Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Penkin kiinnitys tulee nyt sitten tuosta renkaan etupuolelta, katotaan miten käy.
Ja nyt se on rattaillaan:

Kuva

Yllätti kaikin puolin positiivisesti. Runko on jämäkkä ja pyörä rullaa vähintään yhtä hyvin kuin verrattavissa olevilla kumeilla olevat CLWB ja maastopyörä. Tästä on hyvä jatkaa, kiirettä ei ole. Kampikeskiö tärähtää noilla kumeilla 87cm korkeuteen, eli mikään mun suosikki pyörä ei ole tulossa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lähikuva takanavasta

Kuva

Kestäis tehdä varmasti kapeampikin laakeripesä, mut mun silmää miellyttää noin :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja PW »

Kulma on aika miehekäs joo :wink: ja jalat korkeella. Tuntuu ett noihin haarukoihin jää helposti turhaa tilaa renkaan ja rungon väliin. Nojapyörään pitäs tehä ihan omalla mitotuksella haarukat niin ett runkoputken sais mahollisimman alas.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Kulma on aika miehekäs joo :wink: ja jalat korkeella. Tuntuu ett noihin haarukoihin jää helposti turhaa tilaa renkaan ja rungon väliin. Nojapyörään pitäs tehä ihan omalla mitotuksella haarukat niin ett runkoputken sais mahollisimman alas.

Oishan tuossa ollut tilaa tuoda runkoputki alemmaskin, mutta sitten ottais kammet kääntyvään eturenkaaseen. Rans:n jossakin higracerissa on sama kampikorkeus, että ei tämä nyt mitenkään epätavallinen ole sen suhteen. Lyhyemmät kammet myös auttais ja millin tarkka mitoitus ohuelle kumille...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja PW »

Penkin kun laitat niin ei enää näytä niin korkeelta polkimetkaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nyt kun tähän on mahdollisuus laittaa etuvaihtaja niin olisi varmaan aiheellista laittaa sen kuorelle nippa runkoon. Ihmetellyt tässä että miksi kaikissa nojakeissa vaijeri näyttää tulevan alakautta ja tiukalla mutkalla? Eikö se toimis paremmin jos vaijeri tulee ylä kautta? Tietenkin vaatii vaihtajan jossa vaijerin lähtö on ylöspäin, molempia onneksi löytyy jemmasta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Ei vaijerin mutka ole vaijerin toiminnan kautta tiukka, kunhan mutkan säde ylittää vaijerin läpimitan kertaa jotain noin 40. Vaihdevaijerit ovat karvan yli millistä tavaraa. Alakautta veto on myös ainoa vaihtoehto isoilla rattailla, koska kaikki maantievaihtajat toimivat niin päin. Ehkä on vielä ajateltu estetiikkaakin, on haluttu vaijeri piiloon.

bowmonkey
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Tammi 2010, 18:06
Paikkakunta: Nivala

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja bowmonkey »

jviirret kirjoitti:

Nyt kun tähän on mahdollisuus laittaa etuvaihtaja niin olisi varmaan aiheellista laittaa sen kuorelle nippa runkoon. Ihmetellyt tässä että miksi kaikissa nojakeissa vaijeri näyttää tulevan alakautta ja tiukalla mutkalla? Eikö se toimis paremmin jos vaijeri tulee ylä kautta? Tietenkin vaatii vaihtajan jossa vaijerin lähtö on ylöspäin, molempia onneksi löytyy jemmasta.

Jukka

Tästä on varmaan ollu täällä juttua mutta eikös tuommoinen m5 U-Turn-Away tyylinen ratkaisu auta tuohon "ongelmaan"?
http://www.m5recumbents.com/site/EN/M5_ ... Turn_Away/
Ei ole kummoinen osa eli itsekkin tekemällä varmasti onnistuu.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuolla turn away jutulla saa vaihdettua vaijerin tulosuunnan, mutta se ei ole ongelma kun jemmassa on molemman tyyppisiä etuvaihtajia. Ulkonäköseikat tässä nyt on se vahvimmine esille nouseva asia. Alakautta tulevan vaijerin saa toki valokuvissa kätevästi runkoputken taakse piiloon:

Kuva

Mutta minkä näköinen tuo on toiselta puolelta? tuohon jos hahmottaa mielessään sopivasti kaartelevan vaijerin suoraan vaihtajan nokasta stemmin varteen niin olisiko se kovin pahan näköinen?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kuva

Tein penkille kiinnikkeet ja stemmin tankoineen. Penkki kiinnikkeineen nippa nappa tuon taulukossa olevan 2000g:n. Tanko ja stemmi ei, 1200g, tosin menevät jatkoksestaan vielä tarpeettoman paljon sisäkkäin, tiukkaa tekee päästä tuohon 1000g. Kaikkien ennakkosuunnitelmien vastaisesti laitoin kammet ja ketjut ja yritin ajaa. Toisella polkaisulla penkin etu kiinnike petti ja samalla väänty selkänoja alumiininen tukiputki. Etukiinnike on 12x2 putkea jonka sisään piti tulla 8mm pultti, no eipä ollu noin pitkää hyllyssä joten pistin kaksi lyhyempää. Toinen vastaisku tuli kun punnitsin pyörän, 15kg, eikä tuossa ole vielä levyjarrua, ei kahvoja eikä vaijereita. Eli kevennys listaa:
-Kumit, ei ollut tilaushetkellä Kojakkeja, tilalle tulee 32mm Maxxis Detonatorit, tuskin yhtä kevyet kuin Kojakit, mutta varmasti kevyemmät kuin nykyiset, veikkaan 500-600g.
-Stemmi (ei ole titania vaikka kuvassa niin lukeekin :) ), kuvan pakoputki klemmari lähtee pois ja putkien sisäkkäin menevää osuutta voi lyhentää 20cm. 100-200g pois?
-Kuvan kammet ei tule tähän pyörään, näistä en saa pedaleja irti, mut veikkaan että hieman raskaammat ovat kuin pienemmillä rattailla olevat deoret.50-100g?
-Polkimet, muovia, halvat. Näitähän ei muutkan punnitse pyörän painoon. Painaako jopa 500g?
-Penkin alakiinnike painaa yksinään 400g, ihan liikaa toiseen suuntaan säätövaraa, joutaa leikata osan pois ja pyöristää rajusti. 100g? Tämä säästö menee kyllä heti jos kiinnitystä joutuu tukevoittaan.
Eli pidetään 14kg tavoite vielä voimassa...

Jukka

edit: Lujuusoppiaiheinen kysymys: Paljonko 12x2mm teräsputki kestää enempi taivutusta kun sen sisään työnnetään 8mmpultti (käytännössä umpitankoa taivutuskohdasta)?

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Eikö tuota penkin takatukea (alumiiniputki) saisi kiinni tuonne takanapaan, vai meneekö pahasti renkaan kanssa ristiin?

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

pikametri kirjoitti:

Eikö tuota penkin takatukea (alumiiniputki) saisi kiinni tuonne takanapaan, vai meneekö pahasti renkaan kanssa ristiin?

Sen verran menee ristiin ettei tulisi penkkiin keskelle, tätä pohdiskelinkin tuolla 18-19.huhtikuuta ja ajattelin kokeilla näin ensinnä. Nytkin tuo tuki olisi kestänyt jos etu tuenta ei olisi pettänyt.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
pikametri kirjoitti:

Eikö tuota penkin takatukea (alumiiniputki) saisi kiinni tuonne takanapaan, vai meneekö pahasti renkaan kanssa ristiin?

Sen verran menee ristiin ettei tulisi penkkiin keskelle, tätä pohdiskelinkin tuolla 18-19.huhtikuuta ja ajattelin kokeilla näin ensinnä. Nytkin tuo tuki olisi kestänyt jos etu tuenta ei olisi pettänyt.

Jukka

Ei sen tarvitse mennä renkaan kanssa ristiin, kun vie vierestä:

Kuva

Takatuen yläpäähän voi laittaa poikittaistuen joko hitsaamalla tai tekemällä päähän 90 asteen käännöksen, jos se on alumiinista.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Lujuusoppiaiheinen kysymys: Paljonko 12x2mm teräsputki kestää enempi taivutusta kun sen sisään työnnetään 8mmpultti (käytännössä umpitankoa taivutuskohdasta)?

Vääntöjäykkyys kasvaa 20% ja leikkauskestävyys 44%. Miten se hajosi?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Lujuusoppiaiheinen kysymys: Paljonko 12x2mm teräsputki kestää enempi taivutusta kun sen sisään työnnetään 8mmpultti (käytännössä umpitankoa taivutuskohdasta)?

Vääntöjäykkyys kasvaa 20% ja leikkauskestävyys 44%. Miten se hajosi?

Taipui hieman mutkalle, saa oikaistua, mutta tuon perusteella pelkkä läpipultti ei todennäköisesti tee riittävän tukevaksi. Ensimmäinen ajatus oli että hitsaan tuet, mutta hetki sitten hoksasin että nätimmän saa kun työntää päälle paksumman putken ja hitsaa sen kiinni.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin