Nazca Paseoon 26" eturengas?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

tavasti kirjoitti:

No bitti-insinöörille nuo numerot eivät sano mitään. Mutta jotenkin olettaisin, että jos 8x1 putki jaksaa kantaa liki 80mm jännevälillä painoin, niin kyllä M8 kierretanko (vaikka olis sitten heikompaakin) luulisi kestävän pelkät leikkausvoimat? Vai onko tuossa jotain muitakin voimia, omaan koulutusohjelmaan kun ei ole kuulunut mitään tarpeellista kuten lujuuslaskentaa ja teknillistä mekaniikkaa

Tuossa rakenteessa varmaan isompi ongelma on taipuminen kuin katkeaminen. Jos taipuminen on ongelma niin parhaan tuloksen saa jänneväliä lyhentämällä ja toiseksi parhaan paksuutta kasvattamalla, materiaalikikkailulla on pienempi hyöty.

Jos ne Bilteman rosterit on jotain tavallista standardia noudattavia kuten A2 tai A4, ne on aika lähellä sitä 8.8 lujuutta.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Tuossa rakenteessa varmaan isompi ongelma on taipuminen kuin katkeaminen. Jos taipuminen on ongelma niin parhaan tuloksen saa jänneväliä lyhentämällä ja toiseksi parhaan paksuutta kasvattamalla, materiaalikikkailulla on pienempi hyöty.

Taipuminen ei luulisi tulevan ongelmaksi, kun se taivuteltava osa on M12. Ne M8 ei kai saa muuta kuin leikkausta?
Kuva

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

tavasti kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:

Tuossa rakenteessa varmaan isompi ongelma on taipuminen kuin katkeaminen. Jos taipuminen on ongelma niin parhaan tuloksen saa jänneväliä lyhentämällä ja toiseksi parhaan paksuutta kasvattamalla, materiaalikikkailulla on pienempi hyöty.

Taipuminen ei luulisi tulevan ongelmaksi, kun se taivuteltava osa on M12. Ne M8 ei kai saa muuta kuin leikkausta?

Näinhän se on. Luulisin, että noiden M8:jen katkeaminen on aika kaukaa haettua vaikka ne olisi huonoakin terästä. Pitää huomoida että iskarin jousto muodostaa ylärajan sille kuinka suuri voima iskarin yläpuolelle voi välittyä, ellei hyppyrin korkeus ole lähes joustomatka tai enemmän. Siitä taas seuraa, että Jorin laskelma on realistinen, ja voidaan sanoa ettei se ajamalla hajoa.

Voisin vielä tehdä omat laskut iltapäivällä kun täällä töissä on odotettavissa tylsää.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ostin aikanaan nazcan Kansoselta. Etupää oli sökö. Mittailin ja tuumailin mitä sille tekisin. Kaksitalvee siihen meni ennen kuin se rupes mielyttämään. Ensin tein tavallisesta 26tuumasesta retkipyörän haarukasta uuden etupään ja ajoin sillä 7500km. Pirin sitä liian lölönä. Suurissa nopeuksissa rupes resonoimaan ja elämään liikaa.
Nykyinen ratkaisu tuntuu paremmalta. Jos kiinostaa olen Tampereen suunalla viikolla 27.
Olen omasta mielestä saanut etupään toimimaan hyvin kaikissa nopeuksissa. Nopein lasku tälle kesälle 70.8km/h.
Joka on hyvä tulos alaohjatulle nojakille.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Voit soittaa reisuni aikan puh.0465830667 tai 0404864886 tai lähettä tekstarin jos kiinostaa.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Kun en tätä aiemmin ollut nähnyt:
Mikä oli lopputulos? Ilmeisesti sanoit että 26" rengas jäi pysyvästi? Ja joustohaarukalla? Jäivätkö nuo korotuspalat takaiskarissa vakioksi, vai hankitko pidemmän iskarin? Oletko verrannut viritystä Gauchoon tai Pioneeriin, eroaako mitenkään?

Minua kiinnostaa eniten rullaavuus. Toissijaisesti iskuvaimennuskyky, joskin luulen että 20" jousitettu ja 26" kova lienee aika samoilla seuduilla. Olen jotenkin ollut haistavani sekä pysty- että nojapyöräilyssä rengaskokojen kasvua, ja oma kokemukseni on että kyllä se isompi rengas on kuitenkin parempi rullaavuuden ja kontrollin osalta. Maasto- ja hybridipyörien kultakaudellakin 90-luvulla halusin vähintään 28" hybridin. Silloin oli vaikea saada edes joustokeulaa niihin kokoihin. 32" oli vakio minun lapsuudessa 70- ja 80-luvuilla.

Paseossa näyttäisi papereiden mukaan istuinasento olevan selkeästi pystympi kuin Explorerissa. Istuimen ja keskiön korkeuksissa ei ero varmaan ole hirmuisen iso. Pelkään kuitenkin sitä kuuluisaa tehojen menetystä, se kun on nytkin ongelmana vs pystäri. Ja tuolla virityksellä keskiö tulisi suhteellisesti ainakin 5+cm nykyistä korkeammalle. Explorer muunnettuna siis olisi hitusen makaavampi ja pari senttiä keskiö korkeammalla kuin Paseo. Jollei sitä takaiskaria ala vaihtamaan isompaan. Iskarin saatavuuden kannalta 150->165mm pidennys olisi suorastaan tervetullut. Siirtämällä istuimen ylimpään asentoon saisin hieman kompensoitua makaavuutta. Lyhyemmällä iskarin asennolla tai pidemmällä iskarlla luultavasti ajogeometrian muutos olisi mitätön? Ja Tavastin tapaan voisi rauhallisempi ohjaus olla ihan hyvästä.

Nascan haarukalla ilmeisesti levyjarrutkin menisivät suoraan kohdalleen? Ja 20" haarukan voisi vaihtaa takaisin tarvittaessa.

Minulle tuo onnistuisi ilmeisesti helpoiten tilaamalla Nazcalta Pioneerin irtohaarukka ja laittamalla se vain kiinni? Alaohjauksellisena ja hitsittömänä en taida ruveta itse virittelemään irtorojuista. Tavasti: sinulla oli tuo kova haarukka alkuun, mitä siitä sanot käyttökokemuksena?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TKorho kirjoitti:

32" oli vakio minun lapsuudessa 70- ja 80-luvuilla.

TÄH? Itse olen elänyt tuon ajan eikä ole koskaan nähnyt polkupyörää 32" renkailla. Suurin koko minkä itse "guru" Sheldon Brownkaan oli taulukoihin merkinnyt on 29", joka siis on käytännössä paksu kumi 622mm vanteella. http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html noissa taulukoissa sentään on kaikki muut 70- ja 80-lukujen, nyt jo historiaan jääneet, kumit.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

...
Ehkä mää sitteen vaan olin itte niin paljon pienempi...?

Kyllä nuo Tunturi Retki Super:it näyttää hakujen mukaan olevan 28". Muistikuva kyllä oli 30" ja 32", mutta ehkä se on vaan se merkintä mitä ei ole osannut lukea. Tunturi Senator löytyisi maksullisesta TM:n historia-artikkelista...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TKorho kirjoitti:

Kyllä n Muistikuva kyllä oli 30" ja 32", mutta ehkä se on vaan se merkintä mitä ei ole osannut lukea.

Nii, toinen merkintä saattoi olla esim. 32-622 ja se on koko milleinä, 32mm levyinen kumi 622mm vanteella.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

TKorho kirjoitti:

Kun en tätä aiemmin ollut nähnyt:
Mikä oli lopputulos? Ilmeisesti sanoit että 26" rengas jäi pysyvästi? Ja joustohaarukalla? Jäivätkö nuo korotuspalat takaiskarissa vakioksi, vai hankitko pidemmän iskarin? Oletko verrannut viritystä Gauchoon tai Pioneeriin, eroaako mitenkään?

Lopulliseksi jäi, ja olen ollut tyytyväinen. Korotuspalat ovat edelleen käytössä, köyhyys ja nuukuus vaivaavat, ettei iskarin uusiminen ole vielä realisoitunut.

Nyt pyörä taitaa olla vähän makaavampi ja korkeampi kuin Gaucho. Muistelisin, että Azub Max/Ibex olisi suunnilleen samalla istuinkorkeudella, penkin kulmalla ja penkki-poljinkeskiö korkeuserolla.

TKorho kirjoitti:

Paseossa näyttäisi papereiden mukaan istuinasento olevan selkeästi pystympi kuin Explorerissa. Istuimen ja keskiön korkeuksissa ei ero varmaan ole hirmuisen iso.

Itse ajelen tuolla modatullakin penkki alimmassa, eli makaavimmassa asennossa.

TKorho kirjoitti:

Nascan haarukalla ilmeisesti levyjarrutkin menisivät suoraan kohdalleen? Ja 20" haarukan voisi vaihtaa takaisin tarvittaessa.

Minulle tuo onnistuisi ilmeisesti helpoiten tilaamalla Nazcalta Pioneerin irtohaarukka ja laittamalla se vain kiinni? Alaohjauksellisena ja hitsittömänä en taida ruveta itse virittelemään irtorojuista. Tavasti: sinulla oli tuo kova haarukka alkuun, mitä siitä sanot käyttökokemuksena?

No ei minullakaan hitsiä ole, rälläkällä, porakoneella ja viilalla on viritetty alaohjaus tuohon joustohaarukkaan. Eikä olisi kanttiakaan alkaa joustohaarukkaan hitsailemaan. http://vuo.ro/tavasti/nojakki/alaohjaus/haarukka.html

Jäykkä 26" oli minusta parempi kuin jousitettu 20", ja Paseon etuhaarukka on parempi kuin Explorerin. Soralla iso rengas kulki helpommin, ja kaupungissa rotvallin reunat tuntuivat vähemmän. Tietysti tämä kaikki on mutua, ehdin sillä ajella aika vähän, ja välissä pyörä aina pajalla ettei kokeilut vahingossakaan olleet kovin peräkkäin.

Toki helpoimmalla pääsee (ja varmemmin hyvään lopputulokseen) kun ostaa valmiin, mutta toki itse väsäten oppii enemmän, ja pääsee halvemmalla. Nyt kun on vaihdellut pyörästä kaikenlaista, niin huoltaminenkaan ei niin jännitä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jori »

Onhan niitä ainakin nykyään vielä suurempiakin. 36" renkaita käytettiin ensin yksipyöräisissä. Nyt niistä on joku ruvennut tekemään kaksipyöräisiä.
http://www.cokercycles.com/monster-crusier

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:

No ei minullakaan hitsiä ole, rälläkällä, porakoneella ja viilalla on viritetty alaohjaus tuohon joustohaarukkaan. Eikä olisi kanttiakaan alkaa joustohaarukkaan hitsailemaan. Kuva

Tätä minäkin harkitsin kun tein offroad nojakkiin etäohjausta, mutta päädyin vähän radikaalimpaan ratkaisuun:

Kuva

Eli raakasti vaan poralla reikä olkapäähän, siihen kierretapilla jengat ja ruuvilukitteella pätkä ruostumatonta kierretankoa. Eipä ole porsinu jengat tai olkapää pettäny yli kahden tonnin rynkytyksestä ja kaatuiluista huolimatta. Maastotesti tulee kunhan metsät sulaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

Tätä minäkin harkitsin kun tein offroad nojakkiin etäohjausta, mutta päädyin vähän radikaalimpaan ratkaisuun:

Kuva

Eli raakasti vaan poralla reikä olkapäähän, siihen kierretapilla jengat ja ruuvilukitteella pätkä ruostumatonta kierretankoa. Eipä ole porsinu jengat tai olkapää pettäny yli kahden tonnin rynkytyksestä ja kaatuiluista huolimatta. Maastotesti tulee kunhan metsät sulaa.

Ei oo meikäläiselle tuollainen, varmuuskertoimet pitää olla kunnossa. Ja on siinä tietysti sekin, että minulla on painoa reilusti enemmän kuin sinulla.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Mielenkiintoisia ja aika rohkeita virityksiä.

Minä en varmaan korkeussyistä ota kuitenkaan 26" joustohaarukkaa, joten ohjauslaakeri/jarrulevy/epäsuora-ohjaus-syistä lienee vaan helpointa kun tilaan Ronilta Pioneerin haarukan. Kyselen siitä ensi viikosta lähtien kun aikaa taas on. Varsinkaan kun mitään romuhaarukoita ei ole entuudestaan, ja käsityökin oli vaan kasi.

Ja 165mm ilmajousi taakse kompensoimaan korkeuseroa. Toivottavasti ei muuta ketjulinjaa liikaa tai sekin täytyy miettiä uusiksi. Minulla ei tähän mennessä ole kyllä ollut oikeastaan mitään pompotusongelmia vakiona. Nythän vetoketju (!?) on suht suora, ja suojaputken kiinnitys pitää sen linjalla ilman kääntöpyörää. Jos kulmaa tulee lisää, pitäisi kai kääntöpyörä lisätä kohdistuksen vuoksi. No EVVK.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

TKorho kirjoitti:

Minä en varmaan korkeussyistä ota kuitenkaan 26" joustohaarukkaa, joten ohjauslaakeri/jarrulevy/epäsuora-ohjaus-syistä lienee vaan helpointa kun tilaan Ronilta Pioneerin haarukan. Kyselen siitä ensi viikosta lähtien kun aikaa taas on. Varsinkaan kun mitään romuhaarukoita ei ole entuudestaan, ja käsityökin oli vaan kasi.

Kävin autotallista katsomassa sitä omaa jäykkää haarukkaa, mutta en löytänyt. Tulikohan se myytyä jollekkin viime kesän SM kisoissa, en muista. Se oli joka tapauksessa 15€ haarukka Laukkaselta, ja tutun metallimiehen siihen hitsaama mutteri alaohjausta varten. Mutta se levari-kiinnike puuttuu.

Itsellä ollut Pioneerin levari-haarukka meni Terpalle, liekkö käytössä? Ja jos alat Pioneerin haarukkaa tilata, varmista kaulaputken läpimitta & pituus. Se Pioneerin haarukka ei nimittäin sopinut Paseoon...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin