neuvoja lowracerin ohjausgeometriaan

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

neuvoja lowracerin ohjausgeometriaan

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Taas on lowraceri edistynyt nyt alkaa penkki olemaan enää viimeistelyä vailla ja penkinkiinniikkeetkin kestävät istua. Jarrutkin ostin, Tiagrat. Nyt kuitenkin huomasin että ajogeometriassa on jotain pielessä kun ohjaus haukkaa sivulle kääntyessä. Taitaa olla liian loiva ohjauskulma, mikähän muu tuohon haukkaamisen vaikuttaa? Mitä ohjauskulmaa suosittelisitte? Nyt on suunnittelmien mukaan 23 astetta, mutta taisi tulla vielä loivempi kulma, täytyy kuvasta mitata.
Edit:
Etuhaarukka on tällainen : http://tinyurl.com/yewp5lu
Kuva
Kuva

Viimeksi muokannut Höregrö, 28 Syys 2009, 16:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: neuvoja

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Höregrö kirjoitti:

Taas on lowraceri edistynyt nyt alkaa penkki olemaan enää viimeistelyä vailla ja penkinkiinniikkeetkin kestävät istua. Jarrutkin ostin, Tiagrat. Nyt kuitenkin huomasin että ajogeometriassa on jotain pielessä kun ohjaus haukkaa sivulle kääntyessä. Taitaa olla liian loiva ohjauskulma, mikähän muu tuohon haukkaamisen vaikuttaa? Mitä ohjauskulmaa suosittelisitte? Nyt on suunnittelmien mukaan 23 astetta, mutta taisi tulla vielä loivempi kulma, täytyy kuvasta mitata.
...

Mikäli haarukka on suora -kuten näyttää olevan-, 23 astetta vastaa 100 milliä jättöä 20" renkaalla. Tuostahan se haukkaaminen todennäköisesti johtuu. Jivessä on kulma 15 astetta pystysuorasta. Jättö on tällöin 65 mm, mikä toimii aika hyvin. Mikäli et halua pilkkoa runkoasi, voit tietysti vaihtaa haarukan taivutettuun, esim. 35 mm offsetilla jättö olisi taas tuon 65 mm.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: neuvoja

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Mikäli et halua pilkkoa runkoasi, voit tietysti vaihtaa haarukan taivutettuun, esim. 35 mm offsetilla jättö olisi taas tuon 65 mm.

Juu, vaihda vaan offsetilliseen haarukkaan. Etupyörä siirtyy hiukan edemmäksi, mikä parantaa ajettavuuden lisäksi painosuhdetta ja minusta myös ulkonäköä.
Sopiva jättö on noin puolitoista kertaa renkaan leveys, mutta vinommilla ohjausakseleilla se voi olla pienempikin ilman stabiilisuusongelmia, sillä etupyörän painopisteen sijainti ohjausakselin etupuolella toimii jätön lailla.

Kaikki eivät välttämättä ole selvillä termeistä. Siksi pieni kertaus.

Jättö (engl. trail) on ohjausakselin jatkeen ja maan leikkauspisteen ja renkaan kosketusalueen keskipisteen välinen etäisyys. Jos akseli kulkee edellä on jättö positiivinen.
Offset on ohjaushaarukassa olevien pyörän akselin paikkojen (engl. drop out) sivukuvasta mitattu etäisyys ohjausakselilinjasta. Offset tehdään tavallisesti taivuttamalla haarukkaputkia, mutta myös asettamalla haarukkaputket vinoon
asentoon jo tyvestään tai kiinnittämällä drop outit haarukkaputken etupuolelle.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: neuvoja

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tuossa Optiman haarukassa on näköjään offsetti (= rake) 15 mm. Jättö on silloin noin 85 mm eikä 100. Tuohan olisi muuten oivallinen tarkoitukseen. Olisko mahdollista hitsata uudet dropparit nykyisten etupuolelle? Sitten jäisi nuo vanhatkin varalle. Itse kun olen pyrkinyt välttämään turmelemasta osia lopullisesti, kun suunnitelmilla on taipumus välillä muuttua. :wink:

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: neuvoja

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

haarukkaa en aio taivuttaa tai hankkia uutta, sillä etupyörä on jo nyt tarpeeksi lähellä kantapäitä. Eli emäputken kulmaa pitää muuttaa.

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: neuvoja lowracerin ohjausgeometriaan

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Miten hyvin noita kuiturunkoja saa muokattua? Miettii vaan, niin metallit on aika kiitollisia, kun isommatkin muutokset saa tehtyä rälläköi-hitsaa menetelmällä. On tuossa ihan haastetta, että saa mitat osumaan kohdilleen, kun välillä tuntuu että noita runkoja saa koko ajan rälläköidä ja hitsata :roll:

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: neuvoja lowracerin ohjausgeometriaan

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

visiopetteri kirjoitti:

Miten hyvin noita kuiturunkoja saa muokattua? Miettii vaan, niin metallit on aika kiitollisia, kun isommatkin muutokset saa tehtyä rälläköi-hitsaa menetelmällä. On tuossa ihan haastetta, että saa mitat osumaan kohdilleen, kun välillä tuntuu että noita runkoja saa koko ajan rälläköidä ja hitsata :roll:

Mitat olen tähän asti saanut hyvin osumaan kohdalleen, kiitos suht huolellisen suunnittelun. Kyllähän tuossa kuiturunkossakin pystyy periaatteessa rälläköimään ja laminoinoimaan uudestaan. Tuo emäputkikun vielä on suhteellisen pieni halkaisijaltaan niin ei sen siirto mikään mahdoton homma ole. Reiän peittämisessä vaan täytyy olla tarkkana.

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: neuvoja lowracerin ohjausgeometriaan

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

No niin, nyt on emäputken kulma muutettu jyrkempään. Ohjauksesta tuli paljon paremman tuntuinen ja jarrunkin varmaan saa nyt kiinnitettyä haarukan takapuolelle jotta ketju pääsee kulkemaan vapaammin.
Kuva

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: neuvoja lowracerin ohjausgeometriaan

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Hieno homma, oliko uudelleen laminoinnin kanssa ongelmia?
mihin kulmaan lopulta päädyit?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: neuvoja lowracerin ohjausgeometriaan

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Kulmaksi tuli 14 astetta ja jättöä 40mm. En ole vielä laminoinut mutta tuskinpa siinä mitään ongelmaa tulee.

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: neuvoja lowracerin ohjausgeometriaan

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Sunnuntaina pääsin ensimmäistä kertaa kokeilemaan pyörää. Ketjupylpyrä ei ollut edes kiinnitettynä millään, paluuketjulle ei ollut mitään ohjuria ja takavaihtaja oli säädetty nippusiteellä mutta kyllähän se toimi. Nykyisen muovisen pylpyrän totesin aivan liian pehmeäksi ja varmaan vähän pieneksi joten sen korvaan ketjurattaalla. Ohjaustankokin pitää väännellä ja penkinkiinnikkeitä vahvistaa.

Hauska juttu jonka huomasin oli että naapurin saksanpaimenkoira sekosi aivan täysin kun näki minun ajavan pyörällä :D

Tässä vielä kuva sunnuntain tilanteesta.
Kuva

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: neuvoja lowracerin ohjausgeometriaan

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Höregrö kirjoitti:

Hauska juttu jonka huomasin oli että naapurin saksanpaimenkoira sekosi aivan täysin kun näki minun ajavan pyörällä :D

muistas si varoa niitä hurttia, osa menee ihan bimboiksi ku näkevät tollasen...

Hienon näköinen ketjuineen penkkeineen kaikkineen.. Good job. 8)

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin