Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

Keskustelualue kotimaiselle yhdistystoiminnalle.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2387
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

ViestiKirjoittaja tm » 29 Heinä 2016, 02:05

Koskapa SM/PM-kisanäyttämönä toimineen Nokian Renkaiden testiradan korkeuserot ja ylämäen suuruus herättävät aina keskustelua, niin päätin tänä vuonna yrittää saada selvyyttä todellisesta rataprofiilista. Tähän asti käytössä ollut, pisaralla pisimmälle -kisojen materiaalista poimittu versio on perimätiedon mukaan peräisin radan rakennusajalta, ja sen muoto ja lukemat eivät kaikilta osin ole tuntuneet oikein todenmukaisilta.

Kyselin keväällä Remmi-Teamiltä, josko heillä olisi radasta tuoreempaa mittausdataa. Ei löytynyt, joten kysyin seuraavaksi, voisivatko he järjestää TTY:ltä tarvittavan mittalaitteiston lainaan. Sovittiin että poikkeaisin ennen toukokuun ratapäivää Hervannassa tapaamassa rakennustekniikan yliopisto-opettaja Hannu Kupilaa. Miehen ensimmäinen kysymys oli, että mihin tarkkuuteen mittauksissa pitäisi päästä, ja riittäisikö korkeusaseman tarkkuudeksi plus miinus 15 senttimetriä. Myöntävän vastaukseni jälkeen sain kuulla, että Maanmittauslaitoksen laserkeilausaineisto vuodelta 2008 olisi vapaasti käytettävissä, ja siitä pystyisi laskemaan korkeustiedot suoraan. Kun Hannu vielä tarjoutui vielä tekemään laskennan kesän aikana, niin asia oli sillä sovittu.

Eilen sain käsiini sitten lopullisen korkeusdatan. Mittauspisteitä oli radan ympäri keskimäärin noin metrin välein, ja kaikkien näiden kautta piirrettynä rataprofiilikäyrä näytti turhan sahalaitaiselta (mittausepävarmuudesta johtuvaa "kohinaa"). Käyrää päätettiin hieman siloitella valitsemalla mittapisteiden väliksi 40 metriä, jolloin lopputulos näyttää tältä:
uusi rataprofiili.JPG
Uusi rataprofiili

Rataprofiilin alla olevaan satelliittikuvaan on merkattu etäisyysluvut helpottamaan hahmottamista. Sininen nuoli osoittaa aloituspistettä (1h/6h/12h lähtö).

Tässä vertailun vuoksi vielä vanha rataprofiili (mittauspisteiden määrästä ei tietoa):
vanha rataprofiili.JPG
Vanha rataprofiili

Summa summarum, takasuora (väli n. 1000 - 1450 m) on uuden mittauksen mukaan alamäkeä. Lisäksi radan ylämäki on korkeampi kuin aiempi mittaus on kertonut. Radan kunnossapidosta aiemmin vastannut henkilö taannoin kertoi takasuoran pään tienoon hieman "vajonneen" ajan saatossa.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 730
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

ViestiKirjoittaja TMS » 29 Heinä 2016, 13:10

Mielenkiintoinen homma, kiitoksia tm!

Eli meidän viime vuosien lentävä 200m on käytännössä ollut aika selvää alamäkeä, noin 1 m alaspäin per 200m matka, elikäs 0,5 % alamäki. Mikäs se Battle Mountainin alamäen suuruus olikaan?

Avatar
NikoK
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 476
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

ViestiKirjoittaja NikoK » 29 Heinä 2016, 13:14

Mihin kohti se 200m tulee tuossa käppyrällä ?

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

ViestiKirjoittaja samuel » 29 Heinä 2016, 13:31

On ollut tuossa 1100 - 1300m, suunnilleen.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha Evo ja PYSTY pyörä

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 431
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 13:44

Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

ViestiKirjoittaja MikaL » 29 Heinä 2016, 13:33

Se on tuossa 1200-1400 välissä. Omat silmät ja myös jalat väittää, että se on hyvin loiva ylämäkeä sieltä mutkasta aina johonkin 1500 kohtaan asti. Siis tuon vanhemman mittauksen mukainen. Paitsi, jos on on viime talvena painunut :)
MetaPhrastic 2012

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2433
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

ViestiKirjoittaja tavasti » 29 Heinä 2016, 14:09

Onneksi on aina vastatuuli ettei pääse alamäkeen vauhti karkaamaan lapasesta.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2387
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

ViestiKirjoittaja tm » 29 Heinä 2016, 15:57

Käyrän skaalaus hämää. Ei tuo takasuora nyt mitään hillitöntä alamäkeä ole, vaikka kuvaaja jyrkältä näyttäkin.

Battle Mountain on muistaakseni lähellä IHPVA:n sääntöjen mukaista maksimialamäkeä, joka on 1 metri laskua 150 metrin matkalla.

Meidän 200 metrin kisapätkä sijaitsee, kuten MikaL kommentoi, välillä n. 1200 - 1400 m.

Yleensä kisoissa on aina ollut vastatuuli takasuoralla, joten se on tuntunut ennemminkin ylämäeltä.

Sanomattakin selvää, että luotan tähän Maanmittauslaitoksen datan pohjalta laskettuun rataprofiiliin huomattavasti paljon enemmän kuin alkuperäiseen.
Mittausdata on siis vuodelta 2008, eli kahdeksan vuoden takaa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13404
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

ViestiKirjoittaja PW » 29 Heinä 2016, 16:33

Alamäeltä se miust on aina näyttäny, ei välttämättä tuntunu;)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9074
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

ViestiKirjoittaja jori » 29 Heinä 2016, 17:16

tm kirjoitti:Käyrän skaalaus hämää. Ei tuo takasuora nyt mitään hillitöntä alamäkeä ole, vaikka kuvaaja jyrkältä näyttäkin.

Battle Mountain on muistaakseni lähellä IHPVA:n sääntöjen mukaista maksimialamäkeä, joka on 1 metri laskua 150 metrin matkalla.

Kuinkas sattuikaan, että säännöt ovat kehkeytyneet täsmälleen tuollaisiksi, kun Battle Mountain on ollut juuri tuon verran viettävä jo Jurakaudelta, viimeiset parisataa miljoonaa vuotta. Meillä Nokian radalla on "geologinen" ikä vasta muutamia kymmeniä vuosia ja vinoutuminen jatkuu hitaasti kohti Battle Mountain tasoa. :mrgreen:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2387
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

ViestiKirjoittaja tm » 29 Heinä 2016, 21:44

jori kirjoitti:Kuinkas sattuikaan, että säännöt ovat kehkeytyneet täsmälleen tuollaisiksi, kun Battle Mountain on ollut juuri tuon verran viettävä jo Jurakaudelta, viimeiset parisataa miljoonaa vuotta. Meillä Nokian radalla on "geologinen" ikä vasta muutamia kymmeniä vuosia ja vinoutuminen jatkuu hitaasti kohti Battle Mountain tasoa. :mrgreen:

Ajelivat Ameriikan mantereella taannoin hpv-kisoja jollain lentokentällä tms, jonka "alamäen" suuruus kirjattiin sitten sääntöihin, että myöhemmät muualla ajettavat tulokset olisivat vertailukelpoisia. Tämä luonnollisesti johti optimaalisen kisapaikan etsintään. Uudella mantereella vaihtoehtoja riitti, ja parhaaksi valikoitui tuo Battle Mountainin tienpätkä.
Näin siis erään selityksen mukaan...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

ViestiKirjoittaja vaaka » 30 Heinä 2016, 01:02

Kävelin tänään uuden ajotietokoneen kanssa meren rantaan kalibroimaan korkeutta ja oletan muillakin löytyvän laitteita, joissa on barometrinen korkeusmittari. Onko tietoa radan lähtöpisteen korkeudesta maahan nähden? Kun ilman paine vaihtelee, pitää kalibrointi tehdä joka päivä. Jos on useamman valmistajan laitteita, joissa on mittarit korkeudelle muualta kuin GPSstä (ei riitä tarkkuus), voisi vertailla eri laitteiden yhteisymmärrystä radan korkeuseroista. Sekä vertausta saisi ikääntyneeseen mitausdataan, josko vaikka maasto olisi romahtanut jossain erilaiseksi. Täällä näkee hyvin raitiovaunukiskoista ja katukaivoista, miten maa paikoin on vajonnut useita senttejä ja pahimmissa paikoissa kaveri kertoi vuosittain tehtävän korjaustyötä, kun on yli 5 cm pudotusta asfaltin pinnan ja kaivon kannen välillä.

Muuten Kulttuuritalon kohdalla korkein kohta on 52,1 m korkeammalla kuin Töölön lahden veden korkeus oli tänään.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

ViestiKirjoittaja ajarmala » 30 Heinä 2016, 02:17

tm kirjoitti:Käyrän skaalaus hämää. Ei tuo takasuora nyt mitään hillitöntä alamäkeä ole, vaikka kuvaaja jyrkältä näyttäkin.
Battle Mountain on muistaakseni lähellä IHPVA:n sääntöjen mukaista maksimialamäkeä, joka on 1 metri laskua 150 metrin matkalla.
Meidän 200 metrin kisapätkä sijaitsee, kuten MikaL kommentoi, välillä n. 1200 - 1400 m.


Graafista näkee, että tuolla 1200 - 1400 m:n välillä laskua olisi 0,8 m eli se on edelleen selvästi loivempi kuin IHPVA:n säännöissä määritelty. Kelpaa siis!

Pitääkin ottaa mukaan Nokialle ilmapuntari ja ajella sillä muutaman kerran rata ympäri, niin saa tarkistetuksi tuon profiilin. Barometri on hämmästyttävän tarkka erityisesti silloin, kun käyttää reilusti ylinäytteistystä ja ajaa radan useampaan kertaan ympäri. Ja helppohan se on toteuttaa mikrokontrollerilla. Katotaan...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3372
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

ViestiKirjoittaja jooseha » 30 Heinä 2016, 08:53

vaaka kirjoitti:Onko tietoa radan lähtöpisteen korkeudesta maahan nähden?

Koko rata on maanpinnantasalla myös lähtöpiste :wink:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5995
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

ViestiKirjoittaja Pastori » 30 Heinä 2016, 09:09

jooseha kirjoitti:
vaaka kirjoitti:Onko tietoa radan lähtöpisteen korkeudesta maahan nähden?

Koko rata on maanpinnantasalla myös lähtöpiste :wink:

Huh. Helpottava tieto.

Avatar
yaana
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 373
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Nokian Renkaiden testiradan rataprofiili

ViestiKirjoittaja yaana » 30 Heinä 2016, 10:04

Pastori kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
vaaka kirjoitti:Onko tietoa radan lähtöpisteen korkeudesta maahan nähden?

Koko rata on maanpinnantasalla myös lähtöpiste :wink:

Huh. Helpottava tieto.

Polkijan ajatukset sen sijaan voi liidellä korkeallakin. :lol:
Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015


Palaa sivulle “RRF - Recumbent Racing Finland”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa