ViestiKirjoittaja jori » 12 Helmi 2019, 00:48
Nojanalle kirjoitti:https://sites.google.com/site/asennuspyly/pyoeraenkulmat Positiivinen camber . Kun katselen muinaisia autoja , olen huomannut tämän "vinoutuman" . Pyörät ovat kallelaan
aivan hullussa kulmassa . Vanhimmissa Bucateissa ja muissa niin kutsutuissa urheiluvaunuissa.
Siihen asiaan viitaten , miten tällänen "positiivinen camberi" voisi parantaa Velomobiilin ajettavuutta .
Kun monimutkasten ja hienojen jousitusten rakentaminen ei usein onnistu nyrkipajoissa.
Itse kun en ole mikään autoinsi . Niin kysympä jos täältä löytys viisaus ja ratkaisu .
Suunitelmissa kun on oma tekele ja vähän nostalkian havinaa siihen suunittelen .

Positiivinen Camberkulma mahdollistaa pienen olka-akselin sivukallistuman ilman suurta olkapoikkeamaa, eli tekee ohjauksesta kevyen, mutta epäherkän töyssyille.
Tuolla saadaan siis olkapoikkeama pieneksi tai jopa negatiiviseksi tavallisella olkatappiohjauksella. Moninivelohjauiksilla sama asia tehdään luomalla ohjausakseli virtuaalisena pyörän navan sisälle, jolloin pyörä voi olla negatiivisella Camberilla, eli pitää paremmin kurveissa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma