Nazca Paseoon 26" eturengas?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Ite kyllä tekisin rälläkällä ja poralla 6mm latasta korvakon.

Ainakin itselle tuo reikien keskipisteiden etäisyys 51 mm +- 0.1 mm olisi se haastavin. Alikokoiset reijät, ja moottorisahan viilalla viilataan oikean kokoisiksi?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Onkos sulla kuvaa tuosta muokattavasta haarukasta, varsinkin siitä alapäästä?

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

visiopetteri kirjoitti:

Onkos sulla kuvaa tuosta muokattavasta haarukasta, varsinkin siitä alapäästä?

Kuva

Kuva

Edit: anteeksi huono kuvakulma, tiedän että suoraan sivusta pitäisi, mutta tallissa ei ollut tilaa, eikä aikaa...

Viimeksi muokannut tavasti, 14 Syys 2009, 19:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ite kyllä tekisin rälläkällä ja poralla 6mm latasta korvakon.

Ainakin itselle tuo reikien keskipisteiden etäisyys 51 mm +- 0.1 mm olisi se haastavin. Alikokoiset reijät, ja moottorisahan viilalla viilataan oikean kokoisiksi?

No eihän sen tarkkuuden tarvi olla +/-0,1mm, varmasti millikin riittää ja poraa 0,5mm liian isolla terällä niin on sopivat eka yrittämällä. Satulahan tulee suoraan jos latan hitsaa suoraan. Välys reijissä vaikuttaa vain satulan etäiseyyteen navasta ja millillä tuskin on merkitystä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jori »

Tulipas räyhäkän näköinen peli. Otapa vielä kuva kunnolla sivulta vaikkapa vähän kauempaa, niin saadaan mitattua noita ohjauskulmia ja muita.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

jori kirjoitti:

Tulipas räyhäkän näköinen peli. Otapa vielä kuva kunnolla sivulta vaikkapa vähän kauempaa, niin saadaan mitattua noita ohjauskulmia ja muita.

Jori

Missähän vaiheessa tuo käy sitten rungon kannalta liian rankaksi? Eli, jos 20" rengas + muutama tuuma päälle, on matka maasta tuohon alempaan ohjainlaakeriin = vipuvarsi jolla jarrutettaessa (sekä monttuun ajessa jne.) rengas ja etuhaarukka vääntää runkoa. Sitten kun rengas kasvaa 26" kokoiseksi, niin vipuvartta tulee tuo 6" lisää. Onkohan nämä ihan tarpeettomia pohdintoja? Pointti siis se, että runkoa vääntävä vipuvarsi (pituus alemmasta ohjainlaakerista maahan) kasvaa jonkin verran, niin missä vaiheessa runko antautuu?

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jori »

visiopetteri kirjoitti:

Missähän vaiheessa tuo käy sitten rungon kannalta liian rankaksi? Eli, jos 20" rengas + muutama tuuma päälle, on matka maasta tuohon alempaan ohjainlaakeriin = vipuvarsi jolla jarrutettaessa (sekä monttuun ajessa jne.) rengas ja etuhaarukka vääntää runkoa. Sitten kun rengas kasvaa 26" kokoiseksi, niin vipuvartta tulee tuo 6" lisää. Onkohan nämä ihan tarpeettomia pohdintoja? Pointti siis se, että runkoa vääntävä vipuvarsi (pituus alemmasta ohjainlaakerista maahan) kasvaa jonkin verran, niin missä vaiheessa runko antautuu?

Etuhaarukan putki on 28,5 mm (1+1/8), niin kyllä se varmasti ensin antaa periksi haarukan putkesta kuin rungosta. Tuo etuhaarukka on kuitenkin tehty kestämään noita "vääntöjä" ja runko, laakerin toisella puolella, on sen akselia verrattomasti lujempi. Jos taas tarkoitat pidentynyttä akseliväliä, niin onhan se tosiaan kolmisen prosenttia pidempi nyt kuin ennen. 8)

Jori

Viimeksi muokannut jori, 14 Syys 2009, 16:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

visiopetteri kirjoitti:

Sitten kun rengas kasvaa 26" kokoiseksi, niin vipuvartta tulee tuo 6" lisää. Onkohan nämä ihan tarpeettomia pohdintoja? Pointti siis se, että runkoa vääntävä vipuvarsi (pituus alemmasta ohjainlaakerista maahan) kasvaa jonkin verran, niin missä vaiheessa runko antautuu?

Ei ole aiheetonta pohdintaa, mutta ei runko ole ensimmäisenä periksi antava osa. Ensimmäisenä siipeensä ottava osa on ohjain laakeri. Ei sekään heti petä, mutta kauloille kuluu kolot ja ohjauksessa alkaa tuntumaan pykälä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Ensimmäisenä siipeensä ottava osa on ohjain laakeri. Ei sekään heti petä, mutta kauloille kuluu kolot ja ohjauksessa alkaa tuntumaan pykälä.

Tuo on kyllä totta. Kysymys on ohjainlaakerin perinteisestä konstruktiovirheestä. Ohjainlaakerien kartiokulmat on laadittu ottamaan vastaan lähinnä haarukan akselin suunnasta tulevia voimia. Tämä on virheellinen oletus. Etuhaarukan laakeria varsinaisesti kuluttavat voimat tulevat paljon enemmän kuoppien, jarrutusten ja rotvallinreunojen aiheuttamista tälleistä, jotka löystyttävät laakerointia niin, että kuulien kosketus kartiopintoihin siirtyy pois suunnitellulta alueelta. Siihen nähden kartiokulma on liian loiva. Jyrkemmät kosketuskulmat eivät olisi niin herkkiä säätövirheille. Laakerin säteen suuntainen voima moninkertaistuu kuulan kiilautuessa kartioiden väliin. Tällien seurauksena laakerien kartiorenkaiden kiinnitykset väljistyvät kartiorengas painuu vinoon ja kiilautuminen pahenee entisestään. Tässä vaiheessa antaa kehno laakerimateriaali periksi ja kuula kaivaa jännityskorroosion avustamana kuopan vierintäpintaan. Tämä tapahtuu sitä aikaisemmin, mitä huonommin alemman ohjauslaakerin voitelu on toiminut ja mitä pahemmin laakerin asento on löystyneen kiristyksen takia muuttunut. Haarukan voimilla on tämän vaurion kannalta paljon vähemmän tekemistä kuin käyttöolosuhteiden, laakerin säädön ja voitelun.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

No eihän sen tarkkuuden tarvi olla +/-0,1mm, varmasti millikin riittää ja poraa 0,5mm liian isolla terällä niin on sopivat eka yrittämällä. Satulahan tulee suoraan jos latan hitsaa suoraan. Välys reijissä vaikuttaa vain satulan etäiseyyteen navasta ja millillä tuskin on merkitystä?

Riittääkö kiinnityspulteissa puristusvoima, ettei satula liiku jarruttaessa, vaikka reiät olisikin löysiä? Pitäisi kyllä riittää. Jos tämä on ok, tuskin tuolla välyksellä muuten mitään väliä on.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

No eihän sen tarkkuuden tarvi olla +/-0,1mm, varmasti millikin riittää ja poraa 0,5mm liian isolla terällä niin on sopivat eka yrittämällä. Satulahan tulee suoraan jos latan hitsaa suoraan. Välys reijissä vaikuttaa vain satulan etäiseyyteen navasta ja millillä tuskin on merkitystä?

Riittääkö kiinnityspulteissa puristusvoima, ettei satula liiku jarruttaessa, vaikka reiät olisikin löysiä? Pitäisi kyllä riittää. Jos tämä on ok, tuskin tuolla välyksellä muuten mitään väliä on.

Jos liikkuu, niin ei liiku kuin yhdesti. Sitten pultit ovat reunaa vasten.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:

Riittääkö kiinnityspulteissa puristusvoima, ettei satula liiku jarruttaessa, vaikka reiät olisikin löysiä? Pitäisi kyllä riittää. Jos tämä on ok, tuskin tuolla välyksellä muuten mitään väliä on.

Jos liikkuu, niin ei liiku kuin yhdesti. Sitten pultit ovat reunaa vasten.

Ja toiseen suuntaan kun jyrkässä ylämäessä pidät pyörää jarruilla paikallaan.

Jos tekee oikean kokoiset reijät, ja viilaa vain reikien väliä sopivaksi. Näin levyn pyörimissuuntaan ei tule klappia.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Rohkenisin epäillä, että jossain on vikaa, jos satula liikkuu edes takaisin, riippuen siitä jarrutetaanko pyörää eteenpäin vai peruutettaessa. Niin löysällä ne pultitkaan ei kovin kauaa voi pysyä mukana. Tossa sain just käpisteltäväksi tuon 26" joustohaarukan ja ei nuo ilmakeulat paina mahottomia vaikka onkin halpis malli, eli parilla sadalla saa vähän reilun pari kiloa painavan 8) Huomenna pääsen niputtamaan jarruja jne, joten sitten saa ainakin vertailupohjaa siitä miten tarkkaan ne reiät on tehty.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

tavasti kirjoitti:

Kuva

Onkohan tuo haarukan pää muuten hitsattu vai juotettu? Sen mitä noita saman näköisiä maalaamattomia haarukoita olen nähnyt, niin ainakin ne on olleet juotettuja. Jaa mitä väliä? No, jos ne on juotettu, ja tuohon viereen hitsaa sen levyjarrun IS-korvakkeen, niin saattaa kuulua kolahdus, kun haarukanpää tipahtaa. Tosin, tuohonhan voisi tehdä myös sellasen palikan, jossa on haarukanpää ja sen jarrusatulan kiinnitysreiät samassa palikassa. Rälläkkää tuolle alkuperäiselle korvalle ja uus palikka hitsaten kiinni. Onhan tuossa kyllä sekin mahdollisuus, että hitsaa satulan kiinnikkeen ja katsoo kestääkö tuo paikoillaan ja jos pysyy, niin ei tee mitään.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

visiopetteri kirjoitti:

Tossa sain just käpisteltäväksi tuon 26" joustohaarukan ja ei nuo ilmakeulat paina mahottomia vaikka onkin halpis malli, eli parilla sadalla saa vähän reilun pari kiloa painavan

No, tähän projektiin niitä joustokeuloja on muutama vaihtoehto, kaikki samalta valmistajalta:

Kaikki alle 2 kg, tosin putki vielä siihen päälle.

Kunhan saan jarrut ja lokarin että pääsee testaamaan vähän paremmin niin selkenee tarvitaanko jousta. Jousitus nostaa korkeutta ja samalla muuttaa jättöä & haarukan kulmaa. Jousi hankitaan jos on pakko.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin