Onneton olo oli, kun kinnerit raketoivat ohi parhaimmillaan yli tuplanopeudella, joten allekirjoitan turvallisuusnäkökohdan kinneri ja hidas nojakki samanaikaisesti radalla, joten tunnin kisat erikseen täyskatetuille on perusteltua. Myös ylämäen tilan loputtua kesken ohitusrumbassa oli tilaongelma ja turvallisuusriski. Jouduin lopettamaan kahdesti ainakin polkemisen, jotten olisi oikeassa reunassa ajanut edellä ajavan perään, kun nopeat kattamattomat sekä kinnerit ohittivat. Aika riittää hyvin kahden eri tunnin kisan järjestämiseen. Saadaan katsojiakin lisää molempaan kisaan, kun toisen porukan kisaajat liittyvät yleisöön. Näin frisbeegolfkisoissa tapahtuu.
Kunniakirjat kunniaan! Ei palkintojen jako niin kauan kestä, kun ei ole sekoilua ja ensi kerralla on enemmän kokemusta. Jos ei laminoi, kunniakirjat tulostuvat nopeasti. Verrattuna 12 h kestoon, palkintojen jako ei ole paha kestoltaan. Ehdimme Helsinkiin auringon ollessa ylhäällä. En tiedä, miten kauas pitää mennä, jotta ei ehdi vuokrapakua palauttamaan samana päivänä.
Monessako luokassa oli vain yksi osallistuja? Tandem ja oliko ikäsuojatuissa naisissa jossain teknisessä luokassa? Kuten ennen kisaa totesin, on huonoa mainosta ulos päin ja medialle, jos ei saada joka luokkaan osallitujia. Oken tyytyväinen siitä, että vilijamin kanssa päädyimme samaan luokkaan, jotta saimme kisan aikaan. Minulla ei ollut kyse sääntökikkailusta, kun joka tapauksessa tarkoitus on kokeilla niin paljon katteen lisäämistä kuin on käytännöllistä ja takakate on helpoin ja ainoa tehdä kiinteäksi parkkitilan puutteesta johtuen. Takakate lisää kuljetuskapasiteettiä, mikä on kätevää retkiptörässä.
En pidä luokkien vaihtelusta vuorovuosin. Ei pääse haastamaan mestareita ja puolustamaan yhtä usein. Satasen voi ajaa samanaikaisesti kutosen ja tusinan kanssa joka vuosi. Niille, jotka kaipaavat lisää muita vastaan kilpailua, en tiedä, tuoko matkapohjainen laji lisää taistelua, kun aikapituisessakin lajissa voi taistella matkasta. Kisaamista ovat molemmat. Asennoitumiskysymys. Aika moni pystyy satkuun kuuden tunnin kisassa, joten keston puolesta sopivat yhtäaikaissuoritteiksi, jos ajanottolaitteisto kykenee siihen. Jakautuuko porukka liian pieneksi per laji, jos on 6, 12 ja 100 km tai uusina 3 sekä 9h?
En tiedä perinteistä kilpanyyppänä, mitä 3 ja 9h merkkaavat lajille ja kisaajille. En siten osaa arvioida muiden hinkua noiden kisojen järjestämiseen ja osallitumiseen. Itselleni 6 ja 12 h ovat riittävät vaihtoehdot. Ysin järkeä en ymmärrä, 6 on helpompi ja 12 kovempi, joten jokaiselle jotain on jo ja jos tavoite on joskus siirtyä lyhyemmästä 12 tuntiin, ei kerran vuodessa 9 h toimi treeninä. Kolmonen on mielekkäämpi alemman kynnyksen tarjoajana laajemmalle yleisölle. Kasvattaminen lajille oli kai tarkoitus. Sitten herää kysymys, kuinka monta radalle mahtuu turvallisesti ja miten paljon ruuhkaa ohitussumasta on liikaa urheilullisuudelle? Jossain vaiheessa eri vuosien vertailu menee entistä vaikeammaksi, jos nopeimmat jarruttavat usein.