"Nojapyörä Cup 2017" - pohdintaa

Keskustelualue kotimaiselle yhdistystoiminnalle.
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Nojapyörä Cup 2017" - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja vph »

Laitetaan vielä oma kantani noista osakilpailuista: velodromi-tapahtumat olisivat kaikkein mielenkiintoisimpia ja houkuttelevimpia. Samoin tietysti Nokian tapahtuma on itseoikeutetusti yksi osakilpailu. Maantiepyöräilytapahtumatkin on ihan ok, vaikka niissä on tullutkin ajettua jo aiemmin enemmän. Niitä puoltaa se, että järjestelyt hoitaisi kokonaan joku muu ja se on iso asia. Jos koko Cuppi olisi vaikka
2 x Käpylän velodromi (NikoK hoitaa :mrgreen: )
1 x Turun velodromi (Premnas hoitaa :mrgreen: )
1 x Nokia (RRF hoitaa)
2 x maantietapahtuma, esim Kälviä ja Kerava (Saukki hoitaa, että joku muu hoitaa :mrgreen: )

niin siinä olisi jo yhdelle kesälle huimasti ohjelmaa, josta voisi valita mihin osallistuu, eikä toi kai ihan mahottomia ponnisteluja järjestelymielessä vaatisi ?? Majoitukset voi jokainen mun mielestä hoitaa ihan itse niinkuin haluaa, ei niitä ole kenenkään tarve organiseerata ja paapoa valmiiksi (toki Saukin tarjous asiasta Kälviän osalta on silti hieno!).

Viimeksi muokannut vph, 08 Loka 2016, 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: "Nojapyörä Cup 2017" - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mä aloitin jo kyselykierroksen tuosta velodromista. Katsotaan löytyykö se joku joka siitä tietää/vastaa sen hoidosta, voiko rataa varata ryhmälle (sehän on netin mukaan kaikille avoin ja maksuton, mutta kuitenkin radalla on kesäisin joitakin kisoja ja ajovuoroja jolloin sinne ei voi mennä) ja porttikin on lukossa estämässä luvattomia moottoriajoneuvoja menemästä joten ainakin tarttis tietää se joku jolla on avain ja lupa avata portti...

Mä en näillä näkymin pääse kuin Turun velodromille (jos onnistuu, toivottavasti) ja Nokialle (pakko onnistua, muuten en ala :? ).

Lisäys: äkkiähän se vastuullinen selvisi ja sekin että sitä voi varata. Mutta silloin ei olekaan ilmainen vaan velodromin vuokra on 22€/tunti.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Nojapyörä Cup 2017" - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja vph »

Premnas kirjoitti:

Mä aloitin jo kyselykierroksen tuosta velodromista.

Taas uusi huippusuoritus! Tää Cuppihomma vyöryy nyt kovalla vauhdilla päälle. Ihan kohta on vähintään raamit jo kokonaan kasassa.

Vähäsen off-topikkia, mutta: tuo Janxin visioima eläntarhan ajojen henkiinherätys velomobiileilla olisi mun mielestä ihan oman ketjunsa arvoinen asia. Tuollaisessa historiallisen taustan omaavassa, monin kuvin dokumentoidussa ja legendaarisessa, mutta nykymaailman saasteettomuus- ja kuntoilu-trendeistä lisävoimaa ottavassa lähes hullussa tapahtumassa voisi olla iso potentiaali - ja tarkoitan nyt ihan siis Suomi-kuva tasolla. Tuollaisen hankkeen taakse voisi saada jopa politiikan ja business-maailman vaikuttajia keulakuviksi. Olen vakavissani, tämä ei ole läppää.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: "Nojapyörä Cup 2017" - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja janx »

Niin minäkin. Youtubesta löytyy aiheesta:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: "Nojapyörä Cup 2017" - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja tm »

Kiitettävää aktiivisuutta, hienoa!
Sääntöehdotukset ja potentiaalisia kisojakin jo listattuna, homman raamit hahmottuu siis kovaa kyytiä.

vph: onko tuo ehdotus pisteiden jaosta kopioitu jostain olemassa olevasta kisasarjasta, vai ihan oman kekseliäisyyden tuotosta?

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: "Nojapyörä Cup 2017" - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Onko kukaan vielä pohtinut millasiin ajankäytöllisiin raameihin tämä velodromihomma mahtaa asettua tai millaiset ovat käytännön toteutukset? Turun velodromihan ei ole mikään järjettömän suuri, mietin kuinkahan monta kuskia sinne mahtuu kerrallaan ajamaan turvallisesti - tai ehkä lähinnä määrän sijaan siellä ajavien pyörien luokka, kinnereitä ei ehkä kannata laittaa samalla kertaa kaksipyöräisten kanssa? No ehkä olen vähän hätähousu näiden juttujen kanssa, mutta kun tuli innostuttua :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: "Nojapyörä Cup 2017" - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Premnas kirjoitti:

Onko kukaan vielä pohtinut millasiin ajankäytöllisiin raameihin tämä velodromihomma mahtaa asettua tai millaiset ovat käytännön toteutukset? Turun velodromihan ei ole mikään järjettömän suuri, mietin kuinkahan monta kuskia sinne mahtuu kerrallaan ajamaan turvallisesti - tai ehkä lähinnä määrän sijaan siellä ajavien pyörien luokka, kinnereitä ei ehkä kannata laittaa samalla kertaa kaksipyöräisten kanssa? No ehkä olen vähän hätähousu näiden juttujen kanssa, mutta kun tuli innostuttua :mrgreen: .

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ratapy%C3%B6r%C3%A4ily Virallisia ratapyöräilylajeja :mrgreen: soveltaen noista :wink: motskari voidaan korvata kinnerillä :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: "Nojapyörä Cup 2017" - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Vph:n sääntö ja pisteenlasku ehdotelma vaikuttaa hyvältä. Itse ehkä laittaisin miehet ja naiset omiin sarjoihinsa. Sitten olisi neljä sarjaa. Eikai se vielä liikaa ole?

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: "Nojapyörä Cup 2017" - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja tm »

Saukki kirjoitti:

Vph:n sääntö ja pisteenlasku ehdotelma vaikuttaa hyvältä. Itse ehkä laittaisin miehet ja naiset omiin sarjoihinsa. Sitten olisi neljä sarjaa. Eikai se vielä liikaa ole?

Samaa mieltä, miehet ja naiset erikseen.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: "Nojapyörä Cup 2017" - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja tm »

vph kirjoitti:

Laitetaan vielä oma kantani noista osakilpailuista: velodromi-tapahtumat olisivat kaikkein mielenkiintoisimpia ja houkuttelevimpia. Samoin tietysti Nokian tapahtuma on itseoikeutetusti yksi osakilpailu. Maantiepyöräilytapahtumatkin on ihan ok, vaikka niissä on tullutkin ajettua jo aiemmin enemmän. Niitä puoltaa se, että järjestelyt hoitaisi kokonaan joku muu ja se on iso asia. Jos koko Cuppi olisi vaikka
2 x Käpylän velodromi (NikoK hoitaa :mrgreen: )
1 x Turun velodromi (Premnas hoitaa :mrgreen: )
1 x Nokia (RRF hoitaa)
2 x maantietapahtuma, esim Kälviä ja Kerava (Saukki hoitaa, että joku muu hoitaa :mrgreen: )
...

Kyllä tuolla kattauksella jo kelpaa starttailla, mutta mites Pohjois-Suomi? Onko pohjoisen ihmisillä toiveita?
Tarkoitan siis esim. maantiekisoja, joihin mhelander on menestyksekkäästi osallistunut?
Ja listan loppuun voisi lisätä vielä mahdollisen Alastaron osakilpailun, joka sijoittuisi myöhäiseen syksyyn.

Osakilpailurepertuaarihan voi olla laaja, etenkin jos ei edellytä nojakkipuolen järjestelytarpeita. Kukin sitten poimii listalta ne itselle sopivat tapahtumat.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: "Nojapyörä Cup 2017" - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja tm »

...ja iloinen Itä-Suomikin loistaa vielä poissaolollaan :D .
Ehdotuksia saa heitellä.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Nojapyörä Cup 2017" - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja vph »

Vastauksia ja ajatuksia edellä oleviin kysymyksiin:

Pistelaskusysteemissä on vaikutteita muista cup-tyylisistä kilpailuista, mutta minkään suora kopio se ei ole. Bianchi-cupissa osallistumisesta saa yhden pisteen ja HRF:ltä on peräisin idea, jolla jaossa olevien pisteiden määrä muuttuu sarjan osallistujien mukaan. Kummassakin noissa varsinaiset pisteet ja voiton/sijoituksen painotus ovat kuitenkin erilaisia kuin edellä esittämäni.

Tuossa esittämässäni mallissa on joitakin heikkouksia:

  • voittoa ei painoteta lainkaan. Se ehkä vähentää sitä "verissäpäin" kilpailua, mutta on mielipideasia onko se hyvä vai ei.
  • Nokian osakilpailussa tulee mahdolisesti olemaan runsas osanotto - vain kuudelle parhaiten sijoittuneelle on jaossa sijoituspisteitä. Onko se vähän?
  • Tandemit?

Velodromiasiaan: itse näkisin, että kun valtaosa meistä ajajista on aika kokemattomia nipussa ajajia JA dromilla ajajia, niin olisi hyvä hoitaa nuo velodromiosakilpailut ihan yksilösuorituksina, ITT meiningillä yksi ajaja kerrallaan. Se helpottaisi ajanottoa hirmuisesti, tekisi ajamisesta vähemmän jännittävää ja parantaisi turvallisuutta.

Miehet/naiset sarjoista: olisikohan tässä hyvä antaa naisten tehdä ratkaisu, miten naiset itse asian näkevät? Sääntöjä ja luokituksia ja pistelaskuja pitää varmaan kaikkinensa varautua säätämään ja muuttamaan joka vuosi, jos cuppi jää eloon.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: "Nojapyörä Cup 2017" - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja NikoK »

vph kirjoitti:

Velodromiasiaan: itse näkisin, että kun valtaosa meistä ajajista on aika kokemattomia nipussa ajajia JA dromilla ajajia, niin olisi hyvä hoitaa nuo velodromiosakilpailut ihan yksilösuorituksina, ITT meiningillä yksi ajaja kerrallaan. Se helpottaisi ajanottoa hirmuisesti, tekisi ajamisesta vähemmän jännittävää ja parantaisi turvallisuutta.

Samaa mieltä.
Paitsi takaa-ajokisaa kyllä vähän mietin yhdeksi mahdolliseksi kisamuodoksi. Eli kaksi ajajaa ajaa yhtäaikaa tietyn matkan, lähtevät yhtäaikaa puolen kierroksen päässä toisistaan. Voittaja etenee jatkoon. Kiinniajo ennen määrämatkaa on voitto. Jos ei tule kiinniajoa, ensin maalissa oleva voittaa. Vaatisi osallistujia enemmän ?

Velodromihommaa vaikeuttaa se että siinä on säiden armoilla. Vähänkään jos sataa niin kisa peruuntuu.

Mitenkäs pistelasku jos velodromilla ajetaan kisapäivänä vaikkapa kaksi matkaa ? Aika-ajomatkaksi vaikkapa lentävä kierros (400m) ja "pitkäksi" aika-ajoksi 1km, 5km tai 10km ? Osallistujamäärästä riippuen 5km pidempiä matkoja ajaessa ajettava enemmän kuin yksi kerrallaan. Toisen kisasuorituksen aikana saisi ajaa lämmittelyä/jäähdyttelyä ylempänä kaarteessa ?

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: "Nojapyörä Cup 2017" - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

tm kirjoitti:

...ja iloinen Itä-Suomikin loistaa vielä poissaolollaan :D .
Ehdotuksia saa heitellä.

Pastori kirjoitti:

Mä organisoin keväällä 2017 ton Pyhäselän ympäriajon. Jos siihen hoitais sitten ajanoton jollain tapaa, niin se kävis varmaan osakilpailuksi?
Matka noin 130 kilsaa. Pystäriheppuleita osallistuu myös.

Ajankohta 8. tai 9. toukokuuta.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: "Nojapyörä Cup 2017" - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Helsingin velolla on ilmaista ajaa, mutta vain tietyt ajat. Koska kyseessä on kunnallinen liikuntapaikka, kannattaa liikuntavirastosta kysyä, voiko radan varata kisalle. Luulisi voivan. Henkilökunta sanoi, että tuulella aamun kaste poistuu tunnissa parissa, jos aurinko paistaa silloin, kun lämpö oli 15 asteen paikkeilla aamulla. Vaihtelua on varmasti olosuhteista riippuen. Ajaa ei saa, jos on kosteutta radalla, koska rata on liian liukas, sanoi henkilökunta.

Velolle tulee lehtiä loppukesällä ja pienempää töhkää kesällä myrskyssä. Tuulella yläosaan radasta osuu ohjaukseen vaikuttavia puhalluksia. Mutkat on kallistettu 37,5 astetta ja radan leveydestä johtuen ulkolaita on useita metrejä korkeammalla kuin keskusta ja se on kokemattomalle pelottavaa. Joillekin kokeneillekin... Pääsuoran jälkeisessä mutkassa on hieman epätasaisuutta, joten huonolla tuurilla pieni täräys suoran ja mutkan palojen välissä tuulen puuskan osuessa ylityshetkelle voi aiheuttaa sydämen tykytystä. Ei pitäisi olla ongelma oikeasti jotain alle 7-8 m/s, jos ei ole ylhäällä hirmupaineisilla renkailla. Täräys näyttää pahemmalle kuin tuntuu. Radan pito kuivana on uskomaton ja kallistukset myös näyttävät ja tuntuvat turvattomammilta kuin on. Henkisen puolen juttuja ajorohkeuden testi.

Nikoko puhui yläreunan suunnittelun tehdyn 60 km/h nopeudelle. Minun nopeuksillani tri pyörällä 50 tuli metrin sinisen viivan yläpuolella ajaen, mutta kokeeksi ajoin ylempänäkin. Pitävä rengaspari tosin ymmv.

Kun netistä katsoin loppukesästä aukioloajat, ne erosivat toimiston vieressä olevasta lapusta. Siksi kannattaa varmistaa paikan päällä käytettävät ajankohdat. Jos terveenä olen, voin ajankohtaa miettien käydä paikalla varmistamassa aikavaihtoehdot. Tämän vuoden vapaavuorot saattavat erota ensi vuodesta tosin.

Kisamuotoa ajatellen rata on niin leveä, että ohittamiseen on tilaa.

Turun velon ihanneajoaikakin olisi hyvä selvittää ja herkkyys kosteudelle.

Vastaa Viestiin