Sivu 15/19

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 08 Elo 2015, 13:22
Kirjoittaja tm

Purin omat suoritukseni Garminista, tässä yhteenvetoa Stravan kautta katsottuna.

200 m:

Ensimmäinen rykäisy:

  • ajanottochip oli unohtunut laittaa pyörään :(
  • nopeus: 54,5/55,1 km/h (ave/max)
  • teho 200 metrin ajanottovälillä: 366/417 W (alamäen kiihdytyksessä max. 564 W)
  • kampikierrokset: 101/102 rpm
  • sykepantaa ei ollut
  • aloitin kiihdytyksen turhan aikaisin -> alkoi hyytyä ennen loppua

Toinen rykäisy:

  • nopeus: 53,3/55,1 km/h (ave/max) (virallinen tulos 53,62 km/h)
  • teho 200 metrin ajanottovälillä: 573/621 W (alamäen kiihdytys selvästi maltillisempi kuin ekalla kerralla, max. 403 W)
  • kampikierrokset: 104/111 rpm
  • nyt kiihdytys aivan liian myöhään, ei riittävästi alkuvauhtia

Kolmannella yrityksellä ajoitus olisi ehkä voinut osua viimein paremmin kohdalleen, mutta mukavuudenhaluisena päätin säästellä voimia tunnin ajoon. Parhaan tuloksen olisi varmasti saanut ajamalla ylimääräisen vauhdinkeräyskierroksen.

Takasuoran railakas vastatuuli söi nopeutta ja toi haastetta kiihdytyksen ajoitukseen. Ei olisi pahitteeksi tehdä maksimitehokokeiluita joskus lenkkien yhteydessä, niin osaisi paremmin arvioida omat rajansa.

1 tunnin ajo:

  • https://www.strava.com/activities/363886228
  • nopeus: 37,3/46,4 km/h (ave/max) (virallinen tulos 36,8 km/h)
  • teho: 171/506 W (maksimit "loppukirissä" ylämäkeen muutama kierros ennen maalia)
  • sykemittaria en huomannut laittaa tähänkään suoritukseen...
  • kampikierrokset: 90/104 rpm

Ihan ok suoritus kuntoon nähden. Alkumatkasta yritin roikkua nopeampien vauhdissa, sitten pieni hyytyminen. Loppumatkasta puhti kuitenkin riitti loppukirin tapaiseen.

6 tunnin ajo:

  • https://www.strava.com/activities/363886293
  • ajoaika: 5:18:54 -> ruokatauko venähti...
  • matka n. 154,1 km sisältäen varikkokäynnit (virallinen tulos 151,5 km):
  • nopeus: 29,6/42,8 km/h (ave/max)
  • teho: 105/306 W
  • syke: 124/140 bpm
  • kampikierrokset: 86/106 rpm

Reipasta retkivauhtia polvia säästellen, loppumatkasta alkoi kuitenkin tuntua.

Stravassa voi käydä pällistelemässä suorituksia tarkemmin.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 11 Elo 2015, 01:06
Kirjoittaja tm

Punnitustiedot löytyvät tuolta:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 053#p79053
Kevyin pyörä oli Syvärillä (11,1 kg) ja painavin Sakarilla (42,4 kg, huom. sähköapu).


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 11 Elo 2015, 09:34
Kirjoittaja jviirret
tm kirjoitti:

Kevyin pyörä oli Syvärillä (11,1 kg) ja painavin Sakarilla (42,4 kg, huom. sähköapu).

En jaksa laskimella laske vaan pyydän että laskisit pyörien keskipainon exelillä, jos sellainen taulukko on käytössä ;)

Jukka


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 11 Elo 2015, 09:45
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:
tm kirjoitti:

Kevyin pyörä oli Syvärillä (11,1 kg) ja painavin Sakarilla (42,4 kg, huom. sähköapu).

En jaksa laskimella laske vaan pyydän että laskisit pyörien keskipainon exelillä, jos sellainen taulukko on käytössä ;)

Jukka

Mä kerkisin jo pohtii että saisin varmaan puristettua rakkineen painon alle 13 kilon. Eiks ois hyvä 622 kiekkoisen omatekeleen paino.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 11 Elo 2015, 10:01
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Mä kerkisin jo pohtii että saisin varmaan puristettua rakkineen painon alle 13 kilon. Eiks ois hyvä 622 kiekkoisen omatekeleen paino.

Olisi, mutta luulen että tuloskuntoon vaikuttaisi enemmän kun saisit painojakuman lähemmäs 50/50 suhdetta. Nyt näyttää olevan 62/38. Eturengas kantaa nyt yli 20kg enemmän kuormaa kuin takarengas.

Jukka


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 11 Elo 2015, 10:04
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mä kerkisin jo pohtii että saisin varmaan puristettua rakkineen painon alle 13 kilon. Eiks ois hyvä 622 kiekkoisen omatekeleen paino.

Olisi, mutta luulen että tuloskuntoon vaikuttaisi enemmän kun saisit painojakuman lähemmäs 50/50 suhdetta. Nyt näyttää olevan 62/38. Eturengas kantaa nyt yli 20kg enemmän kuormaa kuin takarengas.

Jukka

Ai. Joo.

Mä olin jotenkin aatellut että se olis etuvetoisessa hyvä homma. Mutta tottahan se nyt on. Eihän tässä nyt oltukaan rouheassa ylämäessa kotiseudulla :)
Sehä eturengashan kuormittuu melkoisesti enemmän. Viime vuoden pyörän erot tais olla 55/45 luokkaa. Jos tavoittelis nyt ensin sitä. Eihän tossa tartte kuin pittiriittisen penkkiä siirtää taakse.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 11 Elo 2015, 10:08
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Eihän tossa tartte kuin pittiriittisen penkkiä siirtää taakse.

Ja/tai takarengasta eteen ;)

Jukka


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 11 Elo 2015, 10:12
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Eihän tossa tartte kuin pittiriittisen penkkiä siirtää taakse.

Ja/tai takarengasta eteen ;)

Jukka

Joo. Siinä on kivasti varaa. Samalla putoo painoo sata grammaa :)


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 11 Elo 2015, 11:39
Kirjoittaja jori

Älkääs nyt hätäilkö rakennemuutoksia. Vierintävastus riippuu lähinnä painumasta. Jos eturenkaaseen on varaa pistää enemmän painetta, ei tuolla kuormaerolla ole juurikaan merkitystä. Tietysti, jos rakenne muutoksen seurauksena kevenee ja muuttuu jämäkämmäksi, miksei muuttaisi, kun kisakoneesta on kyse. :D
Kuva
Löytyipäs kuva. :)


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 11 Elo 2015, 11:44
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Vierintävastus riippuu lähinnä painumasta. Jos eturenkaaseen on varaa pistää enemmän painetta, ei tuolla kuormaerolla ole juurikaan merkitystä.

Eikö Nokialla kaikki pidä kaikissa renkaissa täysiä paineita :shock:
Hieman etupainoinen kai kuitenkin pitää olla, koska ilmavirta painaa taaksepäin?

Jukka


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 11 Elo 2015, 12:00
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Vierintävastus riippuu lähinnä painumasta. Jos eturenkaaseen on varaa pistää enemmän painetta, ei tuolla kuormaerolla ole juurikaan merkitystä.

Eikö Nokialla kaikki pidä kaikissa renkaissa täysiä paineita :shock:

Täydet paineet aina, ja kaikkialla!


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 11 Elo 2015, 12:12
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Vierintävastus riippuu lähinnä painumasta. Jos eturenkaaseen on varaa pistää enemmän painetta, ei tuolla kuormaerolla ole juurikaan merkitystä.

Eikö Nokialla kaikki pidä kaikissa renkaissa täysiä paineita :shock:

Täydet paineet aina, ja kaikkialla!

Niinhän te kuvittelette. Valmistajan maksimiarvosuositus on vain suositus ja laadittu niin, että rengas kestää sen myös vuosia vanhana ja pahalla sepeliköllä. Sileällä radalla paine voi olla suurempi, jos kohta räjähdysriski kasvaa. Bensanpihistyskisoissa käytettiin muistaakseni aikanaan noin kaksinkertaisia paineita renkaan kyljen suositukseen nähden. :roll:


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 11 Elo 2015, 12:20
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Täydet paineet aina, ja kaikkialla!

Niinhän te kuvittelette. Valmistajan maksimiarvosuositus on vain suositus ja laadittu niin, että rengas kestää sen myös vuosia vanhana ja pahalla sepeliköllä.

No nyt sit tullaan täyden määritelmään. Jorin määritelmä olis kai, että ostetaan samasta erästä kolme rengasta, ja ekaan pumpataan ilmaa sen aikaa että räjähtää. Sit otetaan seuraava, ja laitetaan siihen 85% siitä mikä oli räjähdyspaine?
Yksi jää vielä varalle, jos tuokin oli likaa...


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 11 Elo 2015, 12:34
Kirjoittaja Pastori

Mä laitoin niin paljon kuin mun pumpusta lähti. Meni just suositukseen saakka - tais olla 145psi. Rupee olemaan senverran kivensirujen osumaa ettei kovin hurjaa ylipainetta noi taida kestää. Ei oo tosin ajeltu kuin se reilu tonni vasta.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 11 Elo 2015, 14:13
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:
tm kirjoitti:

Kevyin pyörä oli Syvärillä (11,1 kg) ja painavin Sakarilla (42,4 kg, huom. sähköapu).

En jaksa laskimella laske vaan pyydän että laskisit pyörien keskipainon exelillä, jos sellainen taulukko on käytössä ;)

Jukka

Heinzin Razz oli 10,9 kilonen. Koitin pdf:stä kopsata lukuja taulukkolaskentaan ja kisaan osallistuneiden pyörien keskipaino oli 21,75 kg.