Sivu 19/19

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 01 Loka 2015, 03:57
Kirjoittaja vaaka

Ei oikein UCI nostata kunnioitusta järkyttävästi teknistä kehitystä ja järkeä rajoittavilla säännöillään. Tuo pyörä toi ekan kerran, mitä mä asian tiedostin esiin IHPVn säännöistä samaa henkeä, tosin ongelma lienee miedompi, kun eri luokkia on olemassa. Tuossa pyörässä saa merkittävää apua etupäässäkin renkaalle, kun edessä sekä takana on pitkät pätkät materiaalia. Eli osittainen etukate ja takana apua tyhjiön/turbulenssin vähentämiseen. On tosiaan mielenkiintoista kuulla, mitä tulkintoja tuosta laitteesta nähdään luokitukseen, kun selkeitä etuja saa. Missä vaiheessa takahaarukka on niin iso, että se tulkitaan takakatteeksi, kun mielestäni sääntöjen sanamuoto viittaa katteen olemassaoloon ylipäätään, eikä välitä siitä, onko kate irrotettava avi ei tai toteutettu muotoilemalla jotain muuta osaa pyörästä kuin irrotettava takakate. Jos penkistä tai rungosta tekee takalaatikon tai takahaarukasta...

Toimisiko kattamattoman määritelmäksi if it looks like a duck, walks like a duck, quacks like a duck it is a duck? Eli kun kerran tuo pyörä saa etua katteenkaltaisesta rakenteesta, eikö sen pitäisi olla ainakin puolikatettu, ellei jopa täyskatettu, kun etua on molemmin puolin? Kolikon toinen puoli UCI aika-ajopyörät, on sielläkin etuja tuovia etuosia, jos takaosiakin. Sopimuskysymyksiä ja nehän ovat aina niin yksitulkintaisia ja helppoja :D Missä vaiheessa puolikatettu muuttuu täyskatetuksi? MAhtaisi tuolaisen pyörän omistajaa harmittaa ajaa kinnereitä vastaan, jos sellaiseksi tuomittaisiin etu- ja takaosan etujen olemassaolon vuoksi.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 01 Loka 2015, 08:25
Kirjoittaja PW

Luulin Nocomiksi, en tiedä säännöistä mutt muistaakseni Nocom on Nokialla ollu kattamattomien sarjassa. Ite joskus miettiny samaa, missä menee raja?


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 01 Loka 2015, 11:13
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:

Luulin Nocomiksi, en tiedä säännöistä mutt muistaakseni Nocom on Nokialla ollu kattamattomien sarjassa. Ite joskus miettiny samaa, missä menee raja?

Tuosta on käyty pitkä jankkasu WHPS:ssä (WISIL:stä löytynee keskustelut), ensin NoCom:sta ja myöhemmin Morciglio M1:stä ja muista varianteista. Muistaakseni lopulta päätyivät pitämään näitä kattamattomina kun varsinaisesti suurta hyötyä ei pystytty ulosmittaamaan peräboxeistakaan.

NoCom ja M1 ovat nimenomaan siksi niin nopeita kun rungot on jäykkiä vaikka ketju tekee ison mutkan penkin alla ja aerodynamiikka on hyvä kun kuski istuu alle 20 asteen kulmassa. Osa edusta tulee vielä mataluudesta kun tuulet ottaa vähemmän tai (sisä-) rata-ajossa etu mukana liikkuvasta ilmasta on suurempi.

Takkiin näillä alkaa tulla heti kun ajetaan oikeilla maanteillä joissa pinta on mitä on ja on niitä nousujakin ja enemmän mutkittelua. Toki omat kokemukset on vain M5 lowracerilla mutta eipä enää kiinnosta tällainen matala nojakki, se on niin spesialisoitu vain oikeissa olosuhteissa kisaamiseen ettei mokoman tekemisessä tai ostamisessa ole ainakaan omasta mielestä mitään järkeä.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 01 Loka 2015, 11:21
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

missä menee raja?

Siinä kun liikunta muutuu urheiluksi ja hauskanpito kilpailuksi :roll:

Jukka


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 01 Loka 2015, 11:30
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

missä menee raja?

Siinä kun liikunta muutuu urheiluksi ja hauskanpito kilpailuksi :roll:

Jukka

:D Nokiallahan tää ei oo niin vakavaa - tuloslistoissa ei taida olla merkitty pyörää tai luokkaa. Muok. Paitsi uudemmissa listoissa taitaa olla.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 01 Loka 2015, 20:27
Kirjoittaja tm
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

missä menee raja?

Siinä kun liikunta muutuu urheiluksi ja hauskanpito kilpailuksi :roll:

Jukka

:D Nokiallahan tää ei oo niin vakavaa - tuloslistoissa ei taida olla merkitty pyörää tai luokkaa. Muok. Paitsi uudemmissa listoissa taitaa olla.

Kyllähän meillä nyt pyörä ja luokka on mainittu :D . Mutta joo, noiden "rajatapausten" kanssa pyritään toimimaan kuten muuallakin ovat tehneet. Rajanveto on hankalaa, ja jatkossakin tulee markkinoille pyöriä, jotka aiheuttavat aiheesta polemiikkia. Aikamoinen veteenpiirretty viiva tuo luokittelun raja.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 01 Loka 2015, 21:24
Kirjoittaja Vilijami

Eikö se vois niin mennä, että tapahtumanjohtaja päättää rajatapaukset ja päätöksestä ei voi valittaa?


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015

Lähetetty: 01 Loka 2015, 21:48
Kirjoittaja Syväri

Eipä tässä oo ku yks nocomi kisoissa nähty. :) Itse ymmärrän säännön näin: rungon kantavat rakenteet voi muotoilla aerodynaamiseksi mutta esim. takahaarukkaan laminoitu takaboksi ei enää toimi kantavana rakenteena eli on kate.