NP 002, uusi nuijapää

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Hare
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Marras 2015, 20:47

NP 002, uusi nuijapää

ViestiKirjoittaja Hare » 10 Helmi 2020, 19:33

Innostuin muutama vuosi sitten rakentamaan kolmipyöräisen nuijapään ja kiva sillä oli ajella. Ajellessa tuli kuitenkin pohdittua, miten sen ajo-ominaisuuksia voisi parannella ja niinpä viime vuoden lokakuussa huomasin tekeväni uutta pyörää.
Kun edellinen pyörä oli syntynyt lähinnä ”kokeile ja korjaa” menetelmällä, yritin tässä projektissa ottaa suunnitelmallisempaa otetta ja panna ensin paperille jotakin suuntaviivoja siitä, mihin pyrin. Laitan tähän kuvan asiantuntijoiden kritisoitavaksi.

NP 002.JPG


Tavoitteena minulla oli ajo- ja käyttöominaisuuksiltaan vakaa ja tasapainoinen sekä rakenteeltaan mahdollisimman yksinkertainen ja selväpiirteinen laite.
Ajo-ominaisuuksia pyrin parantamaan ensisijassa siirtämällä painopistettä alemmaksi ja pituussuunnassa keskemmälle, pois etupyöriltä. Keinoina oli akselivälin kasvattaminen noin 20 sentillä 135 senttiin ja kuskin istuimen tiputtaminen noin 20 sentin korkeuteen maasta.
Tuo akselivälin kasvattaminen olisi oikeastaan edellyttänyt etupyörien raidevälin leventämistä. Kun tavoitteena oli mahtua 80 sentin ovesta ilman kummempia taivutuksia, raideväli jäi 75 senttiin. Aika vauhdilla olen kuitenkin voinut kurvat ajella, joten kovin suurta ongelmaa ei siitä ole aiheutunut. Toisena keinona oli etupyörien ohjausakselin kohtauskulman kasvattaminen 18 asteeseen ja se näyttäisi olevan toimiva ratkaisu näin pitkässä akselivälissä.

Muutaman koeajon perusteella lopputulos näyttäisi olevan kohtuullisen onnistunut. Etupyörät eivät vauhdissa vipata ja kulkevat viettävällä pinnallakin suoraan. Olo pyörän päällä on mukavaa ja polkeminen helppoa. Se ei myöskään heiluta pyörän etupäätä sivusuunnassa.
Tosin selvänä huononnuksena aikaisempaan pyörään on pienestä maavarasta johtuva maastokelpoisuuden puute.

Vaikutusta lopputulokseen varmaan vaikutti, että kokoamista varten tein tällä kertaa kunnollisen jigin niin, että pyörästä tuli suora ja akselistosta melko tarkasti symmetrinen.

Vaikka lopputulos on selkeä ja yksinkertainen, rakentaminen ei sitä ollut. Aika pitkään sain säheltää, ennen kuin fillari oli koossa ja kaikki osat mahtui toimimaan paikallaan.
Arvelin että sopiva nimi pyörälle olisikin NP 002, jossa nollat kertoo purkamisen, korjaamisen ja uudelleen kokoamisen hetkistä.

Laitetaan tähän vielä kuva alkuperäisestä suunnitelmasta, josta selviää etuakseliston rakenne.

Plani.JPG
Plani.JPG (24.63 KiB) Katsottu 717 kertaa


Terv Hare

torneol
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 319
Liittynyt: 28 Marras 2018, 08:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: NP 002, uusi nuijapää

ViestiKirjoittaja torneol » 10 Helmi 2020, 20:04

Hienon ja menevän näköinen laite! Mites tuo runko kestää notkahtamatta, näyttää aika hentoiselta. Toki en lujuusasioista näissä ymmärrä yhtään mitään :oops:.
Olli ja TW Bents Mustang sekä Nazca Gaucho 26"
(ex. KMX Venom, Flevo trike)
Ei se määränpää, vaan matka...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10780
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: NP 002, uusi nuijapää

ViestiKirjoittaja jori » 10 Helmi 2020, 21:35

Hieno peli. Arvostan pyrkimystä siirtää etuakselia edemmäs. Se nimittäin parantaa monia käyttöominaisuuksia, mm. rullaavuutta ja vetopitoa. Etuakselin siirto edemmäs ei kuitenkaan ole helppoa, sillä akselirakenteen täytyy väistää polkijan pohkeita. TUosta kuvasta vähän vaikeasti hahmottuu, mutta etuakseli taitaa olla u-mallinen, eikä siltikään poikksuuntainen osa kovin kaukana polkimista. Mahtuuko jalat pyörimään vapaasti.

Toinen seikka on ohjaus, joka on hankala järjesää kovin eteen siirrettyjen etupyörien kääntelemiseksi. Helposti tulee ohjauksesta takapainoinen ohjainvarsien ja tässä tapauksessa ohjainkannattimien pituuden ja painon vuoksi. Erittäin hyvin olet onnistunut, jos suoraohjauksinen noin pitkillä ohjainvarsilla varustettu tadpole on rauhallinen ohjattava. Oma uskoni olisi loppunut kesken ja olisin turvautunut epäsuoraan ohjaukseen.

Mahtava peli joka tapauksessa. Innolla odotan koeajomahdollisuutta. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

wwhv
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 371
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: NP 002, uusi nuijapää

ViestiKirjoittaja wwhv » 11 Helmi 2020, 11:52

eli kaivataan lisää kuvia hienosta menopelistä.
etenkin etuosasta, edestä ja etuviistosta.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1017
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: NP 002, uusi nuijapää

ViestiKirjoittaja Härski » 11 Helmi 2020, 13:06

Ihan jees näkösen pelin oot kyhänny!

Mikäli oikein tulkitsen kuvaa niin selkänojan ja rungon välissä näyttäisi olevan jousi. Se ei ole hyvä asia polkutehon kannalta, sillä kaikki jousto pedaalin ja lapaluiden välillä on pois polkemisen hyötysuhteesta. Mikäli halut ajomukavuutta kannattaisi penkki kiinnittää kiinteästi runkoon ja siirtää jousitus takahaarukkaan.

.. Ja koska joustaminen on pahasta, kannattaa kaiken muunkin jäykkyyteen kiinnittää huomiota em välillä. Omaankin silmään päärunko on ehkä aavistuksen vetelän näköinen, mutta mistäs me täällä tiedetään minkä kaliberin kuskikaan konetta käskyttää! 50 kg kaverille riittää erimoinen, kuin 150 kg kaverille!
Toni

Hare
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Marras 2015, 20:47

Re: NP 002, uusi nuijapää

ViestiKirjoittaja Hare » 12 Helmi 2020, 19:32

Kun aamupäivällä aurinko paistoi ja täällä tiet on sulat, tein tänään vähän pitemmän koeajon selvittääkseni, ilmenisikö ohjauksessa Jorin kommentissa esiin tuotuja ongelmia.

Runsaan tunnin lenkillä hain muutaman jyrkemmän ylä- ja alamäen. Kun jyrkässä ylämäessä joutui polkemaan kaikella voimalla, mitä äijästä lähti, pyörä kyllä jo jonkin verran heilahteli polkemisen tahtiin. Ei sillä olennaista merkitystä taida olla, kun nopeus ylämäessä oli lähinnä etanan vauhtia.
Muuten en ongelmia havainnut. Hyvältä se edelleen tuntui. Uutena huomiona oli, että kovassakaan vauhdissa jarruttaminen ei vaatinut juuri minkäänlaista tarkkaavaisuutta, vaikka kummankin etupyörän jarrua käytetään eri kahvoilla.
Etupyörien ohjauksen kulmat näyttäisi olevan aika onnistuneita ja oikeassa suhteessa akseliväliin.

IMG_1095-1.JPG


Eturunko on tehty siten, että poljinkampien ollessa pystysuorassa, poikittainen runko-osa on suurin piirtein kuskin polvitaipeiden kohdalla niin, että jalat mahtuvat hyvin pyörimään. Polkimissa on 150 mm kammet, mutta etäisyys poikittaisrunkoon mahdollistaa myös 170 mm kampien käytön.

IMG_1096-2.JPG


Istuimen jouset on otettu vanhasta naistenpyörän satulasta ja ovat melko jäykät. Kun polkemisesta aiheutuvan voiman suunta kohdistuu jousiin lähes poikittain ja kun polkeminen tapahtuu pääosin lukkopolkimilla pyörittämällä, en usko, että jousiin kovin paljon voimaa tuhlaantuu.
Pyörä painaa tällaisena runsaat 20 kiloa, eikä sitä voi minään kilpapyöränä pitää. Niinpä voi antaa vähän periksi mukavuudellekin.

IMG_1097-3.JPG


Takana on kymmenen 11-36 piikkistä ratasta, edessä yksi 34 piikkinen ratas. Huippunopeuksia ei tällä yhdistelmällä saavuta, mutta käytännössä se toimii ihan hyvin. Kesäkausi näyttänee, riittääkö se vai pitääkö eteen askarrella useampi ratas vaihteineen.
Kettingin paluupuolen ohjainpyörät on sorvattu juniorikoon jääkiekoista ja toimivat äänettömästi.

IMG_1100-4.JPG


Runko on 40/1,5 mm hitsattua teräsputkea. Kiinnitykset putkeen on hitsattu putken suuntaisina. Siellä, missä on joutunut hitsaamaan poikkisuuntaan, putkeen on laitettu vahvike sisä- tai ulkopuolelle. En ole kovin huolissani runkoputken kestämisestä. Kriittisin kohta on runkoputken ja poikittaisen etuakseliputken liitos - varsinkin kun työni laatu siinä on aika surkeaa.
Aika näyttää, miten laite kestää.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4095
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: NP 002, uusi nuijapää

ViestiKirjoittaja Vilijami » 12 Helmi 2020, 20:28

Hare kirjoitti:Runko on 40/1,5 mm hitsattua teräsputkea. Kiinnitykset putkeen on hitsattu putken suuntaisina. Siellä, missä on joutunut hitsaamaan poikkisuuntaan, putkeen on laitettu vahvike sisä- tai ulkopuolelle. En ole kovin huolissani runkoputken kestämisestä. Kriittisin kohta on runkoputken ja poikittaisen etuakseliputken liitos - varsinkin kun työni laatu siinä on aika surkeaa.
Aika näyttää, miten laite kestää.

Arvostan, että tällä tasolla on mietitty hitsaussaumojen rakennetta!

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4287
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: NP 002, uusi nuijapää

ViestiKirjoittaja jooseha » 12 Helmi 2020, 21:00

Hare kirjoitti:En ole kovin huolissani runkoputken kestämisestä.

Ei ole tarpeenkaan. Kyllä se kestää. Mulla kesti etuvetoisessa kaksipyöräisessä 30 millinenkin. Tai jos tarkkoja ollaan repesi kolmen viikon jälkeen, mutta takajousituksen tukipisteen muutoksen jälkeen kesti. Lopulta vaihdoin sen jäykkyyden takia paksumpaan 40 milliseen. Olisi pitänyt laittaa vieläkin jäykempi :|
Teräs on siittä kiva fillarin rakennusmateriaali, että mitoittaminen on helppoa. Jos pyörä ei tunnu liian veltolta, se on lujuuden kannalta riittävästi mitoitettu :)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6376
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: NP 002, uusi nuijapää

ViestiKirjoittaja Pastori » 12 Helmi 2020, 22:15

Vilijami kirjoitti:
Hare kirjoitti: varsinkin kun työni laatu siinä on aika surkeaa.
Aika näyttää, miten laite kestää.

Arvostan, että tällä tasolla on mietitty hitsaussaumojen rakennetta!


Ja tommoista kivaa perisuomalaista asennetta suhteessa omaan tekemiseen.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1017
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: NP 002, uusi nuijapää

ViestiKirjoittaja Härski » 13 Helmi 2020, 02:52

Pastori kirjoitti:
Ja tommoista kivaa perisuomalaista asennetta


Niimpä. Ihan hirveä kötöstys tuskinpa tuolla mitään tekee.. :mrgreen:

Ja se oli huumoria!

40mm putki on kyllä velton puoleista, mutta kestänee noin suoralla runkomallilla, varsinkin jos liitoksiin on kiinnitetty erityistä huomiota.

Mun lowracer oli 45mm putkesta ja malliltaan melko mutkainen ilman mitään lisävahvistuksia, tahtoi ratkeilla Jyrkimmistä mutkista.

Siisti peli kokonaisuutena!
Toni

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10780
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: NP 002, uusi nuijapää

ViestiKirjoittaja jori » 13 Helmi 2020, 08:45

Härski kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
Ja tommoista kivaa perisuomalaista asennetta


Niimpä. Ihan hirveä kötöstys tuskinpa tuolla mitään tekee.. :mrgreen:

Ja se oli huumoria!

40mm putki on kyllä velton puoleista, mutta kestänee noin suoralla runkomallilla, varsinkin jos liitoksiin on kiinnitetty erityistä huomiota.

Mun lowracer oli 45mm putkesta ja malliltaan melko mutkainen ilman mitään lisävahvistuksia, tahtoi ratkeilla Jyrkimmistä mutkista.

Siisti peli kokonaisuutena!

Saunaporukalla eilen mietittiin tätä runkoputkidilemmaa: Putken pitää olla ohut, jotta on kevyt, mutta kuitenkin kuskin mittojen mukaan. Esimerkkinä oli Janxin lintumaisen hoikka olemus ja Latvialainen runkomitoitustapa. Kiinnitettiin huomiota mm. siihen, että ajoun elopaino on melko tarkasti puolet minun kehoni painovoimahalukkukudesta.

Suoremmin sanottuna, runkoputki pitää mitoittaa elopainon mukaan ja isommat kuskit tarvitsevat 50, jopa 60 mm halkaisijoita, kun taas kevyemmät kuskit voivat käyttää 45, jopa 40 putkia. Seinämänvahvuus tietenkin vaikuttaa, mutta käytännössä kannattaa valita ohuin mahdollinen niistä, mitä ainevahvuuksia on tarjolla; ja mihin riittävät hitsarin taito ja välineet.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 205
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57
Paikkakunta: Kerava

Re: NP 002, uusi nuijapää

ViestiKirjoittaja kemppes » 13 Helmi 2020, 10:52

Toiminnallisuuden kannalta tuo etuakselisto etc on suunniteltu minusta hyvin, samoin itse arvostan tuota kapeutta ja sen kompensaationa matalaa painopistettä. Muutenkin visuaalisesti miellyttää silmää. Jäin miettimään tuota jarrujen kiinnitystä, kestääkö rakenne pidemmällä tähtäimellä vai tuleeko rasitusmurtumaa tms...
Tuo rungon jäykkyys lienee keskeinen asia, on ärsyttävää hukata poljentavoimaa rungon taivutteluun ja ketjuvoimatkin voi vispata peräpäätä. Omaan trikeen laitoin 55mm 1,5 mm seinämällä hiilikuituputken. Se ei riittänyt, olen joutunut vahvistamaan seinämää pariin kertaan. Nyt ylämäessäkään ei huomaa taipumista ja poljintuntuma on "kiinteä". Toki kun kevyellä linjalla kommentoidaan niin tokihan minun jaloissani ylijedivoimaa ja piiiitkät vahvat kammet joilla taivuttaa runkoa ...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4287
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: NP 002, uusi nuijapää

ViestiKirjoittaja jooseha » 15 Helmi 2020, 09:53

jori kirjoitti:Suoremmin sanottuna, runkoputki pitää mitoittaa elopainon mukaan ja isommat kuskit tarvitsevat 50, jopa 60 mm halkaisijoita, kun taas kevyemmät kuskit voivat käyttää 45, jopa 40 putkia.

Käyttötarkoitus ja kuskin voimat vaikuttavat ehkä jopa massaa enemmän. Itse olin tyytyväinen 45 millin putkeen takavetoisessa swb:ssä, kun pyörä oli rauhallisessa retkiajossa. Vakavampi henkisessä ajossa taas 50 millinenkin notkuu häiritsevästi. Ei se varmaan nopeudessa juurikaan näy, mutta kummasti ottaa päähän, kun tuntee joka polkaisulla rungon selvästi taipuvan :(

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4095
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: NP 002, uusi nuijapää

ViestiKirjoittaja Vilijami » 15 Helmi 2020, 11:54

jooseha kirjoitti:Käyttötarkoitus ja kuskin voimat vaikuttavat ehkä jopa massaa enemmän. Itse olin tyytyväinen 45 millin putkeen takavetoisessa swb:ssä, kun pyörä oli rauhallisessa retkiajossa. Vakavampi henkisessä ajossa taas 50 millinenkin notkuu häiritsevästi. Ei se varmaan nopeudessa juurikaan näy, mutta kummasti ottaa päähän, kun tuntee joka polkaisulla rungon selvästi taipuvan :(

Juuri näin. Taipuma on helppo hallita ja rungon joustohan tuo vaan mukavuutta, mutta pitkittäinen vääntymä on se määräävä rungon mitoituksessa. Tästä tulikin mieleen, että sähköpyörän runko voisi olla luomupyörää notkeampi, kun polkuvoimaa ei tarvita niin paljon.
Polkuvoimasta aiheutunut vääntymä ei varmaan nopeudessa näy, mutta pidemmällä matkalla polkija väsyy enemmän. Tämän pystyy jo ihan mittaamaan. Samaan sarjaan kuuluu myös ketjun pituus. Pitkäketjuisissa polkemiseen tulee joustoa, joka aiheuttaa samat asiat kuin notkea runko.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 5 vierailijaa