Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
hjv1527
Viestit: 69
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 14:22

Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

ViestiKirjoittaja hjv1527 » 11 Kesä 2019, 23:34

Dokumentoidaan tällainen projekti foorumille. En ainakaan äkkihaulla löytänyt mainintoja siitä. Ajattelisin, että se kuuluu tähän rakentaminen -osiooon. Minä itse en ole osallistunut projektiin, mutta kirjaan jotain tähän.

Olen muutamia kertoja jo aiemmin nähnyt vilaukselta työpaikalla tämän triken, mutta en ole päässyt lähemmin tutustumaan siihen. Nyt huomasin, että se oli parkkerattu pidemmäksi aikaa vähän syrjemmälle säilytykseen. Kävin ihastelemassa ja tutustumassa. Kyselin myös ajoneuvon alkuperää kollegoilta.

Trike on auto- ja kuljetustekniikan opiskelijoiden insinöörityönä (-töinä) suunnittelema ja valmistama kulkupeli. Hämäläisen ja Olsbon opinnäytetöissä on dokumentoitu triken sunnittelu, valmistus ja jatkokehittely.

http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612988 Hämäläinen

http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219159 Olsbo

Nykyinen ulkonäkö on kuvissa.

20190610_213433-1200x800.jpg


20190610_213444-1200x800.jpg


20190610_213456-1200x800.jpg


20190610_213517-1200x800.jpg


20190610_213523-1200x800.jpg
-Harri-
Flevotrikestä Flevobikeen

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2180
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

ViestiKirjoittaja janx » 11 Kesä 2019, 23:36

Johan pomppas (ja Sven kieri). :shock: :lol:
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-

hjv1527
Viestit: 69
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 14:22

Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

ViestiKirjoittaja hjv1527 » 11 Kesä 2019, 23:59

Juttelin yhden mukana olleen opiskelijan kanssa ja hän kertoi, että kardaani valikoitui vetotavaksi, koska haluttiin kokeilla jotain ei niin tavanomaista.

"Sähköapu" on kaksi kilowatin moottoria etukiekoissa. Tehoja kyllä tarvitaankin, koska trikellä on painoa likimain 80 kiloa. Mutta kyllä noissa sitä on ainakin riittävästi.

Polkeminen taitaa olla, minun mielestäni, se sivuseikka tällä ajaessa. Painon lisäksi kardaaniveto tuntuu syövän jonkin verran tehoa ja polkiessa/pyörittäessä, tuntuu sellainen ikävä nykiminen. Ilmeisesti kardaanin nivel ei ole tällä hetkellä oikein optimaalisessa asennossa, joten se aiheuttaa sitä nykimistä.

Ohjaus ja sen kiinnitys vaatisi hieman työstämistä. Nyt ohjaustanko pääsee heilumaan. Ajaessa se ei tosin paljonkaan haittaa.
-Harri-
Flevotrikestä Flevobikeen

hjv1527
Viestit: 69
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 14:22

Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

ViestiKirjoittaja hjv1527 » 12 Kesä 2019, 00:09

Trike oli siis muutaman vuoden erinäisten autotallisäilytysten jälkeen palannut AMK:n tiloihin ja odottelemaan mahdollisesti tulevia jatkokehitysprojekteja.

Minä lupauduin ottamaan koeajajan roolin ja testailemaan sitä mahdollisia kehityskohtia etsiäkseni. :D

Polkaisin sen kotiin työpäivän päätteeksi, n. 15 km. Se onkin toistaiseksi ainoa ajo. Lähtiessä hyviltä näyttäneet etukumit ovat nyt kuluneet lähes puhki. :roll: Pyörien suuntaukset näyttävät olevan niin paljon pielessä, että painon kanssa yhdistettynä söivät kumit heti.

Onneksi ohjaksessa on tehty kaikki säädettäväksi, "testausta varten" ja suuntaukset saanee kohdilleen. Se on tietenkin osaltaan lisännyt painoakin.

Suurin syy painoon taitaa olla kuitenkin rungon "suunnittelu", joka on toteutettu periaatteella "riittävästi terästä".
Viimeksi muokannut hjv1527, 12 Kesä 2019, 08:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Harri-
Flevotrikestä Flevobikeen

Pajottaja
Viestit: 146
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 17:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

ViestiKirjoittaja Pajottaja » 12 Kesä 2019, 06:11

Kontrollerit moottoreiden sisällä. Näppärää sinällään, mut vikatilanteissa huono. Saa varmaan itse moottorin johdot navasta ulos ja sit voi käyttää normaaleita kontrollereita.

Saakohan rege jarrun noihin. Olisi mukava lisä ja sais akkuihinkin virtaa.

Aika isot Limput 1kw tehoon nähden. Integroitu vanne lisännee painoa entisestään.

Kaikkiaan hieno projekti uuden kokeiluun.

Aatu

hjv1527
Viestit: 69
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 14:22

Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

ViestiKirjoittaja hjv1527 » 12 Kesä 2019, 08:30

Mikäli oikein ymmärsin, jarruenergiat kerätään talteen.

Poljinanturi löytyi varustelaatikosta ja on siis asentamatta paikalleen. Peukalokaasulla säädellään tehoja. Pakki ja vakionopeus (-teho) tuntuivat ainakin löytyvän ominaisuuksista.

Akkuja on kaksi ja kytkennät on tehty niin, että kumpikin akku ruokkii omaa moottoriaan. Ilmeisesti toinen akuista on ottanut siipeensä varastoinnissa. Selvästi tuntui, että vain toinen moottori veti ja toiselle moottorille meni vähemmän tehoja, mahdollisesti ohjausvirtajohtojen kautta. Kaasuttaessa pyrki kääntämään vasemmalle ja löysätessä piti tehdä korjausliike, kun oli kompensoinut puoltoa vedon aikana.
Viimeksi muokannut hjv1527, 12 Kesä 2019, 17:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Harri-
Flevotrikestä Flevobikeen

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 637
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 12 Kesä 2019, 09:24

Yksi moottori riittäisi, kun sen laittaisi taakse. Ainakin viisi kiloa vähemmän painoa ja yksinkertaisempi tekniikka. Kardaani sinänsä mielenkiintoinen ratkaisu. Tarpeettoman monimutkainen, mutta ihan magee. Tietysti joo takamoottori hankalampi toteuttaa kardaanivedon kanssa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3860
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

ViestiKirjoittaja Vilijami » 12 Kesä 2019, 09:34

Onko nuo moottorit tosiaan valmiiksi toispuolikiinnitteiset?

Pajottaja
Viestit: 146
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 17:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

ViestiKirjoittaja Pajottaja » 12 Kesä 2019, 10:41

Kyllä se on tarkoitettu molemmilta puolilta kiinnitettäväksi. Tästä taitaakin seurata ongelma: johdotus tulee yleensä akselin läpi, joten aika heikko ontto tai muuten jyrsitty akseli. Näitä on katkeillu pelkästä väännöstäkin, kun pyörimisen esto asennettu heikompaan akselin puolikkaaseen.

Aatu

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10267
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

ViestiKirjoittaja jori » 12 Kesä 2019, 12:10

Onkos noissa moottorikiekoissa akutkin samassa paketissa, kun ovat noin suuria?

ED- Ei sentään, näyttääkin olevan vain ohjaimet tuupattu napaan.
MagicPie.JPG
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 390
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 23:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

ViestiKirjoittaja kuparinen » 12 Kesä 2019, 17:57

hjv1527 kirjoitti: -klip - Painon lisäksi kardaaniveto tuntuu syövän jonkin verran tehoa ja polkiessa/pyörittäessä, tuntuu sellainen ikävä nykiminen. Ilmeisesti kardaanin nivel ei ole tällä hetkellä oikein optimaalisessa asennossa, joten se aiheuttaa sitä nykimistä.- klip -

Jos kardaaniniveliä on vain yksi, (ilmeisesti takahaarukan nivelen kohdalla) aiheutuu siitä pyörimisnopeuden nykiminen. Kahdella eri vaiheessa olevalla kardaaninivelellä saadaan nykimätön veto.

Pienten "harvahampaisten" kartiopyörävälitystenkään käynti ei välttämättä ole tasaista, tämä paljon riippuu hammastusten laadusta.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa