Ei oo meikäläiselle tuollainen, varmuuskertoimet pitää olla kunnossa. Ja on siinä tietysti sekin, että minulla on painoa reilusti enemmän kuin sinulla.
No joo, toi nojakki painaa noin 19 kiloa ja kuski 67. Eli semmoset sata kiloa pitää jousituksen klaarata.
Toisaalta keulalla on vähemmän painoa kuin mun maantie vehkeissä. Mutta tällä mennään maastossa sitten täysillä, jo nyt on koko peli saanu kyytiä oikein kunnolla jotta selviää onko korjattavaa vielä jäljellä.
Kun ostin keulan käytettynä ja kohtuu hintaan niin en ujostellu pätkääkään. Uuden, ja etenkin nykyisten entisestään kevennettyjen kanssa, olisi harkinnu vielä pari kertaa poraamista.
Lähinnä esimerkkinä että näinkin yksinkertainen ratkaisu voi toimia. Itse ohjausvoimat on niin pieniä että homma pelittää. Jos olkapää ei ole kevennetty, kuten mulla, niin se kestänee vieläkin paremmin tällä ratkaisulla.
Tuossa rakenteessa varmaan isompi ongelma on taipuminen kuin katkeaminen. Jos taipuminen on ongelma niin parhaan tuloksen saa jänneväliä lyhentämällä ja toiseksi parhaan paksuutta kasvattamalla, materiaalikikkailulla on pienempi hyöty.
Taipuminen ei luulisi tulevan ongelmaksi, kun se taivuteltava osa on M12. Ne M8 ei kai saa muuta kuin leikkausta?
Mikä pultti tuota iskaria oikein kannattelee? Pitäisi itsekin löytää korvaaja kun alkuperäinen osa on päässyt taipumaan.
Ja anteeksi aiheen vierestä puhuminen.
Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5
Tuossa rakenteessa varmaan isompi ongelma on taipuminen kuin katkeaminen. Jos taipuminen on ongelma niin parhaan tuloksen saa jänneväliä lyhentämällä ja toiseksi parhaan paksuutta kasvattamalla, materiaalikikkailulla on pienempi hyöty.
Taipuminen ei luulisi tulevan ongelmaksi, kun se taivuteltava osa on M12. Ne M8 ei kai saa muuta kuin leikkausta?
Mikä pultti tuota iskaria oikein kannattelee? Pitäisi itsekin löytää korvaaja kun alkuperäinen osa on päässyt taipumaan.
Iskarin yläpään läpi menee M12 pultti. Ihan lievästi ylimitoitettu...
Aina välillä harkinnut, että josko tuon härö-virityksen purkaisi, ja laittaisi passelin mittaisen iskarin. Vaan sepäs onkin se ongelma. 165 mm on siinä ja siinä riittääkö, ja 185 mm on jo rajoilla onko liian pitkä. Ja tuosta välistä, onko siitä olemassakaan mitään? Ensisijaisesti haluaisin edullisehkon ilmaiskarin, mutta kai sitä muitakin voi harkita.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Eikös tuossa alkuperäinen ole 152mm pitkä? Itsellä on joustokeula myös ja ilmaiskari oli 165 mm mutta kun poksahti iskaripumpusta letku niin iskari tyhjeni samalla ja jouduin laittamaan 152 millisen takaisin (ja ei nyt sattuneesta syystä ole tullu ropattua viimeaikoina ) ja minun mielestä lyhyempi on mitoitukseltaan parempi, mä ehkä tykkään enämpi nojallaan olevasta ajoasennosta?
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
No nyt meni kiinnostavaksi.
Edellisellä keskustelukierroksella kun kyselin Ronilta että mitä Nasca sanoo iskarin vaihtoon. Sanoivat että ei kannata vaihtaa, jos olisi parempi niin heillä olisi jo. (Tätä tosin kyynikkona epäilen, ja DNM-DV22 hinta varmasti vaikuttaa.) Lisätivaamisella vieläkin sanoivat että ei ehkä kannata vaihtaa 165mm iskaria kun saattaa muuttaa geometriaa. Minä pidän iskaria alimmassa kohdassa, eli penkki ylhäällä. Voisin kuvitella että 165mm iskari ylemmissä rei'issä toimisi vielä?
Explorerin alaohjaustuntuma on vähän herkähkö jo nyt, joutuu ohjaamaan kieli keskellä suuta eikä voi rentoilla. Joten en ole uskaltanut sooloilla tuossa. Mutta ilmaiskaria tekisi mieli, ja niitä ei taida edes olla 152mm lyhyisinä. Joten elelen sitten tämän kanssa ja kuvittelen että se on paras kaikista maailmoista.
Mutta ilmaiskaria tekisi mieli, ja niitä ei taida edes olla 152mm lyhyisinä. Joten elelen sitten tämän kanssa ja kuvittelen että se on paras kaikista maailmoista.
Eikös tuossa alkuperäinen ole 152mm pitkä? Itsellä on joustokeula myös ja ilmaiskari oli 165 mm mutta kun poksahti iskaripumpusta letku niin iskari tyhjeni samalla ja jouduin laittamaan 152 millisen takaisin (ja ei nyt sattuneesta syystä ole tullu ropattua viimeaikoina ) ja minun mielestä lyhyempi on mitoitukseltaan parempi, mä ehkä tykkään enämpi nojallaan olevasta ajoasennosta?
No tässä on sellainen hiuksenhieno ero, että Terpalla on alunperin Pioneeri, mulla Paseo. Ja jotta mulla jättö on ajettavalla seinällä, niin on pakko alkuperäisestä korottaa. Siksi on noi korotuspalat.
Nykyisellään siis pyöräni on makaavampi kuin tehdas-Paseo, ja tämä asento on ihan ok, niin kuskin asentona kuin jättö-mielessäkin.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Minä en nyt ymmärrä. Mikset voisi laittaa vähän pidempää iskaria ja pumpata siihen vähän vähemmän ilmaa niin, että korkeus on sopiva normaaliajossa. Onhan tuossa ongelmana se, että pyörä vapaana seistessään on vähän perse pystyssä ja painuu melkoisesti istuuduttaessa, mutta muuta ongelmaa en tuossa näe. Näkeekö joku muu?
Ilmaiskarissa = kaasuiskarissa ei ole öljyn vaahtoutumisongelmaa, jonka takia pitäisi pitää joustoliike lähellä täyttä pituutta, pitkien ulosjoustojen aiheuttaman ilman imemisen takia. Ilmaiskarissa on aina myös öljyssä ylipaine, joka estää ilman imeytymisen öljyn sekaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ei se ole sama asia. Jos jousen liikerata pitenee , lyhyt jousitus on jämäkämpi jouston alusta saakka. Muutenhan pyörä olisi pitemmällä niiauksella , kuin amerikkalainen auto. Mielummin sellainen lyhyt ja nappakka jousitus kuin saksalaisessa henkilö autossa.
Ei se ole sama asia. Jos jousen liikerata pitenee , lyhyt jousitus on jämäkämpi jouston alusta saakka. Muutenhan pyörä olisi pitemmällä niiauksella , kuin amerikkalainen auto. Mielummin sellainen lyhyt ja nappakka jousitus kuin saksalaisessa henkilö autossa.
Ymmärrän kyllä, että ulosjousto kasvaa tuon -tässä tapauksessa ei minkään verran, mutta voi siis kasvaa. Mistä jousi voi tietää ajotilanteessa, kuinka pitkä matka on ulosjouston ääripisteeseen, ellei ajeta liiaksi esikiristetyllä jousella, joka makaa ääristopparissaan myös tasaisella. Tässä tilanteessa tuntumassa on toki eroa, mutta jousituksen ominaisuudet eivät ole kunnolla käytössä noilla säädöillä. Normaalisti säädetyllä jousituksella (1/4 joustomatkasta painumaa tasaisella) ei jousen tuntumasta voi päätellä paljonko ulosjoustovaraa on ennen kuin se loppuu. Siellä jousen yläpäässä on täysin samanlainen, samanpaineinen ja samanmuotoinen tilavuus ilmaa. Minusta sisäänjouston pitäisi siis kaiken järjen mukaan olla samanlainen kuin lyhyemmällä jousella. Ulosjousossa pyörä toimii toki eri tavalla ja pitkäiskarisempi koukkaa syvän kuopan pohjan kautta, kun lyhytiskarinen jysäyttää kuopan vastarinteeseen rajummin. Tuo tuntuma jämäkästä sporttijousituksesta tai amerikkalaisesta lähiölaivasta riippuu jousen jousivakiosta, joka kaasujousella on säädettävissä öljyn määrää säätämällä tai kierrejousella jousen lankaa paksuntamalla tai kierteen halkaisijaa pienentämällä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Minä en nyt ymmärrä. Mikset voisi laittaa vähän pidempää iskaria ja pumpata siihen vähän vähemmän ilmaa niin, että korkeus on sopiva normaaliajossa. Onhan tuossa ongelmana se, että pyörä vapaana seistessään on vähän perse pystyssä ja painuu melkoisesti istuuduttaessa, mutta muuta ongelmaa en tuossa näe. Näkeekö joku muu?
No sen nyt voisi ottaa lähtökohdaksi, että minä en ainakaan ymmärrä. Tuota samaa aloin miettiä itsekkin, mutta en tiedä miten asia on. Ja nythän minä mittailin minkä mittainen jousi mahtuu väliin kun jousi on täysin kuormittamattomana. Siitä ei ole mitään ymmärrystä mikä on jousen mitta nykyisellään kuormitettuna.
Se tietty tulee mieleen, että jos jousi jätetään 'löysäksi' että olisi sopivan alhaalla, niin onko se sitten niin löysä että niissä isoissa töyssyissä missä minä sitä tarvin mennään pohjaan että kolisee?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Minä en nyt ymmärrä. Mikset voisi laittaa vähän pidempää iskaria ja pumpata siihen vähän vähemmän ilmaa niin, että korkeus on sopiva normaaliajossa. Onhan tuossa ongelmana se, että pyörä vapaana seistessään on vähän perse pystyssä ja painuu melkoisesti istuuduttaessa, mutta muuta ongelmaa en tuossa näe. Näkeekö joku muu?
No sen nyt voisi ottaa lähtökohdaksi, että minä en ainakaan ymmärrä. Tuota samaa aloin miettiä itsekkin, mutta en tiedä miten asia on. Ja nythän minä mittailin minkä mittainen jousi mahtuu väliin kun jousi on täysin kuormittamattomana. Siitä ei ole mitään ymmärrystä mikä on jousen mitta nykyisellään kuormitettuna.
Se tietty tulee mieleen, että jos jousi jätetään 'löysäksi' että olisi sopivan alhaalla, niin onko se sitten niin löysä että niissä isoissa töyssyissä missä minä sitä tarvin mennään pohjaan että kolisee?
Periaatteessa tuossa ei ole ongelmaa. Sillä vain lyhennetään jousen joustovaraa joka maantie käytössä tuskin on ongelma. Suurempi ongelma voi olla se että kun ajetaan kovaa ja tulee "hyppyjä" on maata laahaava takaratas sitten "irrallaan" pompottelemassa. Sekään ei ole ongelma maantieajossa mutta maastossa saattaisi teettää ylimääräistä kivaa reitillä pysymisen suhteen.
Sisäänjouston puolelta pidempi jousi tietenkin leikkaa joustomatkaa, mutta tuo leikkautuminen on vain puolet jousten pituuserosta. Jos perää joka tapauksessa piti saada ylemmäs, kuvan perusteella paljon enemmän kuin tuo erotuksen puolikas, joustomatka vain lisääntyy. Pitemmällä iskarilla on pidempi iskunpituus. -Myös suhteessa kokonaispituuteen. Osta vain sopivasti ylipitkä iskari, niin joustovara lisääntyy, paino pienenee ja ulkonäkö paranee. -Myös kuljettajan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Periaatteessa tuossa ei ole ongelmaa. Sillä vain lyhennetään jousen joustovaraa joka maantie käytössä tuskin on ongelma. Suurempi ongelma voi olla se että kun ajetaan kovaa ja tulee "hyppyjä" on maata laahaava takaratas sitten "irrallaan" pompottelemassa. Sekään ei ole ongelma maantieajossa mutta maastossa saattaisi teettää ylimääräistä kivaa reitillä pysymisen suhteen.
Nooh, tuossa kotimatkalla on ihan rivakka alamäki, jossa on ainakin keväällä melkoisia töyssyjä. 60 km/h vauhtia, ja töyssy tuntuu takajousessa, etenkin kun kuski painaa 1/10 tonnin, ja takalootassa on vielä apupainot.
jori kirjoitti:
Sisäänjouston puolelta pidempi jousi tietenkin leikkaa joustomatkaa, mutta tuo leikkautuminen on vain puolet jousten pituuserosta. Jos perää joka tapauksessa piti saada ylemmäs, kuvan perusteella paljon enemmän kuin tuo erotuksen puolikas, joustomatka vain lisääntyy. Pitemmällä iskarilla on pidempi iskunpituus. -Myös suhteessa kokonaispituuteen. Osta vain sopivasti ylipitkä iskari, niin joustovara lisääntyy, paino pienenee ja ulkonäkö paranee. -Myös kuljettajan.
No siis, ne vaihtoehdot mitä tuohon nykyiseen geometriaan päästäisiin olivat mitä vaan 165 ja 185 mm väliltä. Tuosta ylemmäs ei siis haluta. Nykyinen iskari on 152 mm, ja nuo korotuspalat.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"