Sivu 1/2

Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

Lähetetty: 29 Heinä 2016, 02:05
Kirjoittaja tm

Koskapa SM/PM-kisanäyttämönä toimineen Nokian Renkaiden testiradan korkeuserot ja ylämäen suuruus herättävät aina keskustelua, niin päätin tänä vuonna yrittää saada selvyyttä todellisesta rataprofiilista. Tähän asti käytössä ollut, pisaralla pisimmälle -kisojen materiaalista poimittu versio on perimätiedon mukaan peräisin radan rakennusajalta, ja sen muoto ja lukemat eivät kaikilta osin ole tuntuneet oikein todenmukaisilta.

Kyselin keväällä Remmi-Teamiltä, josko heillä olisi radasta tuoreempaa mittausdataa. Ei löytynyt, joten kysyin seuraavaksi, voisivatko he järjestää TTY:ltä tarvittavan mittalaitteiston lainaan. Sovittiin että poikkeaisin ennen toukokuun ratapäivää Hervannassa tapaamassa rakennustekniikan yliopisto-opettaja Hannu Kupilaa. Miehen ensimmäinen kysymys oli, että mihin tarkkuuteen mittauksissa pitäisi päästä, ja riittäisikö korkeusaseman tarkkuudeksi plus miinus 15 senttimetriä. Myöntävän vastaukseni jälkeen sain kuulla, että Maanmittauslaitoksen laserkeilausaineisto vuodelta 2008 olisi vapaasti käytettävissä, ja siitä pystyisi laskemaan korkeustiedot suoraan. Kun Hannu vielä tarjoutui vielä tekemään laskennan kesän aikana, niin asia oli sillä sovittu.

Eilen sain käsiini sitten lopullisen korkeusdatan. Mittauspisteitä oli radan ympäri keskimäärin noin metrin välein, ja kaikkien näiden kautta piirrettynä rataprofiilikäyrä näytti turhan sahalaitaiselta (mittausepävarmuudesta johtuvaa "kohinaa"). Käyrää päätettiin hieman siloitella valitsemalla mittapisteiden väliksi 40 metriä, jolloin lopputulos näyttää tältä:

Uusi rataprofiili
Uusi rataprofiili

Rataprofiilin alla olevaan satelliittikuvaan on merkattu etäisyysluvut helpottamaan hahmottamista. Sininen nuoli osoittaa aloituspistettä (1h/6h/12h lähtö).

Tässä vertailun vuoksi vielä vanha rataprofiili (mittauspisteiden määrästä ei tietoa):

Vanha rataprofiili
Vanha rataprofiili

Summa summarum, takasuora (väli n. 1000 - 1450 m) on uuden mittauksen mukaan alamäkeä. Lisäksi radan ylämäki on korkeampi kuin aiempi mittaus on kertonut. Radan kunnossapidosta aiemmin vastannut henkilö taannoin kertoi takasuoran pään tienoon hieman "vajonneen" ajan saatossa.


Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

Lähetetty: 29 Heinä 2016, 13:10
Kirjoittaja TMS

Mielenkiintoinen homma, kiitoksia tm!

Eli meidän viime vuosien lentävä 200m on käytännössä ollut aika selvää alamäkeä, noin 1 m alaspäin per 200m matka, elikäs 0,5 % alamäki. Mikäs se Battle Mountainin alamäen suuruus olikaan?


Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

Lähetetty: 29 Heinä 2016, 13:14
Kirjoittaja NikoK

Mihin kohti se 200m tulee tuossa käppyrällä ?


Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

Lähetetty: 29 Heinä 2016, 13:31
Kirjoittaja samuel

On ollut tuossa 1100 - 1300m, suunnilleen.


Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

Lähetetty: 29 Heinä 2016, 13:33
Kirjoittaja MikaL

Se on tuossa 1200-1400 välissä. Omat silmät ja myös jalat väittää, että se on hyvin loiva ylämäkeä sieltä mutkasta aina johonkin 1500 kohtaan asti. Siis tuon vanhemman mittauksen mukainen. Paitsi, jos on on viime talvena painunut :)


Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

Lähetetty: 29 Heinä 2016, 14:09
Kirjoittaja tavasti

Onneksi on aina vastatuuli ettei pääse alamäkeen vauhti karkaamaan lapasesta.


Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

Lähetetty: 29 Heinä 2016, 15:57
Kirjoittaja tm

Käyrän skaalaus hämää. Ei tuo takasuora nyt mitään hillitöntä alamäkeä ole, vaikka kuvaaja jyrkältä näyttäkin.

Battle Mountain on muistaakseni lähellä IHPVA:n sääntöjen mukaista maksimialamäkeä, joka on 1 metri laskua 150 metrin matkalla.

Meidän 200 metrin kisapätkä sijaitsee, kuten MikaL kommentoi, välillä n. 1200 - 1400 m.

Yleensä kisoissa on aina ollut vastatuuli takasuoralla, joten se on tuntunut ennemminkin ylämäeltä.

Sanomattakin selvää, että luotan tähän Maanmittauslaitoksen datan pohjalta laskettuun rataprofiiliin huomattavasti paljon enemmän kuin alkuperäiseen.
Mittausdata on siis vuodelta 2008, eli kahdeksan vuoden takaa.


Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

Lähetetty: 29 Heinä 2016, 16:33
Kirjoittaja PW

Alamäeltä se miust on aina näyttäny, ei välttämättä tuntunu;)


Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

Lähetetty: 29 Heinä 2016, 17:16
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti:

Käyrän skaalaus hämää. Ei tuo takasuora nyt mitään hillitöntä alamäkeä ole, vaikka kuvaaja jyrkältä näyttäkin.

Battle Mountain on muistaakseni lähellä IHPVA:n sääntöjen mukaista maksimialamäkeä, joka on 1 metri laskua 150 metrin matkalla.

Kuinkas sattuikaan, että säännöt ovat kehkeytyneet täsmälleen tuollaisiksi, kun Battle Mountain on ollut juuri tuon verran viettävä jo Jurakaudelta, viimeiset parisataa miljoonaa vuotta. Meillä Nokian radalla on "geologinen" ikä vasta muutamia kymmeniä vuosia ja vinoutuminen jatkuu hitaasti kohti Battle Mountain tasoa. :mrgreen:


Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

Lähetetty: 29 Heinä 2016, 21:44
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:

Kuinkas sattuikaan, että säännöt ovat kehkeytyneet täsmälleen tuollaisiksi, kun Battle Mountain on ollut juuri tuon verran viettävä jo Jurakaudelta, viimeiset parisataa miljoonaa vuotta. Meillä Nokian radalla on "geologinen" ikä vasta muutamia kymmeniä vuosia ja vinoutuminen jatkuu hitaasti kohti Battle Mountain tasoa. :mrgreen:

Ajelivat Ameriikan mantereella taannoin hpv-kisoja jollain lentokentällä tms, jonka "alamäen" suuruus kirjattiin sitten sääntöihin, että myöhemmät muualla ajettavat tulokset olisivat vertailukelpoisia. Tämä luonnollisesti johti optimaalisen kisapaikan etsintään. Uudella mantereella vaihtoehtoja riitti, ja parhaaksi valikoitui tuo Battle Mountainin tienpätkä.
Näin siis erään selityksen mukaan...


Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

Lähetetty: 30 Heinä 2016, 01:02
Kirjoittaja vaaka

Kävelin tänään uuden ajotietokoneen kanssa meren rantaan kalibroimaan korkeutta ja oletan muillakin löytyvän laitteita, joissa on barometrinen korkeusmittari. Onko tietoa radan lähtöpisteen korkeudesta maahan nähden? Kun ilman paine vaihtelee, pitää kalibrointi tehdä joka päivä. Jos on useamman valmistajan laitteita, joissa on mittarit korkeudelle muualta kuin GPSstä (ei riitä tarkkuus), voisi vertailla eri laitteiden yhteisymmärrystä radan korkeuseroista. Sekä vertausta saisi ikääntyneeseen mitausdataan, josko vaikka maasto olisi romahtanut jossain erilaiseksi. Täällä näkee hyvin raitiovaunukiskoista ja katukaivoista, miten maa paikoin on vajonnut useita senttejä ja pahimmissa paikoissa kaveri kertoi vuosittain tehtävän korjaustyötä, kun on yli 5 cm pudotusta asfaltin pinnan ja kaivon kannen välillä.

Muuten Kulttuuritalon kohdalla korkein kohta on 52,1 m korkeammalla kuin Töölön lahden veden korkeus oli tänään.


Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

Lähetetty: 30 Heinä 2016, 02:17
Kirjoittaja ajarmala
tm kirjoitti:

Käyrän skaalaus hämää. Ei tuo takasuora nyt mitään hillitöntä alamäkeä ole, vaikka kuvaaja jyrkältä näyttäkin.
Battle Mountain on muistaakseni lähellä IHPVA:n sääntöjen mukaista maksimialamäkeä, joka on 1 metri laskua 150 metrin matkalla.
Meidän 200 metrin kisapätkä sijaitsee, kuten MikaL kommentoi, välillä n. 1200 - 1400 m.

Graafista näkee, että tuolla 1200 - 1400 m:n välillä laskua olisi 0,8 m eli se on edelleen selvästi loivempi kuin IHPVA:n säännöissä määritelty. Kelpaa siis!

Pitääkin ottaa mukaan Nokialle ilmapuntari ja ajella sillä muutaman kerran rata ympäri, niin saa tarkistetuksi tuon profiilin. Barometri on hämmästyttävän tarkka erityisesti silloin, kun käyttää reilusti ylinäytteistystä ja ajaa radan useampaan kertaan ympäri. Ja helppohan se on toteuttaa mikrokontrollerilla. Katotaan...


Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

Lähetetty: 30 Heinä 2016, 08:53
Kirjoittaja jooseha
vaaka kirjoitti:

Onko tietoa radan lähtöpisteen korkeudesta maahan nähden?

Koko rata on maanpinnantasalla myös lähtöpiste :wink:


Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

Lähetetty: 30 Heinä 2016, 09:09
Kirjoittaja Pastori
jooseha kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Onko tietoa radan lähtöpisteen korkeudesta maahan nähden?

Koko rata on maanpinnantasalla myös lähtöpiste :wink:

Huh. Helpottava tieto.


Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

Lähetetty: 30 Heinä 2016, 10:04
Kirjoittaja yaana
Pastori kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Onko tietoa radan lähtöpisteen korkeudesta maahan nähden?

Koko rata on maanpinnantasalla myös lähtöpiste :wink:

Huh. Helpottava tieto.

Polkijan ajatukset sen sijaan voi liidellä korkeallakin. :lol: