Jalkaohjattava taittopyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Onkos tässä nyt jokin erityinen syy tehdä limittäinen runkotaitos. Eihän tuossa nyt ole muuta hyötyä, kuin tuon kumijousen helpompi asentaminen. Limiliitoksesta ei ole edet tuota paremman taittuvuuden ominaisuutta, jos käytetään kumivaimenninta.

Limiliitos on selvästi painavampi ja työläämpi tehdä. Kaiken lisäksi 20 pultti on tuossa kohdassa varsin joustava ja jännityksenkin kannalta aika tiukoilla verrattuna kouraliitokseen, jossa akselin kuormitus on vain pieni murto-osa tästä ja akseli voidaan tehdä vaikka huonekaluputkesta. Limiliitoksen pultin valmistustoleranssivaatimuksetkin ovat tuplasti vaativammat, sillä välys rakentuu kahden reikäparin mukaan eikä vain yhden, kuten kouratapauksessa.
Kuva
Tuo valmistustoleranssi onkin aika vaikea tavalliselle pyöränrakentajalle. Pelkkä pultti painaa 600 grammaa ja 20 mm reikä on vaikea saada pyöreäksi ja oikean kokoiseksi. Siksi pari vuotta sitten "MBB-tavaratandem" ja QD-Karhee-ketjuissa ehdottelin simmilevyjen hitsaamista kouraan poraamisen sijaan. Ennen hitsausta levyt on helppo asettaa täsmälleen oikeisiin paikkoihin puristimilla, katsoa pyörä aivan suoraksi ja vasta tämän jälkeen täpätä levyrenkaat paikoilleen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Jos on edes pienintäkään hajua miten laakerit kiristetään, ei holkki sisäkoolien välissä ole pakollinen. Mulla on ollut useampi nivel ilman eikä kaikki muutkaan käytä. Esim tuossa PW: yllä esitellyssä nivelessä ei ole.

Urakuulalaakerin välystä ei kuulu kiristää mutterilla. Laakerointi on moninverroin kestävämpi ja tukevampi väliholkilla ja paketiksi kiristettynä. Tämä koneopillisesti oikein rakentaminen on ehkä insinöörisaivartelua. Polkupyörähommissa reilusti ylimitoitetuilla laakereilla homma toimii myös vähän huonosti toteutettuna :D

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Maailma on täynnä rakenteita, joissa urakuulalaakerin kooleja ei ole puristettu kahdelta puolelta. Perustele miksi väliholkki lisää laakerien kestoa ja tukevuutta. En usko muuten.
Asia on tietysti eri, jos holkkia vasten kiristämällä poistetaan alikokoisen akselin väljyys, mutta vika on silloin väärän kokoinen akseli. Ei holkiton rakenne :wink:

jori kirjoitti:

Limiliitos on selvästi painavampi ja työläämpi tehdä.

Limiliitos on paljo helpompi tehdä kuin koura, jos jättää turhan kikkailun pois. Homma ei voi mennä paljon helpommaksi kuin pultin kannan ympäri hitsaaminen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Maailma on täynnä rakenteita, joissa urakuulalaakerin kooleja ei ole puristettu kahdelta puolelta. Perustele miksi väliholkki lisää laakerien kestoa ja tukevuutta. En usko muuten.
Asia on tietysti eri, jos holkkia vasten kiristämällä poistetaan alikokoisen akselin väljyys, mutta vika on silloin väärän kokoinen akseli. Ei holkiton rakenne :wink:

Holkiton rakenne toimii silloin jos kuorma on vain radiaalinen, ja silloinkin laakerit on usein lukittu akseliinsa.
Homma muuttuu heti, jos kuorma onkin aksiaalinen tai akselia taivuttava (kuten ohjauslaakeri). Käsin paikoilleen pukattu akseli ei ole lähelläkään välyksetöntä. Näin yksittäisiin laakereihin tulee sivuttaista momenttia, jolloin akseli ja pesä alkavat väljistyä jatkuvan nitkutuksen takia. Väliholkin kanssa paketiksi puristettu saadaan välyksettömäksi ja sivuttainen nitkutus muuttuu radiaalikuormaksi. Saiko tästä sekavasta selityksestä mitään selvää?

Ja se tosiasia että maailma on täynnä huonoja rakenteita, ei tee niistä yhtään parempia.

Liitteet
ohjauslaakeri.jpg
ohjauslaakeri.jpg (18.85 KiB) Katsottu 2694 kertaa
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 804
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jori kirjoitti:

Onkos tässä nyt jokin erityinen syy tehdä limittäinen runkotaitos.

Eipä nyt muuten olekaan, jos luovutaan pyörän taittuvuudesta, ja se olisi sen sijaan nopeasti purettavissa kahteen osaan kuljetusta varten. Kumille pitää vain keksiä jokin paikka.

Onko koura siis tällainen? Vihreällä holkit, esim. https://www.puuilo.fi/Warma-hitsattava- ... 35-20-20mm violetilla prikka, joka pitää laakerin ulkopuolen irti kourasta. Pitäisikö alhaallakin olla vastaava prikka? Nythän nivel pääsee hölskymään ylös alas. Entä väliholkki? Silloin kouran voisi puristaa kiinni?

nivel2.jpg
nivel2.jpg (47.11 KiB) Katsottu 2688 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumiehen kuvasta puuttuu väliholkki ja toisen sisäkoolin prikka. Väliholkkiakin käyttäisin, jos akselina on pultti. Väliholkin voi jättää pois ja akselina käyttää vaikka huonekaluputkea, kuten kuvassa alla.

jooseha kirjoitti:

Maailma on täynnä rakenteita, joissa urakuulalaakerin kooleja ei ole puristettu kahdelta puolelta. Perustele miksi väliholkki lisää laakerien kestoa ja tukevuutta. En usko muuten.
Asia on tietysti eri, jos holkkia vasten kiristämällä poistetaan alikokoisen akselin väljyys, mutta vika on silloin väärän kokoinen akseli. Ei holkiton rakenne :wink:

jori kirjoitti:

Limiliitos on selvästi painavampi ja työläämpi tehdä.

Limiliitos on paljo helpompi tehdä kuin koura, jos jättää turhan kikkailun pois. Homma ei voi mennä paljon helpommaksi kuin pultin kannan ympäri hitsaaminen.

No joo, jos hyväksyy, että rungon jäykkyys rajoittuu alle akselipultin taivutusjäykkyyden, mikä ei ole paljon se. Tuosta samasta syystä pultin pitää olla vähintään kaksi kertaa rungon paksuuden plus mutterin pituinen, eli akselipultti painaa melkoisesti. Kourarungonkin voi tehdä varsin yksinkertaisesti ja saa vieläpä suoraksi niin, ettei ohjaus vetele, kun poraa latat valmiiksi ja hitsaa kiinni vasta kun ohjausakseli ampuu tarkasti eturenkaan kosketusalueen keskilinjalle.
Kuva
Kuva
Kuvat täältä: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3061

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Just tommonen polkumiehen kuvan mukainen rakenne mulla oli toisessa pythonissa. Hyvin toimi kun laakerpesät oli niin tiukkoja että alempikin laakeri pysyi paikoillaan. Jos pesä on väljä niin valahtaa ulos ja hinkkaa "kouraan".

Edit: Ei tosin ollut noita vihreitä holkkeja, pelkät prikat pultin kannan ja mutterin alla.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 804
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Jori, miten tuo on purettavissa? Huonekaluputki vedetään pois sisältä? Miten se pysyy siellä?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti:
jori kirjoitti:

Onkos tässä nyt jokin erityinen syy tehdä limittäinen runkotaitos.

Eipä nyt muuten olekaan, jos luovutaan pyörän taittuvuudesta, ja se olisi sen sijaan nopeasti purettavissa kahteen osaan kuljetusta varten. Kumille pitää vain keksiä jokin paikka.

Onko koura siis tällainen? Vihreällä holkit, esim. https://www.puuilo.fi/Warma-hitsattava- ... 35-20-20mm violetilla prikka, joka pitää laakerin ulkopuolen irti kourasta. Pitäisikö alhaallakin olla vastaava prikka? Nythän nivel pääsee hölskymään ylös alas. Entä väliholkki? Silloin kouran voisi puristaa kiinni?
nivel2.jpg

Haluatko nopeasti purettavan/kasattavan vai välyksettömän kouran? Näistä pitää valitettavasti valita. Kumpikin ominaisuus ei samaan kouraniveleen tahdo sopia.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 804
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti:

Haluatko nopeasti purettavan/kasattavan vai välyksettömän kouran? Näistä pitää valitettavasti valita. Kumpikin ominaisuus ei samaan kouraniveleen tahdo sopia.

Kokemusta tällaisella ajamisesta ei ole, mutta sanoisin, että välyksettömän. Mutta eikö flevossa löysät lähde pois sillä kiristimellä, joka vetää akselin kiinni takarunkoon?

Edit: kuinka huono ajokokemus sitten tulee, jos nivelessä on löysää?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Polkumies kirjoitti:

Jori, miten tuo on purettavissa? Huonekaluputki vedetään pois sisältä? Miten se pysyy siellä?

Kyllä vetämällä tulee pois ja painovoima pitää paikallaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Polkumies kirjoitti:

Edit: kuinka huono ajokokemus sitten tulee, jos nivelessä on löysää?

Jotaki alle millin välystä tuskin huomaa, eihän sitä huomaa normaali pyörässäkään. Välys kuitenkin "kiristyy" pois kun pyörän päälle istuu.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kouran kanssa voi käyttää ohuempaa akselia kuin toispuoleisessa, koska akseli on tuettu molemmista päistään. Pyyttoneissa on tyypillisesti 10 tai 12 milliä.

Polkumies kirjoitti:

Pitäisikö alhaallakin olla vastaava prikka? Nythän nivel pääsee hölskymään ylös alas. Entä väliholkki? Silloin kouran voisi puristaa kiinni?

Mulla oli ekassa pyyttonissa tuollainen ilman holkkeja ja prikka alemman laakerin ja kouran välissä. Mutteria kiristin sen verran että päittäisvälys katosi, Hyvin toimi :)

Polkumies kirjoitti:

Eipä nyt muuten olekaan, jos luovutaan pyörän taittuvuudesta, ja se olisi sen sijaan nopeasti purettavissa kahteen osaan kuljetusta varten. Kumille pitää vain keksiä jokin paikka.

Koura eturunkoon ja alempaan kouraan naruperän narut kiinni ohjausakselin takapuolelle. Kuskin paino luo tällöin etupäähän samanlaisen voiman kuin ohjauskumi.

jviirret kirjoitti:
Polkumies kirjoitti:

Edit: kuinka huono ajokokemus sitten tulee, jos nivelessä on löysää?

Jotaki alle millin välystä tuskin huomaa, eihän sitä huomaa normaali pyörässäkään. Välys kuitenkin "kiristyy" pois kun pyörän päälle istuu.

Jarrutus tai runttaaminen pukkaa sen joka kerta eri laitaan. Mulla on 47millin laakerit 47,8 millin laakeripesässä ja laitoin mellapeltiä kyseisen syyn takia täyttämään välin. Laakeri pesä on tosin kovin lyhyt vain 52mm.

Viimeksi muokannut jooseha, 07 Huhti 2020, 22:46. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Holkiton rakenne toimii silloin jos kuorma on vain radiaalinen, ja silloinkin laakerit on usein lukittu akseliinsa.
Homma muuttuu heti, jos kuorma onkin aksiaalinen tai akselia taivuttava (kuten ohjauslaakeri). Käsin paikoilleen pukattu akseli ei ole lähelläkään välyksetöntä. Näin yksittäisiin laakereihin tulee sivuttaista momenttia, jolloin akseli ja pesä alkavat väljistyä jatkuvan nitkutuksen takia. Väliholkin kanssa paketiksi puristettu saadaan välyksettömäksi ja sivuttainen nitkutus muuttuu radiaalikuormaksi. Saiko tästä sekavasta selityksestä mitään selvää?

Ja se tosiasia että maailma on täynnä huonoja rakenteita, ei tee niistä yhtään parempia

Sai tuosta. Onhan tämä aikanaan mietitty, että akselin taipuessa se auttaa, mutta eihän sitä kaikkea muista :oops: Aksiaaliseen kuormaan holkki ei kuitenkaan auta. Jos auttaisi tarvitsisi ulkokoolienkin olla tuettu molempiin suuntiin ja holkin työstötarkkuuden hyvin suuri. Muuten kuorma ei jakaudu laakereiden kesken.

Monasti se "huono" rakenne on vaan parempi. Jos se on riittävän hyvä, ei teknisesti hienommalla ja monimutkaisemmalla saavut mitään etua :wink: Katso vaikka Jorin pakoputkipyörää. Se on rivi-insinöörin kauhistus, mutta on ollut nopea tehdä ja ajaa asiansa.

jori kirjoitti:

No joo, jos hyväksyy, että rungon jäykkyys rajoittuu alle akselipultin taivutusjäykkyyden, mikä ei ole paljon se. Tuosta samasta syystä pultin pitää olla vähintään kaksi kertaa rungon paksuuden plus mutterin pituinen, eli akselipultti painaa melkoisesti.

Ei pultin noin pitkä tarvitse olla. Riittää kunhan sen mitta on laakeripesä+mutteri. Ei mullakaan pultti mene rungon läpi ;)

Viimeksi muokannut jooseha, 07 Huhti 2020, 23:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jalkaohjattava taittopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Haluatko nopeasti purettavan/kasattavan vai välyksettömän kouran? Näistä pitää valitettavasti valita. Kumpikin ominaisuus ei samaan kouraniveleen tahdo sopia.

Kokemusta tällaisella ajamisesta ei ole, mutta sanoisin, että välyksettömän. Mutta eikö flevossa löysät lähde pois sillä kiristimellä, joka vetää akselin kiinni takarunkoon?

Edit: kuinka huono ajokokemus sitten tulee, jos nivelessä on löysää?

Joo, flevon toispuoleisessa nivelessä saa välykset pois ja purkaminen on helppoa, mutta kaksipuolinen kouranivel ei tarjoa näitä ominaisuuksia helposti.
Välyksellinen ohjausnivel menettelee aluksi, mutta alkaa tympimään (ainakin itseäni) pidemmän päälle, varsinkin jalkaohjatussa. Käsiohjatuissa pientä välystä ei niin herkästi huomaa.
Muoks. Normaalissa pystyohjausakselisessa mbb:ssä tuo kouranivelen pystyvälys tuskin haittaa, mutta flevossa ja pythonissa se välys kolahtaa poljettaessa ja jarruttaessa aina toiseen laitaan.

Vastaa Viestiin