FINNISH (Nordic) Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Keskustelualue kotimaiselle yhdistystoiminnalle.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: FINNISH (Nordic) Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Tuon Pastorin kuvan nimi voisi olla Myrskyvaroitus. Taka-alalla näyttäisi väijyvän parikin rajuilmaa –kuten myös etualalla. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: FINNISH (Nordic) Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja yaana »

Meitä ei synkät pilvet haittaa eikä ainakaan pysäytä :D

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: FINNISH (Nordic) Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja TMS »

Pastori kirjoitti:

Jokos sä olit tubeless ajassa? Varikolla tästä puhuttiin että vois löytyä jotain etua kestävyyshommissa. Toinen juttu mikä nousi sun tapauksessa esille oli että sulla pitäisi olla yksipuoleisen haarukan sijaan jäyekempi kaksipuoleinen. Tavispolkijalla se ei vaikuta mutta laskentaosasto oli sitä mieltä että sun tehoilla siitä joustavuudesta on vain haittaa.

Joo ei ollut tubelessia, latexi sisurit oli käytössä. Ekaa rengasrikkoa ei olisi tubelessilla tullut, tokaa ei olisi mikään pelastanut. Ehkä lähden tubelessia jossain vaiheessa koittamaan. Virallisten tubeless renkaiden valikoima vain on hyvin ohut 406 koossa tällä hetkellä, taitaa Schwalbe Pro One olla ainoa. Muidenkin renkaiden kuin tubeless ready versioiden kanssa homma voi tietysti tuurilla toimia.

Perän vipatuksesta tuli tosiaan kommenttia taas, vaikka olin toivonut, että takahaarukan toisen kiinnityspisteen läheinen lisälaminointi olisi vaivaan tehonnut. Kamera pitäisi virittäää takahaarukkaa ajaessa kuvaamaan, jos sillä selkiäisi että mikä siellä oikein liikkuu. Täytyy jossain vaiheessa koittaa saada aikaiseksi moinen. Saukilla kanssa tuntui hieman vipattavan perä ajossa kun menoa katseli. Näissähän on sama takahaarukka molemmissa käytössä. Mutta miksi velonautilla tai jounisilla ei vispannut, sitä en aivan ymmärrä? Sillä jos ajan ilman käsiä ja vastaohjausta, on heiluminen melkoista vaikka vain kevyesti pyörittäisi. Tätä tuli sunnuntaina muutamaan kertaan takasuoralla testattua.

Mutta sitten kokonaan toinen asia, eli sateen vaikutus nopeuteen. Ohessa on taulukko, johon olen listannut nopeuden ja keskitehon eri ajanjaksoilta kisan edetessä. Ratahan oli märkä/kostea aamulla kun kisaaminen aloitettiin, ja kuivui siitä sitten pikkuhiljaa päivän edetessä. Vauhti myös kasvoi pikkuhiljaa tehon pysyessä suunnilleen samana. Ensimmäisellä puolituntisella teho oli hieman pienempi kuin muuten, ja siinä keskinopeuteen vaikuttaa myös lähtökiihdytys. Vasen rengas meni noin ajasaa 1:20 ja sen kanssa sitten meni taluttamiseen ja vanteen teippaamiseen aikaa niin, että seuraavat kunnon kierrokset ajoin vasta 2h10min lähdöstä. Sen takia pieni katko tarkasteluväleissä. Kuuden tunnin jälkeen pidin tauon ja sittenhän sadekin jo alkoi ja vauhti putosi selkeästi vaikka keskiteho pysyi suunnilleen samalla tasolla. Tuollainen noin 5 km/h näyttäisi olevan kuivan kelin ja sadesään välillä suunnilleen samalla teholla. Aika paljon sanoisin.

Liitteet
tehovsnopeus_vertailu.png
tehovsnopeus_vertailu.png (71.03 KiB) Katsottu 9711 kertaa
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: FINNISH (Nordic) Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja TMS »

Niin ja sellainen tuli vielä mieleen, että aika kaukana on oman DF XL:n tehokkuus verrattuna Daniel Fennin heittämiin arvoihin jotka ovat luokkaan 110 W -> 50 km/h speciaali DF:lle kaikilla aero-virityksillä ja huippurenkailla.

Toki Nokian ratakaan ei tuota mahdollista mutkineen ja korkeuseroineen, niin kuin renkaiden kulumisesta voisi päätellä. Mutta melkoisen iso ero on noissa luvuissa joka tapauksessa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: FINNISH (Nordic) Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja tm »

Punnitustulokset:

punnitus_2017.pdf
(146.28 KiB) Tiedosto ladattu 296 kertaa

EDIT: korjattu versio

Viimeksi muokannut tm, 15 Elo 2017, 19:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: FINNISH (Nordic) Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TMS kirjoitti:

Tuollainen noin 5 km/h näyttäisi olevan kuivan kelin ja sadesään välillä suunnilleen samalla teholla. Aika paljon sanoisin.

Eli vajaa 10%. Mutulla heittäisin että sama prosentuaalinen ero tulee mulla työmatka-ajossa. Keskinopeus varmaan jossakin +20km/h hujakoilla. Pelkkä märkä tie(10min sateen jälkeen) ei juuri hidasta, mutta jo muutaman millin rapakon yli ajaminen sen tekee. Jos sataa niin että vesi pärskyy tiellä ts. ei ehdi valua pois niin nopeusero on varmasti suurempikin kuin tuon 10%.
Sateen uhka nostaa keskinopeutta, mutta nostaa myös sykettä ja tehoa ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: FINNISH (Nordic) Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja tm »

TMS kirjoitti:

Niin ja sellainen tuli vielä mieleen, että aika kaukana on oman DF XL:n tehokkuus verrattuna Daniel Fennin heittämiin arvoihin jotka ovat luokkaan 110 W -> 50 km/h speciaali DF:lle kaikilla aero-virityksillä ja huippurenkailla.

Toki Nokian ratakaan ei tuota mahdollista mutkineen ja korkeuseroineen, niin kuin renkaiden kulumisesta voisi päätellä. Mutta melkoisen iso ero on noissa luvuissa joka tapauksessa.

Ei päästä Nokialla tuolle teho-nopeus-tasolle. Korkeuseroja ja tuulta ei saisi olla. Voi tuo Danielin heittämä lukema ollakin oikealla hehtaarilla, kun Milan SL:n vastaavaksi lukemaksi mainitaan 134,5 W:
https://velomobiles.ca/MilanSL-speed.html
Vaatinee kyllä mm. pyörien normaalia parempaa kotelointia, siis vielä enemmän kuin TMS:n kinnerissä. Olisi hauska tietää millä renkailla tuo 110 W on mitattu. Ja asvaltilla vai velodromilla... Ja kyseessä varmaan oli DF XL:ää pienempi "tavallinen" DF?

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: FINNISH (Nordic) Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja TMS »

Muistaakseni noin lukemat oli Continental GP Erkölning (vai mikä se nyt olikaan) spesiaali versiolle ihan asfaltilla mitattuna. Eli niille joita Gingko myy hintaan noin 200 € rengaskerta. Ja tosiaan normaalin kokoisesta DF:stä on kyse Danielin omilla virityksillä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: FINNISH (Nordic) Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja jooseha »

tm kirjoitti:

Punnitustulokset:
punnitus_2017.pdf

Miksei Janxin Feniksille ole painoa kuskin kanssa? Kävin senkin kanssa puntarilla.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: FINNISH (Nordic) Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Miten käy kuluvan renkaan vierintävastukselle ja ilman pääsylle rengaskoteloon renkaan pienentyessä ja aukkojen kasvaessa Wattitarpeessa @50+ km/h? Kuinka paljon renkaan kulumiseen vaikuttaa sen kuumentuminen ja toisaalta märän radan jäähdytykseksi olettamani vaikutus renkaan kestoon. Jos 1h22 hajosi jo rengas alun kosteasta tiestä huolimatta...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: FINNISH (Nordic) Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Miksei Janxin Feniksille ole painoa kuskin kanssa? Kävin senkin kanssa puntarilla.

Tulikohan tässä kohdalla joku tilanne päälle? Muistelen niin ja tais jäädä merkkaamatta :?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: FINNISH (Nordic) Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Miksei Janxin Feniksille ole painoa kuskin kanssa? Kävin senkin kanssa puntarilla.

Tulikohan tässä kohdalla joku tilanne päälle? Muistelen niin ja tais jäädä merkkaamatta :?

Syyllinen löytyy täältä, joku copy-paste -häikkä tullut -> lisään tuon illalla...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: FINNISH (Nordic) Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja tm »

tm kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Miksei Janxin Feniksille ole painoa kuskin kanssa? Kävin senkin kanssa puntarilla.

Tulikohan tässä kohdalla joku tilanne päälle? Muistelen niin ja tais jäädä merkkaamatta :?

Syyllinen löytyy täältä, joku copy-paste -häikkä tullut -> lisään tuon illalla...

Punnitustaulukkoon lisätty Janxin kohdalle punnitustulokset pyörä+kuski (jooseha).

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: FINNISH (Nordic) Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kukaan ei muistuttanut että mulla on kuvia tekemättä.

Tässäpä ne sit ois, muutamaa kuvaa en ole vielä indentifioinut. Pitääks niitten kinnerien siis olla samanvärisiä?

https://flic.kr/s/aHsm7nNxub

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: FINNISH (Nordic) Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja jooseha »

On noita odotettu, mutta ei passaa olla kärsimätön ja hoputtaa :D

Vastaa Viestiin