Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Keskustelualue kotimaiselle yhdistystoiminnalle.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Viesti Kirjoittaja tm »

Purin omat suoritukseni Garminista, tässä yhteenvetoa Stravan kautta katsottuna.

200 m:

Ensimmäinen rykäisy:

  • ajanottochip oli unohtunut laittaa pyörään :(
  • nopeus: 54,5/55,1 km/h (ave/max)
  • teho 200 metrin ajanottovälillä: 366/417 W (alamäen kiihdytyksessä max. 564 W)
  • kampikierrokset: 101/102 rpm
  • sykepantaa ei ollut
  • aloitin kiihdytyksen turhan aikaisin -> alkoi hyytyä ennen loppua

Toinen rykäisy:

  • nopeus: 53,3/55,1 km/h (ave/max) (virallinen tulos 53,62 km/h)
  • teho 200 metrin ajanottovälillä: 573/621 W (alamäen kiihdytys selvästi maltillisempi kuin ekalla kerralla, max. 403 W)
  • kampikierrokset: 104/111 rpm
  • nyt kiihdytys aivan liian myöhään, ei riittävästi alkuvauhtia

Kolmannella yrityksellä ajoitus olisi ehkä voinut osua viimein paremmin kohdalleen, mutta mukavuudenhaluisena päätin säästellä voimia tunnin ajoon. Parhaan tuloksen olisi varmasti saanut ajamalla ylimääräisen vauhdinkeräyskierroksen.

Takasuoran railakas vastatuuli söi nopeutta ja toi haastetta kiihdytyksen ajoitukseen. Ei olisi pahitteeksi tehdä maksimitehokokeiluita joskus lenkkien yhteydessä, niin osaisi paremmin arvioida omat rajansa.

1 tunnin ajo:

  • https://www.strava.com/activities/363886228
  • nopeus: 37,3/46,4 km/h (ave/max) (virallinen tulos 36,8 km/h)
  • teho: 171/506 W (maksimit "loppukirissä" ylämäkeen muutama kierros ennen maalia)
  • sykemittaria en huomannut laittaa tähänkään suoritukseen...
  • kampikierrokset: 90/104 rpm

Ihan ok suoritus kuntoon nähden. Alkumatkasta yritin roikkua nopeampien vauhdissa, sitten pieni hyytyminen. Loppumatkasta puhti kuitenkin riitti loppukirin tapaiseen.

6 tunnin ajo:

  • https://www.strava.com/activities/363886293
  • ajoaika: 5:18:54 -> ruokatauko venähti...
  • matka n. 154,1 km sisältäen varikkokäynnit (virallinen tulos 151,5 km):
  • nopeus: 29,6/42,8 km/h (ave/max)
  • teho: 105/306 W
  • syke: 124/140 bpm
  • kampikierrokset: 86/106 rpm

Reipasta retkivauhtia polvia säästellen, loppumatkasta alkoi kuitenkin tuntua.

Stravassa voi käydä pällistelemässä suorituksia tarkemmin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Viesti Kirjoittaja tm »

Punnitustiedot löytyvät tuolta:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 053#p79053
Kevyin pyörä oli Syvärillä (11,1 kg) ja painavin Sakarilla (42,4 kg, huom. sähköapu).

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

Kevyin pyörä oli Syvärillä (11,1 kg) ja painavin Sakarilla (42,4 kg, huom. sähköapu).

En jaksa laskimella laske vaan pyydän että laskisit pyörien keskipainon exelillä, jos sellainen taulukko on käytössä ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
tm kirjoitti:

Kevyin pyörä oli Syvärillä (11,1 kg) ja painavin Sakarilla (42,4 kg, huom. sähköapu).

En jaksa laskimella laske vaan pyydän että laskisit pyörien keskipainon exelillä, jos sellainen taulukko on käytössä ;)

Jukka

Mä kerkisin jo pohtii että saisin varmaan puristettua rakkineen painon alle 13 kilon. Eiks ois hyvä 622 kiekkoisen omatekeleen paino.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Mä kerkisin jo pohtii että saisin varmaan puristettua rakkineen painon alle 13 kilon. Eiks ois hyvä 622 kiekkoisen omatekeleen paino.

Olisi, mutta luulen että tuloskuntoon vaikuttaisi enemmän kun saisit painojakuman lähemmäs 50/50 suhdetta. Nyt näyttää olevan 62/38. Eturengas kantaa nyt yli 20kg enemmän kuormaa kuin takarengas.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mä kerkisin jo pohtii että saisin varmaan puristettua rakkineen painon alle 13 kilon. Eiks ois hyvä 622 kiekkoisen omatekeleen paino.

Olisi, mutta luulen että tuloskuntoon vaikuttaisi enemmän kun saisit painojakuman lähemmäs 50/50 suhdetta. Nyt näyttää olevan 62/38. Eturengas kantaa nyt yli 20kg enemmän kuormaa kuin takarengas.

Jukka

Ai. Joo.

Mä olin jotenkin aatellut että se olis etuvetoisessa hyvä homma. Mutta tottahan se nyt on. Eihän tässä nyt oltukaan rouheassa ylämäessa kotiseudulla :)
Sehä eturengashan kuormittuu melkoisesti enemmän. Viime vuoden pyörän erot tais olla 55/45 luokkaa. Jos tavoittelis nyt ensin sitä. Eihän tossa tartte kuin pittiriittisen penkkiä siirtää taakse.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Eihän tossa tartte kuin pittiriittisen penkkiä siirtää taakse.

Ja/tai takarengasta eteen ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Eihän tossa tartte kuin pittiriittisen penkkiä siirtää taakse.

Ja/tai takarengasta eteen ;)

Jukka

Joo. Siinä on kivasti varaa. Samalla putoo painoo sata grammaa :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Viesti Kirjoittaja jori »

Älkääs nyt hätäilkö rakennemuutoksia. Vierintävastus riippuu lähinnä painumasta. Jos eturenkaaseen on varaa pistää enemmän painetta, ei tuolla kuormaerolla ole juurikaan merkitystä. Tietysti, jos rakenne muutoksen seurauksena kevenee ja muuttuu jämäkämmäksi, miksei muuttaisi, kun kisakoneesta on kyse. :D
Kuva
Löytyipäs kuva. :)

Viimeksi muokannut jori, 11 Elo 2015, 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Vierintävastus riippuu lähinnä painumasta. Jos eturenkaaseen on varaa pistää enemmän painetta, ei tuolla kuormaerolla ole juurikaan merkitystä.

Eikö Nokialla kaikki pidä kaikissa renkaissa täysiä paineita :shock:
Hieman etupainoinen kai kuitenkin pitää olla, koska ilmavirta painaa taaksepäin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Vierintävastus riippuu lähinnä painumasta. Jos eturenkaaseen on varaa pistää enemmän painetta, ei tuolla kuormaerolla ole juurikaan merkitystä.

Eikö Nokialla kaikki pidä kaikissa renkaissa täysiä paineita :shock:

Täydet paineet aina, ja kaikkialla!

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Vierintävastus riippuu lähinnä painumasta. Jos eturenkaaseen on varaa pistää enemmän painetta, ei tuolla kuormaerolla ole juurikaan merkitystä.

Eikö Nokialla kaikki pidä kaikissa renkaissa täysiä paineita :shock:

Täydet paineet aina, ja kaikkialla!

Niinhän te kuvittelette. Valmistajan maksimiarvosuositus on vain suositus ja laadittu niin, että rengas kestää sen myös vuosia vanhana ja pahalla sepeliköllä. Sileällä radalla paine voi olla suurempi, jos kohta räjähdysriski kasvaa. Bensanpihistyskisoissa käytettiin muistaakseni aikanaan noin kaksinkertaisia paineita renkaan kyljen suositukseen nähden. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Täydet paineet aina, ja kaikkialla!

Niinhän te kuvittelette. Valmistajan maksimiarvosuositus on vain suositus ja laadittu niin, että rengas kestää sen myös vuosia vanhana ja pahalla sepeliköllä.

No nyt sit tullaan täyden määritelmään. Jorin määritelmä olis kai, että ostetaan samasta erästä kolme rengasta, ja ekaan pumpataan ilmaa sen aikaa että räjähtää. Sit otetaan seuraava, ja laitetaan siihen 85% siitä mikä oli räjähdyspaine?
Yksi jää vielä varalle, jos tuokin oli likaa...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mä laitoin niin paljon kuin mun pumpusta lähti. Meni just suositukseen saakka - tais olla 145psi. Rupee olemaan senverran kivensirujen osumaa ettei kovin hurjaa ylipainetta noi taida kestää. Ei oo tosin ajeltu kuin se reilu tonni vasta.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
tm kirjoitti:

Kevyin pyörä oli Syvärillä (11,1 kg) ja painavin Sakarilla (42,4 kg, huom. sähköapu).

En jaksa laskimella laske vaan pyydän että laskisit pyörien keskipainon exelillä, jos sellainen taulukko on käytössä ;)

Jukka

Heinzin Razz oli 10,9 kilonen. Koitin pdf:stä kopsata lukuja taulukkolaskentaan ja kisaan osallistuneiden pyörien keskipaino oli 21,75 kg.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin