Tee-se-itse onnettomuuden korvausvelvollisuus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
maasoutaja
Viestit: 97
Liittynyt: 03 Syys 2009, 17:44
Paikkakunta: Kuopio

Tee-se-itse onnettomuuden korvausvelvollisuus

Viesti Kirjoittaja maasoutaja »

Eli mitenkä estää raastupaan joutumasta mikäli itse tehty ja muille myyty ajoneuvo laukeaa ja naama aukeaa?

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Tee-se-itse onnettomuuden korvausvelvollisuus

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Asuinrakennuksissahan on yksityshenkilöiden välisissä kaupoissakin tiukat korvausvastuut rakennusvirheistä.

Mutta esim. autoista en ole kuullut vastaavia. Autoja saa korjata itse ja jos ei tietoisesti rakentele sinne jotain turvallisuuspommeja niin uuden ostajan pitää pystyä arvioimaan mitä ostaa...hyvinkin pitkälle - yksityiseltä - yksityiselle kaupoissa.

Minäkin olen rakentanut ja myöhemmin myynyt, kaksi isoa, perhekäyttöön pyrjevenettä.

Molempien veneiden kanssa yritin etukäteen ajatella niitä "virityksiäni" ettei uusi omistaja joutuisi sen kanssa yllättäviin vaikeuksiin. Kummastakaan ei ole kuulunut mitään ikävää jälkikäteen joten olen tietysti hiukan naivi arvioimaan että miten sitten jos olisi.

Itse kuitenkin luotan että jos rakentelen yleisesti tunnettujen käytäntöjen mukaan, niin vastuu siirtyy ajoneuvosta takavalojen häypyessä viimeistään, ostajalle.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tee-se-itse onnettomuuden korvausvelvollisuus

Viesti Kirjoittaja tavasti »

maasoutaja kirjoitti:

Eli mitenkä estää raastupaan joutumasta mikäli itse tehty ja muille myyty ajoneuvo laukeaa ja naama aukeaa?

Mikäs laki ylipäätään on, saako itsetehdyllä polkupyörällä tiukasti tulkiten edes ajaa?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tee-se-itse onnettomuuden korvausvelvollisuus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Silloin kun viimeksi luin lakitektstiä - ei pyörän valmistajatahosta puhuttu mitään. Vain määritelmistä.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Tee-se-itse onnettomuuden korvausvelvollisuus

Viesti Kirjoittaja optimistx »

tavasti kirjoitti:

Mikäs laki ylipäätään on, saako itsetehdyllä polkupyörällä tiukasti tulkiten edes ajaa?

Jos ei saisi, niin myy sinä itsetekemäsi pyörä A minulle, ja minä myyn pyöräni B sinulle.

Sitä paitsi, jos myydään kelvottomaksi epäiltyä romua, voi sen myydä 'osiksi' tai 'varaosiksi' (tm autokauppiaat).

Olen todella vakuuttunut, että laissa ei ole sanaa 'itsetehty' tässä polkupyöräasiassa. On kyllä määräyksiä heijastimista yms turvallisuuteen vaikuttavista seikoista. Muistaakseni laissa on sellaisiakin määräyksiä, joita lukemlla tulee tulokseen, että tämä itse tekemäni polkemalla kulkeva vempain ei ole lain tarkoittama polkupyörä. Eikä luultavasti sovi myöskään auton, lentokoneen tai hevosen määritelmään. Mikä liekin on, olkoon vempain toistaiseksi.

Kun laissa ei toistaiseksi ol kieltoa käyttää vempainta kulkemiseen, niin kuljenpa vempaimella, ja toivon, että liian monet eivät innostu tekemään samoin. Sen jälkeenhän se kielletään laissa, aivan varmasti.

Ehkä on hyvä ajatella, mitä toivoo, esim. vempainten yleistymistä, sillä voi onnettomuudeksi käydä niin kuin toivoo. Ilman sarkasmia.

W4
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Elo 2009, 11:40

Re: Tee-se-itse onnettomuuden korvausvelvollisuus

Viesti Kirjoittaja W4 »

Käsittääkseni itsetehdyt laitteet, ainakin jossakin määrin menee konedirektiivin alle, ja tulee täyttää sen ehdot. Luulen että polkupyörätkin menee sen alle..? mutta sata varma en ole, mutta n.80%:n

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tee-se-itse onnettomuuden korvausvelvollisuus

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Sen mitä on tuohon mainittuun konedirektiiviin töissä törmännyt... Pyörän ei pitäs mennä jos voimalähteenä on käyttäjä itse. Vituttaa toi suunnaton into suojella idiootteja, meinaan noita eu:n holhous säädöksiä... Ei sillä etteikö ne johonkin rajaan olisi ok. Voi olla vaikeeta saada yksityistä vastuuseen, jos ei ole kirjallisesti sitoutunut vastaamaan, eli kyllä noissa pitää olla se oma järki ja äly mukana kun ostaa ja käyttää. :mrgreen:

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Tee-se-itse onnettomuuden korvausvelvollisuus

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

visiopetteri kirjoitti:

Vituttaa toi suunnaton into suojella idiootteja

enemmän ihmetyttää mistä niitä sikeää :lol:

ja eikös tuossa ole muutenkin yksityistenvälisessä kaupassa perävalo takuu kun ei talosta tai muusta "isosta" ole kysymys..

Mutta jos alkuperäisessä kysymuksessä on tarkoitus liipata sitä että korvaako vakuutukset jos itse telot itsesi ,itsesi tekemällä kikottimella niin siihen en osaa kyllä vastata.. eiköhän jossain vakuutus yhtiön lapuissa lue että jos CE merkintä puuttuu niin korvauksia ei saa.. mutta tämä on vain mutu..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin