Nazca Paseoon 26" eturengas?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Kertokaapas viisaat kuinka kelvoton ajopeli Nazca Paseosta tulee jos 20" eturengas korvataan 26" eturenkaalla?
Luultavasti myös 26" etuhaarukka olisi jousitettu.

Kuva

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jaa a,
koitas piruillessaan laittaa tiiliskivi tai joku eturenkaan alle jolla saisit 3" runkoa nostettua edestä,
Sitten istu kyytiin ja makustele ajoasentoa.

Jos se tuntuu ihan hassulta niin sitten varasuunnitelmana voisi tutkia voiko takapään jousituksen kiinnitystä kompensoida muuttunutta rungon asentoa.
siltä varalta jos sattuisi että siellä ei olisi mitään rakenteellista estettä takapään nostoon.

Toiki voihan olla että tossut ei yllä sitten enään penkiltä maahan...

muut voisivat kertoa ohjauskulman vaikutuksista jne enemmän kun niihin en kykene suoltamaan järkeä.
Mutta akseliväli ilmeisesti kasvaa hieman mutta siitä ei pitäsi kai tulla negatiivisia ajo ominaisuuksia muuta kuin kääntösäteen kasvu?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Mustasudenkorento kirjoitti:

jaa a,
koitas piruillessaan laittaa tiiliskivi tai joku eturenkaan alle jolla saisit 3" runkoa nostettua edestä,
Sitten istu kyytiin ja makustele ajoasentoa.

10 cm koroketta eturenkaan alla kokeiltu, ei mitään ongelmaa asennon kanssa.

Mustasudenkorento kirjoitti:

muut voisivat kertoa ohjauskulman vaikutuksista jne enemmän kun niihin en kykene suoltamaan järkeä.
Mutta akseliväli ilmeisesti kasvaa hieman mutta siitä ei pitäsi kai tulla negatiivisia ajo ominaisuuksia muuta kuin kääntösäteen kasvu?

Lähinnä kysymys on siitä miten jätön muuttuminen vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

tavasti kirjoitti:

Lähinnä kysymys on siitä miten jätön muuttuminen vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin.

Ohjauskulma suurenee, jättö kasvaa, vehkeestä tulee juna. Tietty jos uudessa haarukassa on enemmän väliä ohjausakselin keskilinjalta pyörän akseliin, se taas vähentää jättöä. Kyllä isojättöiselläkin etupyörällä ajaa, mutta se voi olla raskas ja hidas ajaa mutkaan.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Ohjauskulma suurenee, jättö kasvaa, vehkeestä tulee juna. Tietty jos uudessa haarukassa on enemmän väliä ohjausakselin keskilinjalta pyörän akseliin, se taas vähentää jättöä.

Entäpäs, jos asentaa joustohaarukan väärin päin? Näyttää toki tyhmältä ja jarrupuolta pitäisi miettiä, mutta rengas siirtyisi muutaman sentin taaemmaksi.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ongelmaksi tulee siis liian suuri jättö, jonka korjaamiseksi haarukkaa pitää taivuttaa eteenpäin, kuten monissa LWB- pyörissä on tehty. Kokeilin joskus loivia ohjauskulmia vakiohaarukalla pitkärunkoisessa nojakissa, ja ajaminen hitaalla nopeudella oli keljua, kun etupyörä halusi kääntyä koko ajan jommallekummalle sivulle. Keskittävä momentti puuttui. Kun ajoi kovempaa niin hitausmomentti alkoi vaikuttaa ja keskitys alkoi toimia. Iso 26" pyörä toimii hyvin hieman suuremmalla jätöllä kuin 20".

Tuli mieleen että olisiko mahdollista nostaa takajousitusta vaikka 100 mm, jolloin ohjauskulma muuttuisi vain vähän? Näin näyttäisi Azub tehneen, näin on voitu käyttää samaa runkoa kaikissa malleissa. Haittapuolina voi olla että ketjulinjan kanssa tulee ongelmia ja istuinkorkeus nousee vastaavasti, mutta toiminee pitkäjalkaisella kuitenkin.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Jarcco kirjoitti:

Ongelmaksi tulee siis liian suuri jättö, jonka korjaamiseksi haarukkaa pitää taivuttaa eteenpäin, kuten monissa LWB- pyörissä on tehty.

Joustohaarukan kanssa tuo taitaa olla tekemätön paikka.

Jarcco kirjoitti:

Tuli mieleen että olisiko mahdollista nostaa takajousitusta vaikka 100 mm, jolloin ohjauskulma muuttuisi vain vähän?

Jousituksessa on joku määrä säätövaraa, mutta lisäkorotukset voisivat tuottaa jo vaikeuksia kokonaiskorkeuden kanssa.

26" renkaan lisäksi on toki mahdollista harkita 24" rengasta, mutta sille joustohaarukkavalikoimat ovat aika heikot. Etenkin kun pitäisi olla 1" kierteellinen, joita tuntuu löytyvän ainoastaan Taiwanilaiselta RST:ltä.

Olikos kenelläkään Tampereen seudulla nurkissa joutilasta 1" kierteellistä 26" etuhaarukkaa (jäykkää tai jousi), niin voisi kokeilla?

EDIT: olikin 1 1/8 kierteellinen

Viimeksi muokannut tavasti, 17 Syys 2009, 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:

Olikos kenelläkään Tampereen seudulla nurkissa joutilasta 1" kierteellistä 26" etuhaarukkaa (jäykkää tai jousi), niin voisi kokeilla?

Jäykkä haarukka ei nosta etupäätä ihan niin paljon, kuin tuo jousitettu. Tuolla kuuden tuuman nostolla ohjausakselin kulma loivenee noin 7 astetta. Se lisää jättöä noin 35 mm. Jäykän haarukan tapauksessa selvitään 27 mm jättölisällä.
Nämä sillä edellytyksellä, että asennetut haarukat on tehty alkuperäiselle ohjauskulmalle. Valitsemalla vinoputkisen vanhan mallisen, vaikka 26" tavarapyörän, haarukan jättölisä on niin pieni, ettei sillä ole ajo-ominaisuuksiin merkitystä. Matalajoustoisempi joustohaarukkakin varmaan kävisi. Minulla on joku 26" kierteellinen haarukka, mutta putken halkaisijan pääsen varmistamaan vasta huomenna. Palaan asiaan.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Jäykkä haarukka ei nosta etupäätä ihan niin paljon, kuin tuo jousitettu. Tuolla kuuden tuuman nostolla ohjausakselin kulma loivenee noin 7 astetta. Se lisää jättöä noin 35 mm. Jäykän haarukan tapauksessa selvitään 27 mm jättölisällä.

Sitäkin mietin, että pitäisikö kokeilla 28" jäykällä haarukalla, saisi suuriin piirtein saman eron kuin 26" jousitetulla. Toisaalta, eihän tuota tiedä josko olen ihan tyytyväinen jousittamattomaankin. Ja eihän noista jätön kasvamisen negatiivisista vaikutuksista osaa sanoa paljonko on paljon ennen kuin kokeilee.

jori kirjoitti:

Minulla on joku 26" kierteellinen haarukka, mutta putken halkaisijan pääsen varmistamaan vasta huomenna. Palaan asiaan.

Ok, hyvä homma! Paseon kaulaputki on noin 140mm pitkä, toivottavasti kierteitä riittää siihen asti.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tästä topicista innostuneena kokeilin 47-559 etupyörää tässä swb:ssäni (kuvassa vielä 37-451/47-559): Kuva
Aiempia kommentteja ei tarvitse perua, mutta jätön suurentuminen ei vaikuta läheskään niin dramaattisesti kuin pelkäsin. Hitaan ajon pieneen epävakauteen näyttää tottuvan sekunneissa. Maantienopeuksissa on vähintään yhtä hyvä kuin ennen. Suuren renkaan suuremmat massavoimat korjaavat tilanteen- kulkee suoraan kuin magneetin vetämänä. Liikkeellelähtö on vähän hankalampaa kun jalkaterä yltää vaivoin maahan. Renkaan ja kampien väli on vain pari senttiä ja kantapääkosketus tulee helposti. Aion kuitenkin pitää tämän isorenkaisena toistaiseksi, suoralla baanalla tuntuu toimivan mainiosti. Siispä uskon että Paseonkin konversiolla on hyvät edellytykset onnistua, se on varmaan parempi lähtökohta koska istuinkorkeus on matalampi ja etupyörä kauempana polkimista.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Jarcco kirjoitti:

Tästä topicista innostuneena kokeilin 47-559 etupyörää tässä swb:ssäni
Aiempia kommentteja ei tarvitse perua, mutta jätön suurentuminen ei vaikuta läheskään niin dramaattisesti kuin pelkäsin.
...
Aion kuitenkin pitää tämän isorenkaisena toistaiseksi, suoralla baanalla tuntuu toimivan mainiosti. Siispä uskon että Paseonkin konversiolla on hyvät edellytykset onnistua, se on varmaan parempi lähtökohta koska istuinkorkeus on matalampi ja etupyörä kauempana polkimista.

Täälläpäs on hyvä palvelu! :-) Kiitos rohkaisusta, pakkohan tuo on kokeilla kunhan haarukan saa jostain. Tallin perältä löytyi 28" naistenpyörä, mutta haarukasta loppuvat kierteet kesken (Paseoon tarvitsisi kierteitä noin kohtaa 120-140mm, tässä loppui kohdassa 160mm).

Onko 1" haarukan kierteet jokin sellainen mihin löytyy kierrepakka putkimiehen pakista, vai jotain ihan muuta?

EDIT: kierre on 1x24TPI, Park Tools kierteytyssetti maksaa noin 330£. Halapaa ku saippua!

Viimeksi muokannut tavasti, 04 Syys 2009, 11:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:

Täälläpäs on hyvä palvelu! :-) Kiitos rohkaisusta, pakkohan tuo on kokeilla kunhan haarukan saa jostain. Tallin perältä löytyi 28" naistenpyörä, mutta haarukasta loppuvat kierteet kesken (Paseoon tarvitsisi kierteitä noin kohtaa 120-140mm, tässä loppui kohdassa 160mm).

Onko 1" haarukan kierteet jokin sellainen mihin löytyy kierrepakka putkimiehen pakista, vai jotain ihan muuta?

Ei ole putkimiehen kierteitä.
Mittailin tuon mainitsemani haarukan. Se näkyy olevan sitä tuuman putkea ja kierrettä on välillä 110-155. Offsettiä siinä on 60 mm, joka näyttäisi antavan reilun 70 mm jätön, mikä ei ole ollenkaan paha Paseosi ohjaukseen (ohjausakselin kulma arvattu kuvasta). Koska tulet hakemaan?

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Ihan vaan mielenkiinnosta... Miksi 26" eturengas? Vai pelkästään siksi, että 26" joustohaarukoita on paremmmin tarjolla? Jos käyttää levyjarrua edessä, niin sehän on ihan sama, että onko siinä 26" haarukassa 20" vanne, vai 24" tai 26"...

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

visiopetteri kirjoitti:

niin sehän on ihan sama, että onko siinä 26" haarukassa 20" vanne, vai 24" tai 26"...

Mun mielestä on eroa 20" ja 26" renkaan välillä, varsinkin olosuhteissa(soratie) joissa tavasti ajaa.
Taitaa muuten etupään noustessa painopistekkin siirtyä hieman taemmas, eli painojakauma tasoittuu?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

visiopetteri kirjoitti:

Ihan vaan mielenkiinnosta... Miksi 26" eturengas? Vai pelkästään siksi, että 26" joustohaarukoita on paremmmin tarjolla? Jos käyttää levyjarrua edessä, niin sehän on ihan sama, että onko siinä 26" haarukassa 20" vanne, vai 24" tai 26"...

Paseossa on joustohaarukka vakiona, ja taas 1 1/8" kierteellisiä haarukoita on todella huonosti saatavilla, eli siitä ei ole perusteluksi.

Perustelu on juurikin soratie. Kotoa on 5 km soraa & savea. Tietysti samalla saisi ehkä paremman rullaavuuden, ja saman kokoiset renkaat jolloin erilaisten vararenkaiden tarve vähenee. Hinku 26/26 pyörän kokeilemiseen olisi kova, mutta eihän sen hyvyydestä tai huonoudesta tiedä ennen kuin sillä on ajanut pidemmästi (500 km tms).

Haarukka saatu Jorilta testiä varten, muutostyö vielä tekemättä.

Edit: korjattu putken koko oikeaksi

Viimeksi muokannut tavasti, 17 Syys 2009, 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin