ISIS-keskiölaakeri ja ratas-speksit (?)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
LowriderPilot
Viestit: 53
Liittynyt: 12 Syys 2009, 11:18
Viesti:

ISIS-keskiölaakeri ja ratas-speksit (?)

Viesti Kirjoittaja LowriderPilot »

moi

Oiskohan joku löytänyt ISIS-keskiön räjäytyskuvaa tai poikkileikkausta ? nimittäin tuo alkoi mietityttämään miten laakerit on tuossa akselissa kun akselin päässä on sen paksuutta leveämpi kaulus, eli miten noi laakerit saadaan tonne akselille !?!? ISIS-speksi väittää että akseli on symmetrinen eli kaulus olis sitten molemmissa päissä :shock: , ,,,ei kyllä voi olla.... :roll:

http://www.4shared.com/file/137948645/8 ... /ISIS.html

Toinen kyssäri liittyy rattaisiin, eli onko rattaille olemassa standardia noitten hampaitten osalta, mistä löytyisi speksit tähän ?

-LRPilot

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: ISIS-keskiölaakeri ja ratas-speksit (?)

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

ISIS-standardi sinänsä ei määrää miten laakerointi on toteutettu. Ainoastaan ne akselin päät on standardoitu. Tiettävästi ainakin SKF on tehnyt sisuskalut vähän eri tavalla, että on saavuttanut omat kestävyysvaatimuksensa, jotka ovat hieman kovemmat kuin fillariteollisuudessa yleensä (mikä ei vaadi paljon).

Laakerithan voi hyvin olla asetettu paikalleen ennenkuin sitä kuorta on juotettu kasaan. Eli valmiista kappaleesta laakereita ei tosiaankaan saa mitenkään irti.

Hammasrattaistakaan ei ole virallista speksiä. Eri valmistajilla onkin selkeästi erimuotoisia näkemyksiä siitä miten tehdä.

LowriderPilot
Viestit: 53
Liittynyt: 12 Syys 2009, 11:18
Viesti:

Re: ISIS-keskiölaakeri ja ratas-speksit (?)

Viesti Kirjoittaja LowriderPilot »

Teemu Kalvas kirjoitti:

ISIS-standardi sinänsä ei määrää miten laakerointi on toteutettu. Ainoastaan ne akselin päät on standardoitu. Tiettävästi ainakin SKF on tehnyt sisuskalut vähän eri tavalla, että on saavuttanut omat kestävyysvaatimuksensa, jotka ovat hieman kovemmat kuin fillariteollisuudessa yleensä (mikä ei vaadi paljon).

Laakerithan voi hyvin olla asetettu paikalleen ennenkuin sitä kuorta on juotettu kasaan. Eli valmiista kappaleesta laakereita ei tosiaankaan saa mitenkään irti.

Hammasrattaistakaan ei ole virallista speksiä. Eri valmistajilla onkin selkeästi erimuotoisia näkemyksiä siitä miten tehdä.

Eikun se ongelma just onkin siinä standardissa joka määrittää tuon akselipään jälkeen olevan laipan olemassaolon, vai miten tuota kuvaa nyt pitää tulkita ?
Katsoppa tuota kuvaa tuossa linkissä, (samaa löytyy isis:ksen kotisivuilta)... no okei tuossa kuvassa on kuvattu tuollainen stopparilaippa mutta jos se jätetään pois, niin jäljelle edelleen jää akselissa oleva pienempi muoto joka estää sen että laakeri ei mene sisään. ISIS ei määritä mittaa tuolle muodolle, mutta miksi se siinä kuvassa sitten on olemassa ?!?!? kysymys on että kuuluuko tuo laippa olla siinä ja jos niin miten ihmeessä laakerit saa paikalleen.

Toi on totta että laakereitten olemassaoleoa ISIS ei määritä mutta ei se kyllä selkeää kuvaa anna miten noi voi paikalleen laittaa...

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: ISIS-keskiölaakeri ja ratas-speksit (?)

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Öö, miksi tuon isis laakerin purkaminen on nyt kiinnostuksen kohteena? Meinaat vaihtaa laakereita, vai joku muu oivallus taustalla? Minä olen miettinyt tuota shimanon hollowtech kampien asentamista vastaavalla tyylillä mitä se bb30 standardin kammet on.

Ne rattaat on ihan stannnu kamaa nekin. Tuolla sprocketeer ohjelmalla saa "piirrettyä" noita rattaita. Noissa valmiissa rattaissa on kaikennäköisiä kevennyksiä, muotoiltuja hampaita, tappeja jne, jotta ne vaihteet vaihtuu paremmin.

Kai vastaukset meni riittävästi asian viereen :roll:

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

LowriderPilot
Viestit: 53
Liittynyt: 12 Syys 2009, 11:18
Viesti:

Re: ISIS-keskiölaakeri ja ratas-speksit (?)

Viesti Kirjoittaja LowriderPilot »

visiopetteri kirjoitti:

Öö, miksi tuon isis laakerin purkaminen on nyt kiinnostuksen kohteena? Meinaat vaihtaa laakereita, vai joku muu oivallus taustalla? Minä olen miettinyt tuota shimanon hollowtech kampien asentamista vastaavalla tyylillä mitä se bb30 standardin kammet on.

Ne rattaat on ihan stannnu kamaa nekin. Tuolla sprocketeer ohjelmalla saa "piirrettyä" noita rattaita. Noissa valmiissa rattaissa on kaikennäköisiä kevennyksiä, muotoiltuja hampaita, tappeja jne, jotta ne vaihteet vaihtuu paremmin.

Kai vastaukset meni riittävästi asian viereen :roll:

Kiitoksia vaan kaikille vastauksista. Kiinnostus ISIS keskiöitä kohtaan kieltämättä käy kuumana. Tarkoitus on tehdä kapea keskiö ja siksi tuon sisuskalujen ymmärtäminen auttaa. Kun tuo ISIS homma aukesi että ovat sitten suljettuja ja aika vikaherkkiä, niin mietinkin että miten tuon BB30 tyyppisen ratkaisun voi laittaa tähän ISIS akseliin. ISIS siksi että sen akselin pää on helppo tehdä CNC:llä ja muokata laakerikohdat miten haluaa, ISIS kampia löytyy ehkä kaikkein eniten. BB30 tyyppisiä laakerikuppeja saa irtotavarana, samoin laakereita. Jotta tuo homma lähtee liikkeelle pitää vielä selvittää se, miten kammen ja keskiön välinen "klappi" poistetaan? kammethan käytännössä ovat kelluvalla akselilla, siinähän käytännössä täytyy olla rakoa jottei kampipultin kiristäminen ala painamaan laakereita sivulta. Onkohan ISIS-kammissa edes mahdollista käyttää moista systeemiä ?? Samoin meneekö näissä BB30 keskiöissä kampien Q-arvo isommaksii??

-LRPilot

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: ISIS-keskiölaakeri ja ratas-speksit (?)

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

En ole kyl nyt ihan varma ymmärränkö kysymystä, mutta ISIS-kampihan tulee akselissa oleviin keskikohtaa kohti kapeneviin uriin, ja kun se on kiristetty siihen tiettyyn momenttiin asti, ei se enää kellu vaan on kiinteästi paikallaan. Se miten se akseli taas on laakeroitu on laakerivalmistajan oma asia, pystyn kuvittelemaan monia tapoja. Mikään pakkohan ei ole käyttää valmista teollisuuslaakeria jonka sisähalkaisija olisi sama kuin akselin ulkohalkaisija. Ottaen huomioon kuinka ahdas normaali keskiömuhvi on ISIS-akselille, luultavasti kaikki konstit jotka on käytettävissä laakerielementtien (oli ne kuulia tai kartioita) koon maksimoimiseksi käytetään.

LowriderPilot
Viestit: 53
Liittynyt: 12 Syys 2009, 11:18
Viesti:

Re: ISIS-keskiölaakeri ja ratas-speksit (?)

Viesti Kirjoittaja LowriderPilot »

Teemu Kalvas kirjoitti:

En ole kyl nyt ihan varma ymmärränkö kysymystä, mutta ISIS-kampihan tulee akselissa oleviin keskikohtaa kohti kapeneviin uriin, ja kun se on kiristetty siihen tiettyyn momenttiin asti, ei se enää kellu vaan on kiinteästi paikallaan. Se miten se akseli taas on laakeroitu on laakerivalmistajan oma asia, pystyn kuvittelemaan monia tapoja. Mikään pakkohan ei ole käyttää valmista teollisuuslaakeria jonka sisähalkaisija olisi sama kuin akselin ulkohalkaisija. Ottaen huomioon kuinka ahdas normaali keskiömuhvi on ISIS-akselille, luultavasti kaikki konstit jotka on käytettävissä laakerielementtien (oli ne kuulia tai kartioita) koon maksimoimiseksi käytetään.

Joo et ymmärtänyt kysymystä :mrgreen:

Juu kyllä tämä ISIS-keskiön ja kammen kiinnitysmetodi on ihan selvää kauraa, akselin ja laakerien kiinnitys ja lukitusmetodi ei ole, mutta sehän onkin vapaa kehittelylle, ja tokihan normi ISIS keskiö on kellumaton, vaan BB30 ei ole, siellähän akseli työnnetään asennettuun keskiöön ja toiselta puolen toinen kampi pultataan kiinni eli mikään ei pidä akselia paikallaan sivusuunnassa. Jos kammen ja laakerin väliin jää rako, kampi pääsee liikkumaan sivusuunnassa tuon raon verran.

Siis nimenomaan, mikään ei määrää käyttämään samanpaksuista laakeria kuin ulkohalkaisija on, siksi mietinkin miten BB30 edut ja ISIS keskiön edut voidaan yhdistää uudella ratkaisulla. ISIS kammet ei kuitenkaan ole suunniteltu kelluvaan pesään joten miten tuo yhdistäminen sitten toimisi ? Tarkoitushan mulla oli kaventaa kampien Q-arvoa kaventamalla laakeripesää käyttäen ISIS akselipääratkaisua koska siihen saa eniten kampia, ja ne on irtokampia toisin kuin BB30 joissa akseli tulee kammen mukana. Nyt jos taas katsotaan BB30 ongelmaa, niin se on se että se levittää kampia koska laakerit on ulkopuolella, eli turha kaventaa pesää jos laakerit sen levittää takaisin, ihan hölmöläisten hommaa.... Siksi siis ratkaisuksi ISIS tyyppinen laakerointi keskiön sisään järeimmillä laakereilla (=isompi halkaisija, paksumpi akseli, kartiolaakerit) ja laakerin kiristysmahdollisuus. Akseli ei kellu ja se pysyy kapeana.

-LRPilot

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: ISIS-keskiölaakeri ja ratas-speksit (?)

Viesti Kirjoittaja lowrides »

LowriderPilot teetkö uuden topicin tai kerrotko lyhyesti täällä tai blogissasi mihin käyttöön s.linerisi tulee? Vakaviin ennätysyrityksiin, huviajeluihin vai johonkin muuhun? Kiinnostava projekti nimittäin tämä... taitaa olla Suomen ensimmäinen kaksipyöräinen streamlineri?

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: ISIS-keskiölaakeri ja ratas-speksit (?)

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Jaa kyse olikin jo BB30:sta. Luulisi että siinä on oltava asennuksessa mukana joku sovitin laakerin ja kammen väliin, niin että siihen saadaan tarvittava välys. Näinhän on noissa Hollowtecheissä ja vastaavissa vanhemmissa systeemeissä joissa myös on kelluva akseli. Eikö BB30-speksi määrittele tätä? En ole itse koskaan lukenut, ajattelin että tutustun sitten kun näen ensimmäisen sellaisen luonnossa.

LowriderPilot
Viestit: 53
Liittynyt: 12 Syys 2009, 11:18
Viesti:

Re: ISIS-keskiölaakeri ja ratas-speksit (?)

Viesti Kirjoittaja LowriderPilot »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Jaa kyse olikin jo BB30:sta. Luulisi että siinä on oltava asennuksessa mukana joku sovitin laakerin ja kammen väliin, niin että siihen saadaan tarvittava välys. Näinhän on noissa Hollowtecheissä ja vastaavissa vanhemmissa systeemeissä joissa myös on kelluva akseli. Eikö BB30-speksi määrittele tätä? En ole itse koskaan lukenut, ajattelin että tutustun sitten kun näen ensimmäisen sellaisen luonnossa.

No tuo standardi ei ota ollenkaan kantaa noihin kammen ja keskiön välyksiin, ilmeisesti vastuu siirtyy kampien tekijöille...
Pesän pituusmittatoleransseista ( +/- 0.2mm ) voi päätellä että sovitinprikoilla tuo sitten hoidetaan ettei ala kammet lonksumaan ajossa.. Kammen toimittajalla pitää sitten olla tiedossa paljonko kammen ja keskiön väliin jää väliä ja siihen sopivat prikat. Kammissa on sitten tasainen, tuon pesän kokoinen kohta jota vasten nuo prikat tulee. ISIS-kammissa tuota tasaista kohtaa ei ole, siksi näitten standardeja ei oikein passaa sekoittaa keskenään.

Kun tätä keskiösotkua tutkii niin kyllä olisi aika laittaa tämä rungon keskiöholkin standardi uusiksi ja unohtaa nuo alimittaisten laakerien käyttö samoin kuin pelleily Italialaisten ja Englantilaisten kierteitten kanssa. Tässä jo eletään 2000 lukua ja fillarimaailma on äärimmäisen dynaaminen ja innovatiivinen, miksei sitten tässä?

-LRPilot

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: ISIS-keskiölaakeri ja ratas-speksit (?)

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

LowriderPilot kirjoitti:

Juu kyllä tämä ISIS-keskiön ja kammen kiinnitysmetodi on ihan selvää kauraa, akselin ja laakerien kiinnitys ja lukitusmetodi ei ole, mutta sehän onkin vapaa kehittelylle, ja tokihan normi ISIS keskiö on kellumaton, vaan BB30 ei ole, siellähän akseli työnnetään asennettuun keskiöön ja toiselta puolen toinen kampi pultataan kiinni eli mikään ei pidä akselia paikallaan sivusuunnassa. Jos kammen ja laakerin väliin jää rako, kampi pääsee liikkumaan sivusuunnassa tuon raon verran.
Nyt jos taas katsotaan BB30 ongelmaa, niin se on se että se levittää kampia koska laakerit on ulkopuolella, eli turha kaventaa pesää jos laakerit sen levittää takaisin, ihan hölmöläisten hommaa.... Siksi siis ratkaisuksi ISIS tyyppinen laakerointi keskiön sisään järeimmillä laakereilla (=isompi halkaisija, paksumpi akseli, kartiolaakerit) ja laakerin kiristysmahdollisuus. Akseli ei kellu ja se pysyy kapeana.

-LRPilot

En ole noita ISIS kampia ihmetellyt, mutta noin äkkiseltään näyttä siltä, että se kekskiö on ihan kuten tuo perinteinen nelikantti keskiö. Eli keskiö paketti vedetään runkoon kiinni ja sen jälkeen kammet tulee pulteilla kiinni keskiöön. Noilla kiristys/kiinnityspulteilla ne kammet kiristetään boorien pohjalle, jolloin ne kammet lukittuu kiinni.

Vaikuttaa siltä, että tuo BB30 stannu menee sekasin lahjakkaasti noiden muiden kanssa, esim shimanon hollowtechin kanssa. Tuossa BB30 stannussa ne laakerit ei tule mihinkään ulkopuolelle (vilkase tämä PDF ). Hollowtechissä se akseli on kiinni siinä kammen puolikkaassa, jossa rattaat on kiinni. Tuosta saa välykset pois, kun akselin vapaassa päässä olevalla ruuvilla vedetään eka vasemmanpuoleinen kampi kiinni ja samalla laakerit kiristetään. Sen jälkeen vasemman puoleinen kampi lukitaan kiinni kahta pulttia kiristämällä siihen akselin päähän. Uskoisin, että sen isis kammet + irtoakseli + irto laakerit systeemissä pitäisi olla vaseman puoleisella kammella vastaavat kiristys systeemit mitä noista hollowtech kammista löytyy. Kannattaa shimanon sivuilta lukasta asennusohjeet, vaikka nämä tästä. Oma ajatus oli yhdistää nuo shimanon kammet ja tehdä sellainen runko johon laakerit tulee kiinni kuten tuossa BB30 stannussa. Nuo ei tosin välttämättä aivan vähällä salli kovin rajua akselin lyhentämistä, mikä tuntuu olevan tärkeänä tavoitteena.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

LowriderPilot
Viestit: 53
Liittynyt: 12 Syys 2009, 11:18
Viesti:

Re: ISIS-keskiölaakeri ja ratas-speksit (?)

Viesti Kirjoittaja LowriderPilot »

visiopetteri kirjoitti:
LowriderPilot kirjoitti:

Juu kyllä tämä ISIS-keskiön ja kammen kiinnitysmetodi on ihan selvää kauraa, akselin ja laakerien kiinnitys ja lukitusmetodi ei ole, mutta sehän onkin vapaa kehittelylle, ja tokihan normi ISIS keskiö on kellumaton, vaan BB30 ei ole, siellähän akseli työnnetään asennettuun keskiöön ja toiselta puolen toinen kampi pultataan kiinni eli mikään ei pidä akselia paikallaan sivusuunnassa. Jos kammen ja laakerin väliin jää rako, kampi pääsee liikkumaan sivusuunnassa tuon raon verran.
Nyt jos taas katsotaan BB30 ongelmaa, niin se on se että se levittää kampia koska laakerit on ulkopuolella, eli turha kaventaa pesää jos laakerit sen levittää takaisin, ihan hölmöläisten hommaa.... Siksi siis ratkaisuksi ISIS tyyppinen laakerointi keskiön sisään järeimmillä laakereilla (=isompi halkaisija, paksumpi akseli, kartiolaakerit) ja laakerin kiristysmahdollisuus. Akseli ei kellu ja se pysyy kapeana.

-LRPilot

En ole noita ISIS kampia ihmetellyt, mutta noin äkkiseltään näyttä siltä, että se kekskiö on ihan kuten tuo perinteinen nelikantti keskiö. Eli keskiö paketti vedetään runkoon kiinni ja sen jälkeen kammet tulee pulteilla kiinni keskiöön. Noilla kiristys/kiinnityspulteilla ne kammet kiristetään boorien pohjalle, jolloin ne kammet lukittuu kiinni.

Vaikuttaa siltä, että tuo BB30 stannu menee sekasin lahjakkaasti noiden muiden kanssa, esim shimanon hollowtechin kanssa. Tuossa BB30 stannussa ne laakerit ei tule mihinkään ulkopuolelle (vilkase tämä PDF ). Hollowtechissä se akseli on kiinni siinä kammen puolikkaassa, jossa rattaat on kiinni. Tuosta saa välykset pois, kun akselin vapaassa päässä olevalla ruuvilla vedetään eka vasemmanpuoleinen kampi kiinni ja samalla laakerit kiristetään. Sen jälkeen vasemman puoleinen kampi lukitaan kiinni kahta pulttia kiristämällä siihen akselin päähän. Uskoisin, että sen isis kammet + irtoakseli + irto laakerit systeemissä pitäisi olla vaseman puoleisella kammella vastaavat kiristys systeemit mitä noista hollowtech kammista löytyy. Kannattaa shimanon sivuilta lukasta asennusohjeet, vaikka nämä tästä. Oma ajatus oli yhdistää nuo shimanon kammet ja tehdä sellainen runko johon laakerit tulee kiinni kuten tuossa BB30 stannussa. Nuo ei tosin välttämättä aivan vähällä salli kovin rajua akselin lyhentämistä, mikä tuntuu olevan tärkeänä tavoitteena.

Hemmetti kun menee sekaisin tässä standardiviidakkojen luvatussa lajissa... :? Noi ulkopuoliset laakerit on sitten siinä Hollowtecin systeemissä ja GXP systeemissa joka muuten on juurikin kuin tuo ISIS + kelluva kampi. Ohjeessa: http://www.sram.com/_media/techdocs/200 ... 5-r5-e.pdf mainitaan että GXP (Giga X) kampia vaan kiristetään kunnes klappi on häipynyt :roll: . Eli nyt sitten pitääkin yhdistää ISIS + GXP + BB30 :mrgreen:
Se on sitte sillai että BB30 tyyppinen runko, BB30 tyyppinen laakerointi, ISIS kampiakseli, GXP kiristysmetodi :roll: :roll:

-LRPilot

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: ISIS-keskiölaakeri ja ratas-speksit (?)

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

LowriderPilot kirjoitti:

Kun tätä keskiösotkua tutkii niin kyllä olisi aika laittaa tämä rungon keskiöholkin standardi uusiksi ja unohtaa nuo alimittaisten laakerien käyttö samoin kuin pelleily Italialaisten ja Englantilaisten kierteitten kanssa. Tässä jo eletään 2000 lukua ja fillarimaailma on äärimmäisen dynaaminen ja innovatiivinen, miksei sitten tässä?

Joo siis tästähän BB30:ssa on kyse. Muhvia isonnetaan riittävästi, että sinne mahtuu kunnon laakerit sisään. Nyt kun saisi vielä runko- ja osavalmistajat ymmärtämään että tässä on tulevaisuus.

LowriderPilot
Viestit: 53
Liittynyt: 12 Syys 2009, 11:18
Viesti:

Re: ISIS-keskiölaakeri ja ratas-speksit (?)

Viesti Kirjoittaja LowriderPilot »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Joo siis tästähän BB30:ssa on kyse. Muhvia isonnetaan riittävästi, että sinne mahtuu kunnon laakerit sisään. Nyt kun saisi vielä runko- ja osavalmistajat ymmärtämään että tässä on tulevaisuus.

Veikkaan että Italialaiset sanoo että "assolutamente no !" :lol:

-LRPilot

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: ISIS-keskiölaakeri ja ratas-speksit (?)

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Joo siis tästähän BB30:ssa on kyse. Muhvia isonnetaan riittävästi, että sinne mahtuu kunnon laakerit sisään. Nyt kun saisi vielä runko- ja osavalmistajat ymmärtämään että tässä on tulevaisuus.

\o/ Hep! Meinasin ymmärtää tuon, tai ainakin testata. Ainut vaan että on vain aivan törkyhintaisia nuo kammet jotka on bb30 mukaan. Pitää silti seuraavan rungon kanssa katsoa jos ei tyytyisi tavainomaiseen :P Helpottaa sorvauttamista, kun ei tarvi kierteitä tehdä, ja painossakin vois vähän pärjätä.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Vastaa Viestiin