FWD midracer 28/28

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3711
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja irakas » 10 Syys 2010, 11:14

Jarcco kirjoitti:Päivitetään vähän tämän pyörän tilannetta. Olen ehtinyt nyt ajella tällä sen verran että voi jotain kertoa. Lyhyesti sanottuna toimii siinä käytössä kuin meinasin, eli parhaimmillaan maantielenkeillä. Myös torinkulmilla pelaa, kun pitää mielessä ettei ole kaikista ketterin. Jos vertaa pienipyöräiseen low raceriin, ajaminen on muuten samanlaista mutta istutaan vain ylempänä. Se etu matalalla pyörällä on että käsillä voi pitää pyörää pystyssä. Kaaduin kerran paikallaan risteyksessä kun en ottanut kuin toisen jalan irti lukkopolkimesta, mutta tasapaino heilahtikin sille puolen missä jalka oli kiinni polkimessa... 20" renkainen jive on myös ollut nopeampi, mutta syynä voi olla renkaat (tai heikentynyt kunto). Erot ei ole suuret enkä muutenkaan aja täysillä veren maku suussa.

Voimansiirto toimi hyvin, pari kohtaa tosin pitäisi joskus parannella: Ääni, taittopyörä pitää ärsyttävää rapinaa joka johtuu hammastuksen ja ketjun eri suuntaisuudesta. Se vaihtelee eri vaihteilla ja pahimmillaan on suurilla välityksillä, iso eturatas ja pieni takaratas. Pitää vielä hioa rissan hampaita matalammiksi. Ketju putoaa helposti paluurissalta kun taluttaa pyörää taaksepäin ja samalla kääntää ohjauksen laitaan. Tämä tapahtuu lähes joka kerta kun otan pyörän tallista. Olisi helppo korjata laittamalla ohjuri, mutta ei ole kiusannut niin paljon että olisi viitsinyt.

Kun ripustaa taittopyörän nivelellä, tuota ongelmaa ei ole:

Kuva


Etuveto noin muuten pelaa niin hyvin, että pidän ilman muuta parempana kuin takavetoa pitkällä ketjulla ja usealla taittopyörällä. Renkaan pito riittää ja kääntövaraa on tarpeeksi. Eri asia jos pyörä on korkeampi ja ketjulinja suorempi, silloin valitsisin takavedon.

Eikö sorapintaisissa vastamäissä ole ollut ongelmaa? Minulla SH14 sutii.

Etujarrun tehottomuus ongelma selvisi viimein. Ei ollut venyvä vaijeri, joustavat länget eikä kulunut vanne. Vaan jarrun paikka suhteessa vanteeseen on muuttunut, koska haarukka on taivutettu suoremmaksi. Längissä kyllä säätövara riitti juuri, mutta palat eivät ole ihan kohtisuorassa vannetta vastaan. Lisäksi ne tekevät liikettä niin pienisäteisellä ympyränkaarella että voima ei osukkaan sinne minne pitäisi. Tilanteen korjaaminen vaatisi jarrutappien siirron noin 5-10 mm alemmas.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1682
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Jarcco » 10 Syys 2010, 12:39

irakas kirjoitti:
Kun ripustaa taittopyörän nivelellä, tuota ongelmaa ei ole:


Eikö sorapintaisissa vastamäissä ole ollut ongelmaa? Minulla SH14 sutii.


Minulla oli vastaava nivel 20" versiossa, mutta 26" renkaalla se ei käynytkään. Kääntökulma pieneni liikaa, koska rissa jäi liian kauas nivelen ottaman tilan vuoksi. Nyt rissat ovat lähes kiinni toisissaan. Vetorissan voisi nostaa ylemmäs, mutten viitsi moista muutosta tehdä, koska ongelma korjaantuu ketjun ohjurilla.

Pääsen ylös sen ainoa jyrkän soramäen mikä reitilläni on, ja se riittää minulle. Talviliukkaille tälläinen pyörä ei mielestäni sovellu, veti sitten mistä päästä tahansa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Pastori » 11 Elo 2013, 10:37

irakas kirjoitti:Minusta Jarcco on löytänyt vankalla kokemuksellaan midracerissaan sopusuhtaisen ja aika lähellä ideaalia olevan ratkaisun, jossa toteutuu monet näillä palstoilla olleet ajatukset. Itsekin olen vastaavanlaista tyyppiä suunnitellut, mutta aina olen päätynyt mielestäni liian suureen istuinkorkeuteen. Tuo 55 cm on aika hyvä saavutus!

Sakari


Joo. Kokeilin tätä Nokialla. Erittäin miellyttävä ajettava.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1682
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Jarcco » 11 Elo 2013, 13:05

Muutaman vuoden kokemuksellakaan ei tähän ole suuremmin muutostarvetta tullut. Ohjaustanko voisi olla kapeampi koska kääntösädettä rajoittaa ketjun ja renkaan kontakti. Rungon lyhentämisestä oli ainakin Jorin kanssa juttua, todennäköisesti ei juuri hyödytä. Loppujen lopuksi Pastorin Kuudee on hyvin samanlainen ajaa, vaikka geometria on melkoisen erilainen.
Yksi kestokiusa tässä on, ketju putoaa pikkurissalta kun taluttaa taaksepäin ja samalla kääntää jyrkästi. Luulin että sain sen jo korjattua, mutta Nokialla se tietysti taas putosi...
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Pastori » 11 Elo 2013, 13:11

Mä olin kanssa yllättynyt miten samanlainen kuudee oli ajettavuudeltaan. Sun pyörä oli ehkä "letkeämmin eteenpäin soljuva" ja kuudee lyhyytensä puolesta jotenkin ihan vähän "tanakampi".

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9776
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja jori » 11 Elo 2013, 13:17

Pastori kirjoitti: Sun pyörä oli ehkä "letkeämmin eteenpäin soljuva" ja kuudee lyhyytensä puolesta jotenkin ihan vähän "tanakampi".

Minusta ehkä takakireä ja nahkamainen, joskin jälkitunnultaan raikas ja nuorekas. Sopii mainiosti yhteen Shimanon sandaalien ja lippalakin kanssa. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Pastori » 11 Elo 2013, 13:33

jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti: Sun pyörä oli ehkä "letkeämmin eteenpäin soljuva" ja kuudee lyhyytensä puolesta jotenkin ihan vähän "tanakampi".

Minusta ehkä takakireä ja nahkamainen, joskin jälkitunnultaan raikas ja nuorekas. Sopii mainiosti yhteen Shimanon sandaalien ja lippalakin kanssa. :D


28/28 oli kuin erittäin hyvä ja letkeä chardonnay ja kuudee enemmän semmoinen hyvän rieslingin tyyppinen.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1682
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Jarcco » 11 Elo 2013, 20:44

Vaikuttaa veljillä olevan pyöräilyn lisäksi muitakin "harrastuksia" :mrgreen:
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Pastori » 11 Elo 2013, 21:09

Elämässä on hyviä asioita joista voi nauttia, ilman että ne in harrastuksia. Heh.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1682
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Jarcco » 30 Joulu 2016, 19:45

Ajattelin pitää rakenteluharrastusta yllä ja vähän päivittää tätä hyväksi havaittua fillaria. Ei mitään radikaalia, vaan penkin kiinnityksen muutos ja levyjarrut eteen. Korvakkeen sovitusta varten tein pellistä reikäjigin jolla saa säteen suuntaisen paikan kohdalleen. Sivusuunnassa kohdistus tehdään lukitsemalla jarru kiinni oikeaan kohtaan. Pitää vaihtaa vielä pyöreäprofiiliset soviteprikat tavallisiin. Sitten vaan heftaa kiinni, toivoen ettei vetele pahasti kun hitsaa loppusauman.
Tuossa on infoa levareista:
http://blog.artscyclery.com/keeping-the-rubber-side-down/rubber-side-down-disc-brake-adapters/
Liitteet
iso.jpg
iso.jpg (51.23 KiB) Katsottu 2117 kertaa
WP_20161230_11_01_59_Pro.jpg
WP_20161230_11_01_59_Pro.jpg (301.08 KiB) Katsottu 2117 kertaa
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1682
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Jarcco » 31 Joulu 2016, 22:55

Valmista tuli :)
Jarru on Avid BB5 MTB versio. En osannut perustella itselleni kalliimman hankintaa, kun tälläinen toiminut moitteetta jo parissa eri pyörässä.
Hyvää Uutta Vuotta!!
Liitteet
valmis.png
valmis.png (882.53 KiB) Katsottu 2067 kertaa
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Härski » 01 Tammi 2017, 19:39

Mulla ei tahdo pikalinkkunapa pysyä kovissa jarrutuksissa paikoillaan, kun dropparit aukeaa just jarrumännän tangentin suuntaan. Urat on kaiken lisäks hieman väljät akselille, jonka fiksaaminen varmasti korjaisi vaivan.


Toi sun mutterimalli pyssyy varmasti tukevammin, mutta kuitenkin huomioimisen arvoinen pointti pyörää suunniteltaessa.
Toni

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1682
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Jarcco » 01 Tammi 2017, 20:28

Härski kirjoitti:Mulla ei tahdo pikalinkkunapa pysyä kovissa jarrutuksissa paikoillaan, kun dropparit aukeaa just jarrumännän tangentin suuntaan. Urat on kaiken lisäks hieman väljät akselille, jonka fiksaaminen varmasti korjaisi vaivan.


Toi sun mutterimalli pyssyy varmasti tukevammin, mutta kuitenkin huomioimisen arvoinen pointti pyörää suunniteltaessa.


Hyvä huomio, muistan lukeneeni vastaavaa käyneen muillekin. Luulen ettei ole kovin yleinen ongelma kuitenkaan. Luotan kyllä mutterikiinnitykseen tuossa kohtaa. Jos tulee ongelmia, tuollaiset prikat olisi helppo lisätä:
Kuva
Tai sitten lawyer lipsit:
Kuva
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1682
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Jarcco » 29 Tammi 2017, 17:42

Koko parantelu ajatus lähti siitä että niskaan kohdistuvaa täristystä saisi vähennettyä. Penkin takatuki on muutettu runkoon, mutta lisäksi tulee vaimenninkumit. Jos ovat liian vetelät, ne voi helposti korvata kovemmilla muoviholkeilla.

WP_20170129_15_48_03_Pro.jpg
WP_20170129_15_48_03_Pro.jpg (239.94 KiB) Katsottu 1504 kertaa

Nää vesikelit alkaa jo käydä hermon päälle :evil:
WP_20170129_15_47_26_Pro.jpg
WP_20170129_15_47_26_Pro.jpg (263.85 KiB) Katsottu 1504 kertaa
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3789
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja jooseha » 29 Tammi 2017, 21:49

Miksi jousto penkkiin eikä takahaarukkaan :? Jälkimmäisessä ratkaisussa jousto voisi olla isompi eikä polkuvoima hukkuisi suoraan joustoon.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija