MBB-tavaratandem

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Etujarru vaan käytössä, kun etukiekko pysähtyy, takapää ja kuski siinä päällä pyrkii jatkamaan matkaa - heikoin kohta, tuo kulma antoi periksi - eikö niin?

Minun mielestäni sen lommahtaneen kulman ois tuon mukaan pitänyt aueta, eikä taittua vielä jyrkempään? Kuskihan pyrkii jarrutuksessa pyörähtämään eturenkaan ympäri, eikä suinkaan alas päin maata kohti.

No johtusko pitkästä perästä - se ei nousekaan ja siksi lommahti? En mie tiijä, laskekaa insinöörit :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Jou, keräilin itsetunnon rippeeni ja menin pihalle tarkastelemaan vaurioita tarkemmin, hitsaussauma on ihan kunnossa 8)
Laitoin kiekot palkkien väliin ja tunkilla nostin runkoa ylöspäin - aika nätisti oikeni, eikä näytä menneen vinoon.
Sitten pellin taivutukseen :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Minun teoria on, että ajajan oma paino aiheutti hetkellisesti ylisuuren kuormituksen tuohon vinkkelimutkaan jarrutuksen loppuvaiheessa. Kuskihan kyllä pyrkii pyörähtämään etupyörän ympäri, mutta kun liike-energia ei riitä siihen, rytkähtää takaisin penkille.
Saattaa myös pakoputken lujuus olla huonekaluputkea heikompi.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tekis mieli syyttää penkin etutukea osasyylliseksi :? Se muodostaa aika pitkän vipuvarren vääntämään lommahtanutta kohtaa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Jarcco kirjoitti:

Minun teoria on, että ajajan oma paino aiheutti hetkellisesti ylisuuren kuormituksen tuohon vinkkelimutkaan jarrutuksen loppuvaiheessa. Kuskihan kyllä pyrkii pyörähtämään etupyörän ympäri, mutta kun liike-energia ei riitä siihen, rytkähtää takaisin penkille.
Saattaa myös pakoputken lujuus olla huonekaluputkea heikompi.

Juu, jarrutus täytyi olla kevyt ja vauhti lähes olematon. Samalla tietys nostin itseni noja-asennosta, ni kaikki paino on tuossa mutkassa. Läski mikä läski :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Voimista toisiin, ajaessa oon ollu huomaavinani, lievää pompotusta polkemisen tahtiin. Johtunee mbb pyörän ketjulinjasta ja -voimista. Takavetosessa ei ehkä huomaa tommosta jos ei oo jousitusta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja jori »

Pitkässä rungossa etupyörälle kertyy suurempi osuus painovoimasta. Kun jarrutetaan, tuo voima vielä kasvaa. Jarrumomentti tosiaan nostaa Petriä ylöspäin ja jännittää runkoa ylös. Kun Petri sitten päästi jarrun iso kuorma etupyörällä ja rungon vastakkaisen jännityksen aiheuttama sysäys kiihdytti Petrin painoa alas ja rikkoi rungon. Tuossa liitoksessa vaikuttaa siis jarrutuksessa ja ajossa vastakkaissuuntaiset voimat, jotka väsyttävät liitoksen helposti, jos se on hilkulle mitoitettu.
Laita siihen tuki, niin kyllä se kestää. 2WR-tandemissahan on 60 mm neliöputki, joka on paitsi hieman painavampi, seinämästä riippuen taivutusvastukseltaan noin kaksinkertainen tuohon nykyiseen 50,8 x 1,5 putkeen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Pitkässä rungossa etupyörälle kertyy suurempi osuus painovoimasta. Kun jarrutetaan, tuo voima vielä kasvaa. Jarrumomentti tosiaan nostaa Petriä ylöspäin ja jännittää runkoa ylös. Kun Petri sitten päästi jarrun iso kuorma etupyörällä ja rungon vastakkaisen jännityksen aiheuttama sysäys kiihdytti Petrin painoa alas ja rikkoi rungon. Tuossa liitoksessa vaikuttaa siis jarrutuksessa ja ajossa vastakkaissuuntaiset voimat, jotka väsyttävät liitoksen helposti, jos se on hilkulle mitoitettu.
Laita siihen tuki, niin kyllä se kestää. 2WR-tandemissahan on 60 mm neliöputki, joka on paitsi hieman painavampi, seinämästä riippuen taivutusvastukseltaan noin kaksinkertainen tuohon nykyiseen 50,8 x 1,5 putkeen.

Jep kuullostaa ymmärrettävältä.
2WR:ssä on runko 50501.5 putkea - erona tähän, tuo kohta on taivutettu mutkalle.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Tekis mieli syyttää penkin etutukea osasyylliseksi :? Se muodostaa aika pitkän vipuvarren vääntämään lommahtanutta kohtaa.

Luulen, ett käännän penkin tuen tuohon vaakaputkeen jos sen sais samoihin klemmareihin ku keskiö :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Pitkässä rungossa etupyörälle kertyy suurempi osuus painovoimasta. Kun jarrutetaan, tuo voima vielä kasvaa. Jarrumomentti tosiaan nostaa Petriä ylöspäin ja jännittää runkoa ylös. Kun Petri sitten päästi jarrun iso kuorma etupyörällä ja rungon vastakkaisen jännityksen aiheuttama sysäys kiihdytti Petrin painoa alas ja rikkoi rungon. Tuossa liitoksessa vaikuttaa siis jarrutuksessa ja ajossa vastakkaissuuntaiset voimat, jotka väsyttävät liitoksen helposti, jos se on hilkulle mitoitettu.
Laita siihen tuki, niin kyllä se kestää. 2WR-tandemissahan on 60 mm neliöputki, joka on paitsi hieman painavampi, seinämästä riippuen taivutusvastukseltaan noin kaksinkertainen tuohon nykyiseen 50,8 x 1,5 putkeen.

Jep kuullostaa ymmärrettävältä.
2WR:ssä on runko 50501.5 putkea - erona tähän, tuo kohta on taivutettu mutkalle.

Jarcco kirjoitti:

Jos verrataan liki samanpainoista neliöputkea 40x40x1,5 (1,81 kg/m) ja pyöreää 50,8 x1,5 (1,82 kg/m) niin:
Taivutusvastus on hiukan parempi neliöputkessa, 2858/2781 kun taas vääntövastus pyöreässä 1,4x parempi 4002/5563.

50x50x1.5 neliöputki kestää tuplakuorman 40-milliseen nähden. Kun tuo neliömäisyys Jarccon laskelman mukaan lisää lujuutta taivutuksen suhteen vielä 20%, on vanha tandemi tuosssa suhteessa kaksijapuolikertainen. Puhumattakaan mutkan puuttumisesta.
Jos on 50x1.5 pitkella pehmeämmän tuntuinen, on sille syynsä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Tekis mieli syyttää penkin etutukea osasyylliseksi :? Se muodostaa aika pitkän vipuvarren vääntämään lommahtanutta kohtaa.

Luulen, ett käännän penkin tuen tuohon vaakaputkeen jos sen sais samoihin klemmareihin ku keskiö :?

Se kulman tuki on tärkeämpi. Mutta jos rakenne yksinkertaistuu ja saadaan penkkiin etäisyyden säätö, niin mikä ettei. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Tekis mieli syyttää penkin etutukea osasyylliseksi :? Se muodostaa aika pitkän vipuvarren vääntämään lommahtanutta kohtaa.

Luulen, ett käännän penkin tuen tuohon vaakaputkeen jos sen sais samoihin klemmareihin ku keskiö :?

Se kulman tuki on tärkeämpi. Mutta jos rakenne yksinkertaistuu ja saadaan penkkiin etäisyyden säätö, niin mikä ettei. :D

Juu siinä on pellinpala jo meneillään.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

20180322_164543.jpg
20180322_164543.jpg (127.88 KiB) Katsottu 1820 kertaa

Ymmärsinkö oikein, ett tuohon vihreen tussin viivaan sauma? Päistä ei hitsata ollenkaan? :shock:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein, ett tuohon vihreen tussin viivaan sauma? Päistä ei hitsata ollenkaan? :shock:

Jep. Ei päistä.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Härski »

Hieman kun pyöräytät kulmapalaa myötäpäivään, niin saat kappaleesta kaiken hyödyn irti. Siis pyri saamaan palan ja rungon välinen kulma samaksi palan molemmissa päissä.

Vastaa Viestiin