Nazca Paseoon 26" eturengas?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

tavasti kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:

Nostinpa pyörää vielä tuollaisen 15 senttiä lisää, laitoin eteen 140 milliä joustoa ja nostin takapäätä vastaavasti.

Mitenkäs sinä tuon takapään noston teit?

Sentillä pitempi iskari, ylimmästä kiinnityskolosta alimpaan niin tulee varmaan kolme senttiä. Takapyörä on kolme kertaa pitemmällä varressa kuin iskari, joten tuo kolminkertaistaa muutoksen. Mitat ovat hieman epätarkkoja, mutta idea näin.

Nyt on 165 mm ilmaiskari, mutta talvea varten varmaan pitäisi laittaa teräsjousimalli. Niitä ei vain saa nykyään enää laadukkaita alle 190 millin, joten pitää vähän katsella syntyykö mahdoton yhtälö ilman hitsaustöitä.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Sentillä pitempi iskari, ylimmästä kiinnityskolosta alimpaan niin tulee varmaan kolme senttiä. Takapyörä on kolme kertaa pitemmällä varressa kuin iskari, joten tuo kolminkertaistaa muutoksen. Mitat ovat hieman epätarkkoja, mutta idea näin.

Itsellä on jo alimmainen kiinnityskohta käytössä. Jukan kanssa irkissä ideoitiin minkälaisella valipalikalla saisi 'jatkettua' iskaria ilman että tarvii alkaa sitä uusia.
Kun ovat kovin kalliita...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

tavasti kirjoitti:

Itsellä on jo alimmainen kiinnityskohta käytössä. Jukan kanssa irkissä ideoitiin minkälaisella valipalikalla saisi 'jatkettua' iskaria ilman että tarvii alkaa sitä uusia.
Kun ovat kovin kalliita...

Nosto pitäisi olla tehtävissä jos viitsii metallitöihin ryhtyä. Kaksi samanlaista kolmion muotoista metallilevyä, toinen vasemmalle, toinen oikealle. Kolmion kulmista yksi iskariin, yksi rungon iskarikiinnityksen ylimpään reikään, yksi alimpaan reikään. Rungon iskarikiinnitykseen levyjen väliin sopivan mittaiset putket ottamaan tyhjät pois. Koko komeus kolmella pultilla kasaan. Suosittelen ronskisti 2 mm levyä ja 8 mm pultteja niin ei ainakaan hajoa.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Threadissä 'Kierteellisen haarukan vaihtaminen kierteettömään?' käsiteltiin Paseon haarukan vaihtoa: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 44&p=14860

Ja täällä sitten sen vaihdon tuloksista. Eka koeajo takana. Pikaisesti kävin vasta lanatulla soratiellä ajelemassa kumisaappaat jalassa, eli 'lähes optimi' olosuhteet.
Olipahan haastetta edes keskiverto-olosuhteiden verran. Kyyti oli mukavaa, luulen että ilman etujousta olisi ollut röykkyisempää.

Toimii ok. Liikkeelle lähteminen, jalan saaminen maahan ym onnistuvat ongelmitta. Hitaissa vauhdeissa iso jättö tuntuu, ohjaus heittää helposti laitaan.
Lisäksi penkin kulma on varmasti minun niskalleni liikaa pidemmillä matkoilla. Seisontatuki (vai mikä se on) vaatisi jo jatkopalan.

Etenkin tuon penkin kulman takia pitää peräpään nostokin jotenkin kikkailla. Pikaisella kokeilulla 9.5 cm kapula takarenkaan alla oli ihan ok tuntoinen.
Pitäiskös alkaa vaihtaa jousta vai askarrella lattaraudasta lisää. Jousen vaihdossa on ongelmana, että paljonkohan kärsii pidentää jousta ettei nouse liikaa?

Kuva

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Maastokelpoisen näkönen viritys :D Miten herkäksi olet keulan säätänyt, poimiiko pikkupatit, haittaako jousto polkemista eli "humputtaako"?

Nojaillaan!

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Trek r200 kirjoitti:

Maastokelpoisen näkönen viritys :D Miten herkäksi olet keulan säätänyt, poimiiko pikkupatit, haittaako jousto polkemista eli "humputtaako"?

En vielä koskenut säätöihin piiruakaan. Taitaa olla liiankin löysä meikäläiselle, aiempi kuski oli 75 kg.
Jahka saa tuolle takajouselle tehtyä jotain, niin voi alkaa perehtyä mitäs ne säätimet siinä haarukassa ovat :o

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

:oops:
Aloin katsoa vastatessa tuota kuvaa 'miten perä on noin alhaalla'. Ja kas, testini tuli tehtyä takajousitus alimmassa asennossa.
Uusi testi jousitus ylimmässä asennossa. Tämähän voi olla ihan käyttökelpoisessa virityksessä. Tähän ylimpään asentoon en millään huoli sitä 9.5 cm korotusta.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Seuraava akuutti käytettävyys-pulma on tuo jalka. Pyörä ei enää pysy pystyssä tuolla vanhalla jalalla/seisontatuki/mikälie. Taitaa suurin jaloista olla erilaisella kiinnityksellä kuin tuo vakiona oleva, pitäisiköhän koittaa jatkaa tuota nykyistä jollain putken pätkällä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Seuraava akuutti käytettävyys-pulma on tuo jalka. Pyörä ei enää pysy pystyssä tuolla vanhalla jalalla/seisontatuki/mikälie. Taitaa suurin jaloista olla erilaisella kiinnityksellä kuin tuo vakiona oleva, pitäisiköhän koittaa jatkaa tuota nykyistä jollain putken pätkällä.

Sitten tuleekin eteen jalan kestävyys ongelma. Jatkettuna tahtoo yläpään kiinnitys tai nivel pettää jostakin kohden.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

luulis sen kestävän jos sitä jatkaa kohtuudella, ei kai sitä varmaan 5cm enempää tarvi?

ja eikös sitä voisi tuoda tuolta liitoskohdasta alaspäin latalla, jolloin kiinnitys kohta tulisi alaspäin ja jalustimen "mitta" säilyisi samana..

jaa myös biltemassa näyttää olevan ainakin 4 eri jalustinta...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Eilen olin ajelemassa ekan pidemmän lenkin 26" joustohaarukalla. Havainnot:

  • Etuhaarukka vaatii säätöä, painuu ihan liian syvälle ilman monttujakin
  • Penkin kulma on hieman liian makaava kuten arvelinkin. 3h ajamisen jälkeen alkoi tuntua niskassa.
  • Suuren jätön huomaa paikallaan/liikkeelle lähtiessä, mutta ihan ok tuon kanssa pärjää.

Yhtä kaikki, takapäätä pitää korottaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja irakas »

tavasti kirjoitti:

Eilen olin ajelemassa ekan pidemmän lenkin 26" joustohaarukalla. Havainnot:

  • Etuhaarukka vaatii säätöä, painuu ihan liian syvälle ilman monttujakin
  • Penkin kulma on hieman liian makaava kuten arvelinkin. 3h ajamisen jälkeen alkoi tuntua niskassa.
  • Suuren jätön huomaa paikallaan/liikkeelle lähtiessä, mutta ihan ok tuon kanssa pärjää.

Yhtä kaikki, takapäätä pitää korottaa.

Laita niskatuki!

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

irakas kirjoitti:

Laita niskatuki!

Usko pois, en laita. Nimismiehen kiharat täristää päätä riittävästi ilmankin.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Purin takajousen kiinnityksen.

Iskarin yläsilmä 14mm, siinä lyhyt holkki. Sen sisällä 12mm putki, ja sen sisällä 8mm putki. Sisimmäisenä 6mm pikalukko.
Kuva
Noista putkista näkee, että jänneväli / kuorma on liian suuri. Irrotus vaati hieman voimakeinoja.
Kuva

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

tavasti kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Laita niskatuki!

Usko pois, en laita. Nimismiehen kiharat täristää päätä riittävästi ilmankin.

Täristys on tosiaan ongelma.
Protoilin niskatueksi noin 10 cm pehmeää vahtomuovia + alle noin 3 cm vuorivillan tapaista levyä, säätö ylös ja alas jopa ajon aikana. Pehmeysasteita voi kokeilla erilaisilla kerroksilla, ja pään kulmaa selkärankaan verrattuna. Kun tukialue on kallon puolella eikä niskassa, niin tuntu on aivan erilainen, paljon parempi. Pehmeyden säädöllä löytyi kohtalaiset nimismiehen kiharatkin siedettäväksi tekevä ratkaisu, vaikka pyörässä ei ole lainkaan jousitusta.

Olen hämmästellyt, kuinka jotkut satsaavat niskatukeen hiilikuitua ja muuta kallista tekniikkaa tietämättä etukäteen, miltä homma tulee yksilöllä tuntumaan: kulmat, korkeudet, sivuttaispidot, pehmeydet erilaisilla pinnoilla ajettaessa jne. Pitäisin lottovoittona, että teoriapohjaisesti piirretty ratkaisu olisi edes yhdelle käyttäjälle sopivin.

Viritelmäni ulkonäkö on kaikkea muuta kuin hienostelua ja tyylikkyyttä, mutta siihen pään nojailu vaikka 100 km yhtä soittoa ei jätä toivomisen varaa itselleni, se lienee niin mukava kuin olla voi. Täysjousitus tietysti olisi parempi todella huonolla tiellä.

Vastaa Viestiin