Finnish Recumbent Championships 2018 - keskustelua

Keskustelualue kotimaiselle yhdistystoiminnalle.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 14599
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Finnish Recumbent Championships 2018 - keskustelua

ViestiKirjoittaja PW » 07 Elo 2018, 19:53

jori kirjoitti:Koeajoikos kukaan MBB-kuski tätä.
Kuva
Kiinnostaisi tietää, miten tuo lyhempi matka kampikeskiön ja ohjausnivelen välillä vaikuttaa kiemurtelutaipumukseen. Miten tällä onnistuu ilman käsiä ajo ja onko ajofiilis outo, kun jalat ovat noin alhaalla.

kysyy utelias, jota harmittaa, että joutui lauantaina työpalvelukseen. :(

Ajoin Kerveloa, ei lainkaan samanlainen ku tavan mbb:t. Kiemurteli kummasti, polkeminen vaikutti ohjaamiseen - outo. Ilman käsiä en pystyny ajamaan. En usko, ett aljaalla olevat kammet tuohon vaikutti, vaan kampien paikka. Harjottelemalla tietyst menis suoraan, ajoihan omistajakin sitä suoran näkösesti.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11879
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Finnish Recumbent Championships 2018 - keskustelua

ViestiKirjoittaja jviirret » 07 Elo 2018, 20:07

Miks tää kervelo keskustelu pitää aloittaa täällä, kun sille olisi omakin paikka: viewtopic.php?f=7&t=5532 :evil:

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3273
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Finnish Recumbent Championships 2018 - keskustelua

ViestiKirjoittaja terppa » 07 Elo 2018, 22:28

Mä meinasin Instagramiin spämmätä kuvia niin pitkään kun jotain järkevää julkaistavaa löytyy ja meinasin jos nuo saisi linkattua foorumille mutta ei... joko en osaa tai sitten insta on rakennettu niin ettei linkittäminen onnistu :( Se siitä näppärästä avusta matkapäiväkirjoja ajatellen.

Mutta on tässä tunti ja hermot mennyt joten hyvää yötä :oops:
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2739
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Finnish Recumbent Championships 2018 - keskustelua

ViestiKirjoittaja tm » 07 Elo 2018, 22:31

01 TMS renkaanvaihto.jpg
01 TMS renkaanvaihto.jpg (143.56 KiB) Katsottu 1467 kertaa

02 ei ne renkaat vaan kestä.jpg
02 ei ne renkaat vaan kestä.jpg (74.56 KiB) Katsottu 1467 kertaa

03 maalissa 12 h.jpg

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 773
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Finnish Recumbent Championships 2018 - keskustelua

ViestiKirjoittaja TMS » 08 Elo 2018, 10:26

Hieno video jälleen saukilta! Kelpaa taas omalle juniorille näyttää, aiemmatkin kisavideot on olleet suuressa suosiossa :)

Mukava viikonloppu jälleen, vaikka porukkaa olikin mukana viime vuotisia kisoja vähemmän. Se oli sinänsä sääli kun kerran viimeiset Nokian kisat oli kyseessä. Sääennusteita katselin kauhuissani ennen kisaviikonloppua, mutta onneksi lopulta sää ei juuri parempi olisi voinut olla. Omat ajot sujuivat ihan mukavasti, lentävällä 200 m ei veto mikään täydellinen ollut, mutta en kuitenkaan viitsinyt lähteä toisellekaan yritykselle. Tunnin ajon ajoin tosiaan ilman katetta kokeeksi, kun on viime kerroilla tuntunut että katon aiheuttaman lämpökuorman takia on tehot jääneet vajaiksi. Keskitehossa olikin noin 50 W parannus viime vuoteen verrattuna, vaikka keskinopeus luonnollisesti jäikin ilman katetta reippaasti alemmaksi kuin viime vuonna (n. 62 vs n. 58 km/h). Eli DF:n ilmanvaihdossa olisi katon kanssa parannettavaa ainakin kovaa ajoa ajatellen. Hollannin reissulla aikanaan neuvoivat ottamaan etuvalon pois ilmanottoaukosta, se kuulemma hieman parantaa tilannetta. Ja miksikäs ei, lisäksi on Eurooppalaisilla kuskeilla näkynyt huoltoluukkuun integroituja naca-ducteja ainakin muutamilla. Näiden lisäksi pitäisi varmaan myös ilman poistumiseen keskittyä hieman. Nythän ilma pääsee pois vain katteen taaimmaisista avoimista ikkunoista ja hieman tietysti myös takapyöräkotelon aukosta josta akselikin menee läpi. Daniel Fenn on ainakin joskus ottanut takavalopaneelin irti ilman kiertoa parantamaan. Lisäksi siinä muutaman viikon takaisessa naisten 24h ennätysajossa oli ajokin takapää reitetty niin kuin joissain kisa Milaneissa on myös ollut. Mutta tätä omaa arkikäyttöpyörää ei kyllä viitsi tuolla lailla ruveta tuunaamaan.

Varikolla oli lauantaina taas mukava vilske ja aika paljon uutta nähtävää. Quatro jäi koeajamatta (Hollannissa aikanaan pääsin koittamaan), mutta muuten sitä tuli tutkittua hieman tarkemmin. Kyllähän se varsin vakuuttava kokonaisuus on, ei varmaan mikään kaikista nopein kinneri, mutta epäilemättä hyvin käytännöllinen ja vakaa arkipyörä. Ja näyttihän se Nikon ajamana myös kulkevan ihan kivasti. Se omatekoinen delta trike näytti olevan myös aika mielenkiintoinen kokonaisuus. Katehan siihen on kuulemma tarkoitus tulla, joten mielenkiinnolla jään odottamaan toteutusta.

Sunnuntain ajoista tuli ilmoittauduttua 12 h matkalle, mutta ennen kisaa ajattelin, että jos radalla meinaa sataa, niin en varmaan saa itseäni psyykattua koko matkaa ajamaan, sillä sateen hidastavan vaikutuksen huomasi viime vuonna niin selkeästi. Tarkoitus oli kuitenkin ajaa ihan kunnon tulos, joten olikin oikein iloinen yllätys, kun lauantai sääennusteissa sateen todennäköisyys jäi pieneksi. Näin ollen piti sitä 12 h lähteä ajamaan, kun kerran viimeinen mahdollisuuskin oli kyseessä. Ajon alku lähti mukavasti käyntiin, mutta neljän tunnin hujakoilla oli vaikea hetki, kun ajon aikana sääsin vesipussien kanssa polkiessa ja oikean polven sisäsyrjän reiden puolelta rupesi tuntumaan kipua. Ilmeisesti poljin jotenkin huonossa asennossa hetken, kun juomapusseja siirtelin ja polvi otti siitä äkkiä nokkiinsa. Homma meni aika tuskaiseksi ja tehot putosi, joten lähdin ensimmäiselle tauolle. Fiilis oli tauolla sellainen, että taitaa jäädä ajot väkisinkin vajaaksi, mutta Jorin konsultaation avulla rupesi polkeminen kuitenkin sujumaan, kiitos siitä! Jatkoin ajoa siten, että yritin aktiivisesti kääntää kantapäätä hieman sisäänpäin ja hetken päästä tilanne oli huomattavasti parempi ja kipu väheni. 12 h ajon lopussa kipu oli aika lailla muisto vain, hieman se toki tuntui vielä maanantainakin, mutta tiistaina kun ajoin töihin ei sitä enää huomannutkaan. Siinä mielessä ihmeellinen homma, ettei minulla juuri koskaan ole polvien kanssa ongelmia ollut, enkä mitään muutoksia ollut pyörään/polkimiin/kenkiin tehnyt. Nyt hieman harkitsen josko aavistuksen kieräisin klossia, vaikka lopultahan ajo sujui alkuperäiselläkin klossin asennolla loppuun. Kuuden tunnin jälkeen rata tyhjeni varsin selvästi, kun 6h ajajat lopettivat. Kahdeksan tunnin kohdalla pidin toisen pysähdyksen ja siitenhän olikin enää 4h jäljellä ;) Jokaisella pysähdyksellä tuli katsastettua ulkokurvin puoleinen eturengas läpi, että pääseeköhän sillä maaliin asti. Durano näytti kestävän hyvin, vaikka aika selvää kulumaan 8h kohdalla olikin, mutta päätin koittaa ajaa sillä loppuun. Ja kestihän se Durano lopulta koko ajon, toisin kuin noin 11,5 h kohdalla poksahtanut sisäkurvin puoleinen Schwalben One. Siinä vaiheessa oli kuitenkin jo onneksi kasassa 600 km tavoite, mutta kyllähän se silti päähän otti. Juuri ennen poksahdusta rupesi soittimesta pyörimään Rammsteinin Hallelujah, ja varsin hengellinen olo siinä juuri sillä hetkellä olikin ;) Kyseinen One ei ollut ihan uusi ennen kisan alkua (toisin kuin Durano), vaan olin ajanut sillä jo viime vuoden 12 h ajon. Mutta kun se näytti niin hyväkuntoiselta, niin päätin ajaa sillä nytkin, enkä edes ajatellut että se voisi hajota. Jos en olisi niin nuukana säästellyt vaan laittanut uuden Onen ennen kisoja, niin varmaan se 640 km olisi voinut mennä, sen verarn aikaa tuhraantui, kun rengasta vaihdettiin. Lopun ajoin ilman toista rengaskatetta joka tuli otettua pois renkaanvaihdon helpottamiseksi, ei se aivan mahdottomasti tuntunut pyörää hidastavan. Loppupeleissä varsin hyvät fiilikset jäi 600 km ylityksestä, kiitos kaikille jotka tauoilla auttoivat vesipussien täyttämisessä ja renkaan vaihdossa!

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14599
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Finnish Recumbent Championships 2018 - keskustelua

ViestiKirjoittaja PW » 08 Elo 2018, 11:29

Oliko Terolla tarkotuksella, eri merkkiset renkaat eturenkaissa?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 773
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Finnish Recumbent Championships 2018 - keskustelua

ViestiKirjoittaja TMS » 08 Elo 2018, 13:17

Joo ihan tarkoituksella oli. Viime vuonna oli myös sekarengastus, mutta silloin ulkokurvin puolella ollut Contin Speed Contact kului kankaille ennen aikojaan. Schwalben Duranon kulutuskestävyys oli siis Contia parempi, vaikka näppituntumalta sanoisin Contissa olevan paksumman kulutuskerroksen. Mutta selvästi eri sortin kumilaaduista ne on tehty. Arkiajossa Conti tuntuu kuitenkin kestävän kilometrejä varsin hyvin.

Takana oli Contin GP 4000 S, sama rengas kuin viime vuonna. Sehän on ohut kisarengas, mutta takarengas tuntuu pääsevän paljon helpommalla, eikä vieläkään ole erityisen kuluneen oloinen.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2533
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Finnish Recumbent Championships 2018 - keskustelua

ViestiKirjoittaja tavasti » 08 Elo 2018, 13:35

TMS kirjoitti:Joo ihan tarkoituksella oli. Viime vuonna oli myös sekarengastus, mutta silloin ulkokurvin puolella ollut Contin Speed Contact kului kankaille ennen aikojaan. Schwalben Duranon kulutuskestävyys oli siis Contia parempi, vaikka näppituntumalta sanoisin Contissa olevan paksumman kulutuskerroksen. Mutta selvästi eri sortin kumilaaduista ne on tehty. Arkiajossa Conti tuntuu kuitenkin kestävän kilometrejä varsin hyvin.

Viime vuonna oli märkää, jolloin rengas luistaa enemmän, ja voisiko se lisätä kulumista? Eli voiko näistä nyt vielä suoria johtopäätöksiä tehdä?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 502
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Finnish Recumbent Championships 2018 - keskustelua

ViestiKirjoittaja yaana » 08 Elo 2018, 14:14

Sarianna ja Piia otti hyviä kuvia! Varsinainen kooste on tulossa lähipäivinä, mutta sain lehtijuttua varten muutaman. Tässäpä teillekin vauhdin hurmaa.

EDIT: Poistin kuvat. Niiden julkaisemiseen oli toistaiseksi lupa siellä sanomalehdessä. Pastori
Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2739
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: Finnish Recumbent Championships 2018 - keskustelua

ViestiKirjoittaja tm » 08 Elo 2018, 14:50

yaana kirjoitti:Sarianna ja Piia otti hyviä kuvia!...

Ammattilaiset asialla :-).

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 502
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Finnish Recumbent Championships 2018 - keskustelua

ViestiKirjoittaja yaana » 08 Elo 2018, 15:19

yaana kirjoitti:EDIT: Poistin kuvat. Niiden julkaisemiseen oli toistaiseksi lupa siellä sanomalehdessä. Pastori


Pahoittelut. En tiennyt. Odotamme siis kiltisti.
Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6189
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Finnish Recumbent Championships 2018 - keskustelua

ViestiKirjoittaja Pastori » 08 Elo 2018, 17:49

yaana kirjoitti:
yaana kirjoitti:EDIT: Poistin kuvat. Niiden julkaisemiseen oli toistaiseksi lupa siellä sanomalehdessä. Pastori


Pahoittelut. En tiennyt. Odotamme siis kiltisti.


Eihän tässä mitenkään päässyt käymään. Odotellaan siis hetkinen.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 773
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Finnish Recumbent Championships 2018 - keskustelua

ViestiKirjoittaja TMS » 08 Elo 2018, 19:17

tavasti kirjoitti:Viime vuonna oli märkää, jolloin rengas luistaa enemmän, ja voisiko se lisätä kulumista? Eli voiko näistä nyt vielä suoria johtopäätöksiä tehdä?


Jotenkin ajattelisin että märällä renkaan kuluminen olisi jopa vähäisempää kun kumi ei tartu asfalttiin niin hyvin vaan liukuu siinä päällä? Vaikea sanoa miten on.

No joka tapauksessa aika hyvin kulumista voi verrata, kun viime vuonna sade alkoi vasta 6 h jälkeen ja 8 h kohdalla kumi oli jo kankailla.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2994
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Finnish Recumbent Championships 2018 - keskustelua

ViestiKirjoittaja Wacky » 08 Elo 2018, 20:01

TMS kirjoitti:
tavasti kirjoitti:Viime vuonna oli märkää, jolloin rengas luistaa enemmän, ja voisiko se lisätä kulumista? Eli voiko näistä nyt vielä suoria johtopäätöksiä tehdä?


Jotenkin ajattelisin että märällä renkaan kuluminen olisi jopa vähäisempää kun kumi ei tartu asfalttiin niin hyvin vaan liukuu siinä päällä? Vaikea sanoa miten on.

No joka tapauksessa aika hyvin kulumista voi verrata, kun viime vuonna sade alkoi vasta 6 h jälkeen ja 8 h kohdalla kumi oli jo kankailla.

Tämän lisäksi kosteus poistaa lämpöä joka nopeutaisi kulumista.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Finnish Recumbent Championships 2018 - keskustelua

ViestiKirjoittaja NikoK » 09 Elo 2018, 07:38

TMS kirjoitti:Ajon alku lähti mukavasti käyntiin, mutta neljän tunnin hujakoilla oli vaikea hetki, kun ajon aikana sääsin vesipussien kanssa polkiessa ja oikean polven sisäsyrjän reiden puolelta rupesi tuntumaan kipua. Ilmeisesti poljin jotenkin huonossa asennossa hetken, kun juomapusseja siirtelin ja polvi otti siitä äkkiä nokkiinsa. Homma meni aika tuskaiseksi ja tehot putosi, joten lähdin ensimmäiselle tauolle. Fiilis oli tauolla sellainen, että taitaa jäädä ajot väkisinkin vajaaksi, mutta Jorin konsultaation avulla rupesi polkeminen kuitenkin sujumaan, kiitos siitä! Jatkoin ajoa siten, että yritin aktiivisesti kääntää kantapäätä hieman sisäänpäin ja hetken päästä tilanne oli huomattavasti parempi ja kipu väheni. 12 h ajon lopussa kipu oli aika lailla muisto vain, hieman se toki tuntui vielä maanantainakin, mutta tiistaina kun ajoin töihin ei sitä enää huomannutkaan. Siinä mielessä ihmeellinen homma, ettei minulla juuri koskaan ole polvien kanssa ongelmia ollut, enkä mitään muutoksia ollut pyörään/polkimiin/kenkiin tehnyt. Nyt hieman harkitsen josko aavistuksen kieräisin klossia, vaikka lopultahan ajo sujui alkuperäiselläkin klossin asennolla loppuun.


Se on kyllä jänskää että pitkillä matkoilla saattaa tulla ihan mitä vaan eteen. Moneen kertaan eri oloissa testatut vaatteet saattavatkin yhtäkkiä hiertää, tutut ja turvalliset ruoka-aineet eivät toimikaan, alkaa kolottaa jostain mistä ei koskaan ennen jne. Ehkä se onkin osittain homman suola :shock:


Palaa sivulle “RRF - Recumbent Racing Finland”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija