polkiessa...
-Janne-

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9761
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

ViestiKirjoittaja jori » 17 Heinä 2014, 10:06

Olen Jukan kanssa samaa mieltä -taas- ja olen tästä varmaan aiemminkin tänne kirjoittanut. Kinnerin kylkiä pitkin virtaavan ilman rajakerros paksunee keulan patopisteestä lähtien ja on perään mennessä jo niin paksu ja pyörteinen, ettei perän katkaisu huononna ilmanvastusta merkittävästi. Toki Mangossa katkaisu on aika suuri, joten jotain parannusta lienee mahdollista saada perääkin muotoilemalla, mutta minäkin näkisin tärkeämmäksi edessä muodostuvan pyörteilyn pienentämisen.

Etupyörät toimivat kovaa ajettaessa puhaltimina, jotka pöllyttävät ilmaa pyöränaukon ympärille sekoittamaan kyljen aerodynamiikkaa. Ilman muuta kokeilisin peittää kevyellä keinokuitutrikoolla pyöränaukoista ainakin yläosat. Sopivasti joustava kangas saattaisi kestää muutaman isommankin ohjausliikkeen puhkeamatta tai irtoamatta heti kiinnityksistään, vaikka rengas siihen hiukan jyrkissä käännöksissä hankaisikin. Eihän tuohon kokeiluun mene kuin kahden euron edestä kangastilkkuja ja pari metriä jeesusteippiä.

Jalka-aukot tietenkin kannattaa peittää, jos kantapäät mahtuvat liikkumaan sisäpuolella. -Vähintään toinen, ehkä jopa molemmat, jos peruuttamatta selviää. Ilma-aukoksi jättäisin ajovalon reiän, josta poistaisin lampun. :roll:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 985
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

ViestiKirjoittaja eemeli » 17 Heinä 2014, 10:53

Mitäs arvioitte minkälainen hyöty noista, jos vaikka 1h pääsee nyt sen 40km? Meinaan vaan, että parin prosentin takia tällänen peruslaiska hämäläinen ei tuohon viitsi ryhtyä...
-Janne-

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11818
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

ViestiKirjoittaja jviirret » 17 Heinä 2014, 11:44

eemeli kirjoitti:Mitäs arvioitte minkälainen hyöty noista, jos vaikka 1h pääsee nyt sen 40km? Meinaan vaan, että parin prosentin takia tällänen peruslaiska hämäläinen ei tuohon viitsi ryhtyä...


Eiköhän kyse kokonaisuutenakin ole prosenttiluokan muutoksista, reilu pari prosenttia parantaisi tulostasi 40km-->41km.
Huonona, mutta jonkunlaista suuruusluokkaa antavana esimerkkinä voisi käyttää omia testejä viime Elokuulta. Treenasin Nokiaa varten ja ajoin siellä Highracerillani( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm ) Saavutin ennen Nokiaa ja sen jälkeen nappisuorituksessa noin 30km/h keskinopeuden tunnin ajossa. Kisan jälkeen tein Yescomin ( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/yescom.htm ) sen valmistuttua pääsin nappisuorituksessa noin 32-33km/h keskinopeuksia. Eli 10% parannus tunnin ajoon ja sama huippunopeuteen tasaisella(40-->45km/h). Renkaat ovat vertailukelpoiset, eli kaikki ero tulee ilmanvastuksesta.
Väitän että jos mangoon ilman tuulitunnelin apua tekee aukkopeitot joka reikään ja muuttaa ilmanoton etulampun kautta niin voisi päästä suunnilleen saman suuruuiseen tuloksen paranemiseen.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9761
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

ViestiKirjoittaja jori » 17 Heinä 2014, 12:29

eemeli kirjoitti:Mitäs arvioitte minkälainen hyöty noista, jos vaikka 1h pääsee nyt sen 40km? Meinaan vaan, että parin prosentin takia tällänen peruslaiska hämäläinen ei tuohon viitsi ryhtyä...


Tuota eroa voisi varmaan haarukoida vertaamalla Mangoa ja Questiä keskenään. Kreutzotterin mukaan eroa tulee 38.8 km/h - 40.2 km/h, eli vajaa neljä prosenttia, kun ajetaan 180W teholla. Arvaisin, että omatekoisuus pudottaa tuosta reilun prosentin, eli eroa jää noin 3%. Toisaalta se tarkoittaa noin 10W tehoeroa samalla nopeudella. :roll:
http://www.hembrow.eu/personal/kreuzotter/espeed.htm
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 985
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

ViestiKirjoittaja eemeli » 17 Heinä 2014, 13:14

Kiitos molemmilla vastauksesta!

Voipi olla, että Nokialle pitää ihan testaus mielessä jotakin ylimääräistä katetta rakentaa. Parempi olisi kai, että ylimääräiset katteet olisi helposti irroitettavissa. Ainakin 200m voisi kokeilla katteiden kanssa ja ilman katteita...
-Janne-


Palaa sivulle “RRF - Recumbent Racing Finland”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa