Koskapa SM/PM-kisanäyttämönä toimineen Nokian Renkaiden testiradan korkeuserot ja ylämäen suuruus herättävät aina keskustelua, niin päätin tänä vuonna yrittää saada selvyyttä todellisesta rataprofiilista. Tähän asti käytössä ollut, pisaralla pisimmälle -kisojen materiaalista poimittu versio on perimätiedon mukaan peräisin radan rakennusajalta, ja sen muoto ja lukemat eivät kaikilta osin ole tuntuneet oikein todenmukaisilta.
Kyselin keväällä Remmi-Teamiltä, josko heillä olisi radasta tuoreempaa mittausdataa. Ei löytynyt, joten kysyin seuraavaksi, voisivatko he järjestää TTY:ltä tarvittavan mittalaitteiston lainaan. Sovittiin että poikkeaisin ennen toukokuun ratapäivää Hervannassa tapaamassa rakennustekniikan yliopisto-opettaja Hannu Kupilaa. Miehen ensimmäinen kysymys oli, että mihin tarkkuuteen mittauksissa pitäisi päästä, ja riittäisikö korkeusaseman tarkkuudeksi plus miinus 15 senttimetriä. Myöntävän vastaukseni jälkeen sain kuulla, että Maanmittauslaitoksen laserkeilausaineisto vuodelta 2008 olisi vapaasti käytettävissä, ja siitä pystyisi laskemaan korkeustiedot suoraan. Kun Hannu vielä tarjoutui vielä tekemään laskennan kesän aikana, niin asia oli sillä sovittu.
Eilen sain käsiini sitten lopullisen korkeusdatan. Mittauspisteitä oli radan ympäri keskimäärin noin metrin välein, ja kaikkien näiden kautta piirrettynä rataprofiilikäyrä näytti turhan sahalaitaiselta (mittausepävarmuudesta johtuvaa "kohinaa"). Käyrää päätettiin hieman siloitella valitsemalla mittapisteiden väliksi 40 metriä, jolloin lopputulos näyttää tältä:
Rataprofiilin alla olevaan satelliittikuvaan on merkattu etäisyysluvut helpottamaan hahmottamista. Sininen nuoli osoittaa aloituspistettä (1h/6h/12h lähtö).
Tässä vertailun vuoksi vielä vanha rataprofiili (mittauspisteiden määrästä ei tietoa):
Summa summarum, takasuora (väli n. 1000 - 1450 m) on uuden mittauksen mukaan alamäkeä. Lisäksi radan ylämäki on korkeampi kuin aiempi mittaus on kertonut. Radan kunnossapidosta aiemmin vastannut henkilö taannoin kertoi takasuoran pään tienoon hieman "vajonneen" ajan saatossa.