Nojapyöräilyn SM-kisat 2015 - kehityskeskustelua

Keskustelualue kotimaiselle yhdistystoiminnalle.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015 - kehityskeskustelua

Viesti Kirjoittaja jori »

Joo, varikot ratalenkin ulkopuolelle, jottei tule ylimääräistä radan ylitystä. Minusta varikkopilttuita (autoja) mahtuisi siirtämään sieltä etukaarteen alkupäästä satakunta metriä kohti hallirakennusta. Bensanpihistysporukoidenkin huoltotoimet ovat siinä etukaarteen lopussa mäen alla osin nurmikolla. Tämä järjestely kokoaisi oheistoiminnan lähtöalueen ympärille ja olisi helpompi kierrellä katsomassa mitä missäkin tapahtuu, eikä silti tarvitsisi riskeerata kävelemällä radan yli. Varikolta lähtö täytyy tietenkin tolpittaa kaarteen ulkoreunaan erilliseksi radaksi, joka liittyy rataan vasta mäen päällä, jottei kukaan törmää varikolta sataa paahtavan sisäreunaa kiertäviä ohittavan kinnerin eteen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015 - kehityskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tästä tuli mieleen, että varikkokäytäntöä olisi hyvä teroittaa ennen lähtöjä annettavassa ohjeistuksessa kilpailijoille:

  • Kun tullaan varikolle, siirtyminen radan ulkolaitaan hyvissä ajoin (nykyisellä varikkosijainnilla jo takasuoralla?)
  • Varikolta ulosajo rajattu radan reunaan ja merge muun liikenteen sekaan vasta mäen päällä?

Nyt nimittäin näin kuuden tunnin kisassa parikin vähän riskaabelia tilannetta kun takaa tuli kinneri kovaa ja hitaampi kuljettaja koukkasi jyrkästi radan yli vasta varikkokaarteessa varikon kohdalla.

Varsinkin jos osallistujamäärä entisestään kasvaa, näitä kantsii vähän miettiä että homma pysyy turvallisena ja kovaa ajajien sykkeet optimialueella :)

Markus Heikkilä

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015 - kehityskeskustelua

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Varikolta lähtö täytyy tietenkin tolpittaa kaarteen ulkoreunaan erilliseksi radaksi, joka liittyy rataan vasta mäen päällä, jottei kukaan törmää varikolta sataa paahtavan sisäreunaa kiertäviä ohittavan kinnerin eteen.

Ei ole tilaa. Ylämäessä saattaa olla hidas kuski (15 km/h), häntä ohittamassa nopeahko kuski 30 km/h, ja takaa tulee vielä kinneri 45 km/h. Siihen vielä varikolle poistuja, niin mäessä olisi neljä rinnan. Ei mahdu.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015 - kehityskeskustelua

Viesti Kirjoittaja PW »

Siinä mielessä nykyinen varikon paikka on hyvä ett sieltä näkee pitkälle, onko ketään tulossa ja kuinka kovaa - voi passata oman radalle lähtönsä oikeaan väliin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015 - kehityskeskustelua

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:
jori kirjoitti:

Varikolta lähtö täytyy tietenkin tolpittaa kaarteen ulkoreunaan erilliseksi radaksi, joka liittyy rataan vasta mäen päällä, jottei kukaan törmää varikolta sataa paahtavan sisäreunaa kiertäviä ohittavan kinnerin eteen.

Ei ole tilaa. Ylämäessä saattaa olla hidas kuski (15 km/h), häntä ohittamassa nopeahko kuski 30 km/h, ja takaa tulee vielä kinneri 45 km/h. Siihen vielä varikolle poistuja, niin mäessä olisi neljä rinnan. Ei mahdu.

Eihän tuo poikkea nykyisestä muuten, kuin varikkokaistan merkinnän osalta. Aivan sama väki siinä oli rinnakkain viimeeksikin ja aina ennenkin, vai tarkoitatko, että varikolta mentäisiin kisavirtaan vasta vapaaseen paikkaan suoraan poikittain sisäkaarteeseen. Voi olla järkevää, niin ei tule takaviistoon kyttäämisen ongelmaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015 - kehityskeskustelua

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
jori kirjoitti:

Varikolta lähtö täytyy tietenkin tolpittaa kaarteen ulkoreunaan erilliseksi radaksi, joka liittyy rataan vasta mäen päällä, jottei kukaan törmää varikolta sataa paahtavan sisäreunaa kiertäviä ohittavan kinnerin eteen.

Ei ole tilaa. Ylämäessä saattaa olla hidas kuski (15 km/h), häntä ohittamassa nopeahko kuski 30 km/h, ja takaa tulee vielä kinneri 45 km/h. Siihen vielä varikolle poistuja, niin mäessä olisi neljä rinnan. Ei mahdu.

Eihän tuo poikkea nykyisestä muuten, kuin varikkokaistan merkinnän osalta. Aivan sama väki siinä oli rinnakkain viimeeksikin ja aina ennenkin, vai tarkoitatko, että varikolta mentäisiin kisavirtaan vasta vapaaseen paikkaan suoraan poikittain sisäkaarteeseen. Voi olla järkevää, niin ei tule takaviistoon kyttäämisen ongelmaa.

Kyllä siihen liikenteeseen pitää liittyä ennen ylämäkeä, siinä ei ole tilaa rajata erillistä sisääntuloramppia.

Sisäkaarteessa olevalle varikolle meno ja poistuminen olisi turvallisempaa, koska sisäkaarteessa ovat hitaimmat. Selkeä radan ylitys on nopeampi toimenpide kuin ulkokaarteesta mukaan kiihdyttäminen. Etenkin mukaan kiihdyttäminen juuri huoltorakennuksen kohdalta on hankala, siinä on vielä ylämäki radalle nousuun, ja ylämäki heti radalle päästyäkin. Kilpailijamäärän lisääntyessä voi olla tarpeellista kieltää kyseisestä kohdasta radalle tuleminen, ja radalle saavutaan nykyisen varikon kohdalta, josta pääsee hyvin kiihdyttämään (ei ylämäkeä) ja näkyvyys on hyvä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015 - kehityskeskustelua

Viesti Kirjoittaja yaana »

Vessa ja varikko sais olla samalla puolella rataa, että voi käydä samalla pysähdyksellä. Varikolta radalle tulemista en kokenut hankalaksi. Saisi olla aika paljon enemmän kuskeja, että joutuisi useamman sekunnin odottamaan sopivaa väliä. Varikolle menoreittiä en kyllä hiffannut, kun sitä ei oltukaan merkattu. Koitin kyllä katsoa kunnolla taakseni ennen ajolinjan muuttamista.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015 - kehityskeskustelua

Viesti Kirjoittaja tm »

Varikko siirrettiin taannoin ulkokaarteen puolelle, koska
A) kesken päivän lähtevien autojen ei tarvitsisi ajaa radan poikki
B) kaikki tauolle kaartavat ajaisivat samalle puolelle rataa riippumatta siitä menevätkö autoilleen tai huoltorakennuksen vessaan jne.

Jos joku haluaa olla kisakansliassa (sisätiloissa) tai sen edessä koko päivän, eikä halua istuskella radan varrella, niin varikon siirto muutamalla kymmenellä metrillä lähemmäksi ei muuta asiaa miksikään. Jos aika käy pitkäksi, niin voi katsoa peiliin ja alkaa käyttää mielikuvitustaan...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015 - kehityskeskustelua

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:

Jos joku haluaa olla kisakansliassa (sisätiloissa) tai sen edessä koko päivän, eikä halua istuskella radan varrella, niin varikon siirto muutamalla kymmenellä metrillä lähemmäksi ei muuta asiaa miksikään. Jos aika käy pitkäksi, niin voi katsoa peiliin ja alkaa käyttää mielikuvitustaan...

Kyllä siinä muutaman kymmenen metrin siirrossa muuttuu tuon istujankin kannalta moni asia. Puhumattakaan huoltoryhmän, joka joutuu sahaamaan varikon ja kisakanslian huoltotilojen väliä erinäisistä syistä. Eihän siitä huoltorakennuksesta tai edes sen terassilta näe sinne kaarteen perän varikolle, jos siellä joku tarvitsee apua. Se muutama kymmenen metriä siirtäminen mahdollistaisi kunnollisen näkyvyyden näiden paikkojen välillä ja huudotkin kuuluisivat. Huollon vaatimiin siirtymisiin noiden paikkojen välillä menisi enää kymmeniä sekunteja minuuttien sijaan. Lisäksi yleisö pääsisi lähemmäs molempia tapahtumapaikkoja ja seuraamaan "yhdellä lipulla" molemmat showt. Ennen kaikkea, mitä haittaa tästä siirrosta näkisit olevan? Varikolta ähtö tietenkin määrättäisiin poikittain radan yli ja kiihdytys radalle sisäkaarteen puolelle risteyksen tuottamaan laajennuksen kohdalle, kuten nytkin useimmat tekivät.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015 - kehityskeskustelua

Viesti Kirjoittaja PW »

Nokia.png
Nokia.png (267.46 KiB) Katsottu 5614 kertaa

Kuva radasta, en pysy ihan kärryillä - mihin kukakin sen varikon haluaa. Jos tulee 10kuskia lisää ni nykyinen huoltoalue taitaa joka tapauksessa täyttyä, koko kaaren mitalta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015 - kehityskeskustelua

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
Nokia.png

Kuva radasta, en pysy ihan kärryillä - mihin kukakin sen varikon haluaa. Jos tulee 10kuskia lisää ni nykyinen huoltoalue taitaa joka tapauksessa täyttyä, koko kaaren mitalta.

Nyt se oli viety niin kauas kaarella alas, kuin mahdollista ja oli summittain kaaren säteen merkinnän kohdalla. Minusta oikeampi paikka olisi kaaren yläpää. Kaaren säde on sata metriä, joten neljänneskaaren pituus on 160 m, jolla matkalla on jo merkitystä sen suhteen mitä näkyy ja voiko esim. huuto kuulua.

Ei tässä mitään erityistä inttämistä ole. Minusta varikon vain pitäisi olla niin lähellä kuin haitatta on mahdollista, ei niin kaukana kuin mahdollista, kuten nyt oli.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015 - kehityskeskustelua

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Minusta varikon vain pitäisi olla niin lähellä kuin haitatta on mahdollista, ei niin kaukana kuin mahdollista, kuten nyt oli.

Ei sitä kai kukaan ollut komentanut täyttämään sieltä päästä, kuskit vaan aloittivat täyttämään sieltä laidasta. Petrin kommenttikin ihan relevantti, enemmän porukkaa, niin tuo alue täyttyy. Tietysti jos ei sallita autoja tuonne, vaan pelkkiä kassikasoja, niin porukkaa mahtuu moninkertainen määrä.

Yksi vaihtoehto on sitten se sisäkaarteen varikko. Sinne joko a) ei saa vielä autoa b) autolla ei saa poistua ennen 12h päättymistä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015 - kehityskeskustelua

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
Nokia.png

Kuva radasta, en pysy ihan kärryillä - mihin kukakin sen varikon haluaa. Jos tulee 10kuskia lisää ni nykyinen huoltoalue taitaa joka tapauksessa täyttyä, koko kaaren mitalta.

Nyt se oli viety niin kauas kaarella alas, kuin mahdollista ja oli summittain kaaren säteen merkinnän kohdalla. Minusta oikeampi paikka olisi kaaren yläpää. Kaaren säde on sata metriä, joten neljänneskaaren pituus on 160 m, jolla matkalla on jo merkitystä sen suhteen mitä näkyy ja voiko esim. huuto kuulua.

Ei tässä mitään erityistä inttämistä ole. Minusta varikon vain pitäisi olla niin lähellä kuin haitatta on mahdollista, ei niin kaukana kuin mahdollista, kuten nyt oli.

Juu, mie ymmärrän idean ja oon samaa mieltä. Eikös sen huoltoporukan pöydän ja teltan voi tuoda lähemmäs silti, vaikka tuohon sora-alueelle - radan viereen, siihen telttakatos. Nykyisessä paikassa se olemassaoleva katos ei suojaa auringolta, eikä sateelta kuitenkaan.
Jori varikkovastaavaksi :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015 - kehityskeskustelua

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Mulla kun oli tiukka suunnitelma ajaa 300 km. Nykyisellä varikon sijainnilla säästi jokaisella kusitauolla sen minuutin kun ei tarvinut kävellä pitkälti aidan viereen. Olisi voinut vaikka tavoitteet jäädä saavuttamatta :D ...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2015 - kehityskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

eemeli kirjoitti:

Mulla kun oli tiukka suunnitelma ajaa 300 km. Nykyisellä varikon sijainnilla säästi jokaisella kusitauolla sen minuutin kun ei tarvinut kävellä pitkälti aidan viereen. Olisi voinut vaikka tavoitteet jäädä saavuttamatta :D ...

Siksi mäkin kyllä valitsin sen reunimmaisen autopaikan.

Vastaa Viestiin